"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ei Juusto GK lista? Mahdollista?

Jos sinua askarruttaa, kuinka pärjätä ystäväsi voittamattomalle porukalle, täältä voit saada vinkkejä armeijasi kokoonpanoon sekä vastalääkkeitä erilaisten vihollisyksiköiden kohtaamiseen.
Huru-ukko

Re: Ei Juusto GK lista? Mahdollista?

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Ei se lista välttämättä ole paska, vaikka se olisikin jonkin teeman mukainen. Se ei vain ole minmax lista. Siinä on ero. Olen minäkin päässyt neljänneksi ja kävin puolivälin tienoilla jopa ykkösenä yli 30 hengen turnauksessa ihan itsekeksityllä listalla, joka oli kiinnostava pelata ja jota vastaan oli kiinnostava pelata. Pikemminkin nyt on kyseessä kiinnostava vs tylsä akseli, kuin hyvä vs huono akseli. Jos armeija on sen näköinen, että sitä vastaan näkee itsekin olevan voitonmahdollisuudet olemassa, niin silloinhan on kiinnostavaa.

Kun nyt puhutaan, että ollaan muka vasiten häviämässä ja antamassa armoa, niin se se on paskapuhetta, jos joku vain sitä on. Se on sellaista lannoitusta, että rikkaruoho kohisten kasvaa.
Luumumehu on soturien juomaa
GobbladasSquig

Viesti Kirjoittaja GobbladasSquig »

Kyllä mie oon ainakin hävinny kerran GK:lla ei ne niin älyttömii voi olla.
Tsekkaa uusi Cabal Ostium -blogi! http://cabal-ostium.blogspot.fi/
Remos

Viesti Kirjoittaja Remos »

Kaapelikala kirjoitti: Sitten toisaalta, onko paskan listan tekeminen kovin kunnioittavaa vastustajaa vastaan? Sama kuin tahallaan huono pelaaminen (peruuttaminen jne.). Jos se vastustaja saa helpon voiton, onko hänen voitollaan yhtään enempää merkitystä, kuin sillä juusto-gk:n voitolla?
Niinpä. Paskan listan tekeminen tarkotuksella on minusta epäkunnioittavaa vastustajaa kohtaan. Kyllä itse repisin pelihousuni jos joku lykkäisi tuollaista Draigo-Paladin hässäkkää naamalle siinä vaiheessa kun kasais omat joukot pöydän toiselle puolelle.
Mua on kyl haukuttu elitistiksi kun voitin yhden apokkipelin (4000pts) aivan ylivoimaisesti ja sen jälkeen valitin kun oli tylsä peli. Ei huonoa listaa vastaan jaksa pelata. Se on ihan hukkaan kulutettua aikaa. Jos toisella on alunperin hyvä lista niin antaa se ainakin pelin alkuun tuntumaa.

Ja sitten täydelliset spudroilulistat on asia erikseen. Niitäkin on pelattu ja silloin pelin henki on ihan eri, mutta lähtökohtaisesti pelaan ihan voitonhakuisesti ja sen mukaan pitää olla listatkin rakennettu. Itsellä ja vastustajalla. Jos toinen ajattelee ennen peliä että "annetaas vähän tasotusta" niin voi saakuli! Varmasti pakittelen sitten omillakin joukoilla.
Näen kyllä ihan eri asiana jos tekee täydellisen optimoidun listan, missä kaikki pisteet on vedetty ihan just eikä melkein, kuin lista, joka ei ole täydellisesti optimoitu (esimerkiksi figuvalintojen takia), muttei myöskään tarkoituksella alitehoinen.
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
anteeksiantamaton

Viesti Kirjoittaja anteeksiantamaton »

No itselleni ei ainakaan sillä vastustajan armeijalla niin kauheesti välii (voitto tai häviö idc), vaan enemmänkin vastustajan asenteella. Esim. Jos toinen on "no jätetään tää shooting phase väliin ku voitan kumminkin" tai "jaa, sää pelaat GK no eihän meiän tartte edes pelata" niin sillon on kyllä masentava pelata. Mutta jos toinen on mukava ja yrittää voittaa olematta täysi mäntti siinä samalla niin varmaan molemmilla on mukavampaa.
straviax

Viesti Kirjoittaja straviax »

Remos kirjoitti:
Kaapelikala kirjoitti: Sitten toisaalta, onko paskan listan tekeminen kovin kunnioittavaa vastustajaa vastaan? Sama kuin tahallaan huono pelaaminen (peruuttaminen jne.). Jos se vastustaja saa helpon voiton, onko hänen voitollaan yhtään enempää merkitystä, kuin sillä juusto-gk:n voitolla?
Niinpä. Paskan listan tekeminen tarkotuksella on minusta epäkunnioittavaa vastustajaa kohtaan. Kyllä itse repisin pelihousuni jos joku lykkäisi tuollaista Draigo-Paladin hässäkkää naamalle siinä vaiheessa kun kasais omat joukot pöydän toiselle puolelle.
Mua on kyl haukuttu elitistiksi kun voitin yhden apokkipelin (4000pts) aivan ylivoimaisesti ja sen jälkeen valitin kun oli tylsä peli. Ei huonoa listaa vastaan jaksa pelata. Se on ihan hukkaan kulutettua aikaa. Jos toisella on alunperin hyvä lista niin antaa se ainakin pelin alkuun tuntumaa.

Ja sitten täydelliset spudroilulistat on asia erikseen. Niitäkin on pelattu ja silloin pelin henki on ihan eri, mutta lähtökohtaisesti pelaan ihan voitonhakuisesti ja sen mukaan pitää olla listatkin rakennettu. Itsellä ja vastustajalla. Jos toinen ajattelee ennen peliä että "annetaas vähän tasotusta" niin voi saakuli! Varmasti pakittelen sitten omillakin joukoilla.
Näen kyllä ihan eri asiana jos tekee täydellisen optimoidun listan, missä kaikki pisteet on vedetty ihan just eikä melkein, kuin lista, joka ei ole täydellisesti optimoitu (esimerkiksi figuvalintojen takia), muttei myöskään tarkoituksella alitehoinen.
Kukaan ei ole puhunu nyt täysin pelikelvottomasta listasta ja jos on, niin tää aihe on mennyt ihan hakoyeille. Totta jos pelaat jotain sentapaista listaa mitä nyt on ehdoteltu, et pahemmin kunnioita vastustajaa mutta jos pelaat op gk juustoa, et silloinkaan pahemmin anna kunnioitusta.
Kaikillekenellä on tää typerä: "voitto on tärkein, voitto on tärkein, voitto on tärkein" periaate. Niin kattokaas sääntökirjan ensimmäinen sivu missä on jotain järkevää tekstiä...
Kyllä mäkin turnauksissa pistän parastani mutta kaveripeleissä, noup! Hyvä pelaaja voittaa keskinkertaisellakin listalla. Säälin oikeastaan niitä ketkä pelaa psycannon spammejä ym. op kamaa. Näillä tyypeillä ei ole 1. Välttämättä taitoja pelata 2.Mielikuvitusta tehdä omanlaisia listoja (olen nähnyt jätkiä ketkä tekee mehupilleistä itselleen missilelaunchereita. Siinä vaiheessa kävi mielessä, kuinka alas voi vajota.)

Kiitos kaikille vastaajille! On ollu tosi hyvää keskustelua. =)
Remos

straviax kirjoitti:Kaikillekenellä on tää typerä: "voitto on tärkein, voitto on tärkein, voitto on tärkein" periaate. Niin kattokaas sääntökirjan ensimmäinen sivu missä on jotain järkevää tekstiä...
Onks siinä se "hei tää on kivaa, joten pidetään siis kivaa että kaikilla on kivaa" teksti? Ei nappaa, peli on peli ja pelin ja kaikkien pelien tarkoitus ihmisen historiassa on ollut voittaa, sen takia niitä kutsutaan peleiksi, eikä leikeiksi, joissa myös usein on tarkoitus voittaa, riippuu vähän mitkä jaottelee peleiksi ja mitkä leikeiksi. Jos haluaa ajatella, että leikki on peli, joka ei ole voittomielessä suoritettu, niin olkaa hyvä ja leikkikää hammeria, mutta kyllä tätä pitäisi omasta mielestäni ihan vain pelata.
Ne voi sitten ne 10 vuotiaat aloittelijat leikkiä tätä keksien omat house rulet summuuta.

Esimerkki listan optimoinnista muuten vielä. Pelasin kaveriani vastaan, joka veti tän optimi CSM listan, p.mariinit, lashi prinssit ja oblit (1500). Itsellä oli venomspammia ja vein aivan 100-0 koko erän. Näitä pelejä, missä räjähti yksi venom ja 3 warrioria. Seuraavalla kerralla kaverilla oli lista, missä oli juma pelkkää perusCSM yksiköitä, joissa taisi olla ihan muutama plasmapistooli mukana, ei obleja tai mitään. Troopit huusi perusjanttereita ja se vei vastaavasti 100-0, kuten itse olin edellisellä kerralla.
Tällä tarkoitan, että kyllä sitä voi pelaa optimilistalla kaveripeleissäkin, mutta reiluuden nimissä en ikinä laske listaani kaverin armeijaa vastaan, vaan koitan rakentaa sen yleispätevän listan, jolla sitten kumota kaveri. Hyvähän se on listaa rakentaa kun tietää etukäteen mitä sieltä noin suunnilleen tulee vastaan.
Thoctor

Viesti Kirjoittaja Thoctor »

Siis oikeasti, mahtaa olla köyhä elämä jos vain voittaa haluaa. Missä hauskuus? En itse ymmärrä miksi joku haluaa pelata vain ikenet verellä, jättäen kaiken hauskuuden mielensä pimeimpään kolkkaan.
Listojen mielikuvituksettomuus ärsyttää ja pahasti. Miten joku jaksaa pelata listalla missä on vain samaa yksikköä kopsattu peräkkäin. On varmasti mukava pelata jokainen vuoro samoilla yksiköillä samalla tavalla.
Life is hard, but we can make it.
Remos

Itse en ainakaan näe (kauheeta kun aina puhun omasta armeijasta) DE:llä esimerkiksi troopeissa kuin kaksi toimivaa varianttia. Miksi siis pelaisin niitä, jotka eivät toimi?

Edelleen, minusta aikuiset ei leiki kuin legoilla.
Huru-ukko

Voisitko osoittaa, että joku todellakin on tehnyt tai pelannut noin?
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Jaha, vai ei epäoptimaalisilla yksiköillä saa enää pelata? Että uusi satsi kilpailukykyistä gummia ja kuttaperkkaa kaupasta aina edikan vaihtuessa, tai sitten vääntää korvikkeet muovailuvahasta. Että on kivaa. Menenpä tästä pelaamaan pelejä, joissa moisia valintoja ei tarvitse tehdä.
Remos

Morze kirjoitti:Jaha, vai ei epäoptimaalisilla yksiköillä saa enää pelata?
Ei kukaan kai niin ole sanonut? Pidän sitä vain todella tyhmänä, jos ei pelaa voiton vuoksi, sillä pelit on suunniteltu niin, että aina joku voittaa (pl. tasurit, joita ei edes pitäisi olla olemassa, koska tuhoavat sen pelaamisen idean). Itse ainakin pelaan pelejä (kaikkia) sillä ajatuksella, että voittoa tavoitellaan. Peli on raakaa mutta rehellistä ja niissä puitteissa sitä voittoa tulee tavoitella viimeiseen mieheen asti. Tämäkään ei ole vielä ainakaan sulkenut missään vaiheessa pois sitä, että olisi hauskaa. Melkein aina kun pelaan 40k:ta, mulla on hauskaa ja aina kun pelaan 40k:ta, tavoitteena on voittaa.
Huru-ukko kirjoitti:Voisitko osoittaa, että joku todellakin on tehnyt tai pelannut noin?
En tajunnut?
Huru-ukko

Niin... Kun toit aika voimakkain sanakääntein esille nämä legoleikit, niin voisitko vaikka esimerkein valaista, että montako kertaa sinulle on tullut vastaan tällaista läskiksi lyömistä, koska minä en ole koko aikana kun olen pelannut, havainnut kertaakaan tällaista käyttäytymistä. Olen kuitenkin pelannut aika monta peliä.
Remos

Huru-ukko kirjoitti:Niin... Kun toit aika voimakkain sanakääntein esille nämä legoleikit, niin voisitko vaikka esimerkein valaista, että montako kertaa sinulle on tullut vastaan tällaista läskiksi lyömistä, koska minä en ole koko aikana kun olen pelannut, havainnut kertaakaan tällaista käyttäytymistä. Olen kuitenkin pelannut aika monta peliä.
Muutaman kerran, en kai puuta heinääkään puhu
Huru-ukko

No sitte varmaan oli paikallaan huomauttaa, mutta minulla on kyllä sellainen tuntuma, että ovat pikemminkin harvinaisia poikkeuksia. Vai olisiko ollut ihan aloittelijoista kyse?
Remos

Huru-ukko kirjoitti:No sitte varmaan oli paikallaan huomauttaa, mutta minulla on kyllä sellainen tuntuma, että ovat pikemminkin harvinaisia poikkeuksia. Vai olisiko ollut ihan aloittelijoista kyse?
Oma pelinautintoni syntyy pelaamisesta, ei siinä tartte kysellä kuulumisia.
Master Calgar

Viesti Kirjoittaja Master Calgar »

Tässä kun lueskelin näitä, unohdin jo mistä koko ketjussa oli kysymys :D Eikös näitä "näin mä pelaan!" settejä ollut jossain muuallakin? Ainiin, melkein jokaisessa ketjussa missä on taktiikoista kyse (noniin noniin, ehkä rankasti kärjistettynä tuo).

Omasta mielestäni voitosta kannattaa aina kamppailla, mutta ei siten että pitää hampaat irvessä vääntää. Voi sitä jutella siinä kaikkea muutakin kuin vain hiljaa möllöttää tuijottaen pöytää. Tylsä peli siitä syntyy jos ei puhu mitään muuta kuin "ammun tota ja ny tota, sun vuoro" ja sitten vaan katsoo kauhuissaan jos toinen vaikka kesken jonkun armoursaveheiton toteaa jotta mitäs tekniikoita käytit tuon komian figun maalaamiseen (jos siellä nyt sellaisia on). Sitä sitten tuon kysymyksen jälkeen kun katsoo vastustajaa joka ei saa sanaa suustaan sen takia, ettei pysty käsittämään miten joku ehkä voi jutellakkin siinä voitosta taistelun tiimellyksessä, tulee lähinnä mieleen, ettei pelissä sinänsä ole mitään tylsää, mutta pelikaverissa sen sijaan on.

Toki sen ymmärtää ettei siinä mistään perheestään tai esimerkiksi sairauksistaan tai sen sellaisista tarvitse alkaa juttelemaan. Sehän on selvä. Mutta se ettei tee listaansa kilpailukykyiseksi on vähemmän vastustajaa loukkaavaa kuin se, jos on niin takapajuinen ettei edes kykene juttelemaan niitä/näitä jos se ei millään muotoa häiritse itse pelaamista. Siis tämä nyt vaikka turnauspeleissä, joissa aika on aina kortilla. Ei siellä aleta juoruilemaan kesken oman vuoron jostain mistäsattuu sen kustannuksella että peli tyssäisi totaalisesti. Selväähän sekin. Mutta jos joku vetää hernettä nenään siitä, että toinen siinä pöytää ja tilannetta zoomaillessa ja seuraavaa liikettä pohtiessa juttelee jotain muutakin ja että tätä tulkitaan siten, että toinen tahallaan tai tahtomattaan viivästyttää peliä, mennään jo pahasti metsään... Kyllä sitä pystyy niitä supertaktiikoita ja strategioita tarkastelemaan vaikka samalla jotain smalltalkkia vääntäisikin.

Tämä nyt ei tarkoita että väkisin pitäisi sosialisoida ja jutella niitänäitä. Vaan jos sattuu puheliaampi pelikaveri vastaan, joka osaa keskittyä itse peliin samalla kun höpöttelee, on aika naurettavaa sellaista pitää jotenkin "leikkimisenä" tai sellaisena, ettei siinä nyt sitten pelatakkaan tosissaan.

Mutta kyllähän täällä kaikki nyt tuon tietävät, fiksuja kun ollaan, eikös niin.

Ja tämäkin oli vain lisänä-rikka-rokassa offtopikkina... Se että joku haluaa vältellä katsekontaktia ja karsastaa kaikenlaista puhumista pelinaikana (muuta, kuin täysin pelivaiheisiin liittyvää) on ihan yhtä OK kuin se, että joku siinä samalla kun peli jouhevasti etenee, höpöttelee kaikenlaista (tosin itse hivenen ehkä karsastan sellaista pelokasta katsekontaktin välttelyä, koska tulkitsen sen epäkohteliaaksi ja epäkunnioittavaksi elkeeksi).

Menee lässytykseksi... Eihän tämä nyt ketään kiinnosta x) Pelatkaa miten pelaatte. Mutta älkää alkako itkemään siitä että listat sallivat tai suosivat vain jotain kokoonpanoja. Ei ne listat itse itseään muodosta, pelaajat sen tekevät, ja jos joku on sitä mieltä että jokin yksikkö on täysin turha eikä sitä kannata pelata, siitä vaan. Se saattaa noin statistiikaltaan näin ollakkin, mutta turha on itkeä siitä jos joku sitten haluaa sitä yksikköä kuitenkin käyttää.

Onhan se tavallaan vastustajan epäkunnioitusta ettei anna haastetta jos sitä haastetta se vastus on tullut hakemaan (ja esim turnauksissa näin varmasti onkin suurelta osin... paitsi GK pelaajat hakevat vain voittoa, ei haastetta trololololo... vitsivitsi köhköh). Mutta yhtä epäkunnioittavaa on myös se, ettei sitä pelaajaa siellä pöydän toisella puolella noteeraa millään muulla tavalla kuin silloin kun tämä heittelee noppaa. Aina on muutama puoli noissa asioissa.

Ainiin, meni jo lässytykseksi.

Takaisin aiheeseen: On mahdollista ei-juustoinen GK lista. Otat vain vaikka 2k listaan 100pts edestä kamaa, koska säännöthän eivät sitä kiellä että armeijassa olisi vähemmän pisteitä kuin on sallittu :P Häviät taatusti, jopa GK:lla, jos sinulla on joku 5 heppua pelkästään seisomassa avoimella maastolla ja vastustaja ampuu ekalla vuorolla 2000pisteen edestä tykittelyä x)
RC helikopteri myynnissä: viewtopic.php?f=99&t=105910
Remos

Lähin sosiaalista kontaktia oleva asia elämässäni on täällä Sotussa nillittäminen.
Master Calgar kirjoitti: Takaisin aiheeseen: On mahdollista ei-juustoinen GK lista. Otat vain vaikka 2k listaan 100pts edestä kamaa, koska säännöthän eivät sitä kiellä että armeijassa olisi vähemmän pisteitä kuin on sallittu :P Häviät taatusti, jopa GK:lla, jos sinulla on joku 5 heppua pelkästään seisomassa avoimella maastolla ja vastustaja ampuu ekalla vuorolla 2000pisteen edestä tykittelyä x)
Edelleen vastustajan pilkkaamista ja todella epäkunnioittavaa häntä kohtaan.
Master Calgar

Viesti Kirjoittaja Master Calgar »

Remos kirjoitti:Lähin sosiaalista kontaktia oleva asia elämässäni on täällä Sotussa nillittäminen.
Master Calgar kirjoitti: Takaisin aiheeseen: On mahdollista ei-juustoinen GK lista. Otat vain vaikka 2k listaan 100pts edestä kamaa, koska säännöthän eivät sitä kiellä että armeijassa olisi vähemmän pisteitä kuin on sallittu :P Häviät taatusti, jopa GK:lla, jos sinulla on joku 5 heppua pelkästään seisomassa avoimella maastolla ja vastustaja ampuu ekalla vuorolla 2000pisteen edestä tykittelyä x)
Edelleen vastustajan pilkkaamista ja todella epäkunnioittavaa häntä kohtaan.
En pilkkaamisesta tiedä, mutta huumorintajua kyllä kysyisi... hihhih x)
RC helikopteri myynnissä: viewtopic.php?f=99&t=105910
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Kyllä voittoa saa tavoitella. Silti odottaisin ymmärrystä, jos pelaaja pöydän toisella puolella saa kiksejä muistakin asioista kun siitä noppien tuomasta ohimenevästä voiton tunteesta. Itse esim. saan perverssiä mielihyvää uhratessani nappuloita "yhteisen hyvän" vuoksi. Toki tälläinen on mahdollista ainoastaan silloin, kun skenaario ei sakota tälläistä toimintaa.

Muutenkin toimintaelokuvamaiset asetelmat ovat miellyttäviä. Voitto tekee tilanteista toki paremmin muistettavia.

Tarkoitan vain, että pelin aikanakin voi pitää hauskaa, eikä tappiollinenkaan taistelu välttämättä ollut ajan hukkaa. Toki ymmärrän niitäkin, jotka hakevat peliltä ennen kaikkea taktista haastetta (itsekin harrastan silloin tällöin), mutta kysynkin, onko peli siihen tarkoitukseen oikea?
Remos

Morze kirjoitti: Tarkoitan vain, että pelin aikanakin voi pitää hauskaa, eikä tappiollinenkaan taistelu välttämättä ollut ajan hukkaa. Toki ymmärrän niitäkin, jotka hakevat peliltä ennen kaikkea taktista haastetta (itsekin harrastan silloin tällöin), mutta kysynkin, onko peli siihen tarkoitukseen oikea?
Eihän tappiollinen taistelu olekaan hukkaa. Enemmän hukkaa olisi esimerkiksi nuo julmasti epätasapainoiset tietoisesti tehdyt listat.
Ja niin... kyllä 40K menee sunnuntaitaktikoinnista ihan maukkaana palasena ja se saa luvan riittää tällä haavaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Taktiikat”