3D tulostus ja 40K
- Dr. Icchan
- Viesti:
Re: 3D tulostus ja 40K
Hoh, kaikki järkevän hintaiset tukemisvaihtoehdot jo sold out. Tuollaisille on selkeästi kysyntää. Muutama vuos sitten tuli kokeiltua manuaalista 3d laserscannaussoftaa, jossa laseria liikuteltiin kohteen päällä käsipelin ja kameran virkaa toimitti tavallinen web kamera.
Tarkkuus oli aika heikonlaista ja skannaus erittäin hidasta ja työlästä, se kun oli hemmetin tarkka se softa kameran valotusasetuksista.
Sen softan kanssa suositeltiinkin käyttämään vihreätä laseria, mutta kun niitä ei euroopassa saanut myydä niin piti tyytyä punaiseen.
Jos tuon laitteen kamera on alusta lähtien suunniteltu toimimaan skannerina ja vielä automatisoitu one-touch skannaukseksi, niin onhan tuo hemmetin kiinnostava.
Tarkkuus oli aika heikonlaista ja skannaus erittäin hidasta ja työlästä, se kun oli hemmetin tarkka se softa kameran valotusasetuksista.
Sen softan kanssa suositeltiinkin käyttämään vihreätä laseria, mutta kun niitä ei euroopassa saanut myydä niin piti tyytyä punaiseen.
Jos tuon laitteen kamera on alusta lähtien suunniteltu toimimaan skannerina ja vielä automatisoitu one-touch skannaukseksi, niin onhan tuo hemmetin kiinnostava.
Lukaisin uudesta Tietoviikosta artikkelin uudesta kotimaisesta startup-yrityksestä nimeltä Fabulonia. Niiden ideana on tarjota pilvipalvelu ja markkinapaikka jonka kautta brandit kuten GW voivat turvallisesti tuoda 3D mallejaan tarjolle tavallisille tulostajille. Siis kopiosuojaus. Toimi kuulemma niin että 3D mallia ei ladata suoraan mallin ostajalle, vaan "hän pääsee käyttämään sitä samalla tavalla striimattuna kuin Spotifyssa kuunnellaan musiikkia". Häh, 3D tulostimen ohjaussoftako striimaa sen suoraan palvelusta? Yksityiskohtia ei avattu (luonnollisesti). Tekniikka kuulemma patentoitu ja palvelu aukeaa tänä vuonna.
Voin kyllä uskoa että vaaditaan toimiva kopiosuojaus ja pari voittajaksi kumpuavaa jakelupalvelua ennen kuin GW ja kumppanit uskaltavat päästää 3D mallinsa myyntiin ilman piratismin pelkoa. En tosin tiedä miten voivat taistella 3D-skanneri/tulostin yhdistelmiä vastaan, tai porukan jakelemia 3D-skannereilla originaaleista tehtyjä malleja vastaan? Ehkä tarjoamalla ostettavan 3D mallin kustomointia heidän omassa palvelussaan mallin ostamisen jälkeen, ja sitten ostaja työntää tuloksen 3D tulostimeensa tuollaisen 'jakelupalvelun' kautta?
-mv40k2
Voin kyllä uskoa että vaaditaan toimiva kopiosuojaus ja pari voittajaksi kumpuavaa jakelupalvelua ennen kuin GW ja kumppanit uskaltavat päästää 3D mallinsa myyntiin ilman piratismin pelkoa. En tosin tiedä miten voivat taistella 3D-skanneri/tulostin yhdistelmiä vastaan, tai porukan jakelemia 3D-skannereilla originaaleista tehtyjä malleja vastaan? Ehkä tarjoamalla ostettavan 3D mallin kustomointia heidän omassa palvelussaan mallin ostamisen jälkeen, ja sitten ostaja työntää tuloksen 3D tulostimeensa tuollaisen 'jakelupalvelun' kautta?
-mv40k2
-
Snowtrooper
>toimiva kopiosuojaus
>trololololololo
Kaikki kopiosuojaukset on aina murrettu. Lopputuloksena on siis vain yleensä tarpeeton, tuotteen hintaan nähden useimmiten kohtuuton kuluerä, joka jää kuluttajien maksettavaksi, sekä runsaasti käyttöä haittaavia teknisiä ongelmia ja rajoitteita, kanssa, jotka piraatit välttävät kokonaan.
>trololololololo
Kaikki kopiosuojaukset on aina murrettu. Lopputuloksena on siis vain yleensä tarpeeton, tuotteen hintaan nähden useimmiten kohtuuton kuluerä, joka jää kuluttajien maksettavaksi, sekä runsaasti käyttöä haittaavia teknisiä ongelmia ja rajoitteita, kanssa, jotka piraatit välttävät kokonaan.
Tämän päivän lehdestä ote.
Asuinpaikastani huolimatta en kyseistä tyyppiä tunne, mutta artikkeli pisti silmään tämän päivän lehdessä. Lehdessä oli hieman tarkemmin kerrottu kaverin aikeista. Alkaa valmistamaan Suomen/muun maailman markkinoille 3D printtereitä myytäväksi nimen omaan kotitalouksille. 1000 euroa taisi olla mainittu hintana. Ilmeisesti 40 printteriä oli jo tilattu etukäteen ennen kuin tuotanto on edes päässyt vauhtiin. Eli ei tässä varmaan montakaan vuotta mennä kun alkavat olemaan melko yleisiä tekniikan kehittyessä ja kilpailun lisääntyessä.
Asuinpaikastani huolimatta en kyseistä tyyppiä tunne, mutta artikkeli pisti silmään tämän päivän lehdessä. Lehdessä oli hieman tarkemmin kerrottu kaverin aikeista. Alkaa valmistamaan Suomen/muun maailman markkinoille 3D printtereitä myytäväksi nimen omaan kotitalouksille. 1000 euroa taisi olla mainittu hintana. Ilmeisesti 40 printteriä oli jo tilattu etukäteen ennen kuin tuotanto on edes päässyt vauhtiin. Eli ei tässä varmaan montakaan vuotta mennä kun alkavat olemaan melko yleisiä tekniikan kehittyessä ja kilpailun lisääntyessä.
"The board is set. The pieces are moving"
-
Snowtrooper
Nykyisten printterien ongelmanahan on nimenomaan ollut, että ne on pitänyt tilata rakennussarjana (plus vielä muun hyvän lisäksi usein EU:n alv- ja tullialueen ulkopuolelta). Vaikka valmistaja kuinka väittäisi, että ne ovat "kenen tahansa" koottavissa (hieman samalla asenteella kuin Linux oli muka jo 15 vuotta sitten "kenelle tahansa" sopiva käyttöjärjestelmä), niin kovin ei moni viitsi pistää rahojaan likoon, jos sitten yksi ruuvi jääkin puoli kierrosta löysälle tai liukuhihna puoli milliä vinoon ja lämpövastukset käräyttävät koko laitteen pashaksi (sikäli kuin eivät koko kämppää).
Valmiiksi kootulla laitteella on siis kyllä kovasti tilausta.
Vielä kun jostain alkaisi saamaan valmiina myös tuota ylempänä linkkaamaani extruderia, joka pusertaa raakamuovipelleteistä tulostimien vaatimaa "lankaa" - tosin eri asia on, mihin sitten saisi kulutettua sen 25 kiloa muovia joka on standardi pakkauskoko pelleteille.
Valmiiksi kootulla laitteella on siis kyllä kovasti tilausta.
Vielä kun jostain alkaisi saamaan valmiina myös tuota ylempänä linkkaamaani extruderia, joka pusertaa raakamuovipelleteistä tulostimien vaatimaa "lankaa" - tosin eri asia on, mihin sitten saisi kulutettua sen 25 kiloa muovia joka on standardi pakkauskoko pelleteille.
Työkaveri, joka harrastaa pienoisrautateitä, tilasi ilmeisesti juurikin tuon minifactoryn itsellensä. En vielä tiedä onko saanut kotiinsa ja millaista laatua se puskee ulos.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- Kaapelikala
Jos saisit kysyttyä ja mielellään valokuvia esmes kolikon kanssa, olisi tosi jeppistä. Jos tuosta saisi jonkun pisinisidean vaikka. Tai porukalle härveli yleiskäyttöön. Ja voihan tuolla tulostaa vaikka konepistoolin.Silveri kirjoitti:Työkaveri, joka harrastaa pienoisrautateitä, tilasi ilmeisesti juurikin tuon minifactoryn itsellensä. En vielä tiedä onko saanut kotiinsa ja millaista laatua se puskee ulos.
Tietysti kaikki kopiosuojaukset ovat purettavissa, se on itsestään selvää. Muuten olen samaa mieltä kanssasi. Pointti olikin että kopiosuojaus pitää ilmeisesti olla että isot brandit vapauttavat 3D mallinsa myyntiin. Sitten joku purkaa ne, ja keksitään parempi, ja taas joku purkaa, jne. Ilmeisesti kaikkien uusien digitekniikoiden kanssa pitää käydä tuo kissa-hiiri-leikki läpi. Kopiosuojausten idea onkin että Pertti Perusostaja (lue: suuret massat) ei kierrä sitä tosta vaan. Se riittää kaupallisille toimijoille. Ja tieto että useimmat peruskuluttajat haluavat ostaa ja tulostaa mallinsa laillisesti ja originaalimallista, jos sitä ei vaan tehdä liian hankalaksi ja kalliiksi.Snowtrooper kirjoitti:Kaikki kopiosuojaukset on aina murrettu. Lopputuloksena on siis vain yleensä tarpeeton, tuotteen hintaan nähden useimmiten kohtuuton kuluerä, joka jää kuluttajien maksettavaksi, sekä runsaasti käyttöä haittaavia teknisiä ongelmia ja rajoitteita, kanssa, jotka piraatit välttävät kokonaan.
-mv40k2
Maker3D on lisännyt verkkokauppaansa myyntiin 3D-tulostimet Easy3Dmaker ja Profimaker. Tervetuloa! http://www.maker3d.fi/products-page/3d-tulostimet/
Kannattaa tsekata myös video http://www.youtube.com/watch?v=UvJ7dvIJPXY
Kannattaa tsekata myös video http://www.youtube.com/watch?v=UvJ7dvIJPXY
- Kaapelikala
Vähän turhan karua jälkeä figuihin vielä. Onko tuolla tuotetuista pienistä, yksityiskohtaisista kappaleista lähikuvia? Silleen, että näkee pintojen tasaisuudet sun muut?
Olen nähnyt ulkomaiden foorumeilla kuvia 3D tulostetuista 1/72 ajoneuvoista ja tekniikka on selkeästi jo riittävän hyvää sellaisten tuottamiseen. Ongelmana on tällä hetkellä hinta, 3D tulostettu hyvälaatuinen figu kun saattaa helposti maksaa moninkertaisesti kaupanhyllyllä makaavan vastineensa verran.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
-Edward Abbey
Itse kallistaisin silmäni Ultimakerin tai miniFactory puolelle, mutta näissäkin ehkä ennen kaikkea projektit olisi mallia tankki/maasto, eikä niinkään figut. Toki onhan tuon Maker3D:n speksit paremmat kuin miniFactoryssä, mutta hintakin on moninkertainen. Ultimakerin resoluutio on taas sitten jopa <80 µm ja senkin hinta (tulleineenkin) jää Maker3D:n alle.
Voi olla, että tämä on tullut jo esille, mutta on hyvin mahdollista että jossain välissä aletaan myymään netin kautta suoraan printtauslisenssejä. Tuurilla hintakin tippuu vähän. EDIT: Tai ei ainakaan nouse.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Nojaa.. AES256-tasoinen kryptattu streamaus hyödyntäen muuttuvaa public/private-key järjestelmää layeri kerrallaan, jossa voi käyttää vain streamauspalvelun omaa tulostussoftaa ja -ajuria, joka toimii natiivisovelluksena sekä windowsilla, osX:llä että linuxilla, jolla löytyy tuki useimmille harrastelijatason 3d-printtereille... Ei välttämättä nykytekniikalla edes kuormita hirveästi ja mua huvittaisi nähdä miten tuo saataisiin murrettua (muutoin kuin softan bugeja hyödyntämällä ja silloinkin ongelmasta pääsee eroon pakollisilla softapäivytyksillä). Oikeastaan ainoa tapa, mikä mulle tulee mieleen, on asentaa jonkinlaiset volttimittarit printteriin, jolla mitataan tulostinpäätä ohjaavaa liikettä ja sitten toisella ohjelmalla sitten ajetaan tuo sama liikeasarja läpi. Paitsi tuohon liikesarjaankin saa koodattua sisään (nollaliikkeinä ilman tulostusta) melko takuuvarmasti esim. tilaavan tilin tiedot, kaikkine osoitetietoineen päivineen, jolloin sekin olisi ekstrapoloitavissa siitä liikedatasta, kunhan vain tiedetään mille tulostinmallille liikesarja on luotu. Tietoturvariski vältetään sillä, että streamatessa tätä "nolladataa" ei varsinaisesti ole tarkoituskaan tallentaa yhtään mihinkään ja vaikka sekin siirretään serveriltä tulostimelle ja joku saattaisi kaapata tiedon, voidaan sekin mallikohtaisella (vain palvelun tiedossa olevalla) aes256-avaimella kryptata. Toisin sanottuna laittomasti jaetusta tiedostosta näkyy suoraan kuka tiedoston on ostanut ja ketä tällöin voidaan syyttää laittomasta jakamisesta, koska ao-tiedostoa EI ALUNPERIN PITÄISI OLLA OLEMASSAKAAN, jolloin tiedoston jakaja kaivaa oman kuoppansa.Snowtrooper kirjoitti:>toimiva kopiosuojaus
>trololololololo
Ei katsoakseni pitäisi merkittävässä määrässä haitata palvelin-tulostin -toimivuutta, enkä itse keksi nyt ajatusleikkinä keinoa, jolla tuon tason monitasoisen kryptauksen voisi ohittaa jäämättä siitä kiinni. Koska mulla on kuitenkin vain end-point-käyttäjätason tietämys tietoturvajärjestelmistä työn kautta, niin toki haasteena teille olisi löytää hypoteesini heikoin lenkki.
Osta sama tuote useammalla eri henkilöiden pankkitileillä, vertaa saatu data ja poista poikkeavuudet?Silveri kirjoitti:Nojaa.. AES256-tasoinen kryptattu streamaus hyödyntäen muuttuvaa public/private-key järjestelmää layeri kerrallaan, jossa voi käyttää vain streamauspalvelun omaa tulostussoftaa ja -ajuria, joka toimii natiivisovelluksena sekä windowsilla, osX:llä että linuxilla, jolla löytyy tuki useimmille harrastelijatason 3d-printtereille... Ei välttämättä nykytekniikalla edes kuormita hirveästi ja mua huvittaisi nähdä miten tuo saataisiin murrettua (muutoin kuin softan bugeja hyödyntämällä ja silloinkin ongelmasta pääsee eroon pakollisilla softapäivytyksillä). Oikeastaan ainoa tapa, mikä mulle tulee mieleen, on asentaa jonkinlaiset volttimittarit printteriin, jolla mitataan tulostinpäätä ohjaavaa liikettä ja sitten toisella ohjelmalla sitten ajetaan tuo sama liikeasarja läpi. Paitsi tuohon liikesarjaankin saa koodattua sisään (nollaliikkeinä ilman tulostusta) melko takuuvarmasti esim. tilaavan tilin tiedot, kaikkine osoitetietoineen päivineen, jolloin sekin olisi ekstrapoloitavissa siitä liikedatasta, kunhan vain tiedetään mille tulostinmallille liikesarja on luotu. Tietoturvariski vältetään sillä, että streamatessa tätä "nolladataa" ei varsinaisesti ole tarkoituskaan tallentaa yhtään mihinkään ja vaikka sekin siirretään serveriltä tulostimelle ja joku saattaisi kaapata tiedon, voidaan sekin mallikohtaisella (vain palvelun tiedossa olevalla) aes256-avaimella kryptata. Toisin sanottuna laittomasti jaetusta tiedostosta näkyy suoraan kuka tiedoston on ostanut ja ketä tällöin voidaan syyttää laittomasta jakamisesta, koska ao-tiedostoa EI ALUNPERIN PITÄISI OLLA OLEMASSAKAAN, jolloin tiedoston jakaja kaivaa oman kuoppansa.Snowtrooper kirjoitti:>toimiva kopiosuojaus
>trololololololo
Ei katsoakseni pitäisi merkittävässä määrässä haitata palvelin-tulostin -toimivuutta, enkä itse keksi nyt ajatusleikkinä keinoa, jolla tuon tason monitasoisen kryptauksen voisi ohittaa jäämättä siitä kiinni. Koska mulla on kuitenkin vain end-point-käyttäjätason tietämys tietoturvajärjestelmistä työn kautta, niin toki haasteena teille olisi löytää hypoteesini heikoin lenkki.
Miksei tietokonepelejä sitten kopiosuojata tällä tavoin (tai edes käyttiksiä), jos se on kerran niin helposti toteutettavissa?Silveri kirjoitti: Nojaa.. AES256-tasoinen kryptattu streamaus hyödyntäen muuttuvaa public/private-key järjestelmää layeri kerrallaan, jossa voi käyttää vain streamauspalvelun omaa tulostussoftaa ja -ajuria, joka toimii natiivisovelluksena sekä windowsilla, osX:llä että linuxilla...
- Kaapelikala
Köh. Köh. Wow, Steam, Always online-kilkkeet... Kaikki murrettu.Flogger kirjoitti:Miksei tietokonepelejä sitten kopiosuojata tällä tavoin (tai edes käyttiksiä), jos se on kerran niin helposti toteutettavissa?Silveri kirjoitti: Nojaa.. AES256-tasoinen kryptattu streamaus hyödyntäen muuttuvaa public/private-key järjestelmää layeri kerrallaan, jossa voi käyttää vain streamauspalvelun omaa tulostussoftaa ja -ajuria, joka toimii natiivisovelluksena sekä windowsilla, osX:llä että linuxilla...
Vannon edelleen raskaan steganografian raskaan kryptografian yhdistelmän nimeen, etenkin, jos kuhunkin liikesarjaan pistetään lisäksi jokin täysin randomi muokkaus (esim. modelin horisontaalinen kierto 0.1-0.5 astetta), kantaviin osiin jokin ihmeellinen randomisti generoituva koukeroinen tulostusmuoto, jolloin tuollainen raaka filtteröinti poistaisi kantavan osan kokonaan.Morze kirjoitti:Osta sama tuote useammalla eri henkilöiden pankkitileillä, vertaa saatu data ja poista poikkeavuudet?Silveri kirjoitti:Ei katsoakseni pitäisi merkittävässä määrässä haitata palvelin-tulostin -toimivuutta, enkä itse keksi nyt ajatusleikkinä keinoa, jolla tuon tason monitasoisen kryptauksen voisi ohittaa jäämättä siitä kiinni. Koska mulla on kuitenkin vain end-point-käyttäjätason tietämys tietoturvajärjestelmistä työn kautta, niin toki haasteena teille olisi löytää hypoteesini heikoin lenkki.
Itse asiassa nopeampi ratkaisu olisi vain 3d-skannata lopputuotos ja pistää tiedosto jakoon... (tuli pieni päänsärky, kun tän tajusin).
Koska käytettävyys tuon tason kryptauksella kärsisi niin pahasti ohjelmistojen toimivuuden hidastuessa 80-luvun tasolle, jolloin peli ole oikein pelattava ja käyttöjärjestelmä ei ole käytettävä. Ei WoW, Steam ja Always online -kilkkeetkään loppupeleissä ole erityisen raskaasti kryptattuja ja niissäkin heikoin lenkki ei yleensä ole kryptauksen vahvuus vaan palaute, jonka tarkastusprosessi antaa takaisin (ok vs. ei-ok, joka on erinäisin rootkit-ohjelmistoin varmaankin ohitettavissa). Ei yksinkertaisesti ole järkevää. Tulostuksessa menee puolestaan sen verran aikaa mekaanisen prosessinkin vuoksi, että tietokoneen suorituskyky ehtii tulostuksen aikana tuota kryptauksen purkamistakin hoitaa.Kaapelikala kirjoitti:Köh. Köh. Wow, Steam, Always online-kilkkeet... Kaikki murrettu.Flogger kirjoitti:Miksei tietokonepelejä sitten kopiosuojata tällä tavoin (tai edes käyttiksiä), jos se on kerran niin helposti toteutettavissa?Silveri kirjoitti: Nojaa.. AES256-tasoinen kryptattu streamaus hyödyntäen muuttuvaa public/private-key järjestelmää layeri kerrallaan, jossa voi käyttää vain streamauspalvelun omaa tulostussoftaa ja -ajuria, joka toimii natiivisovelluksena sekä windowsilla, osX:llä että linuxilla...
Näyttää siltä että ainakin Makerbot pääsi rahastamaan kunnolla ja päätyi isomman taskuun. Toivottavasti tuloksena on nopeampaa tuotekehitystä, parempia ominaisuuksia, jne. Toivottavasti innostaa myöäs muita alan firmoja innovoimaan ja tuotteistamaan:
3d-tulostimia valmistava MakerBot myytiin sadoilla miljoonilla
-mv40k2
3d-tulostimia valmistava MakerBot myytiin sadoilla miljoonilla
-mv40k2
Löysin tuollaisen tuoreen 3D-tulostetun Mechwarriorin:
http://www.beastsofwar.com/sci-fi-warga ... -printing/
Onhan tuossa vähän hiottavaa tasaisissa pinnoissa, mutta muuten alkaa näyttää ihan hyvältä. Nuo liikuteltavat nivelet vaikuttavat hyvältä idealta. Tosin en tiedä miten hyvin liikkuvat enää maalauksen jälkeen. :)
-mv40k2
http://www.beastsofwar.com/sci-fi-warga ... -printing/
Onhan tuossa vähän hiottavaa tasaisissa pinnoissa, mutta muuten alkaa näyttää ihan hyvältä. Nuo liikuteltavat nivelet vaikuttavat hyvältä idealta. Tosin en tiedä miten hyvin liikkuvat enää maalauksen jälkeen. :)
-mv40k2