smaxx kirjoitti:Taitaa olla enemmän teoriaa kuin kokemusta ? Aika monessa turnauksessa on tullut vuoden mittaan käytyä (9 pelkästään tänä vuonna...), ja oma kokemus turnausten tunnelmista on kyllä ihan toisenlainen. Sen mitä olen itse huomannut, ja mitä on turnauksissa tullut palautetta, niin porukalla on ollut yksinkertaisesti hauskaa. Turnauksiin mennään viihtymään, ja yleensä pelaamaan niin hyvällä listalla ja niin hyvin kuin pystyy. Ja erittäin usein myös todella tyylikkäillä armeijoilla. Samoin en ole kertaakaan törmännyt viimeisen vuoden aikana (ja tuskin sitä ennenkään) muihin kuin erittäin mukaviin ja herrasmiesmäisiin vastustajiin. Ehkä herrojen olisi aika päivittää turnauskokemukset tälle vuosikymmenelle ?
Tyylikkäisiin armeijoihin palaan myöhemmin, mutta kaikki eivät viihdy joutuessaan "pelaamaan niin hyvällä listalla ja niin hyvin kuin pystyy". Vastustaja saa olla vaikka miten mukava, ei se paljon pelin nautittavuuteen vaikuta jos armeija on tappiin asti hiottu. Varsinkin kun GWn pelit eivät todellakaan ole säännöstöltään parhaasta eikä varsinkaan tasapainoisimmasta päästä. Itse olen kyllä turnauksissa viime vuosina muutamaan kertaan käynyt ja melko usein kuikuillut itse tapahtumia ja niihin liittyvää nettikeskustelua, vaikken pelaamassa olisikaan. Näiden kokemusten perusteella olen tullut siihen tulokseen, etten ole erityisen kiinnostunut niissä pelaamaan, ellei satunnaista varapelaamista lasketa (mieluiten jumbopöydässä, jos sitä tulevaisuudessa tulee harrastettua).
smaxx kirjoitti:ETC -kompattujen turnausten ja battlelinen moittiminen on aika turhaa, jos ei ole formaattia tosissaan kokeillut. Sillä määrällä vaihtelua, mitä faban 16(?) rotua erilaisine listavaihtoehtoineen, ynnä maastot ja kaikenlainen nopanpyöriminen tuovat, on sen sanominen kuivaksi aika käsittämätöntä. Battlelinen hyvä puoli fabassa on se, että pelaajilla on skenaarion tavoitteet selkärangassa, ja voidaan keskittyä siihen peliin - joka on siis oikeasti hyvä, hauska ja viihdyttävä. Ei tarkoita sitä, ettenkö silti pitäisi erilaisista skenaarioistakin, kunhan ne on edes yritetty hyvin miettiä. Faban sääntökirjan skenaarioihin en ole tippaakaan tykästynyt, sieltä se battleline on ainoa todella toimiva. Monessa etc -komppeja käyttävässä turnauksessa on kuitenkin muitakin skenuja kuin battlelinea.
Tosissaan? En pidä toistosta, enkä näe esim. nykytietokonepelien grindauksessa mitään innostavaa, tai jaksa tahkota samaa lautapeliä uudestaan ja uudestaan, ellei se todella tarjoa uudenlaisen pelikokemuksen joka kerralla. Faba tarjoaa kyllä paremmat puitteet tähän, mutta pohjimmiltaan kaksi pelaajaa asettelevat ukkonsa riviin ja työntävät niitä toisiaan kohti x vuoroa, jonka jälkeen voittaja on se, joka on tappanut eniten vihollisia suhteessa omiin tappioihinsa. Tämä käy hyvin nopeasti hyvin kuivaksi vaikka armeijoita olisikin useita. Varsinkin kun otetaan huomioon se, että saman kirjan armeijat muistuttavat pääsääntöisesti toisiaan.
smaxx kirjoitti:Hakeva löytää rumaa ja kaunista. Yhtälailla turnaus- ja peliraporteista voi kaivaa näitäkin :
Toki, mutta kauniita armeijoita löytyy satunnaisesta rapskasta huomattavasti pienemmällä todennäköisyydellä, valitettavasti. Itse tulee niitä seurattua hyvinkin aktiivisesti, sillä minulle suurta herkkua on katsella kahden tyylikkään ja mielenkiintoisen armeijan yhteydenottoa. Sinun kuvaesimerkkisi menisivät kahta poikkeusta lukuunottamatta "ok pelipöytätasoa" - kategoriaan. En rupea jokaista erikseen analysoimaan, sillä se ei ole ketjun pointti, mutta yksi esimerkki täytyy tuoda esille:
GD-tasoisesti? Et ole tosissasi. Tuossa viime vuoden ranskan GDn
kolmanneksi paras.
http://demonwinner.free.fr/france/2011/ ... _payet.jpg
Tuntuu siltä, että joko sinun käsityksesi huonosta/ok pelipöytätasosta/hienosta armeijasta on täysin erilainen kuin omani, tai liioittelet aivan järjettömissä määrin.
smaxx kirjoitti:Haddock kirjoitti:Ja
tämä menee ihan oikeasti jo pelleilyn puolelle. Kasa röppöä ja satunnaiset örkkifigut eivät ole savagehordea lähelläkään.
Siis haloo !
Eturivi on aitoja metallisia Savageörkkejä, kaikki napit maalattuja, ja asiallinen unit filleri. Ei ehkä mestarisuoritus, muttei mitään pelleilyäkään. Jos liikutusalusta ei ole täynnä, niin se voi johtua siitä, että joukko on harventunut. Ja pelatessa muodostelman rivi vai rähjääntyä.
Kyllä, nimenomaan pelkkä eturivi on aitoja savageörkkejä. Muut ovat satunnaisia örkkejä, osa jousilla, osa suht raskaasti panssaroituna näkyvimmiltä osin. Takariviläiset ovat lisäksi maalattu eri väreillä, kolmesta eri beissauksesta puhumattakaan (mukaanluettuna maalaamattomat baset). Liikutusalusta paistaa julmetun valkoisena pelipöytää vasten, eikä unitfilleri todellakaan ole asiallinen, vaan lähinnä kauhukuva siitä miltä ne pahimmillaan näyttävät. Satunnaista empirebitsiä yksikköön sopimattoman värisellä maaperällä, vailla yhtään figua. Asiallinen?
Muodostelmalla ja alustan tyhjyydellähän ei ollut mitään merkitystä, en tuonut esimerkkiä esille siitä syystä. Kuvasta näkee muuten hyvin myös erään uudemman turnaustrendin: sotakoneiden miehistö jätetään pois pelipöydältä, sillä eihän niitä peliteknisesti tarvita. Visuaalisesti todella ankeaa.