"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

SM kersantti Chronus ja killpointit

Warhammer 40.000 -pelin säännöt ovat yleensä enemmän tai vähemmän tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Master Calgar

SM kersantti Chronus ja killpointit

Viesti Kirjoittaja Master Calgar »

En omilla super-anti-taidoillani löytänyt tästä mitään aihetta, joten pitääkin kysellä siitä sitten. Asia siis koskee Chronusta ja miten killpointit vaikuttavat tähän...

Olkaa ystävällisiä älkääkä pitäkö näitä ihan tyhminä kysymyksinä, sillä aidosti olen utelias koska tuota Chronusta ajattelin käytellä tammikuun turnauksessa :)

Killpointtejahan saa kaikista tuhotuista jutuista, jotka on jauhettu maahan täysin (eli täydet ryhmät tuhottu kokonaan, tankit pistetty päreiksi jne), sen verran tiedän minäkin ;D

Mutta entäpä Chronus... Hänet ostetaan johonkin tankkiin "as an upgrade" joten voisi ajatella hänen olevan vähän sama asia kuin vaikka extra-armour? Noin pelimekaniikan kannalta. Ok, ei siinä mitään. Mutta miten killpointit lasketaan jos tankki, jossa Chronus on, vie Chronuksen mukanaan myös (eli heittää 1 tai 2 nopalla jolloin heppu kuolee)?

Lasketaanko nuo erillisiksi killpointeiksi, vai pelkästään yhdeksi killpointin arvoiseksi yksiköksi? Chronuksestahan tulee independent character vasta sen jälkeen jos/kun hän pääsee pälkähästä ja noppa näyttää 3+, jolloin kaiken järjen mukaan hänestä saa pisteen kunhan tuon jalka-Chronuksen pistää maan matojen ruoaksi.

Nyt esitän jotain vähän villimpää tulkintaa, joka ei ihan omaan ajattelumalliini sovi, mutta joka saattaa jollekkin ihan tosissaan tulla mieleen...

Chronus ostetaan osaksi tankkia, josta joku voisi ajatella että mikäli heppu selviää tankin räjähtämisestä, mitään killpointteja ei vielä ole saatu ja vasta kun Chronus kuolee, saapi vastustaja pisteet. No niin, toivottavasti ymmärrätte etten ole tässä kohtaa ihan tosissani :) Mutta miksei tuokin skenaario olisi jonkun kohdalla mahdollista, kuka tietää.

Mutta palataanpa ihan asian äärelle... Saako Chronuksen tankista vain yhden killpointin jos Chronus jo räjähtää tankin mukana, vai lasketaanko ne kahdeksi erilliseksi asiaksi (ei ole indeppi vielä tankissa ollessaan, noin virallisesti)? Sen ymmärrän, että kaverin selviytyessä hänestä tulee killpointteja antava independent character, jos vielä johonkin kuolee pelin kuluessa, eli antaa silloin 2 pistettä (eli siis tuhottu tankki + jalka-Chronus).

Miten on, hyvä herrasväki?
RC helikopteri myynnissä: viewtopic.php?f=99&t=105910
Ratovaari

Re: SM kersantti Chronus ja killpointit

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Sanoisin että 1 pointti, koska se ei ole oma unittinsa tässä tilanteessa.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

Periaatteessa voidaan väittää, että yksikkö, joka on transportissa, ei ole yksikkö ennen kuin se tulee kentälle.

Jos tankki tuhoutuu, esim space Wolfien static pommista (lukas the trickster), ja vaunu poistetaan kentältä, niin tällöinhän tietenkin tulee vain yksi Kill point, kun se yksikkö siellä sisällä ei ehtinyt tulla kentälle lainkaan?

Jos miehistönkuljetus ajoneuvo jossa on mun ukko sisällä, räjähtää, ja heitän huonosti ja se äijjä ei pääse kentälle asti, niin silloinhan siitä ei Killpointteja saa? eihän? siis vain yksi piste tankista, kun se äijjä ei päässy kentälle. Sit vasta saa killpointin mun äijjästä, jos se pääsee kentälle ja se tapetaan sitten sen jälkeen.

Jos mulla on 10 Ork boyzzia Trukissa, ja se poksahtaa, ja kaikki 10 boyzia kuolee räjähdyksen seurauksena, niin tällöin ei yhtään näistä laiteta kentälle, joten niistähän ei sitten saa killpointtia? pelkästä Trukista vain. Kun kuitenkin kyse on vain siitä, että piti heittää nopalla 5 kullekin boyzzille, ja sitten vielä alle 6, niin ei tällä perusteella nyt voi kukaan väittää, että niistä boyzzeistä mitään killpointtia pitäis saada, kun eivät päässeet edes kentälle?
Master Calgar

Periaatteessa voidaan väittää ihan mitä vain, mutta nyt ei olekaan kyseessä mikään transportissa kulkeva yksikkö, vaan kersantti Chronus, joka on aivan eri juttu kuin se örkkiyksikkö trukissa. Jos haluaa verrata esimerkein, kannattaa verrata vertauskelpoisin esimerkein. Onko millään muulla armeijalla yhtäkään samanlaisilla säännöillä menevää heppua kuin Chronus? Jos ei (en tunne kaikkia codexeja niin perinpohjin), on vähän vaikea hakea vertausta.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Onhan tuossa vielä sekin vaihtoehto, että Chronuksen tankista ei saa pistettä, ennen kuin Chronus kuolee itse. Chronus kun joko on tankissaan tai ilman tankkiaan - yksi modeli kaiken aikaa. Tosin silloin alkaa olla aika kestävä heppu :D. Voidaan ajatella, että se on vähän kuin esim. Lucas the Trickster tai muut ns. "upgradet". Toisaalta taas voi olla olemattakin :D. Kannattaa kysyä turnausjärkkäreiltä, niin saat varman vastauksen. Tuo kun voi olle periaatteessa mikä tahansa noista. Elisiis tankin poksahtaessa joko nolla, yksi tai kaksi ja äijän selvitessä yksi lisää (pl. tapaus kaksi). :D

Helpoin ratkaisu tuohon on tietty olla pelaamatta koko ukkoa.
Master Calgar

Kaapelikala kirjoitti:Helpoin ratkaisu tuohon on tietty olla pelaamatta koko ukkoa.
Ei se vannoutuneelle Ultramariinipelaajalle ole helppoa olla ottamatta Ultrafluffinmukaista heppua pöydälle ;D

Mutta joo, paras varmaan kysellä tosiaan turnausjärjestäjiltä mikä on heidän käytäntönsä ennenkuin alkaa itse paikan päällä arvuuttelemaan.

Vaan koska kaikkihan me tiedämme että GW lukee armottomasti näitä sotun foorumeita ja ottaa onkeensa, röhkin ilmoille seuraavanlaisen vaatimuksen: GW, laittakaapas Chronuksen hässäkät johonkin faq:iin tai vastaavaan!

...noh, pitihän se yrittää x)
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

Risto.Salonen kirjoitti:Periaatteessa voidaan väittää, että yksikkö, joka on transportissa, ei ole yksikkö ennen kuin se tulee kentälle.

Jos tankki tuhoutuu, esim space Wolfien static pommista (lukas the trickster), ja vaunu poistetaan kentältä, niin tällöinhän tietenkin tulee vain yksi Kill point, kun se yksikkö siellä sisällä ei ehtinyt tulla kentälle lainkaan?

Jos miehistönkuljetus ajoneuvo jossa on mun ukko sisällä, räjähtää, ja heitän huonosti ja se äijjä ei pääse kentälle asti, niin silloinhan siitä ei Killpointteja saa? eihän? siis vain yksi piste tankista, kun se äijjä ei päässy kentälle. Sit vasta saa killpointin mun äijjästä, jos se pääsee kentälle ja se tapetaan sitten sen jälkeen.

Jos mulla on 10 Ork boyzzia Trukissa, ja se poksahtaa, ja kaikki 10 boyzia kuolee räjähdyksen seurauksena, niin tällöin ei yhtään näistä laiteta kentälle, joten niistähän ei sitten saa killpointtia? pelkästä Trukista vain. Kun kuitenkin kyse on vain siitä, että piti heittää nopalla 5 kullekin boyzzille, ja sitten vielä alle 6, niin ei tällä perusteella nyt voi kukaan väittää, että niistä boyzzeistä mitään killpointtia pitäis saada, kun eivät päässeet edes kentälle?
Risto.Salonen kirjoitti:Periaatteessa voidaan väittää, että yksikkö, joka on transportissa, ei ole yksikkö ennen kuin se tulee kentälle.

Nyt menee väärin. Vaikka tankista ulostautuminen on deploymenttiä (jolle ei löydy muuten sääntöjä ;), ovat modelit pöydällä myös tankissa/vehiclessä istuessaan.

Itse sanoisin edelleen että se on 1 killpoint, koska tässä tilanteessa koska Chronus ei ole alkanut olla modeli vielä. Ethän vuorolla 1 saapuneen Ku'gathista saa kahdeksaa killpointtia vaikka sillä olisi ollut mahdollisuus luoda 7 nurgling basea, etkä tervigonista myöskään vaikka silläkin olisi ollut mahdollisuus luoda ryhmiä. Chronusta ei vain ole olemassa ennen vehiclen tuhoutumista peliteknisesti.
Master Calgar kirjoitti:Onko millään muulla armeijalla yhtäkään samanlaisilla säännöillä menevää heppua kuin Chronus? Jos ei (en tunne kaikkia codexeja niin perinpohjin), on vähän vaikea hakea vertausta.
TAU:lla on tämä hätäpoistuminen wargearina, mutta se on aika eri asia kuitenkin, koska eikös tällä pakeneminen ole automaagista? Sitä vaan ei pelata (saat ylihintaisen yksittäisen tyypin joka antaa vihulle killpointin mutta omaa TAU:n ainoan pulse pistolin, how about no?).
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Säännöt”