Lore of Lightin ja Heavensin lore attributet nimittäin eivät itse aiheuta mitään hittejä vihollisyksikköön, ne vain lisäävät siihen itse loitsuun ne ylimääräiset hitit. Tämä käy ilmi kun sitä lore attributen tekstiä lukee kunnolla ajatuksen kanssa.
Sivu 491. kohta "Lore Attributes" kertoo ihan suoraan meille:
Eli on siis ihan yhdentekevää kuvitellaanko lore attribuuttien olevan osa loitsuja vaiko ei, koska niiden ei tarvitsekaan olla. Ne ovat vain erikoissääntöjä, jotka lisäävät loitsuun jotakin efektiä, taikka muutoin muuttavat loitsun käyttäytymistä....This is essentially a grouping of one or more special rules that are applied to certain spells for that lore. A lore attribute might give certain spells an extra effect against a particular troop type, or alter the way a spell behaves. Regardless of the detail, a lore attribute only has an effect on spells from it's own lore.
Nämä kaksi lueteltua tapaa eivät kuitenkaan ole ainoita mahdollisia tapoja miten lore attribute käyttäytyy, koska tuossa on avainsanana "might" eli siinä luetellaan miten lore attributet saattavat tai voivat käyttäytyä. Tästä voi esimerkiksi ottaa Lore of Shadowin attribuutin, joka ei muuta itse loitsua mitenkään eikä anna sille mitään lisäefektiä, vaan on ihan oma juttunsa joka tapahtuu loitsun onnistuneen castaamisen myötä. Samanlainen tapaus on Lore of Lifen lore attribute, kuten myös Lore of the Vampiresin.
Lore Attributet eivät siis ole spellejä eikä magic itemeitä myöskään Lore of the Vampiresin sääntöjä ajatellen, kun "Resurrecting Fallen Warriors" -sääntökappaletta mietitään. The Curse of Undeath -attribute on vain läjä erikoissääntöjä kuten kaikki muutkin lore attributet.
Edit: Tässä meni itselläni vähän konseptit sekaisin, sillä vaikka lore attributet itsessään eivät ole osa loitsuja, osa niistä voi lisätä loitsuihin efektejä jotka ovat sitten osa niitä. Mutta tämä käy ilmi kunkin lore attributen kohdalla erikseen, riippuen sen tekstistä.