"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Noppaetiketti ja nopat noin yleensä

Porin peliporukka

Valvoja: Peliporukkavalvojat

harkkari

Noppaetiketti ja nopat noin yleensä

Viesti Kirjoittaja harkkari »

Tästähän on ollut puhetta. Monesti minua kummaksutaan erikoisista noppaetikettisäännöistäni. Joten tässä on tämä aihe sen puimiseen. Ymmärrän, että Porissa ollaan ehkä tavanomaista töykeämpiä. Kuulunee kaupungin luonteeseen. Siitä huolimatta itse aion pitää kiinni oikeasta noppaetiketistä. Toivottavasti myös jollekkin muulle tarttuu nämä viisaat opit. :)

Ensin pieni lainaus:
"When a player is in the actual act of rolling his dice, shut the
hell up. Even a sworn nemesis deserves a chance for an honest
unimpeded die roll. Before a player rolls, feel free to cheer him
on, hex him or whatever, but when his arm begins that forward
motion and the die is about to meet the battlemat, you’d better
pipe down. Muttering phrases like “jinx! jinx!”, “You’re gonna
miss!” or even supposedly ‘helpful’ cheering like shouting
“Boom baby, BOOM” or “Go Dave!!” as the dice start their
tumble is extremely bad form.

So remember – as the roller’s fingers glide open and the die
springs free, the table should hush and watch and listen.
There’s nothing like the drama and expectation of an important
roll rat-a-tat-tatting across the table and tumbling to a
stop. Trust me. You don’t want all eyes turned on you as a player
accuses you (and rightfully so) of ruining his concentration.

Speaking when someone is rolling, even to root for him, is
the poorest of etiquette. They may tolerate such nonsense in
Iowa but don’t let it happen at your table."

Tässä linkki sitten pdf tiedostoon, missä käydään läpi paljon asiaa nopista. Myös mainitsemani hautausriitit pitäisi löytyä sieltä.
http://www.kenzerco.com/hackmaster/down ... n_Dice.pdf

Toivottavasti tästä ihmiset saavat jotain iloa tai oppia :D Roolipelikirjastahan nämä ovat, mutta pätevät täysin myös figutukseen ja nopanheittelypeleihin yleensä. Täytyy kyllä sanoa, että pidän sitä kohteliaana, kun pelataan samaa peliä, esim. nyt Blood Bowl, että molemmat pelaajat käyttävät samoja noppia. Toisaalta jos on teemoitetut nopat, esim. dwarffeille omat block nopat tms. niin siinä tapauksessa on ihan jees käyttää omia. Tämä yhteisnoppailu nyt on minun preferenssini vain. Luo ainakin fiiliksen siitä, ettei ole mitään painotettuja noppia tms.
Kalat meni kotio...
syrja

Re: Noppaetiketti ja nopat noin yleensä

Viesti Kirjoittaja syrja »

:D Jee, olenkin ootellut et koska tämä aihe putkahtaa keskusteluun. Ja nimenomaan kyseiseltä taholta...

Vai herrasmiehiä pitäis olla. Käsi ylös, ketä muka sellainen oikeasti on :D
No joo, onhan tuossa hartsan ajamassa asiassa ihan perääkin. Tietty lähtökohtahan yleensä on, et pelin pitää olla viihdyttävää. Joten käytöksenkin pitäisi olla sitten sen mukaista. Toisaalta täällä valtaosa porukoista on sen verran tuttuja keskenään. Niin etiketti asioissa voidaan joustellakin. Joidenkin kanssa pelin henkeen ennemmin jopa kuuluu, et vinoillaan jne. Mutta silloin se on molemmille ok. Ja luonnollisesti molemminpuoleista. Vieraiden kanssa tietty kannattaa käyttää harkintaa.
Mutta mutta, vaikka peleissä viihde jne on pääasia. Niin siltikin, voitosta yleensä pelataan. Ja tosiasia on, että pelien henkeen kuuluu myös, että toivotaan (ääneen tai mietteissä) onnettaren apuja itselle ja vähemmän vastustajalle. Molemminpuolin tietty. Mutta mitäs tuo etiketti tai manaukset jne sitten on? Ja missä menee ns hyvän maun raja, vai onko sellaista ollenkaan?

Esimerkki (ehkä lievästi kärjistetty): Toinen pelaaja on kokopelin ajan kärsinyt huonoista noppatuloksista ja toinen heitellyt pelkästään niitä "kutosia". Jos epäonninen pelin loppupuolella toteaa, että:"heitä sinäkin nyt edes kerran tässä pelissä se ykkönen". Onko etiketin vastaista tai manausta? Mitäs jos sitten sattuukin heittämään sen ykkösen. Onko peli pilattua ja viihtyisä tapahtuma revitty hajalle. Ei kai sentään.
Tai mitäs jos toinen sanookin, et:"älä sit heitä ykköstä, se on ainoo mil mokaat". Onko onnentoivotusta/manausta tai sopivaa/sopimatonta käytöstä? Vai mitä? Ja entä jos se ykkönen tuleekin? Et miten asiaa ajattelee. Itse jos sanoisin noin niin tiedän kyllä mikä on tarkoitus. Ja varmasti moni muukin tietää tai ainakin arvaa....:D

Mutta joo mielenkiintoinen aihe tarkastella. Ennenkaikkea jokakantilta. Toivottavasti tulee hyviä pointteja. Ja voimme miettiä, et oliko tarkoitus pahempi kuin teko. Vai kuinka.

Mitä tuohon noppien käsittelyyn ja heittoihin tulee. Niin uskon et ne on kuitenkin jokaisen henkilökohtaisia salaisuuksia. Minä vien ainakin sekä noppani että salaisuudet siitä asiasta mukanani uurnaan. Enkä jätä mitään testamenttia tai aarre/arvoitus karttaa asiasta jälkeeni. Korkeintaan kirouksen :D Mutta jos joku haluaa jakaa salaisuutensa niin se on sitten hänen oma-asia. Villen salaisuus on väärennetyissä nopissa :D No ei vaan, ei se niillä pelaa...ainakaan paljoo...Oikeesti ne on kyl hauskat.
Mutta vakavasti puhuen, kyl nopat on tietyllä lailla pyhiä. Ja varsinkin vastapuolen noppia pitää käsitellä asiallisesti. Eikä ainakaan ilman lupaa. Eli:
Auo päätäsi minkä pystyt mut älä koske mun noppiini!!

Niin ja se on kyl myös etiketinvastaista. Jos nopan heittoon kulutetaan aikaa vastustajan vuorolla. Varsinkin jos pelataan kellon kanssa....

.... osuko ja upposiko johonkin? Unohda en koskaan... :D
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Mie myönnän, että syyllistyn ulisemiseen milloin mistäkin. Omasta mielestäni tämä on kuitenkin sellainen tulkinnanvarainen asia, jossa ei ole sitä kultaista keskiviivaa. Muistan silloin kun pelasin Petterin kanssa 40-liiga matsin, Antti kommentoi vieressä koko ajan niiden 2+ invujen epäonnistumisen suhteen. Milloin toisesta huoneesta huutaen tai sitten siitä vierestä. En sitten tiedä miten iloisia kuunneltavia nämä tämmöiset ovat, kun on kyseessä sellaisia ratkaisevia heittoja. Itse tosin hyväksyn ja siksi myös syyllistyn melkein poikkeuksetta jännityksen lisäämiseen jollain dun dun dun dun tietovisojen "aika loppuu ihan kohta" ääntelyllä kun on kriittisiä hetkiä.

Asiassa on myös sellainen pieni asia kuin Mätky. Mie vihaan kolmea ihmisryhmää yli kaiken ja yksi niistä on Mätky-pelaajat. Ne istuvat kolme tuntia vähintään pelaten tyhmää peliänsä ihan hiljaa. Kädet liikkuvat ja ilmeet pysyvät haudan vakavina ja kumpikaan ei kommentoi yhtään mitään yhtään mihinkään. Yksi peli loppuu ja seuraava alkaa ja tämä jatkuu kunnes äiti soittaa kotiin tai maailmanloppu tulee. Niistä pitää erottua mahdollisimman paljon ja hiljaisuuden vastakohta on möliseminen.

Enemmän koen loukkaavaksi jatkuvan hyvän onnen kuin "heit 1:n" kommentin. Niitä sitten mottaan, jotka eivät anna perua tekojaan. Unohdin liikuttaa tuota ja olen jo taikonut. Unohdin chargata kun olin niin innostunut liikuttamaan tuota fast cavarlyäni. Etenkin silloin kaveri ei pääse kuukausiin leikkimään kanssani, jos olen pelin aikana jo kerran antanut hänen tekonsa anteeksi.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
Gerazu

Viesti Kirjoittaja Gerazu »

Mää ainakin syyllistyn tähän vähintäänkin joka pelissä. Paitsi Harria vastaan blood bowlissa, eikun syyllistyin silloinkin.

"Joidenkin kanssa pelin henkeen ennemmin jopa kuuluu, et vinoillaan jne. Mutta silloin se on molemmille ok. Ja luonnollisesti molemminpuoleista. Vieraiden kanssa tietty kannattaa käyttää harkintaa." Tää kuvaa mun mielipidettä asiasta aika hyvin.
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

Eiköhän kakki täällä ole syyllisiä jossain määrin. Tosin eiköhämn enemmistö ole sitä ennen ja jälkeen heiton, ja jos tuntee että häiritsee huomauta tai odota etä loppuu :D. Kärsivällisyyttä mekin Sauna-etikettiin uskovat joudumme urakalla kuluttamaan aina julkisissa saunoissa.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

Oppisi edes yleisö ensin tavoille kun kesken pelin tulee joku Antti jostain puskasta ja tappaa mun 2++ seivisen sankarin...
harkkari

Joo ei kai vinoilussa ole mitään vikaa. Mutta nopan heittäminen on pyhä asia. Ei kukaan koita teiltä vinoilua viedä. Ainoastaan ajoittamaan sen paremmin. Kyse on siinä välittömästi nopan heittoa edeltäen ja etenkin sen aikana tapahtuva juttu. Itse näen sen siinä, että kun tyyppi on päättänyt heittää ja ottanut nopat käteen, tai ottamassa niitä justiinsa, niin sillon hiljaa mielessään manailee. Ja musta se on yksinkertaista, että on vaikka hissuksiin.

Se on ohut raja, missä se menee. Itse pidän huolen huomauttamalla asiasta. Enkä yleensä heitä edes, jos siinä on joku mölyapina pölisee. Itsellä on varmaan tullut vielä erityisen tarkaksi tämä, kun kaverin kanssa mentiin nollatoleranssilinjoille aikoinaan kun paljon pelattiin. Ei sen ihan niin tarkkaa tarvi olla. Mielessänihän minä koko ajan manaan vastustajan heittäessä.

Pääasiassahan Porissa on ollut varsin hyväkäytöksisiä pelaajia. Kärkkäästi vaan puutun tähän hommaan :) sitäpaitsi noppataikauskoisuus on aika hauska ilmiö.
Kalat meni kotio...
Tou84

Viesti Kirjoittaja Tou84 »

Noppaetiketti+Pori...

Siis tottapuhuen mulle on aivan yks hailee mitä se kaveri manailee mulle mun heitosta heiton aikana/ennenheittoa/heiton jälkeen...
Tää on mun Pori, jos tänne tuut ni et kiitosta saa... eriasia kun ollaan sitten tampereella sun muualla...

tosielämän vertauskuva:
seisoskelin tampereella josakin kuppilassa ns "keskellä" käytävää tahallani tientukkona... ja kiltit tamperesterin ihmiset vaan ohitteli kylkimyyryssä
Seisoskelin porissa keskustan kuppilassa mielestäni riittävän sivussa kulkuaukon vierestä... ensimmäinen paikallinen tuli ja tönäisi peruskommenttia perään "pois tieltä täs on kulkuväli", johon vastasin että "laihduta per*ele".. ja ilta jatkui siitä eteenpäin normalisti

Joten henkilökohtaisesti jos joku tulee tuputtamaan minulle "noppaetikettiä" niin sen voi työntää sinne purppuran auringon syvimpiin kanjoneihin... ei sitä ole.
harkkari

syrja kirjoitti:Niin ja se on kyl myös etiketinvastaista. Jos nopan heittoon kulutetaan aikaa vastustajan vuorolla. Varsinkin jos pelataan kellon kanssa....

.... osuko ja upposiko johonkin? Unohda en koskaan... :D
No kyllä sitä vielä jaksetaan jauhaa. Kyllä, se on moukkamaista. Syvimmät pahoittelut Syrjä. Puolustelen tekoani rehellisenä virheenä, mikä ei tule toistumaan. :) Toki siihen pelikelloon voi itsekin ojentautua koskemaan, mikäli näyttää siltä, että vastustajan heittoriitit venyvät, tai tulee jotain kysyttävää. Onhan se nopanheiton merkitys syytä olla selvillä.
Kalat meni kotio...
harkkari

Tou84 kirjoitti:Noppaetiketti+Pori...

Siis tottapuhuen mulle on aivan yks hailee mitä se kaveri manailee mulle mun heitosta heiton aikana/ennenheittoa/heiton jälkeen...
Tää on mun Pori, jos tänne tuut ni et kiitosta saa... eriasia kun ollaan sitten tampereella sun muualla...

tosielämän vertauskuva:
seisoskelin tampereella josakin kuppilassa ns "keskellä" käytävää tahallani tientukkona... ja kiltit tamperesterin ihmiset vaan ohitteli kylkimyyryssä
Seisoskelin porissa keskustan kuppilassa mielestäni riittävän sivussa kulkuaukon vierestä... ensimmäinen paikallinen tuli ja tönäisi peruskommenttia perään "pois tieltä täs on kulkuväli", johon vastasin että "laihduta per*ele".. ja ilta jatkui siitä eteenpäin normalisti

Joten henkilökohtaisesti jos joku tulee tuputtamaan minulle "noppaetikettiä" niin sen voi työntää sinne purppuran auringon syvimpiin kanjoneihin... ei sitä ole.
:) se on mukava, ettei taideta pelata mitään samoja pelejä.
Kalat meni kotio...
Tou84

Viesti Kirjoittaja Tou84 »

itteäni harmittaa... tule fabailemaan... nautin punasista kasvoista jotka rageavat.
ManAtArm

Viesti Kirjoittaja ManAtArm »

Tou84 kirjoitti:itteäni harmittaa... tule fabailemaan... nautin punasista kasvoista jotka rageavat.
Mä annan sulle peilin kun seuraavan kerran pelataan :D.

Harri muista tää on Pori täällä se mikä muuaalla on vittuilua on täällä kehu esim. "Hyvä keikka" on porilaiselle bandille vittuilua taas "Ei paskempi keikka" on kehu ;).

Mutta mitä etiketteihin tulee, juu juu saa olla omat uskonsa antaa vaan sen varotuksen etu käteen. Mäkin kyselen ihmisiltä ajoittain että onko kuullut sauna etiketistä.
Hullu selvänä, tervejärkinen humalassa.
harkkari

Joo en mää varmaan rageaisi kuitenkaan. Olen hienovaraisempi paheksuja :D ja kyllä kai minäkin vinoilla ja ärsyttää osaan.

Mutta Toulle voisi hyvinkin suositella asiakaspalvelutyötä, harvat ihmiset nauttivat siitä, että saavat niitä raivoavia punaisia kasvoja. Toisaalta niitä reaktioita on varmaan aika helppo kalastella jo ihan perus trollaamisella.

Joo eikä tätä koko aihetta kannata nyt ihan älyttömän vakavasti ottaa, ihan siltä varalta, että joku on niin tehnyt. Tuskin on. Tässä oli tarkoitus olla sellainen tietty kevyt ironinen ote, vaikka toki mukana asiaakin. Eiköhän niitä pelejä pysty pelaan. Aloitin koko aiheen, koska tästä on aina ajoittain pelien lomassa keskustelua. Pahoittelut jos joku harmistui.

Ja onhan mää Tomi nyt Porin seudulla 8 vuotta asunut, että paikalliset tavat on tullut tutuiksi. En silti ajatellut itse muuttua sillä tavalla Porilaiseksi. Ei töykeys ole vahvuus, mistä kannattaisi erityisen ylpeä olla. Vaikka onpahan suurin osa porilaisista varsin asiallista ja tavallista porukkaa. Joista on vaikea tehdä eroa vaikka Tamperelaisiin verrattuna. "Porilainen hulluuskin" näkyy vaan jos menee hyvin, esim. Ässillä, silloin kaikki on omien sanojensa mukaan olleet koko seuran historian ajan tosifaneja tms. Vaikka huonoina vuosina hallissa käy kourallinen porukkaa. Porissa ei silti itselle ole koskaan mitään ongelmia tullut. Tampereella sitten taas enempikin, tosin paljon nuorempana. Mutta tää menee nyt jo ohi aiheesta ja melkein trollailun puolelle omalta osaltani,

Mutta joo. Lukekaa se PDF, se on oikeasti aika hauska.

Ja sori vielä :)

EDIT: lisätään tänne vielä: IMHO
Kalat meni kotio...
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

Kakka artikkeli kun ei paneudu noppien lataamiseen suitsukealttarilla. Minen voi ottaa mitään noppakeskustelua vakavasti, jos siihen ei liity alttari ja suitsukkeet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Pori”