3D tulostus ja 40K

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: 3D tulostus ja 40K

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tosiaankin, nuo vaimolle shapewaysistä tilaamani korvikset olivat metallisena kohtuullisen mukavia. Tarkkuus ei kuitenkaan ole sitä kirkkainta kärkeä, joten ihan 30 mm skaalan tulostamiseen ei vielä päässe.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

ile kirjoitti:Tai sellaisten GW:n wanhojen pelien yhteydessä, joiden OOP metallifigut ovat muuttuneet niin harvinaisiksi, että oma counts-as metalliprintti on itse asiassa halvempi kuin jostain eBaysta huudettu 30 punnan avaruusalus.
Itselläkin käynyt mielessä että tiettyjen Iron Claw Squat figujen metsästys eBaysta uniteiksi asti on sen verran hidasta ja kallista hommaa että 3D skannerilla + tulostimellta tehtävä 'counts as' metallinen verrokki alkaa olemaan jo varteenotettava vaihtoehto. Ehkä diehard-kerääjänä ei menettäisi yöunia jos joka unitissa olisi vähintään yksi oikea alkuperäinen vaikkapa kessuksi maalattuna. :)

@Silveri: Oli muuten mahti-idea nuo metalliset 3d-printatut omadesign-korvikset vaimolle. Pitäisköhän ruveta verestämään vanhoja 3DSMax taitoja...

-mv40k2
Silveri

Itse valitsin valmiista designistä, kun laiskotti - niitäkin on kohtuullisen paljon. Ei myöskään vapaa-aika ja innostus ole riittänyt opettelemaan Blenderin käyttöä, vaikka tehokas systeemi sekin on.
mv40k2
Viesti:

Tän tekniikan uutiset alkaa jo lähteä lapasesta:
3D-tulostus sopisi kuuasemien rakentamiseen
Sehän tietysti kelpaisi jos ESA, NASA ja kumppanit tutkisivat tekniikkaa mahtibudjeteilla ja hyödyt valuisivat myöhemmin kaupalliselle puolelle (näinhän on käynyt mm. elektroniikassa, tietotekniikassa, jne). Kohta pääsisi tulostamaan pikku-ukkoja katupölystä, ja tosimiehet tietysti kuupölystä kuun pimeällä puolella. Jay!

-mv40k2
mv40k2
Viesti:

Löysin vielä netistä tuoreita 3D tulostettuja robotteja:
http://prometheusrising.net/category/3d-printing/
Alkaa näyttää ihan hyviltä 40k ajoneuvoja ajatellen, mutta sivun alalaidasta näkee myös miten röpelöistä jälkeä tulee jos tilaa Sharewaysta metallitulosteita.

-mv40k2
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Kyllä tuo patsaana menee. Ei tartte edes maalata :D
Silveri

Joo, ei tuo metallinen riitä mihinkään figudetailiin, mutta tosiaankin koholla olevat osiot kiillotetaan ja lopputulos on sinänsä ihan kivan näköinen. Korutulostukseen sopii ihan mainiosti ja kun tuo figu taitaa oikeasti olla siinä 30 mm korkea, niin noi röpelöt ylikorostuvat kuvissa.

Ei kannata teräksenä siis figuja vielä tulostaa, mutta muovin laatu alkaa olla jo ilmeisen hyvä.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Seuraava vaihe: tulostusmateriaalin eli muovi"langan" puristus muovirakeista kotikonstein, leikkaa materiaalikulut murto-osaan nykyisestä:
http://inhabitat.com/83-year-old-invent ... -printing/

Tai no, sitä seuraavakin: MakerBot julkaisi 3D-skannerin. Eli pian ei enää tarvitse edes etsiä waretettuja 3D-malleja, jos on alkuperäiskappale tallella:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2416414,00.asp
Silveri

https://store.makerbot.com/replicator2.html

Hei jätkät! Bisnesidea! Perustakaa firma ja alkakaa tuolla replicator2:sella printtaamaan figuharrastajille maastoa. Tuotantoständi RopeConiin!

N. 2500 €:lla saa vehkeen ja useamman kilon lankaa kotiin autotallifirman pystyttämistä varten, ALVeista ei tarvitse huolehtia, jos vehkeen tilaa firman nimiin. Lopputuote voisi olla kohtuuhintainen, jotta saadaan tuotantokulut katettua. Samoin starttirahaa voinee hyödyntää! Rahoitusongelmissa voisi tuota joukkorahoitustakin harkita (jos se lakipuoli ollaan saatu jo kuntoon) - esim. 20 € sijoituksella saa tilattua 30 € edestä kaupasta tavaraa. Jos ei printtaa mitään tekijänoikeuksilla suojattua, niin siinä on pieni lisätienestimahdollisuus esim. opiskeluiden kustantamista varten!

Paras olisi, jos pläänit tekisi itse, mutta esim. Blender on hemmetin tehokas ja ilmainen softa (joskin on alkuun työläs opetella).
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Joukkorahoitus on ihan yhtä laitonta kuin viimeisimmän tarkastuksen mukaan. Se rahat nostava firma pitäisi olla jossain Ruotsissa tmv.
Prkl

Viesti Kirjoittaja Prkl »

Kaapelikala kirjoitti:Joukkorahoitus on ihan yhtä laitonta kuin viimeisimmän tarkastuksen mukaan. Se rahat nostava firma pitäisi olla jossain Ruotsissa tmv.
Jos viittaat tähän:
Mutta mikäli kymmenen tuhannen euron raja ei mene rikki, artisti ilmoittaa ettei levy näe päivänvaloa – eikä yksikään lahjoittaja saa rahojaan takaisin.

Toimintatapa on laiton, kertoo Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho.

"Se on epämääräinen sekoitus rahankeräystä ja kaupankäyntiä ja näyttää rikkovan rahankeräyslakia", hän toteaa. "Normaalisti kaupankäynti on vastikkeellista, eli maksamalla kuluttaja olettaa myös saavansa luvatun tuotteen. Nyt artisti pyytää rahaa ja lupaa ehkä julkaista tulevaisuudessa levyn."
...niin poliisihallitus ei ensinnäkään tee tätä päätöstä ja tuossa tuotteessa lopputuotteen saatavuus oli siis kyseenalaista. Ei se laitonta ole jonkun tyypin kommentin vuoksi. Jos jossain on lainvoimainen päätös, niin korjatkaa toki minua.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”

― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

Jos kutsuu joukkorahoitusta "ennakkotilaukseksi", ja palauttaa rahat jos minimitavoite ei täyty, eivät rahankeräyksen tuntomerkit edes täyty.
Kaapelikala

petskules kirjoitti:
Kaapelikala kirjoitti:Joukkorahoitus on ihan yhtä laitonta kuin viimeisimmän tarkastuksen mukaan. Se rahat nostava firma pitäisi olla jossain Ruotsissa tmv.
Jos viittaat tähän:
Mutta mikäli kymmenen tuhannen euron raja ei mene rikki, artisti ilmoittaa ettei levy näe päivänvaloa – eikä yksikään lahjoittaja saa rahojaan takaisin.

Toimintatapa on laiton, kertoo Poliisihallituksen arpajaishallintopäällikkö Jouni Laiho.

"Se on epämääräinen sekoitus rahankeräystä ja kaupankäyntiä ja näyttää rikkovan rahankeräyslakia", hän toteaa. "Normaalisti kaupankäynti on vastikkeellista, eli maksamalla kuluttaja olettaa myös saavansa luvatun tuotteen. Nyt artisti pyytää rahaa ja lupaa ehkä julkaista tulevaisuudessa levyn."
...niin poliisihallitus ei ensinnäkään tee tätä päätöstä ja tuossa tuotteessa lopputuotteen saatavuus oli siis kyseenalaista. Ei se laitonta ole jonkun tyypin kommentin vuoksi. Jos jossain on lainvoimainen päätös, niin korjatkaa toki minua.
Senja opettaa ruotsia -tapaukseen viittaan. Tuohon ylläolevaan spedeilyyn saikin tarttua.
Silveri

Ilmeisesti tuohon ei olekaan lähiaikoina tulossa muutoksia, mutta starttisumma lienee joka tapauksessa sen verran pieni, että sen pystyisi vielä hoitamaan lainarahalla. Tämä olisi siis yritysidea, jota voisin itsekin toteuttaa, mutta käytännössä aikani ei riittäisi tuollaisen toiminnan pyörittämiseen. Vehje olisi kiva omien räpellysten tuottoon, mutta hinta on kuitenkin vielä turhan korkea pieneen harrastelijakäyttöön. Pienimuotoiseen yritystoimintaan kuitenkin erittäin kohtuullinen.
Silveri

http://senjaopettaa.fi/2012/12/04/5-syy ... haastavaa/

Linkitän tän nyt tähänkin ketjuun. Kysehän ei siis olisi vastiikettomasta rahankeruusta, vaan lahjakorttien myymisestä kauppaan, joten pitäisi sinänsä mennä läpi poliisienkin silmissä.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Minun mielestäni 3D-printteri voisi olla varakkaan yhdistyksen tai muun kolhoosin hankinta. Yhdelle ihmiselle se on vielä vähän turhan kallis, ja yksin on varmaan hankala saada "kaikki kilometrit käyttöön".

Toinen vastaava värkki olisi laserleikkuri, jolla voisi työstää MDF:ää.

Tosin inhorealistina tiedän kyllä, mikä on kolhoosiomaisuuden kohtalo yleensä...
//Mx
santso

Viesti Kirjoittaja santso »

maxxon kirjoitti:Minun mielestäni 3D-printteri voisi olla varakkaan yhdistyksen tai muun kolhoosin hankinta. Yhdelle ihmiselle se on vielä vähän turhan kallis, ja yksin on varmaan hankala saada "kaikki kilometrit käyttöön".

Toinen vastaava värkki olisi laserleikkuri, jolla voisi työstää MDF:ää.

Tosin inhorealistina tiedän kyllä, mikä on kolhoosiomaisuuden kohtalo yleensä...
tai sit selvittää jos joltain firmalta sais ''ostaa'' tuon palvelun jonkun kolhoosimaisen rahankeräyksen jälkeen... tai sit odottaa sen 5-10v et noi halpenee sen verran jotta niitä on varaa hankkia joka kotii, printterit siis, laserleikkurit on viel tosiaan melkosen kalliita.
Omenapiirakka on tietäjien ruokaa.
Joonatin

Viesti Kirjoittaja Joonatin »

Hacklabeilla ainakin on printtereitä ja leikkureita käytössä ja jäsenmaksut ovat yleensä ihan kohtuullisia. Halpoja kiinalaisia laserleikkureita saa muutamalla satasella, mutta sellaista en välttämättä kovin paljoa autotallia pidemmälle sisään kämppään veisi. Printtereitä saa tonnin pintaan. Sinänsähän tällaisten hankkiminen ei ole kovin suuri ongelma yhdistyksille, jos vain omat tilat löytyy joissa niitä voi säilyttää.

Suurempi ongelma on että jonkun kokeneemman pitäisi lähes aina olla antamassa vinkkejä ja vahtimassa toimia kun uusi käyttäjä tekee ensimmäisiä tekeleitään. Vaikka näiden käyttö periaatteessa on simppeliä, niin laserillakin saa väärillä asetuksilla sytytettyä leikattavan palasen palamaan, mikä ei sisätiloissa ainakaan ole kovin hyvä asia. Samoin joku saattaa onnistua tökkäämään herkempiä osia vinoon tai muuten sössimään laitteita. 3D-printteri voi olla vaikeampi rikkoa väärillä asetuksilla, mutta muistelisin että niidenkin käytössä oli omat kikkakolmosensa. Varsinkin kappaleiden suunnittelussa.

Hacklabit, tai niiden jäsenet, saattaisivat olla jopa kiinnostuneita tekemään joitakin pieniä projekteja suht edullisilla hinnoilla muille yhdistyksille, mikäli riittää että valmiiden tiedostojen perusteella ajellaan vaan palaset laserista läpi, tai printtaillaan palikoita. Figujen printtaukseen nämä laitteet eivät tosin sovi.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä

Öljyväri-tutoriaali
Kaapelikala

En ole vielä päässyt lyhtypylvästäni kokeilemaan, mutta jotenkin on semmoinen tytinä, että se kaatuu tämänhetkisessä muodossaan.

PK-seutulaisille: Käykää tutustumassa Aalto-yliopiston FabLabiin. Siellä on 3D-printteri ja laserleikkuri ainakin.
Silveri

http://www.indiegogo.com/projects/photon-3d-scanner

Hieman aiheeseen liittyen. Ihan figusuunnittelumielessäkin harkittava ajatus, jos esim. tekee isommassa skaalassa mallin ja sitten pienentää sen printattavaksi á GW.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”