"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

3D tulostus ja 40K

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
thamus

Re: 3D tulostus ja 40K

Viesti Kirjoittaja thamus »

7-8 g painaa tuo ukko pohjineen.

eli jos oletetaan että tuo materiaali painaa yhden kilon niin silloin sie saat noita 7g ukkoja 142,8kpl ja 8g ukkoja 125kpl.
Jos työ määrä on sama.

Gw tuo määrä ukkoja maksaa 375 ja 428,4 euroa.

Ukkojen määrän tosin voisi tuplata jos onttoja tekee;)
When i see basilisk i say; For the Emperor.
When i see Slaanesh Demonettes i say; Fuck the Emperor, Hurray the Slaanesh.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Tilasin itse muutamia malleja Shapewaysiltä kokeeksi.

Suoraan sanottuna niiden printterin resoluutio ei ihan riitä meidän hommiin. En tiedä mikä se on tarkalleen ottaen, mutta figujen pinnat ovat selvästi "röpelöiset", kun printteri yrittää approksimoida kaarevia pintoja.

Shapewaysille voi myös uploadata omia mallejaan printattavaksi. Ne voi myös jättää muiden ostattavaksi (niinkuin minäkin ostin jonkun muun tekemän mallin), jolloin tekijä saa kait jotain pientä provikkaa. En tiedä tarkalleen mitä omien mallien printtaminen maksaa, mutta jos 40mm figu maksoi jotain haarukassa 5-10e sis. tekijän provikat ei se nyt ihan mahdottomia ole.

Ei kyllä halpaa kuin saippuakaan, mutta jotain konversiopisteosia tolla varmaan voisi tehdä. Materiaalikustannusten täytyy tulla rajusti alas, että kokonaisia taloja tms. kannattaisi tulostaa.
//Mx
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tiedoksi Shapewaysin materiaalihinnasto: http://www.shapeways.com/materials

Ei varmaan ihan figutason tavaraan riitä tuo tarkkuus, mutta counttereihin kylläkin. Maker3d varmaan tarkkuudeltaan alkaa jo riittämään, mutta parhaiten toiminee masterien tekemisessä esim. hartsivalamista varten. Multipart-hartsimallien mastereiden tekeminen tukirakenteineen valamista varten voi ollakin mahdollista.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
maxxon
Viesti:

Silveri kirjoitti:Tiedoksi Shapewaysin materiaalihinnasto: http://www.shapeways.com/materials
Olisi pitänyt lukea ennen kuin tilasin ;)

Näätäilin, ja tilasin kamat halvimmasta tarjolla olleesta materiaalista. Taisi olla tuo "strong & flexible", kuvissa näkyy juuri samantyyppistä pintaa kuin mun figuissa. Pitää varmaan kokeilla tuota Fine Detail Plasticcia...

...paitsi että se näyttää heti tuplaavan figun hinnan :(
//Mx
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

http://forum.mongoosepublishing.com/vie ... 84&t=54438

Pisti vain silmään. Näemmä Mongoose päätti kokeilla pistää mallit tarjolle halukkaille uusiin victory at sea laivoihinsa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Joonatin

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Eipä niitä yksittäisiä figuja ihan vielä kannata lähteä välttämättä printtaamaan. Samoin ennen kuin kiroaa nyt esittäytyneen firman alimpaan helvettiin riistäjänä joka myy muovia kullan hinnalla, voisi tutkia vähän mitä materiaaleja on käytettävissä ja millaisiin tarkkuuksiin milläkin materiaalilla päästään. Legopalikat ovat varmasti kestäviä, mutta niitä ei myöskään printata. Eikä autojakaan myydä romuraudan kilohinnalla (n. 100-200€/tn). Samoin jos haluaa välttämättä printtailla itselleen kuution, se kannattaa tehdä onttona, tarkoitukseen sopivalla seinämävahvuudella, figu tietysti on sen verran pieni ja heikko muutenkin, että siitä tuskin kannattaa onttoa tehdä.

Ihan käypäisiä mastereita tuolla tarkkuudella varmaan jo saakin tehtyä. Joutuu sitäkin tietysti siistimään ja mahdollisesti tekemään hienosäätöä stuffilla. Maastoihin ja markkereihin laatu saattaa riittää jo sellaisenaankin, ainakin jos tekee obeliskeja tai kivilaattoja temppeliin.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Kokemuksesta pari juttua:
- figuissa kannattaa käyttää hienointa tai toiseksi hienointa muovimateriaalia. Toiseksi hienoimmassa voi paljailla silmillä havaita pientä röpelöä (n. 0,2 mm).
- Aika pienetkin figut kannattaa tehdä ontoiksi, n. 2 mm kuori riittää hyvin, ja isompiin koloihin voi laittaa tukipuomin tai pari. Huom! Onton figun sisään jää printatessa käytettävää vahaa, ellei figussa ole parin millin koloa, josta vaha voidaan lopuksi valuttaa ulos.

Yhden figun printtaaminen tosiaan ei kannata, jos aikoo hintakilpasille minkään firman kanssa.

Sen sijaan voi:
a) Printata sellaisen figun, jota kenelläkään muulla ei ole - hintaan joka ei ole liian kova verrattuna valmisfiguihin.
b) Printata jotakuinkin 10 figua tai enemmän, ja päästään SEKÄ järkevään hintaan ETTÄ saadaan figuja, joita ei jokapojalla ole.

Mun mielestäni modailuosien mahdollisuus ja ennen kaikkea kokonaan itse suunnittelu ovat tämän homman siistejä puolia. Tyydyttävässä kunnossa olevia tyydyttäviä muovifiguja saa netistä käytettynä niin halvalla, ettei niitä kannata kenenkään ruveta printtailemaan luultavasti edes sadan erissä. Metallimuotteihin valetut isojen firmojen massatuotannot eivät vaan jätät tilaa sellaiselle kilpailulle.

-ile
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Mä itse olen kiinnostunut. Haluaisin saada WH40k:n skaalaan Megaman X:n http://fc09.deviantart.net/fs70/i/2012/ ... 4rqx1s.jpg, Zero Omegan http://imagecache5.art.com/p/LRG/21/211 ... --zero.jpg, Sigman http://images4.wikia.nocookie.net/__cb2 ... 4Sigma.jpg sekä Colonelista http://dreager1.files.wordpress.com/2010/03/bbbbb.jpg mallit :) . Vois kehitellä säännöt ja kokeilla miten ne toimisi "allyina".
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
maxxon
Viesti:

maxxon kirjoitti: ...paitsi että se näyttää heti tuplaavan figun hinnan :(
Shapeways meni ja pläjäytti postiini "free shipping" -tarjouksen, joten menin ja tilasin kuitenkin yhden figun fine detail -kamasta. Jahka se tulee, mulla on sitten sama figu kahdesta eri materiaalista. Niitä lienee mielenkiintoista vertailla.
//Mx
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tilasin Shapewaysistä vaimolle 3D-printatut korvakorut ruostumattomasta teräksestä. Saa nähdä millainen detailitaso niissä on.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
thamus

Postatkaa kuvia ihmeessä, itteeni kiinnostaa kanssa tuo rosteri sen verran.
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

Tilasin 15mm 40k henkisiä örkkejä sekä pre heresy marineita.

Totaalista kuraa imo. Materiaali white strong & flexible

Kuva

Ukot on aivan liian rosoisia sekä detaljit kadonnut..

Tekijä siis tämä heppu

http://www.shapeways.com/model/651521/1 ... Box-search

Parempi materiaali voisi toimia, mutta sitten taas hinta menee pilviin
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Täysin kelvotonta roskaa. Tuo laatu kelpaa korkeintaan rauniomaastoksi.
Luumumehu on soturien juomaa
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Ku tilaa 15 mm ukkoja ni kannattaa varmaan säästää yksityiskohtien kohdalla. :D

Ton parempaan tulokseen ei siinä skaalassa pääse aika monikaan firma edes metallia valamalla.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
thamus

Mitenhän paljon vaikuttaa tuo materiaalin valinta tuossa koossa?
maxxon
Viesti:

thamus kirjoitti:Mitenhän paljon vaikuttaa tuo materiaalin valinta tuossa koossa?
No, kohtahan se nähdään kun saan seuraavan mallifiguni. Nykyisestä setistä on kuvia saitillani.

http://www.smallcuts.net/

Tökätkää vaikka "3d" kuvaosaston hakuun. Zoomatessa lähikuviin (klik, klik) näkee pintadetaljia aika hyvin, vaikka makron fokus onkin välillä vähän sinnepäin. Rotta on ehkä paras esimerkki.
//Mx
Norski

Viesti Kirjoittaja Norski »

Joo, tuo white strong and flexible sopii vaikka kivisten rakennusten materiaaliksi, niitä tosin ei välttämättä kannata printata kun sellaiset olis aika isoja ja siten mahdottoman kalliita. White detail, fine detail ja fine ultra detail varsinkin sopii kyllä hyvin figumateriaaliksikin. Ite olen 3d tulostanut sitä sun tätä 1:160 ja 1:450 kokoisiin pienoisrautatieprojekteihin, ja esimerkkinä siihen mitä white ultra detaililla saa aikaan on kolmen sentin pituinen puunkuljetusvaunu (sellainen jossa on sitten alle puolen millin paksuisia pystytolppia joiden välissä kulkee puutavara) Kaarevat pinnat ovat vähän hankalia jos ei käytä yksityiskohtaisimpia materiaaleja, mutta niitä voi sitten hieman hioa tasaisemmiksi. Massatuotantoon hartsi tai metallivalu toimii yhä paremmin.

Mietiskelen tässä jo ääneen että voisi yrittää tulostaa jotain 6mm tykistöä.
Relic

petskules kirjoitti:Ku tilaa 15 mm ukkoja ni kannattaa varmaan säästää yksityiskohtien kohdalla. :D

Ton parempaan tulokseen ei siinä skaalassa pääse aika monikaan firma edes metallia valamalla.
Et taida seurata 15mm valmistajia? Aika moni 15mm valmistaja saa about samaa detaljia 15mm mitä 28mm valmistajat ja jopa parempaa. Esimerkkinä Khurasan Miniatures, cobblestone castings, rebel miniatures, splintered light miniatures.

En aiemmin olut tilannut shapewaysta joten tuo oli test run. Valmistaja itse oli hehkuttanut tuon olevan riittävä materiaali. Seuraavat menee jo liian kalliiksi.

Pst. 15mm

Kuva

Kuva
Relic

Norski kirjoitti:Joo, tuo white strong and flexible sopii vaikka kivisten rakennusten materiaaliksi, niitä tosin ei välttämättä kannata printata kun sellaiset olis aika isoja ja siten mahdottoman kalliita. White detail, fine detail ja fine ultra detail varsinkin sopii kyllä hyvin figumateriaaliksikin. Ite olen 3d tulostanut sitä sun tätä 1:160 ja 1:450 kokoisiin pienoisrautatieprojekteihin, ja esimerkkinä siihen mitä white ultra detaililla saa aikaan on kolmen sentin pituinen puunkuljetusvaunu (sellainen jossa on sitten alle puolen millin paksuisia pystytolppia joiden välissä kulkee puutavara) Kaarevat pinnat ovat vähän hankalia jos ei käytä yksityiskohtaisimpia materiaaleja, mutta niitä voi sitten hieman hioa tasaisemmiksi. Massatuotantoon hartsi tai metallivalu toimii yhä paremmin.

Mietiskelen tässä jo ääneen että voisi yrittää tulostaa jotain 6mm tykistöä.
Hieno juttu, että toimii no muut matskut. Oisko kuvia? Tosin tuo hinta järkyttää printtauksessa paremmilla materiaaleilla..
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Relic kirjoitti:Pst. 15mm
On kyllä hienoja 15 millisiä ! Minkäköhän mikroskoopin kanssa noi on oikein maalattu.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”