"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Missä on figupelaamisen ydin ja pihvi -voitto vai hauskuus ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Juhaaha

Re: Figumättö voittoa vai hauskanpitoa varten?

Viesti Kirjoittaja Juhaaha »

Battleline on sen suosittu lähinnä sen takia että muissa skenaarioissa on liian paljon random elementtejä (random deployment, 1:llä nää ei tuu pöydälle) ja Battle for the Pass on aika paskamainen mikäli osuu gunline vastaan. Emmä oikeen nää miten rulebookin eri skenaariot tekis pelistä paremman.
Jara- kirjoitti:
amis kirjoitti:... Onko se sitten "taidoistani" (vai nopistani :D) vai aivan jostain muusta kiinni?.
Se, että pärjäät pelimestan turnauksissa johtuu siitä, että ne ovat pelimestan turnauksia :)
Nihilant

Viesti Kirjoittaja Nihilant »

Itse pidän Dawn Attackista sen vuoksi että se kaaos, mikä satunnaisdeplosta syntyy, pistää aina kaikki suunnitelmat uusiksi ja mahdollistaa parhaan häröpalloillun (lue: viihtyisän pelin).
My will be done!
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Pelata voi pahvilätysköillä.

Figuja voi keräillä, koota ja maalailla pelistä välittämättä.

"Figupelaaminen" on molempia, ja kaikkea siltä väliltä.

"Figumättö" lienee sellaista figupelaamista, jossa strategiasta, taktiikasta tai armeijoiden ulkonäöstä ei kauheasti välitetä, vaan yritetään vaan sääntöjen puitteissa lyödä vastustajaa kovaa. Mä en sellaisesta pelaamisesta välitä tippaakaan, mutta tämä on makuasia, eikä saa viedä peli-iloa niiltä, jotka moisesta nauttivat.

Nälässä on tullut tehtyä töitä, mikä ei ollut hauskaa. Muuten tähtään elämässäni kaikilla saroilla siihen, että tunnen tekemisen hauskaksi. Siis hauskanpito on tärkeintä.

Voitto? Mua kiehtoo voitto silloin, kun on voimakas emotionaalinen fiilis että oman jengin kuuluisi kyseisessä tilanteessa, maailmassa, tarinassa pärjätä. Ilman maailmaa ja tarinaa mulle ei synny peliarmeijaan minkäänlaista tunnetta, ja silloin ei ole kauhean väliksi, mitä siinä kentällä nyt sitten tapahtuu. Siksi esim. turnauspelaaminen ei ole mun juttu. Yli vuosi viime turnauksesta. Hyvällä porukalla toki sitäkin voisi taas harrastaa.

-ile
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Olen tätä asiaa joskus funtsinut ja tullut seuraavaan päätelmään: Figupelaajat voi karkeasti jakaa niihin jotka on tulleet peliin roolipelien kautta ja niihin jotka on tulleet peleihin tietokone- ja korttipelien kautta. Lautapelaajat on jotain välimaastoa. Väittäisin ensimmäisen ryhmän pelaavan enemmän fiiliksen vuoksi ja jälkimmäisen enemmänkin voittoa tavoitellen.
Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Deja vu, oon kirjottanu varmasti joskus aikasemminkin samasta aiheesta.

Mut joo oon ite tullu harrastukseen enempi tietokone/lautapeli puolelta. En oo varmaan ikinä osallistunu yhteenkään ropeen vaik pc-roolipelit kiinnostaa.

Alkuaikoina joskus 12 kesäisenä ollu enempi huvin vuoks nopanheittelyä ja figujen peittämistä random maaleihin mut sit sitä mukaan kun on älliä tullu päähän ja loppu kaveriporukassa innostus figupeleihin laantunut niin oon keskittyny enempi tähän ns. voittamiseen. Mitään vaihtoehtopeliä ei tähän mennessä oikeen ole ollut, nihkee kasata armeijaa johonkin pelisysteemiin johon ehkä tsägällä järkätään yks turnaus per puolivuotta ja kaveriporukan käännyttämisestä tullu hankalempaa kun täysi-ikäistymisen myötä rahareikiä syntyy jo muutenkin.

Ja henkilökohtasesti mua ei kiinnosta pätkääkään jos vastustaja asettelis kentälle pahvilappu armeijan kuhan kävis helposti ilmi mitä siel on vastassa.

Toki arvostan paljon viimeisteltyjä armeijoita, mulle se ei vaan ole välttämättömyys sille että tätä peliä voi pelata. Itsekkin sellaisen omistan vaikkei sillä mitään asiaa olekkaan maalauskilpailuihin.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

jamovoiman luokituksen mukaan kiinnostukseni on tullut ropepuolelta. Fabakytkoo kumppaneineen ei kiinnosta juurikin pitkälti Haddokcin luettelemien seikkojen vuoksi. ETC-turnaukset ovat vielä mielestäni pohjanoteeraus figupelaamisen nautinnollisuuden kannalta.

Pelaan n. 10 nappia per puoli -skirmishejä (ja historiallisia), kun niissä on hyvin moniulotteiset skenaariot, jotka eivät ole välttämättä niin tasapainoisia, listat tehdään helpommin (muttei aina) fluffikylki edellä ja taktikointia on vähintäänkin yhtä paljon kuin noissa n. 50-100 nappia per puoli -peleissä (jotka nekin ovat oikeasti skirmishiä). Pelaajatkin ovat usein siitä järkevämmästä päästä. Historiallisella puolella tuo tasapuolisuus karisee vielä enemmän, koska 2000 ap vs 2000 ap ei vain ole realistinen lähestymistapa siihen hommaan. Pelaamissani peleissä maasto on myös erittäin tärkeässä osassa.

Mutta toki... kukin taplatkoon tyylillään, eikä juuri tästä syystä mua tulla enää WHFB tai 40k -peleissä näkemään, joka sinänsä on sääli, sillä kyllä mulla niistäkin on mukavia kokemuksia... siihen asti, kunnes kaverit alkoivat tähdätä turnauspuolelle ja minä pelasin puolestani enemmän fluffivetoisia listoja.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Haddock kirjoitti:Vähän on tästä harrastuksesta kieltämättä hauskuus karissut. Mikä on syynä? Luultavasti se voitonhakuisuus, yhdistettynä puulta maistuviin peleihin ja yleiseen luovuuden häviämiseen. Onko taustalla sitten turnaukset? Ne lisäävät harrastuksen näkyvyyttä, mikä taas tuo mukaan uusia harrastajia. Mutta ei turnaukseen voi millään läppälistalla mennä, eihän siinä ole mitään järkeä. Ja turnauslistalla kuuluu tietysti harjoitella turnausten ulkopuolella, jotta on sitten varautunut pahoihin vastuksiin. Eikä silloin kannata tietenkään ostaa mitään vähemmän kilpailukykyistä yksikköä, eihän niillä voi pelata.
Silveri kirjoitti:Fabakytkoo kumppaneineen ei kiinnosta juurikin pitkälti Haddokcin luettelemien seikkojen vuoksi. ETC-turnaukset ovat vielä mielestäni pohjanoteeraus figupelaamisen nautinnollisuuden kannalta.
Taitaa olla enemmän teoriaa kuin kokemusta ? Aika monessa turnauksessa on tullut vuoden mittaan käytyä (9 pelkästään tänä vuonna...), ja oma kokemus turnausten tunnelmista on kyllä ihan toisenlainen. Sen mitä olen itse huomannut, ja mitä on turnauksissa tullut palautetta, niin porukalla on ollut yksinkertaisesti hauskaa. Turnauksiin mennään viihtymään, ja yleensä pelaamaan niin hyvällä listalla ja niin hyvin kuin pystyy. Ja erittäin usein myös todella tyylikkäillä armeijoilla. Samoin en ole kertaakaan törmännyt viimeisen vuoden aikana (ja tuskin sitä ennenkään) muihin kuin erittäin mukaviin ja herrasmiesmäisiin vastustajiin. Ehkä herrojen olisi aika päivittää turnauskokemukset tälle vuosikymmenelle ?

ETC -kompattujen turnausten ja battlelinen moittiminen on aika turhaa, jos ei ole formaattia tosissaan kokeillut. Sillä määrällä vaihtelua, mitä faban 16(?) rotua erilaisine listavaihtoehtoineen, ynnä maastot ja kaikenlainen nopanpyöriminen tuovat, on sen sanominen kuivaksi aika käsittämätöntä. Battlelinen hyvä puoli fabassa on se, että pelaajilla on skenaarion tavoitteet selkärangassa, ja voidaan keskittyä siihen peliin - joka on siis oikeasti hyvä, hauska ja viihdyttävä. Ei tarkoita sitä, ettenkö silti pitäisi erilaisista skenaarioistakin, kunhan ne on edes yritetty hyvin miettiä. Faban sääntökirjan skenaarioihin en ole tippaakaan tykästynyt, sieltä se battleline on ainoa todella toimiva. Monessa etc -komppeja käyttävässä turnauksessa on kuitenkin muitakin skenuja kuin battlelinea.

Ei sillä, pelaaminen on ihan kivaa turnausten ulkopuolellakin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

smaxx kirjoitti:ETC -kompattujen turnausten ja battlelinen moittiminen on aika turhaa, jos ei ole formaattia tosissaan kokeillut. Sillä määrällä vaihtelua, mitä faban 16(?) rotua erilaisine listavaihtoehtoineen, ynnä maastot ja kaikenlainen nopanpyöriminen tuovat, on sen sanominen kuivaksi aika käsittämätöntä. Battlelinen hyvä puoli fabassa on se, että pelaajilla on skenaarion tavoitteet selkärangassa, ja voidaan keskittyä siihen peliin - joka on siis oikeasti hyvä, hauska ja viihdyttävä. Ei tarkoita sitä, ettenkö silti pitäisi erilaisista skenaarioistakin, kunhan ne on edes yritetty hyvin miettiä. Faban sääntökirjan skenaarioihin en ole tippaakaan tykästynyt, sieltä se battleline on ainoa todella toimiva.
Erittäin hyvin sanottu.

Itse koen Warhammerin olevan sekä tätä "figumättöä" että hauskanpitoa varten.

Pelailen kovilla listoilla kaveriporukassa ja turnauksissa, komppeina ja skenaarioina tuoreimmat ETC-kompit ja Battleline. Listoja tehdessä en ajattele roolipelimäisyyttä enkä kirjoittele armeijoilleni taustatarinoita. Pelin aikana en tee fluffikkaita ratkaisuja siksi, että "se on siistiä/fluffikasta". Kymmeniä ruotsintunteja on käytetty listojen ja mathhammerin pyörittelyyn. Nopan pyöriessä hyvin ollaan tyytyväisiä ja jatketaan samalla linjalla, nopan pyöriessä huonosti nieleskellään ja toivotaan parasta. Vastustajien figuurien tasolla ei ole mitään väliä minulle (vaikka itse pyrinkin pitämään peliarmeijani priimakunnossa varsinkin turnauksissa), poikkeuksina Jupun armeija jota saa aina haukkua. Pelien jälkeen mietitään, mitä voisi tehdä paremmin seuraavassa pelissä. Ja huonosta noppatuurista pitää aina itkeä jollekin!

Silti, jostain kumman syystä, koen pitäväni hauskaa pelatessani tätä peliä. Joku joskus totesikin, että parhaat pelit ovat niitä, missä revitään (omasta) päästä eniten hiuksia.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Ohhoh, tulipas faba-turnauspelaajolta voimakas reaktio. Mutta ei ihme, kohdistuihan heihin varsin provosoiva viesti. Mutta nyt haluaisin kuulla muiden pelien (miksei myös faban löysemmin ottavien) pelaajien mielipiteitä. Olettaisin, että toiset tinan siirtelyjen sääntöraamit sopivat paremmin tietynlaiseen lystin hakemiseen kuin toiset.
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Faba nyt on lähtökohtaisesti varmasti tarkoitettu molempiin pelitapoihin, niin voiton hakuiseen pelaamiseen kuin rennompaan hauskanpitoon.
Hauskaa figupelaaminen on silloin kun yhteisiä pelisääntöjä noudatetaan ja henkilökemiat osuvat kohdalleen eikä pelin lopputuloksella ole vaikutusta mihinkään suurempaan.
Voiton hakuinen pelaaminen korostuu kun puhutaan turnauksista ja niille asetetuista kompeista, tämä ei todellakaan pois sulje sitä etteikö turnauspelaaminen voisi olla hauskaa. Mutta mitä enemmän panosta on pelissä sitä intohimoisemmin sitä voittoakin tavoitellaan. Viimepeleissä kuitenkin on kyse siitä miten henkilökemiat osuvat pelaajien kesken yhteen, huvipelikin voi olla katastrofi jos kemiat eivät kohtaa millään asteella. Kun taas pelatessa maailmanmestaruudesta peli voi olla hyvinkin leppoisaa jos kemiat osuvat kunnolla yhteen.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Ehkä tämä on ihan vähän jo off-topic, mutta otetaan nyt kuitenkin toinenkin näkäkanta tähän.
Haddock kirjoitti:Mutta se listanteosta. Suurempi ongelma on ettei armeijoihin oikeasti viitsitä nähdä vaivaa, mikä tekee battlereporttien katselustakin hyvin tylsää.
Space wolfit vs. ni- eikun necronit. Huomatkaa siisti wreckmarker.
"Demonit" vs. space wolfit. Taustalla surullisen näköinen raunio.
Edelliset "demonit" saavat vahvistuksia kärrynrämästä ja skull pass - hämyreistä. Juusto ei välttämättä maksa.
Grey knight - deployaus. Ei ihan ala pelihammasta kolottamaan.
Hakeva löytää rumaa ja kaunista. Yhtälailla turnaus- ja peliraporteista voi kaivaa näitäkin :

- Onpas upeita haltioita : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x480.jpg
- Hienoa, petomiehet on päässeet kentille : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x480.jpg
- Kappas, persoonallisia zombeja tai ghouleja : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x480.jpg
- Onpas persoonalliset deldarit : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 0x4801.jpg
- Mitä vaunuja : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x427.jpg
- Sisters of Battle, alusvaatteita myöten maalattuja : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x480.jpg
- Joka ikinen Blood Angel on konffattu ja GD -tasoisesti maalattu : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x480.jpg
- Spartalaisten pallitkin on yksilöllisesti maalattu : http://www.nopat.fi/wp-content/uploads/ ... 40x480.jpg
- Tämä juusto maksaa, ja kaikki rauniot on maalattu : http://4.bp.blogspot.com/-B7zrwegHLnA/T ... C00535.JPG
- Aika asiallista Force on Force maastoa : http://4.bp.blogspot.com/-NLu4-i56EX4/T ... C02086.JPG
- Kelpaa tässä maastossa ja näillä napeilla WWII:tä sotia : http://i642.photobucket.com/albums/uu14 ... G_5076.jpg
- Mitä ihmettä, fabaturnausmaastoa on tehty tuntitolkulla : https://lh4.googleusercontent.com/-Fuhl ... 114937.jpg
- Hei nämä gobbothan on kuin Pirisen turnausraportista : https://lh4.googleusercontent.com/-egaY ... 114959.jpg
Haddock kirjoitti:Ja tämä menee ihan oikeasti jo pelleilyn puolelle. Kasa röppöä ja satunnaiset örkkifigut eivät ole savagehordea lähelläkään.
Siis haloo ! Eturivi on aitoja metallisia Savageörkkejä, kaikki napit maalattuja, ja asiallinen unit filleri. Ei ehkä mestarisuoritus, muttei mitään pelleilyäkään. Jos liikutusalusta ei ole täynnä, niin se voi johtua siitä, että joukko on harventunut. Ja pelatessa muodostelman rivi vai rähjääntyä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
MakeH

Viesti Kirjoittaja MakeH »

En oikein ymmärrä tätä keskustelua koska eihän vaihtoehdot millään tavalla sulje toisiaan pois. En nyt tarkoita perinteistä, pidetään hauskaa ja voitetaan samalla selitystä (jonka kannattaja toki itse olen.... vaan ihan sitä yksinkertaista ehdotusta, että ne jotka tykkäävät äidistä laittakoon sitä ja muut polkekoon rauhassa sitä tytärtä. Ihme jengiä, jos ei turnaukset kiinnosta ni pysykää nyt hyvä ihme kaukana 0o

Jos Dawn Attack ahdistaa ni työntäkää nyt perkele nappejanne battle linessä.

Itse olen turnauspelaaja henkeen ja vereen, mitäs sitä kiertelemään. Mutta ei mun mittari värähdä jos joku haluaa kellarin pimeydessä vääntää jollain fluffilistalla random skenaariota. Sen verran on näkemykseni ajan myötä muuttunut, etten itsekkään pidä siitä kun pelaajat menevät nappien puolesta sieltä mistä aita kokonaan puuttuu. Mutta eihän siinä ole kyse mistään turnaus/hupi jaottelusta. Oman rajallisen kokemukseni mukaan turnauksissa käyvillä pelaajilla on mageemmat armeijat kuin mitä pölyisissä nurkissa pyörii.
"Embrace the filth" -Voices in Oggy's head
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Joo eihän nuo sulje toisiaan pois. Mutta mikä on pölyinen nurkka, mihin viittaat? Toivottavasti ei turnauspelaaja vs eiturnauspelaaja.
Luumumehu on soturien juomaa
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Niin siis turnauspelaajat pelaavat lähtökohtaisesti hienommilla armeijoilla ja hienoissa puitteissa kilpailuhenkisesti, kun taas fluffipelaajat leikkivät räkäisillä lyijyukkeleilla pimeässä ja pölyisessä porukoiden kellarissa samalla kun kirjoittelevat irstasta fanficcia peliensä puitteiksi?

Jestas tekee hyvää olikukkoilla vaihteeksi. Mutta arvioisin, että turnauksia välttävillä on vähintään yhtä hienoja armeijoita kuin aktiivisilla turnauspelaajilla. Ihan jo sen takia, että suosituimmat turnauksissa pelattavat pelit vaativat kilpailulliselta pelaajilta aika tiheää figuurikiertoa, kun taas "fluffipelaaja" voi käyttää armeijaansa (tai vastaavaan kokoonpanoon) vuosia. Toki kilpapelaajillakin on usein pidempiä projekteja, mutta ne ovat harvemmin pöydällä.
MakeH

Mutta arvioisin, että turnauksia välttävillä on vähintään yhtä hienoja armeijoita kuin aktiivisilla turnauspelaajilla.
Minä taas arvioisin, että olet väärässä... minkäs teet, elämä välillä on. Ei taas tosin liity mitenkään siihen ettei ihmisten preferenssit useinkaan ole "niiltä toisilta" mitenkään pois. Joskus Suomen kokoisessa maassa tietenkin kannibalisoidaan toistemme piirejä, mutten usko näin polarisoituneessa tilanteessa vaaran olevan kovin korkea. Sitten kun lähdetään vaikka keskustelemaan siitä millaiset turnaukset/tapahtumat on niitä "parempia" niin homma menee hankalammaksi koska kannibalisoinnin vaara on varsin realistinen.

Ja joo, jos jollekkin nyt vielä on epäselvää kumpi pelitapa on parempi niin väännetään nyt sit rautalangasta. Mun valitsema on tietenkin parempi koska mä pelaan niin... aivan itsestään selvää. Joku voi tulla seuraavaksi vaikka väittämään mulle, ettei mun maailma pyöri mun ympärillä.
Huru-ukko

Tuli aika rankkaa mutua sieltäpäästä nytten. On ainakin täälläpäin monta todella hienoa armeijaa, jotka eivät ole käyneet koskaan yhdessäkään turnauksessa. Tai no mikä lasketaan turnaukseksi ja mikä ei? Sekin raja on vähän häilyvä. Monen pelaajan isoja kampanjapelejä pyöritellään aina välillä ja niissä pelaa aktiivisia pelaajia, mutta en nyt tiedä, onko turnaus oikea nimi.
MakeH

Ok, point taken. Opasta hevonen vedelle niin lupaan saamaan sen juomaan... miten voimme käydä tämän keskustelun mutuilematta ja omiin henkilökohtaisiin kokemuksiimme sukeltamatta?

Go wild, im here all day...
Huru-ukko

En ole oikein varma, mitä lupasit, mutta onhan noita armeijoita ihmisten kaapeissa ja vitriineissä. Sanotaan nyt vaikka esimerkkinä Rakathin klassikkomarinet, klassikkotyranidit ja TAU. http://galleria.sotavasara.net/kuva/1876/ Niin ja monista figupeleistähän ei edes järjestetä turnauksia ollenkaan koko maassa. Nyt en puutu siihen, että onko joku henkilö taitavampi vai huonompi maalaamaan, vaan sitä että on harrastajia, jotka todellakin huolellisesti maalaavat armeijansa, mutta eivät lähde turnausmatkoille ollenkaan.
MakeH

No nyt en tajua mitä yrität sanoa tai. Voin varmasti linkittää tähän useamman "hienon" turnauksissa vilahtaneen armeijan kuin mitä pystyt linkkaamaan muita. Kilpailuhan olisi lähtökohtaisestikkin epäreilu koska niitä dokumentoidaan eri tavalla. Eli siis missä nyt mennään?

Edellinen viestini oli muutenkin vain ja ainoastaan kannanotto siihen, että kritisoit mutuiluani keskustellessamme aiheesta josta mielestäni ei voi muuta kuin mutuilla.
Huru-ukko

Alkuperäinen ajatukseni oli viittaus johonkin aikaisempaan ajatukseen, että turnausten armeijat ovat hienompia (aina), mikä ei pidä paikkaansa, koska lahjakkaita maalareita ja myös maastonväsääjiä on molemmissa tyyleissä. Jotkut jopa tykkäävät vain maalata, eivätkä edes pelaa juuri yhtään. Totta on tietysti se, että isomman pelin (turnaus tai muu peli) lähestyessä saa pientä lisäkipinää maalaamiseenkin ja näin voi turnauspuolella olla suhteellisesti enemmän hienoja armeijoita, mutta ei niin, että vain turnauksissa on hienoja armeijoita. Sellainen väitehän olisi nimittäin epätosi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”