Ropecon 2013 does skirmishpelit *ovela retopikointi*

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: Ropecon 2012 does skirmishpelit

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Eli tulossa olisi näillä näkymin seuraavanlainen lista:

Carnevale
Malifaux
Hell Dorado
Alkemy
Eden
Confrontation
Dystopian Wars
Infinity
Strange Aeons

Imoittautuneita vapaaehtoisia demottajia minä ja HH mukaanlukien olisi 6 ja 2:lta en ole vielä vastausta saanut.

Carnevaleen mulla on yksi pöytä, Tampereen Taktiikkapelaajat ry saattaa toimittaa toisen tai sitten teen itse toisen (pitää tästä Dolmotin kanssa vielä keskustella tarkemmin), Hell Doradoon multa ainakin löytyy roippeet, Malifauxiin olisi todennäköisesti tulossa TerraClips -pöytä, Confroon löytynee jotain härpäkettä, mutta se taitaa jäädä ehkä enemmän vapaalle pelaamiselle. Dystopian Wars lienee myös TaTape:n puolesta kunnossa.

Alkemystä ja Edenistä en osaa sanoa, jätetään nämä HH:n ongelmaksi. Strange Aeonsiin taitaa Dolmotilla olla tarpeet, Infinityyn ei ole juurikaan maastoa, mutta tämän suhteen suosittelen vahvasti WWG:n printtimaastoa: (www.worldworksgames.com - sieltä SwiftScenics, mulla on noista NecroBlockseja itsellä, jotka ajattelin tuoda - paras etu, että noi näyttää hyviltä ja se saa taitettua erittäin pieneen tilaan).

Varasin alustavasti 8 x 4'x4' -tilaa + infotiskin, mutten ole enää niin varma riittääkö se, kun vetäjäpuolelta on innostus ollut yllättävän suurta. Pitäisiköhän nostaa tilapyyntö 12 x 4'x4' ja mielellään koko Conin ajaksi - etenkin, jos vapaata pelaamista laina-armeijoilla tarjotaan? Kiitos jo tässä vaiheessa kaikille vapaaehtoisiksi ilmoittautuneille!
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tylran

Viesti Kirjoittaja Tylran »

Sopii toi isompikin tila. Eiköhän silleen kaverihengessä voida tota pitää enemmänkin auki. Itse luultavasti tulen olemaan pöydän läheisyydessä suhteellisen paljon muutenkin, joten voin kattella muidenkin kamojen perään, ja toivottavasti muut katselevat omien kamojeni perään silloin kun itse osallistun muuhun ohjelmaan.
Idleness is the pathway to damnation.
Silveri

Harvemmin Conista mitään lähtee kävelemään... paitsi jostain täysin käsittämättömästä syystä Confrontationin promomateriaalit muutama vuosi sitten (ei niinkään figut tai muu "arvokas tavara").
Gene Steeler

Viesti Kirjoittaja Gene Steeler »

Heips! Tulisin mielelläni demoilemaan Heavy Gear Blitziä alueelle, jos vain joukkoon mahtuu. Tosin nykyään tosielämä saattaa tehdä suunnitelmat tyhjäksi... Voisinko kuitenkin "varata" yhden 4x4 pöydän esim. lauantaille? Ja motivaatio paranee nopesti jos kiinnostuneita ilmoittautuu etukäteen. :)
Sumppi Ry - Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Heavy Gear Blitz!
Silveri

Tapahtumaan on varattu 12 kpl conipöytiä ja 3xconipöydälle mahtuu 2 kpl 4'x4' pelitilaa, eli yhteensä 8 kpl olisi näitä varattuna. Periaatteessa mukaan mahtuu vielä, mutta tässä taistellaan nyt conipöydistä muutenkin. Pistä yhteystiedot (nimi, sähköposti, puhelinnumero) YV:llä, niin saan ne conihenkilöstölle eteenpäin.

Nyt ei ihan mahdottoman isoa tapahtumaa saada välttämättä järjestettyä, mutta jos suosio on itse conissa suuri, voi ensi vuonna olla enemmän neuvotteluvaraa pöytien kanssa.
Plästik Dub

Viesti Kirjoittaja Plästik Dub »

Jonkun säännöt osaavan kanssa voisin todennäköisesti tulla Hell Doradoa ja Confroa pelailemaan jos saan figut otettua mukaan. Molempia pelejä olen pelannut joskus viiden vuoden aikana <5 peliä, eli säännöt ei ole hallussa. Hell Doradoon löytyy Immortaleja aloituspaketillisen verran ja Confroon Wolfeneita hieman boostattu starterset.

EDIT: Hell Doradoa enimmäkseen koska confrofigut on kuuluisassa paikassa nimeltä "jossain". Näiden immortalien kuljettaminen ehjänä on kyllä myös tietynlainen operaatio, niin pitää katsoa kykenenkö.
Tylran

Viesti Kirjoittaja Tylran »

Mites tuleeko demottajille Ropeconin normaaliin tapaan rannekkeet, vai mennäänkö omakustanteisesti? Ei sinällään vaikuta mun käyntiin mitenkään. :P
Idleness is the pathway to damnation.
Silveri

Demottajat on ilmoitettu conitealle, meidät lasketaan conilaisiksi, joten pääsemme "ilmaiseksi" sisään ja muistaakseni siihen sisältyi myös mahdollisuus käyttää järkkärien taukohuonetta, josta sai kahvia.
Mordjinn

Viesti Kirjoittaja Mordjinn »

Täällä kun varmaan on tietäjiä niin missä figupelissä on parhaat skenu- ja kampanjasäännöt? Haussa olisi peli, jossa skenut olisivat tarinallisempia ja mieluusti vielä niin että eri puolet koittaisivat tehdä eri asioita. Malifauxia on tullut kokeiltua ja siinä on tähän asti parhaat vastaantulleet skenusäännöt, mutta löytyykö parempia? Malissa ei lisäksi ole kampanjasäännöstöä, joka olisi iso plussa.

Parasta parhautta olisi vielä Malifauxiakin parempi skenusysteemi yhdistettynä Mordheim/Necromunda -tyyppiseen kamppissysteemiin (jossa vielä olisi nannaa isompi "kampanjakartta" joka vaikuttaisi pelattaviin taisteluihin). Löytyykö tällaista vai pitääkö ruveta itse väsäämään?
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Helldoradossa on ihan näppärä, vaikkakin kevyt skenaario systeemi, joka yhdistettynä maastosääntöihin luo aika paljon variaatiota. Infinityssä ei ole tällä hetkellä juurikaan virallisia skenaarioita, mutta Genconissa pitäisi tulla uusi skenaarioihin keskittyvä lisäosa.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Mordjinn kirjoitti:Täällä kun varmaan on tietäjiä niin missä figupelissä on parhaat skenu- ja kampanjasäännöt?
Mikä nyt sitten parhaan tekee... Aika monet kampanjapelit kaatuvat äkkiä "rikkaat rikastuvat" -mekaniikkaan ja muuhun epätasapainoon. Muutaman erän jälkeen aletaan nähdä tuplasti muita parempia tiimejä ja "10 identtistä äijää tuplanuijilla" -tyylistä rikkinäisen sälän spämmiä. Näistähän toki selviää talon säännöillä ja herrasmieshengellä. Toisinaan pelaajat vain eivät ole herrasmiehiä ja jos suureen kotimodaukseen lähdetään, onko pohjalla olevalla systeemillä enää väliä?

Oikeasti mielekäs monen pelaajan kampanjointi on usein tarkkaa kikkailua tasapainotussysteemien kanssa. Jos niitä ei ole, kerran hävinneen tiimin saa helposti laittaa romukoppaan (kuten online-bowlissa kuulemma tehdään). Jos on liikaa, realismi kärsii ja yrittäminen ei kannata (kuten lauta-bowlissa joskus tehdään ja pelataan pelkillä tasoituspisteillä).

Sitten on tietysti vaihtoehtona juuri skenaariovetoisuus, jossa tapahtumat luovat tunnelman, eikä tarvitse keskittyä niin satasella tiimin viilaamiseen geneerisiä mättöjä varten. Myöskään sama optimikombo ei välttämättä toimi joka tilanteeseen.
Haussa olisi peli, jossa skenut olisivat tarinallisempia ja mieluusti vielä niin että eri puolet koittaisivat tehdä eri asioita.
Kerrotaan nyt siitä mistä itselläni on viimeeksi kokemusta, eli Strange Aeonsista. Tiivistettynä, yksi pelaaja ylläpitää hallituksen salaista tutkijaosastoa jossain 30-luvulla ja etenee tehtävästä toiseen. Evil overlord luo jokaista tehtävää varten uuden pahispoppoon. Kukaan ei tietysti kiellä tekemästä vahvempaa/heikompaa varianttia samasta mörkölaumasta tarinan jatkuvuuden vuoksi. Kampanja jatkuu kunnes tutkijoiden johtohahmo kuolee. Avustavia agentteja ja siviilejä tulee ja menee.

Itse pelin perusmekaniikka on ihan siedettävä, joskin varusteiden ja kykyjen tasapainossa on toivomisen varaa ja osa säännöistä vaatii tulkintaa. Jos pelaa kuin mulkero, lopputuloksena on tylsiä spämmilistoja ja reikien hyväksikäyttöä. Jos osaa roolipelata, meno on ihan hauskaa.

Skenaarioita alkaa olla nykyään aika kiitettävä nippu lisäkirjojen myötä. Lisäksi entisiin saa helposti variaatiota, koska "sankarit vastaan yksi hirviö" -tehtävässä se yksi hirviö voi olla milloin mitäkin. Myös ympäristön voi laatia aina uusiksi. Monet skenaariorungoista kertovat vain pääpiirteisen tavoitteen. Osa on yksityiskohtaisempia.

Henkevyyttä auttaa myös, että pahispelaaja voi toimia eräänlaisena pelinjohtajana roolipelityyliin. Koska tämä ei yritä kehittää omaa tiimiään, tehtävät voi laatia fiilispohjalta ja tarinaa edistäen. Todella ovela johtaja osaisi ehkä tehdä monen pelaajan kampanjan, jossa useampi agenttiryhmä yrittää samoja tai eri tehtäviä. Valmista formaattia tällaiselle ei tietääkseni vielä ole.

Sitten on vielä Von Unaussprechlichen Kulten -variantti (beta jaossa, virallinen tulossa aikanaan). Siinä erilaiset kultit pistävät toisiaan kuonoon ja kaikki kehittyvät. Meno muistuttaa enemmän perinteisiä kampanjapelejä ja tuo mukanaan perinteiset ongelmat, eli epätasaisen kehityksen ja ehkä verisemmän optimoinnin. Uskoisin, että SA:n ja VUK:n välimaastoon on helppo kehittää omia kampanjasysteemejään. Perusmekaniikat ovat kuitenkin molemmissa samat, poislukien kampanjakehitys.

Tuon koko roskan Ropeconiin. Siellä voi kokeilla, nappaako yhtään.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Carnevalessa on puolestaan tuohon paneuduttu rajoittamalla kampanjoiden mitta 6 peliin. Enempikin on mahdollista, jos pelaa Legacy -säännöillä, mutta silloinkin joutuu heivaamaan vanhan pomonsa pois ja nostamaan uuden pomon johtajan asemaan. Carnevale on vain vielä valitettavan torso tuolla skenaariopuolella, mutta kehittyy koko ajan hiljalleen - toisaalta Carnevalesta ei ole muutenkaan turnauspeliksi. Agendat siinä ovat tosin myös mukana, jotka tuovat mielenkiintoisen lisän.

Confrontation: Dogs of Warin kampanjasysteemistä en muista muuta kuin että se oli monimutkainen ja käännetty hemmetin huonosti englanniksi.

Ehkä itseäni noihin historiallisiin perehtymisen myötä on alkanut mietityttämään pikemminkin sen tyyppinen kampanjapelaaminen, jossa kehitetään kampanjaporukassa jokin teema, ja ennen kutakin peliä mietitään mikä olisi kampanjan etenemisen kannalta sopiva tavoite seuraavassa skenaariossa kummallekin pelaajalle ja mietitään objectivet skenaariossa sitten sen mukaisesti. Yleensä skirmishpelien skenaariot muutenkin ovat variantteja neljästä perusteemasta, jotka ovat kohteen hallinta, läpimurto, vastustajan ukkelin tappaminen tai aarrejahti - tarpeeksi paljon mielikuvitusta, niin skenaario syntyy helposti. Samoin, jos hienolta kuulostava hyökkääjä-puolustajaskenaario antaa lähtökohtaisesti paremman lähtöasetelman toiselle pelaajalle, voi tätä kompensoida rajoittamalla toisen pelaajan käytössä olevaa pistemäärää. Näin tavoitteena ei niinkään ole kasata "kovin jengi" vaan kehitellä yhdessä mielenkiintoinen tarina, jota pelataan(tämä tosin tangeeraa aika vahvasti fluffi vs. powerplay -keskustelua, jonka suhteen olen mielipiteeni jo useaan otteeseen todennut).
Mordjinn

On totta että varsinkin GW:n kamppissäännöstöt luovat hyvin nopeasti epätasapainoisen tilanteen. Parhaus on toki aina pelaajan silmässä, mutta itse kaipailisin juuri hiukan tarinallisempaa ja jatkumoa luovaa (suht yksinkertaista) systeemiä. Eikä kamppis ole se pääjuttu vaan pikemminkin ne skenut. Tuo Strange Aeonsin kela kuulostaa kyllä mielenkiintoiselta. Avasi omassa päässä lukon siitä että kamppishan voi olla myös yksipuolinen, jossa kamppis tavallaan kertookin vain yhden osapuolen tarinan ja toinen pelaaja pelaa GM/Overlord tyyppistä alati vaihtuvaa osapuolta. Pitääpä tulla kummastelemaan kun kerran lauantaina olisi tarkoitus RopeConiin vääntäytyä.

Malifauxin skenusysteemissä pidän siitä että mukana on randomia ja omaa valintaa. Eli kummallekin puolelle vedetään oma skenun pääobjective kortilla ja sitten siihen voi kumpainenkin puoli valita lisäobjectiveja jos haluaa. Koska lisäobjectivet voi valita tukemaan pääobjectivea luo tämä varsin usein suht tasapainoisen skenaarion.

Olemme viime aikoina pelanneet Warmachinea ja vaikka pidänkin pelistä niin Steamrollerin "sportsmachine" meininki on vähän tylsä. Skenujen objectiveilla ei ole tarpeeksi merkitystä ja pelit menevät casterkilliksi, ellei toinen nyt ihan väkisin tyrkytä skenaariovoittoa. Ongelman ydin on se että peli loppuu casterin kuolemaan ja se että tarinallisesti "Metsässä on taikakristalleja joita hakemaan lähteneet partiot sattuvat paikalle jetsulleen samaan aikaan." tai "Kylässä on kaksi toria, jotka ovat strategisesti täysin urpoissa paikoissa, mutta niistä kaukaisempi pitää saada haltuun. Silloin vastustaja peljästyy karkuun." alkavat käydä hiukan vanhoiksi. Vielä kun oma osaaminen/pelituntemus ei ole vielä sillä tasolla että osaisi rakentaa frendeille suht tasaisia epäsymmetrisiä pelejä niin joudumme tyytymään saatavilla olevaan official-matskuun.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Toisaalta, tarvitseeko epäsymmetrisen pelin olla myös tasapuolinen?
Mordjinn

Morze kirjoitti:Toisaalta, tarvitseeko epäsymmetrisen pelin olla myös tasapuolinen?
Ei minusta, mutta jonkinlainen reilu mahdollisuus molemmillta osapuolilla pitäisi olla. Jos epäsymmetrinen skenu heitetään randomilla ja se on epätasapainossa niin se on huonoa tuuria joka pidemmän päälle tasoittunee (jos pelin yksiköt ovat balanssissa alun alkaen). Jos taas teen kavereille "hyökkäys - puolustus" -skenun niin silloin mielestäni hauskuuden takaamiseksi minulla tulee olla jonkinlainen ajatus joukkojen voimatasapainosta (ja kummallekin annetun tehtävän vaikeudesta) niin ettei toinen osapuoli tunne tehtävää täysin mahdottomaksi (=tylsäksi).

Malifauxissahan pelin skenusysteemi luo epäsymmetrisiä skenuja, joka mielestäni on hienoa. Jos jossain pelissä on vielä parempi vastaavanlainen systeemi JA siihen lisää vielä kamppissysteemi niin olen hyvin kiinnostunut.
Silveri

Lähetin järkkäreille sähköpostin käytännön järjestelyihin liittyen. Lukekaa ja kommentoikaa.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Sinitarrailmalaivat alkavat olla ojennuksessa. Sitten vielä jämäkkä nippu lomakkeiden printtausta ja vähän maaston maalailua...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Eka päivä takana ja ääni jo vähän käheänä demotuksesta. Ainakin omalta osaltani voin perjaintaita pitää onnistuneena.

Käsittämättömän suuret kiitokset jo tässä vaiheessa TaTape:n porukoille tajuntaa räjäyttävän upeasta Carnevale-pöydästä, sillä on kunnia päästä esittelemään peliä. Jatkamme huomenna!
Gene Steeler

Viesti Kirjoittaja Gene Steeler »

Heavy Gear demot pidetty. Kiitos Skirmish-osaston organisaattoreille, oli helppo tulla paikalle esittelemään ja meininki oli sopivan rentoa. Ensi vuonna uudestaan!
Sumppi Ry - Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
Heavy Gear Blitz!
Mordjinn

Kiitosta järkkäreille ja varsinkin (ilmeisesti) Silverille joka demotti minulle Carnevalea eilen. Selitit hyvin pelin perusmekaniikan ja noin 30min sessiossa sai kivasti kiinni sekä pelin säännöistä että fiiliksestä. Mielenkiintoisen oloinen peli ja voipi hyvinkin olla että kokeilemme frendien kanssa kun kerran maastoa ja (muita) ukkeleita löytyy testisessioon. Hiton hieno pöytä oli kyllä väsätty, sai vanhan Hirst Arts himon nostamaan taas päätä.

Mahtavaa että jaksoitte järkätä tällaisen session. Itselle kun uusien pelien testaaminen on koko Conin suola.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”