"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Porin Pelikauppa

Porin peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

Furinji
Viesti:

Porin Pelikauppa

Viesti Kirjoittaja Furinji »

Porin Pelikauppa @ Facebook

Ei mulla muuta...
Gerazu

Re: Porin Pelikauppa

Viesti Kirjoittaja Gerazu »

Ja koska joillain ei kuitenkaan ole facebookia, tässä se ainut oleellinen:

"Hello !

Kiitos Antti ja Playcity ! !

Tervetuloa Pelurit ja muut Gamerit Ke 3.10. klo 11:00

Porin Pelikaupan avajaisiin ;-)

Kovia Avajajaistarjouksia !

Ilmaista Kahvia ja keksiä kaikille !

Tervetuloa !

T.
Juha & Jyri & Antti"
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Jotain iloista ja loppuun silaus kyynisyyttä.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Wut???
Mikäs juttu tämmönen on mistä hyvästä? Laittakaas nyt tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin tietoa tulemaan. Mihnää faseen en sen takia liity!
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Furinji
Viesti:

Joku ihmeen stalkkeri kävi jo lähikaupassa huitomassa kameran kanssa ja laittoi todistusaineistoa blogiinsa.
Ookami_Tez

Viesti Kirjoittaja Ookami_Tez »

Ei ole mitään tarkempaa tietoa raahautuu vaan 3.10 tonne vanhaan cittariin entisen Playcityn tiloihin niin eiköhän asiat valkene.
Great Teacher Ookami_Tez
Blogi miniatyyreistä ja milloin mistäkin nörttihenkisestä.
Runt

Viesti Kirjoittaja Runt »

Gerazu kirjoitti:Ja koska joillain ei kuitenkaan ole facebookia
Eikös toi Facebook ole jo vähän aikansa elänyt juttu ;) Minähä en sinne myöskään liity.

Mutta tosiaan hieno homma saada tänne Porin maaperälle taas elämää, pitänee piipahtaa paikanpäällä katsomassa mitä löytyy vaikkaan tuolloin ei ole tilipäivä.
Harmillisen vähän on tuota informaatiota kyllä tähän mennessä viellä tullut kyseisestä liikkeestä. Tai olihan tuolla nettisivuilla infoa muttei yksinomaan Porin liikkeestä josta nyt puhutaan.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Furinji
Viesti:

Runt kirjoitti:Harmillisen vähän on tuota informaatiota kyllä tähän mennessä viellä tullut kyseisestä liikkeestä. Tai olihan tuolla nettisivuilla infoa muttei yksinomaan Porin liikkeestä josta nyt puhutaan.
Kieltämättä, mutta ainakin pääkaupunkiseudun liikkeiden perusteella lupaa aika hyvää. Stadin Pelikaupassa pelkästään itse käynyt mutta nähnyt kuvia ja kommentteja muidenkin tiloista ja tapahtumista, niin se ainakin antaa toivoa...
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Tyhmintähän tässä on se, että tuo Pelipiste... City oli aika pieni kokonsa puolesta. Tämä pelikauppa varmaankin haluaa keskittyä laajasti vähän sinne sun tänne, kortteihin, fikuihin, lautiksiin, mangaan, pehmoleluihin ja muihin, joka saa ainakin minut ajattelemaan, onko siellä kuinka paljon tilaa pelailla? Ei varmaan hammeriin saa mihinkään väliin tilaa kuin lattialle, mutta miten on korttien sun muiden laita?

Sekin on mälsää, että kun tuo asiakaspiiri voi mennä fikuttajien ulkopuolellekin, alkaa ihan pelottamaan mitä kaikkia jail baitteja ja muita helareita siellä pitää varoa. Ainakin Facessa oli kommeteissa minun puolestani tuttuja ihmisiä, jotka voisivat vierailla puljussa eri aikoihin meikäläisen kanssa.
- Sinitähti
Runt

Itse myös aloin miettimään tuota pelitilan puutetta, turnausjärjestäjää kun tänne poriin olen pidemmän aikaa kaipaillut jo (tai en nyt välttämättä järjestäjää mutta kunnollisia tiloja). Kyseisissä tiloissa ei ainakaan kovin kummoista turnausta pysty järjestämään, toisaalta vanha citymarket on täynnä tyhjää tilaa. Joten jos suurempaa turneeta haluaisi järjestää niin luulisi tilaa löytyvän käyttöön.
Jonkinlaista tuottoakin tuollaiset turnaukset toki voisivat tuoda liikkeelle kun huomioidaan osallistumismaksu + turnauksen aikana tahpahtuva jälleenmyynti. Tiedä sitten millä tasolla tilojen vuokrakustannukset ovat että mitä tälläisestä lystistä jäisi käteen loppupeleissä.

Poriin ei koskaan tulla saamaan liikettä mikä pyörisi pelkästään figujen ja oheistuotteiden ympärillä! Harrastajamäärä kyllä on kohdallaan mutta niin taitaa olla myös pelaajien armeijoidenkin laita, monella meistä kuitenkin on armeijat jo ostettuna joten suuria lisähankintoja ei tarvitse tehdä. Nämä vähäiset lisähankinnatkin monet taitavat tehdä internetin välityksellä, hinta/saatavuus kuitenkin ratkaisee paljon.
Toki on hienoa että liikkeestä tulee löytymään myös korttipelejä sekä kirjallisuutta joka lisää liikkeen monipuolisuutta. Samalla vain pelkään että 12.v ES Jonnet valtaavat liikeen pelipöydät kortteineen. Ei tuomita liikettä kuitenkaan näkemättä.

Kait meistä jokainen sitten lupautuu tukemaan tulevissa hankinnoissaan paikallista pelikauppaa sen verran että saadaan liike pysymään pystyssä? Moni on pelikauppaa huudellut pidemmän aikaa kuitenkin tällekkin maaperälle.

Vinkatkaa nyt joku sitten avauspäivänä myyjille tästä foorumistakin niin saadaan jotain informaatiota tännekkin, Facebook tiliä kun meistä eivät kaikki omista.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Furinji
Viesti:

Pakko muuten mainita nyt kun netistä tilaaminen tuli puheeksi, että meidän porukka perui juuri kolme maelstrom-tilausta, kun Tampereella käydessä saatiin kamat halvemmalla suoraan hyllystä :p Oli toki hyvät tarjoukset, mutta se ei muuta sitä, että nettikaupat jäi kakkoseksi.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Runt kirjoitti: Poriin ei koskaan tulla saamaan liikettä mikä pyörisi pelkästään figujen ja oheistuotteiden ympärillä! Harrastajamäärä kyllä on kohdallaan mutta niin taitaa olla myös pelaajien armeijoidenkin laita, monella meistä kuitenkin on armeijat jo ostettuna joten suuria lisähankintoja ei tarvitse tehdä.
Näinköhän? Olisi kiva nähdä joskus ihan oikeita laskelmia aiheesta. Ihan vaan karkea esimerkki -tasolla. Pakkohan täältä(kin) on löytyä joku kaupallisen koulutuksen saanut. Pieni realismi ei olisi pahitteeksi tässäkään keskustelussa.

Jos nyt ajatellaan erittäin karkeasti, että kauppias maksaa tiloista vuokraa 500e/kk ja haluaa maksaa itselleen ruhtinaallisen 1500e/kk palkan (brutto). Ei muita työntekijöitä. Unohdetaan verot, sivukulut, pakolliset vakuutukset, rahoituskulut jne. toistaiseksi.

Kiinteitä menoja siis 2000e/kk.

Vähittäiskaupan tyypillinen kate on n. 25%. Eli siitä 30e kuttaperkkaboksista kauppiaalle jää 7,50e. Jos lähdetään hinnalla kilpailemaan, se on suoraan tuosta katteesta pois. Eli myydään listahinnalla ja voitetaan asiakas hyvällä palvelulla, sehän ei maksa mitään ;)

Kuukaudessa pitäisi myydä siis noin 266 boksia, että pääsisi edes omilleen, firma ei vielä tuota litin latia voittoa. Kymmenisen lootaa joka ikinen päivä (pl. sunnuntait) näin karkeasti. Eikä mitään lomia pidetä.

Jokainen voi kysyä itseltään, montako lootaa tuli ostettua vaikka viime vuonna. Itse poltan vuodessa pelituotteisiin jotain kertaluokkaa 1000-2000e, mutta taidankin olla epätyypillinen asiakas. Sanotaan nyt vaikka 1200e, niin saadaan siisti satanen kuukaudelle mistä kauppiaalle katetta 25e. Vaikka keskittäisin ostokset yhteen kauppaan ja ostaisin kaiken kiltisti listahinnalla, meikäläisiä tarvittaisiin 80 putkan pitämiseksi juuri ja juuri kuivilla.

Montakos osanottajaa teidän paikallisturnauksessa viimeksi oli?

Caveat emptor: Vältin koulussa parhaani mukaan kaikkia talousaineita. Mutta firmaa olen yrittänyt pyörittää.
//Mx
Runt

En nyt tiedä tarkalleen mihin yritit vedota kommentissani, mutta yritetään vastata jotain kuitenkin.
Kommenttini ei ollut millään tasolla factoihin perustuva vaan oma mielipiteeni/näkemykseni asiaan ottaen huomioon tämän hetkisen tilanteen.
Henkilökohtaisella tasolla on harrastukseen tullut sijoitettua vuositasolla +1200€ nyt kuitenkin kun armeijat alkaa olla kerättynä ja useampi eri figupeli kaapista löytyy, niin tämän vuoden saldo taitaa olla siellä 450€ tuntumassa.
Koen itseni olevan tuhlaava harrastaja, jota kovinkaan moni muu tuntemani harrastelija ei ole (ainakaan samassa mittasuhteesssa). Toki muutkin harrastelijat laittavat rahaa palamaan mutta pääosin figut hankitaan käytettyinä eikä täten suoraan liikkeen hyllystä. Tässä tapauksessa taas paikallisen liikkeen tuoto ei kasva.
Porilaisena toki toivon ja mielelläni jopa joskus näkisin liikkeen joka pystyisi keskittymään pelkästään miniatyyreihin ja oheistuotteisiin.

Jos tarkempaa laskelmaa haluaa suorittaa kannattaa tarkastella harratelijamääriä esim täälä http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 93&t=74740
Lista tosin ei ole täysin ajantasalla, osa ei pelaajista ei foorumilla edes käy ja toisten tiedot ovat vain tuonne jääneet vaikka harrastus on loppunut.
syrja

Kyllä Porin harrastaja määrä on liian pieni, et pelkkä fikukauppa pärjäis. Tietty tuollainen kauppa sopivalla paikalla on omiaan lisäämään harrastajia ja sitä kautta menekkiä. Mutta silti tuskaa olisi kun starttirahat on käytetty. Varsinkin kun netistä saat haluamasi nopeasti ja ehkä jopa edullisemmin. Tuo maxxonin laskelma esimerkki on oiva kuvastamaan tuota tuskaa. Paitsi tuskin selviää 2000e kuluilla.
Furinji
Viesti:

Tälleen kun pysähtyy ajattelemaan niin... Montako kauppaa tässä maassa ylipäätään toimii pelkästään yksin figupelien ja niiden oheissälän alalla? Helsingin GW ja... ?

Joten pointti nyt oli ylipäätäänkin vähän...
syrja

Jeps. No uskoisin et Ville tarkoitti kaupalla, et se ois fikupelei "tukeva". Eli ois parit pöydät peleille ja semmosta. Mutta mutta. Kohta se sitten selvii minkälainen tuo pelikauppa on ja mihin sen rahkeet riittää. Ja mitä sieltätulee löytymään. Vanhassa cittarissa on kuitenkin tuota tilaa. Ja varmasti myös sitä kulua.
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

Katsotaan nyt, jotain vois kyllä lisäillä Bretteihin ja Necroneihin(ikään kuin tarvitsisin lisää maalattavaa)... Ja päässä takoo useampi eri teema Keisarilliselle Lihamuurille(Starship Trooppers päällimmäisenä). Ja lauta peleihin tulee takuulla uppoomaan jonkin verran.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
Runt

Niin tosiaan tarkoitin juurikin että liike myisi pelkästään miniatyyrejä (FaBa, 40K, FoW, Infinity, WM/H jne..) ja näihin liittyvää oheistuottetta (Maaleja, suteja, maastoa jne..). Toki kyljessä sitten ne pelipöydät peli-iltoineen. Eihän tuollainen Porissa siis menestyisikään (harvemmin muuallakaan suomessa). Lasken nyt kuitenkin tähän kastiin esim Fantasiapelit, vaikkakin siellä myydään myös paljon muuta, pääpaino ainakin liikkeen ulosannista näyttäisi olevan miniatyyripuolella. Pointista sitten en tiedäkkään mitään, minusta se katosi jo kauan sitten jos sellaista nyt edes alkujaan olikaan.

Tomi, toivotaan että liikkeestä löytyy maaleja ja suteja niin sinun ei tarvitse ostaa maalattavaa. Jos hyvä zägä käy niin sieltä löytyy myös maalauspalvelu ;)
Niin ja jos yllämainittuja ei löydy niin älä kuitenkaan tuhlaa rahojasi figuihin, uskoisin että liikkeestä löytyy myös uusia noppasettejä. Usko pois kyllä hyvät nopat viellä joskus sinunkin käteesi löytävät.

Mihinkäs sitä jäätiin? Eri asiakaskuntiin kenties. Eiköhän me miniatyyri harrastajat Faba 40K FoW (oliko muita aktiivisia pelejä Porissa) löydetä liikkeestä oma aika ja paikka, mikäli ne meille nyt ylipäätään pelipöydän jaksaa rakentaa. Toisaalta Porin figuttajat on toimineet jo pitkään omillaan ja täten myös pelipöytiä löytyy yhdeltä sun toiselta maastoineen, joten välttämättä meistäkään kaikki eivät halua mennä pelaamaan näyteikkunaan. Paremmat puitteet pelaamiselle uskon löytyvän monelta jo omasta kotoaan.

Mitäs väki nyt toivoo liikkeestä löytyvän?
Itselleni ehkäpä tärkein olisi kattava maalivalikoima lakkoineen päivineen. Tämän jälkeen sitten tulevatkin itse figut ja pelitilat. Turnauksia etenkin FaBan osalta toivoisin mutta tämä taitaa ainakin näin alkuun jäädä haaveeksi kun katsoo liikkeen pinta-alaa.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Tomii, sää tuet toista pelaajaa etkä mitään homokauppaa. Osta multa ne 13 Kotria.

Niih, määkin vähän samaa tuumailen, että mitä ihmettä siellä kaupassa pitäisi olla saatavilla? Mie itse ainakin olen enemmän kiinnostunut sellaisesta tilauspalvelusta, että mie ilmoitan jonkun kaupan ja tuotteen ja nämä pojat sen minulle ostaisivat. Ne siellä hyllyssä olevat tyypit varmaan löytyykin minunkin hyllystäni, että ei paljoa inspaa niitä kuin ajankuluksi ihastella. Näin heti aluksi minulle tulisi mieleen Reaper ja muut sellaiset awsm-heroja tekevät yritykset innostaisivat paljon enemmän kuin GW:n metalliblisut.

Vaikka fikuilija olenkin, tuo kauppa ei saa minun rahojani siitä harrastuksestani. Lauta- ja korttipelit, maastotarvikkeet ja maalit ovatkin sitten toinen juttu. Maastotarvikkeilla en tarkoita valmiita tuotteita vaan materiaaleja. Tää tee-se-itse-mies tekee itse halvemmalla paljon paremman kuin GW:n apinalauma.
- Sinitähti
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

"Suomi on *piip* maa, jossa kaikki on kallista."

Viestini oli kaksitahoinen. Ensinnäkin olen oikeasti kiinnostunut, onko kukaan todella tehnyt näitä kannattavuuslaskelmia. Ihan akateemisesta mielenkiinnosta. Tiedän hyvin kokemuksesta, että toimivan bisneksen rakentaminen marginaaliharrastuksen ympärille ei ole helppoa. Ja marginaalilla tarkoitan mitä tahansa, jolla on alle 100 000 harrastajaa Suomessa.

Toisekseen, toivon ettei kukaan lyö kirvestään kiveen ja tuomitse itseään ikuiseen velkavankeuteen turhan ruusuisten kuvitelmien takia. Pelikauppakin on ensisijaisesti kauppaa, ei pelaamista.

Sitten tähän toiseen asiaan: Pelitiloihin. Jos toivoo alueelleen pelikauppaa siksi että olisi kiva paikka pitää pelejä, en tiedä kuinka realistista se oikeasti on. Tilat ovat Suomessa pääsääntöisesti sikamaisen kalliita ylläpitää, erityisesti jos niiden pitää olla hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella. Käytiin kesällä juniorin kanssa Anaheimissa katsomassa paikallisen ostarin skeittihallia. Katsoin tiloja ja tuntitaksoja ja jouduin toteamaan, että tätä ei Suomessa nähdä ikinä. Pelkkä hallin lämmityskulu olisi tappanut vastaavan yrittäjän Suomessa, siellä yksi seinä oli auki maailmalle ja lämmityskulut varmaan nolla senttiä vuodessa...

Jotta yrittäjä voisi pitää pelipöytiä, niiden vaatiman tilan kulut pitää kattaa jollain. Olen hieman skeptinen, miten tämä oikeasti onnistuu ainakaan isommassa mittakaavassa.

Jenkeissä on tyypillistä pelata kaupoissa, mutta siellä tilat ovat yleensä paljon halvempia ja silti homma on vähän kiikunkaakun. Siellä myös ihmiset ovat tottuneet maksamaan kaikesta, jos menet kauppaan pelaamaan et vain osta sieltä figuja ja noppia vaan myös limut ja naksut. Suomalainen kävisi vessassa täyttämässä vesipullon ja nakertaisi kotoa tuotuja reissareita muovipussista.

Englannissa tilat ovat kalliita ja siellä yleensä ei pelatakaan kaupoissa vaan kerhoissa. Kerhot vuokraavat tilat, esim. pubin kellarin, viikottaista peli-iltaa varten ja pelaajat kattavat kulut joko jäsenmaksuina tai ovi/pöytämaksuina. Ja sielläkin virvokkeet ostetaan sitten paikallisesta. Suomessa valitettavasti vastaava tilojen saatavuus on vähän heikkoa, ja onhan se kamojen jatkuva pakkaaminen ja purkaminen kieltämättä vähän rasittavaa.

Minusta on epärealistista odottaa jonkun toisen tulevan maksamaan omia pelikulujaan. Ehkä olisi aika laittaa töppöstä toisen eteen ja ihan itse tehdä asialle jotain?

Itse tein ratkaisuni kauan sitten ja maksoin siitä. Kirjoitin siitä myös jutun, löytynee googlaamalla...
//Mx
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pori”