En pikaisella haulla löytänyt aiheelle omistettua ketjua, joten kysytääs nytten että miten kukakin määrittelee jonkun napin olevan "pelipöytätasoa", eli figu jolla kehtaa pelata ilman että haukutaan pöydän alle.
Useissa turnauksissa on ns. 3 värin vaatimus, jota ei usein sen enempää olla määritelty (eli osallistuja voisi pelata vihreäksi drybrushatuilla örkeillä, joilla on keltaiset silmät ja vähän bloodsplatteria aseissa). Itse olen tuosta vaatimuksesta sitä mieltä että se on aivan liian hämärä toimiakseen minkäänlaisena standardirajana.
Itselleni pelipöytätaso on jotakuinkin sellainen, että figun eri osat on pohjamaalattu eri väreillä; jos nyt ottaisin marsun esimerkiksi niin armori, metallit, purity sealit ja vaha kutakuinkin eri väreillä. Figu näyttää hyvältä pelipöydän toiselta reunalta ja on loistavassa tilassa mikäli haluaa nostaa maalauksen tasoa myöhemmin highlighteillä jne..
Mitä on "pelipöytätaso"?
Re: Mitä on "pelipöytätaso"?
Pelipöytätason figuuri ei oletusarvoisesti ole keskeneräinen. Sanoisin, että alaraja on hitusen "kehtaa käyttää pöydällä" tason yläpuolella, tosin edellinen on eräillä pelaajilla niin matala (maalaamaton ja kasaamaton), että määritelmää pitää soveltaa tapauskohtaisesti. Ylärajakaan ei ole selvä, selvän showcasen ja pelipöytätason välillä on laaja harmaa vyöhyke, jolla ei ole nimeä.
Itse pitäisin tyypillistä pelipöytätason edustajaa sellaisena, jolla on perusvärien lisäksi vapaavalintaisella tekniikalla tehty jonkinlaisia korostuksia/varjostuksia ja detaljeja on jonkun verran maalattu esiin.
Itse pitäisin tyypillistä pelipöytätason edustajaa sellaisena, jolla on perusvärien lisäksi vapaavalintaisella tekniikalla tehty jonkinlaisia korostuksia/varjostuksia ja detaljeja on jonkun verran maalattu esiin.
Pelipöytä taso on sitä että figuuri näyttää kaukaa hyvältä. Läheltä katsoessa saa figu olla suttuinen, mutta kunhan näyttää pelissä kohtalaiselta. Hyvä että edes jotenkin on maalattu, muovin väri ei oo kaunis kentällä :)
"Entä mitä syötte aamupalaksi? Minkäväriset kalsarit teillä on?" - Matti Niemelä.
Blood for the blood God! Skulls for the skull throne! Milk for the Khorne flakes!
Blood for the blood God! Skulls for the skull throne! Milk for the Khorne flakes!
Minun mielestä se riippuu maalaajan taidoista. Pelipöytätaso on valmiiksi maalattu figuuri, jota ei ole maalattu mihinkään maalauskisaan, mutta on kuitenkin maalattu henkilön normaalilla tasolla. Siinä on varjot ja korostukset, jos maalari osaa sellaiset laittaa.
edit. Jos pantais tasot vaikka: keskeneräinen, perusväreissä, pelipöytätaso ja kisakuntoon
edit2. Perustelen näin. Jos pelin aikana tulee puhetta, että pitäisi saada korjattua ja paranneltua tätä figuuria ja se vaivaa mieltä, niin silloinhan figuuri ei ole vielä tasolla, jossa sitä käytetään. Figu on saavuttanut pelipöytätason, kun omistaja on siihen tyytyväinen pelipöydällä.
edit. Jos pantais tasot vaikka: keskeneräinen, perusväreissä, pelipöytätaso ja kisakuntoon
edit2. Perustelen näin. Jos pelin aikana tulee puhetta, että pitäisi saada korjattua ja paranneltua tätä figuuria ja se vaivaa mieltä, niin silloinhan figuuri ei ole vielä tasolla, jossa sitä käytetään. Figu on saavuttanut pelipöytätason, kun omistaja on siihen tyytyväinen pelipöydällä.
Luumumehu on soturien juomaa
Näissä asioissa lienee vakiintuneita käsityksiä, joiden muokkaaminen fiksummiksi lienee erinomaisen hankalaa.Huru-ukko kirjoitti: edit. Jos pantais tasot vaikka: keskeneräinen, perusväreissä, pelipöytätaso ja kisakuntoon
Itse olen mm. sitä mieltä, että maalaustason määrittelynä "pelipöytätaso" ja "showcase" ovat kehnoja.
Pelifigujen funktio on toimia pelifiguina ja niiden primääritehtävä on näyttää hyviltä pelietäisyydeltä, sekä olla sen verta erottuvia toisistaan, että jo sivusilmällä näkee missä mikäkin on about, mutta kuitenkin toimie yhteen muun armeijan kanssa.
Showcasessa taas tarkoitus on vain näyttää hyvältä, eikä peliteknisiä alustarajoitteita tms. ole, lisäksi siinä missä pelifigulla voi olla kymmeniä kavereita vieressä, niin showcasefigulla ei ole. Showcasen on toimittava yksin, pelifigun taas ryhmässä. Samaten showcasessa tärkeämpää on näyttää hyvältä 10-20 cm päästä, kuin metrin.
Täten itse olen vähän epäileväinen sen suhteen, että onko käsitteissä "pelifigu" ja "showcase" kyseessä niinkään maalauksen taso, kuin nappulan funktiosta.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
No ainakin Bluetable painting sanaa että normaalisti 2-3 perus ukoilla ja 3-4 heroilla/Hq on perus pöytä taso.
Eli 1 on pahjamaali, jep siinä se.
2 on perus värit, esim space marinerilla sininen, aseet boltilla ja pohja tehty. Eli ei muuta kuin perus juttu.
3 on sitten useampaa väriä, washeja ja hight light.
4 no lisätään koristeita ja yksiryis kohtia.
Ainakin näin olen ymmärtäny.
Eli 1 on pahjamaali, jep siinä se.
2 on perus värit, esim space marinerilla sininen, aseet boltilla ja pohja tehty. Eli ei muuta kuin perus juttu.
3 on sitten useampaa väriä, washeja ja hight light.
4 no lisätään koristeita ja yksiryis kohtia.
Ainakin näin olen ymmärtäny.
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.