"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Lunta baseen

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Eduboy

Lunta baseen

Viesti Kirjoittaja Eduboy »

Mikä on sopiva sekoitussuhde perunajauhoa tai vastaavaa ja eri keepperiä baseen tulevaan lumeen?
Fixu

Re: Lunta baseen

Viesti Kirjoittaja Fixu »

Skarsinkin blogista löytyy ihan kiva resepti, itse olen vain sekoitellut leivinjauhetta ja erikeeperiä ilman sekoitussuhteita, niin ettei tule liian vetelää eikä kiinteää. Ruokasooda+erikeeper sopii tosin paremmin(?) lumen tekoon. Ja päälle voi ripotella sitten ruokasoodaa/leivinjauhetta.
Furinji kirjoitti:Jos todella todella Todella TODELLA häviää maaston takia... Eikä omalla pelaamisella todella ole asiassa pienintäkään osaa... niin maasto on voittonsa ansainnut.
Maver1cus

Viesti Kirjoittaja Maver1cus »

itsekin olen sekoitellut Ruokasooda, erikeepperiä ja valkoista maalia ilman ihmeempää sekoitus suhdetta sen kyllä huomaan jos menee liian paksuksi , mutta ei siihen pidä lanistua koska kun lisää muutaman pisaran vettä niin seos laimenee huomattavasti. tämän jälkeen vielä dippaa ukkon basen pelkään ruokasoodaan niin tulee hyvä pinta.

http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=98190 tuossa on vielä vanhoja tekemiä figuja joku 1.5 vuotta sitten joilla on lumi base joka on tehty yllä olevalla metodilla.

-TepeC
naamapalmu

Viesti Kirjoittaja naamapalmu »

Mää muistaakseni kuulin jostain et leivinjauhe kellastuu ajan kanssa jos siihen ei laita valkoista maalia. pitääkö paikkansa???
Maver1cus

Viesti Kirjoittaja Maver1cus »

Leivinjauheesta ei itselläni ole mitään tietoa , mutta ruokasoodan kanssa omilla chaos armeijallani ovat lumet olleet jo reilun puolitoista vuotta basessa enkä ole huomannut mitään kellastumia, voi tietenkin olla että se pieni määrä valkoista maalia jonka olin seikotaessa laitanut on voinut autaa.
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

naamapalmu kirjoitti:Mää muistaakseni kuulin jostain et leivinjauhe kellastuu ajan kanssa jos siihen ei laita valkoista maalia. pitääkö paikkansa???
Leivinjauheen keltaisuus riippuu sen lisäaineista.

Ruoka Sooda on ainetta, joka vaatii toimiakseen jotain "hapanta". Ja koska kaikkeen leivontaan hapan ei sovellu, niin on olemassa leivinjauhe, johon tämä hapan ainesosa on laitettu mukaan valmiiksi.

Useimmilla valmistajilla tämä lisätty aine tekee leivinjauheen hieman kellertäväksi, ja kuulemma joilla kuilla on tulokseksi tullut melkein "kusen keltaista" lunta.

Liima kannattaa valita sellaiseksi, että kuivaa läpikuultavaksi.

Ja esim kirkas "paperiliima" on mielestäni paremmin toimivaa, kuin PVA liimat (erikeepperi yms).

Tosin makuasioista ei voi juurikaan kiistellä.

Itse suosittelen reseptiä:

miltein mitä vain valkoisen tapaista jauhetta 1dl + liimaa 1dl + sinistä maalia 0,1dl.

Kun aine on sekoitettu ja levitetty halutulle pinnalle, niin ennen sen kuivumista sen päälle sirotellaan ruokasoodaa, tai vastaavaa kimmeltäväkiteistä ainetta.

Muita toimivia ratkaisuita on: vaniljasokeri (myös aitovaniljaiset toimii, tulos hieman likaisempaa lunta), tomusokeri, tai muovihile.

Sinisyys on hieman makuasia, jotta paljonko sitä haluaa. Itse tykkään reseptin mukaisesta sinisestä, vaikka vaaleampi sävy saattaisi olla luonnollisempi.

Eikä tuo sinisyys mitenkään pakkollista ole, pelkkä valkoinen toimii ihan hyvin sekin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”