Rahtusen threadnomancyn makua, mutta en ole koskaan nähnyt siinä mitään pahaa joten ad insult to injury ->
Mun mielestä valoefektissä ei oo mitään paranneltavaa. Oikein hyvin luo tunnelmaa ja näyttää luultavimmin pöydällä just siltä miltä pitääkin eli hyvältä. Vielä kun ottaa huomioon, että nappeihin ei näennäisesti ole kulunut loputtomasti aikaa (koska : airbrushaus on oikeasti aika kivutonta ja näissä näkyy paljon hyväksi havaittua ab speed painting techiä vs. perinteistä siveltimen kanssa näpertelyä) niin tabletop standard oli, meni ja jäi komiasti taakse.
Mitä realistiseen valonlähteeseen ja muuhun tulee, en lähde halkomaan hiuksia - ei minusta siihen varmasti olisikaan. Sen tiedän, että jo siitä lähtien kun tehdään maaleilla pieniä varjoja ja valoja nappeihin ollaan jo tavallaan lähdetty sille tielle, että mitään realistista ei voida maalausteitse enää saavuttaa koska kolmiulotteinen pinta hakee valot ja varjot ihan ilman apujakin - mutta se nyt ei vaan näytä hyvältä kun puhutaan miniatyyreistä ;) En siis millään tavalla tässä nyt koita sanoa, että mitään korostuksia ei saisi tehdä vaan päin vastoin. Usein räikeästi mutta taidokkaasti tehdyt korostukset näyttää paremmalta ja se onkin tässä kait se hienous - vaikka valot ei oliskaan realistiset, niin kyllä ne vaan ainakin mulle potkii. Se onko joku muu asiasta toista mieltä on varmasti ihan yhtä validia, mutta jos ns. crowd pleaseria väkertää niin juurikin massan mielipiteellä alkaa vasta olemaan mitään painoa, eikä niinkään yksittäisen sankarin (mitä nyt jos yksittäinen sankari on itse maalaaja)
Huvikseni etsin vastaavanlaista valohommelia internetistä ja löytämässäni kuvassa valo tekee asioita, mitä ei heti ehkä mieltäisi järkeväksi. Kaikki on tietty kiinni tilanteesta missä kuva on otettu - taustalla näkyvä valo, valkoiset seinät, kamera jne. - mutta tästä kuvassa saa juurikin sen illuusion että sininen valo tummentaa vaaleaa pintaa, kun katsoo lampun vartta ->
http://img.diytrade.com/cdimg/1288832/2 ... _white.jpg