"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Green stuff ja magneetit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Hippiäinen

Green stuff ja magneetit

Viesti Kirjoittaja Hippiäinen »

Tarttis vähän ehdotuksia ja ohjeita magneettien ja green stuffin käyttöön, tarkoituksena ois magnetisoida marsuille kapu ja jotakin muutakin. Tilasin parikymmentä magneettia supermagnete.de:stä ja kaipaisin ohjeita ja/tai linkkejä nettisivuille jossa kerrotaan miten niitä käytetään.
MakeH

Re: Green stuff ja magneetit

Viesti Kirjoittaja MakeH »

helpoimmalla pääset, jos löytyy poranterä joka vastaa magneetin halkaisijaa. Tasaiselle pinnalle liimattaessa tulee ongelma, että perus pikaliima ei ole tarpeeksi vahvaa pitämään magneettia paikoillaan jos magnetisoit kahdella magneetilla.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Green stuffin käyttöön taas löytyy kyllä hakemalla juttua. CoolMiniorNot on aivan loistava sivu artikkeleidensa suhteen, mutta kyllä muualtakin voi löytyä juttua. GW:nkin sivut kannattaa tsekata, kun siellä on ihan hyvää juttua aloittelijoille.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Poraa reikä ja liimaa magneetti sinne reikään. Mieluiten oikeinpäin. Kannattaa pitää huoli, että magneettien pinnat sopivat kohdakkain.

Pikaliimasta olen itse eri mieltä. Joitain jöötejä olen magnetisoinut noin ja hyvin on pelkkä liima pitänyt. Tietty mitään äärettömän eeppisiä magneetteja ei kannata käyttää, koska niissä alkaa olla voimat jo sen verran eeppiset, että sormiin koskee. Esim. tuossa örkkikuormurissani turretti on magnetisoitu niin, että katolla on magneetti ja turretin pohjassa toinen. Hyvin pitää pelkkä pikaliimakerros + pikakuivain.
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Olen käyttänyt pajon erikokoisia neodymiummagneetteja figujen basejen magnetisointiin transport-mielessä. Täytyy sanoa että jossain vaiheessa kun magneetin koot kasvavat, pikaliiman pitokyky loppuu ja tarvii greenstuffia avuksi. Aluksi yritin vain viilailla tai hiekkapaperilla vetäistä magneetin pintaa rosoiseksi jotta pikaliima tarttuisi kovemmin, mutta nyttemmin vetäisen aina magneettia viilalla, rapsutan nopeasti basen pohjaa samaisella viilalla, laitan pienen määrän greenstuffia basen pohjaan ja painan magneetin siihen niin että uppoaa stuffiin. Joissain rajuissa magnetisoinneissa saatan vielä kovettaa stuffauksen pikaliimalla sen kuivuttua. Tuo systeemi pitää huomattavasti paremmin kuin pikaliima tai muut liimat (myös Repair Extreme). Etenkin kun aikaa kuluu vuosia ja transport caset on varastossa välillä lämpimässä ja välillä kylmässä, niin kaikki liimaukset kuivuvat ja magneetit napsahtavat irti figujen pohjista. Mutta ei koskaan kun ne on laitettu greenstuffin kanssa kiinni. Ugh, olen puhunut.

PS. Suosittelen muuten hommaan vahvasti Squadron Modelling Putty putkiloita. Kama on halpaa, heti käyttökelpoista suoraan putkilosta puristettuna ja sopivan notkeaa (jotain normi-greenstuffin ja GW:n luquig greenstuffin välistä): ihan täydellistä magnetisointiin, rakojen täyttelyyn ja muotojen tekemiseksi baseille! On mallareiden suosiossa, eikä ihme.

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”