"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Pinnaus helpommaksi: Massat hyötykäyttöön

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Morze

Pinnaus helpommaksi: Massat hyötykäyttöön

Viesti Kirjoittaja Morze »

Törmäsin tälläiseen temppuun netissä hiljattain ja totesin toimivaksi, valitettavasti en muista mikä tutoriaali se oli, mutta kai seikkaperäinen sanallinen kuvaus riittää.

Suurempien kappaleiden pinnauksessa (kiinnittämistekniikka, vastinkappaleisiin porataan reiät ja reikiin laitetaan metallilanka) usein vaikeinta on porausreikien kohdistaminen oikein, koska useamman millin heitto tarkoittaa usein käyttökelvotonta reikää ja homma pitää aloittaa alusta. Reikien pitäisi olla tismalleen kohdakkain. Laajalle, mahdollisesti kiintopisteettömälle kiinnityspinnalle oikean kohdan määrittäminen on vaikeaa. Aiemmin olen törmännyt esim. maalitipalla tehtävään merkitsemiseen(toiseen kappaleeseen merkitään maalilla toivottu kohta, painetaan yhteen ja toivotaan parasta, joskus tämä tehdään pinnin päähän).

Itse koin tämän auttavan. Porataan ensin reikä toiseen kappaleeseen. Sen jälkeen peitetään vastinkappaleen pinta pienellä määrällä massaa osauilleen vastaavasta kohdasta, kastellaan reiällä varustettu kappale ja asetellaan yhteen. Kun kappaleet irrottaa, on massaan jäänyt reiän kohdalle pieni kohouma. Tämän jälkeen toinen reikä voidaan porata suoraan massan läpi kappaleeseen kohouman oosoittamaan paikkaa. Puhdista pinta massasta ja vot.

Massana voi käyttää muuten tarpeettomaksi jäänyttä tahnaa. Jotkut tykkäävät käyttää green stuffissa keltaista komponenttia sinistä enemmän ja sinistä jää yli. Itse käytin vanhaa green stuffia. Liian tahmeaa aineen ei ole hyvä olla, muuten siivous on hankalaa. Kuiva massa taas ei tartu mihinkään.
Blindi

Re: Pinnaus helpommaksi: Massat hyötykäyttöön

Viesti Kirjoittaja Blindi »

Hyvä vinkki ja olen törmännyt siihen itsekkin. Massan sijasta myös esim sinitarra toimii hyvin (ja on "uusio käytettävää" käytännössä loputtomiin), muista vaan putsata pinnat kunnolla koska varsinkin "kosteasta" sinitarrasta voi jäädä sitä öljyä(/vaseliinia/rasvaa? Kuitenkin sitä möhnää mikä estää sinitarraa kuivumasta ja helpottaa sen irroittamista) pinnoille.

-B
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

loistava vinkki. Itse olen tämän ongelman kanssa paininut ja koittanut tuota maalimenetelmää :). Kiitos!
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Sinitarra kuulostaa kieltämättä oikein hyvältä idealta, kiitos vinkistä! Ennen on tullut käytettyä maalimerkintää, mutta homma on ollut aika epäluotettavaa ja hankalaakin. Pitänee kokeilla tuota seuraavan kerran kun pinnailen figuja.
santso

Viesti Kirjoittaja santso »

en tiedä onko tää vaan mulla, mut en oo ikinä kokenu vaikeeksi kohistaa silmämääräsesti reikii, mut kyl tota vois koittaa, kun ei tunnu kovin monimutkaselta, sais ehkä tarkkuuden hiottua just kohalleen.
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Silmämääräisesti saa reiät toki usein riittävällä tarkkuudella kohdilleen varsinkin pienissä kiinnityskohteissa, mutta jos pinnat eivät ole tasaisia (muotoiltu siten, että ne loksahtavat paikoilleen vain tietyssä asennossa) pelivaraa ei paljon ole. Toinen sovelluskohde, joka on mielestäni vielä otollisempi, ovat pallonivelet sun muut vapaammin aseteltavat kappaleet. Tällöin voi "koota" figuuria melko vapaasti ja sitten arvioida milloin esim. käsi on kokonaisuuden kannalta parhaassa asennossa, eikä lopputulos ole arvailun varassa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”