"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Epäonnistuneen chargen hyötykäyttö ja muu sääntökikkailu

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
Black scars

Re: Epäonnistuneen chargen hyötykäyttö ja muu sääntökikkailu

Viesti Kirjoittaja Black scars »

Mun mielestä hyvä esimerkki yksikertaisuuden kauneudesta on "simple LOS", jonka ETC-pelaajat kehittivät ihan itse kökön TLOS:n tilalle ja nyt tuo sääntö on käytännössä joka paikassa käytössä.

Tuo tuuman kuplankin tarkoitus on vain ja ainoastaan "selkeyttää" peliä, nyt se kuitenkin toimii ihan toisin, eli itseään vastaan. Tuo selkeyttävä tuuman rako - sääntö olisi voitu kiteyttää muutamaan lauseeseen:

1. Yksiköllä pitää olla liikkumisvuoronsa lopussa vähintään 1" etäisyys omiin ja vihollisen yksiköihin, poikkeuksena rynnäkkövaiheen liikkuminen (charge ja failed charge)
2. Normaaliliikeiden aikana yksikön ei ole pakko liikkua, vaikka se olisi 1" sisällä toisesta yksiköstä, mikäli yksikköä kuitenkin siirretään, täytyy sen noudattaa sääntöä 1.

Peli olisi selkeää. Käytännössä tuo kohta 2. tarkoittaisi esimerkiksi sitä, että vaikka rynnäkön aiheuttama "oven sulkeminen" toisi yksikön vaikkapa vihollisen sotakoneen lähelle, niin se sotakone saisi silti ampua, pakkoliikkumisen sijaan. Samoin voisi käydä yksikön failed charge - liikkeellä, muiden ympärillä olevien yksiköiden pitää sitten "siivota" ne 1" välit kuntoon, jos liikkuvat.

Tuolla tavalla pelaajien pitäsi pyrkiä pitämään yksiköt 1" päässä toisistaan - sen pelin selkeyden nimissä. Eli jokaisen pelaajan vuoro alkaa pääosin tilanteesta, jossa "ei meleessä olevat" yksiköt ovat 1" erillään ja jokaisen pelaajan vuoro myös päättyy tuohon tilanteeseen. Vuoron aikana voi "oikaista" tuumaa lähempää, mutta sille "kupla-alueelle" ei saa jäädä. Tuo myös poistaisi kuplalla blokkaamisen, sen sijaan joutuisi käyttämään "rehellistä" modelin basella suoritettavaa divert touhua.

Mun mielestä tuohon "force field" -kuplaan voisi suhtautua samoin, kuin TLOS:n :)
*Hu*
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”