Warchef kirjoitti:Jos jonkinlaisen blogisoftan saisi sotuun sekaan ja joka käyttäisi samaa tietokantaa. Sit kun blogiin raapustelis jotain niin voisi valita suoraan alueen jonne ko. viestistä luotaisiin kommentointi ketju joka linkkaisi sit suoraan itse blogikirjoitukseen. Vois olla magee. Vois yhdistää näppärästi molemmat maailmat.
Juuri näin.
Sotun luonteeseen kuitenkin kuuluvat myös kuvat pikku-ukoista ja niiden siirtelystä ja nimenomaan kuvien kanssa touhuaminen on kivikautista kirvestelyä Sotussa tällä hetkellä.
Tuolla 40K keskusteluissa on hyvä ja mielenkiintoinen JarkAiran aloittama keskustelunavaus 6ed:n 40K taktiikoista. Juuri tällaiset jutut pitäisi saada omiksi artikkeleikseen, joihin on pääsy muualtakin kuin juuri siitä foorumipostista - nyt tämäkin huolella pohdittu juttu kommentteineen valunee aikanaan "vain" yhdeksi foorumipostiksi muiden sekaan.
Minun silmissä tuo Noppalinkki näytti sekavalta ja hankalalta.
Mutta esimerkiksi tämä näin http://www.pienoismallit.net/ Kai näitä linkkejä saa esimerkkeinä laittaa? Porukalla on todella paljon kuvia tuolla, mutta en ole tutkinut sen tarkemmin, että voiko ne postata suoraan foorumille, vai linkittävätkö hekin. Näyttää kuitenkin hyvältä. Enempi serveritilaahan se vaatii, jos kuvat voi upata suoraan sinne.
Huru-ukko kirjoitti:Minun silmissä tuo Noppalinkki näytti sekavalta ja hankalalta.
Juu, mutta konseptina tarkasteltuna.
Mutta esimerkiksi tämä näin http://www.pienoismallit.net/ Kai näitä linkkejä saa esimerkkeinä laittaa? Porukalla on todella paljon kuvia tuolla, mutta en ole tutkinut sen tarkemmin, että voiko ne postata suoraan foorumille, vai linkittävätkö hekin. Näyttää kuitenkin hyvältä. Enempi serveritilaahan se vaatii, jos kuvat voi upata suoraan sinne.
Toi on muuten onnistunut ratkaisu. Noilla on ollut tuo konsepti käytössä jo muutaman vuoden.
Mynttinen on ilmeisesti tehnyt pienoismallinetin eteen aikamoiset määrät käsin tunkkausta. Millään pakettiratkaisulla ei mahda saada vastaavaa. Toki vastaavia saa kun tekee/teettää. Tarvitaan vain pari kymppitonnia rahaa tai sitten harrastunut koodaaja joka tahtoo tehdä saman summan edestä yhden hengen talkootyötä ilmaiseksi...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
behemoth kirjoitti:
Smaxxin mainitsema http://www.nopat.fi ... toimii. Pääsivulla on omaan makuun liikaakin sisältöä, mutta konseptina tuo pesee Sotavasaran ihan 6-0.
Sivustoa käyttävänä nopat.fi on totaalisen hanurista, jos mistään asiasta haluaa keskustella. Se ei yksinkertaisesti taivu siihen ja vielä vähemmän taipuisi, jos keskustelua väkisin yrittäisi lisätä. Sisällön julkaisemiseen se toki on varsin passeli, mutta eri asiastahan on kyse kuin jos vertaa keskustelufoorumiiin.
Itse en mitään Sotun kuolemaa ole havainnut, vaan sivusto toimii oikein pätevästi niissä osioissa, jotka itse koen oleellisiksi (tapahtumailmoitukset, warmachine/hordes-keskustelu, fow-keskustelu ja satunnaisemmin myyntipalsta). Onko "kuolema" sitten enemmän GW:n peleihin liittyvän keskustelun ongelma, siitä en osaa sanoa mitään.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Nopat sivusto on julkaisualusta kirjoitetuille/toimitetuille jutuille, ei keskustelufoorumi. Samalla se on Noppakerhon web-sivusto, joten se siitä. Erikseen on keskustelufoorumit, joita mm. tämä Sotu edustaa edellen mallikkaasti. En ota kantaa Noppasivuston alustaan, vaan käytän sitä ;-).
No joo tarkemmin tutkittuna eipä tosiaan tuo keskusteluosuus nopat.fi -sivustolla kummoinenkaan ole.
Ilmeisesti se kuitenkin VOISI olla ihan päteväkin.
Taitaa sitten se konsensus olla sellainen, että Sotun teknikka ja käytettävyys ajavat asiansa ja mahdollinen kuihtuminen (jos sellaista pystyy arpomaan muuten kuin mutulla) johtuu muusta. Äkkipäätä laskettuna kuitenkin kymmenittäin sotulaisiakin on siirtänyt tuottamistaan blogeihin: jostain se johtuu, ettei Sotu kelpaa muuta kuin linkitykseen.
Huru-ukko kirjoitti:Minun silmissä tuo Noppalinkki näytti sekavalta ja hankalalta.
Juu, mutta konseptina tarkasteltuna.
Konseptilla valitettavasti ei ole pahemmin väliä, jos ensireaktio on jotain totaalisen hämmennyksen ja huvittuneen päänpudistelun välillä. Ihan yläreunassa on tärkeitä linkkejä aivan piskuisina, hukkuen kaiken muun sekaan, sitten pieni ja epäselvä logo, vaihtuvia pelikuvia, vasemmassa ja oikeassa marginaalissa ties mitä härpäkettä, tägipilveä, linkkiä, kahta eri hakuruutua, yms. turhaa ja epäolennaista joka pahimmillaan karkoittaa sivustolla kävijän. Lisäksi jokainen vapaa rako tuntuu olevan täynnä jotain nippeliä ja nappelia. Jos taustaväri vaihdettaisiin siniseksi ja animoituja giffejä tungettaisiin kaiken muun krääsän sekaan, saataisiin aikaan oikein hyvä malliesimerkki siitä, millaisia ihmisten kotisivut pahimmillaan saattoivat olla netin alkuaikoina ja miksi sellaisia ei enää tehdä. Verrannollisesti Sotun tapauksessa selkeys on valttia ja antaa aika paljon sivuston teknisiä puutteita anteeksi.
Selkeys ja yksinkertaisuus on fooruminkäytön kannalta oleellisinta. Mitään muuta ei sotuunkaan kaipaisi kuin helpomman kuvien lisäilyn. Blogien selaaminen on työlästä ja sen lisäksi pitäisi aina vielä löytää se hyvä blogi sieltä blogitulvasta. Blogeista välittyy semmoinen tunnelma, että ne on suunniteltu ensisijaisesti sisällön tuottajaa, eikä niinkään lukijaa ajatellen. Toisaalta niiden roolikin pääsääntöisesti on olla pitäjänsä henkireikä, joka tarjoaa paikan mihin tuutata ajatuksiaan, varsinaisesti seuraajat eivät olekaan niin oleellinen asia. Yhdellä foorumilla, jota käytän poistetaan blogilinkkiviestit. Se on ihan hyvä systeemi ja kannustaa porukkaa keskustelemaan nimenomaan sillä foorumilla. Foorumin tehtävänä ei ole toimia mainossaittina. Lukuisat blogilinkit tekevät myös keskustelun seuraamisesta raskaampaa. Kyseisellä foorumilla saa kyllä linkata blogiinsa, jos laittaa muutaman kuvan ja kertoo referoituna samat asiat, mitä linkkaamassaan blogiviestissä. Hyvä systeemi, josta olen alkanut pitää.
Itse tutustuin nettiin joskus 90-luvun alkupuolella, kun kirjastoon tuli ensimmäinen kone. Sen jälkeen on tullut käytettyä valtavaa määrää erilaisia keskustelualustoja ja tiedonvälityspalveluita. Tällä hetkellä mukana repertuaarissa ovat irc ja erilaiset foorumit. Kaikki muu on tippunut pois. Uskallan siis päätellä, että itse ainakin arvostan viime kädessä yksinkertaisuutta ja keveyttä. Esimerkiksi Facebookin käyttäminen jöötin ja hitaan käyttöliittymän kautta yhdistyneenä aivan liian matalaan kirjoittamiskynnykseen ihmisillä tekee palvelusta hirveän. Foorumi on hyvä siinä mielessä, että ihan kaikkein mitättömimpiä juttuja ei viitsi heittää ilmoille, mutta toisaalta kirjoittamiskynnys on sellainen, että vielä uskaltaa omia horinoitaan laittaa halutessaan.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Minusta Sotavasarassa on mainio, selkeä ja yksinkertainen ulkoasu hillityllä värimaailmalla mikä tekee keskustelun seuraamisen helpoksi. Keskustelupastana oiva väline.
Pari näkökulmaa tuli mieleen kuvien lisäämisestä. Blogspotin aktiivikäyttäjänä Googlen Picasa millä saa kuvat kamerasta ja työnnettyä saman tien pikkumuokkauksilla omaan blogiin on todella sujuvaa ja nopeaa. Ja kun nämä kuvat ovat sitten blogia kirjoitettaessa helposti käytettävissä, niin kuvien lisääminen ei voisi olla helpompaa. Ipadilla on myös sovelluksia mistä voi postata suoraan blogiin. Tälläisten ekosysteemien kanssa on lienee yksittäisten websivustojen vaikea kisata.
Nopat.fi sivuston kanssa huomattiin että kuvien lisääminen ilmaisiin muihin nettipalveluihin on kätevin idea. Kuvat vie tilaa ja siten varmuuskopioinnit hidastuu, eikä levytilakaan aivan ilmaista ole. Picasaan kuvien laitossa ei ole tarvinnut ihmetellä laittaako yhden vai kaksi kuvaa. Käytännössä tuuppaan sinne lähes kaikki mitä kameralla tulee otettua ja poimin kirjoituksiin parhaat päältä. Tälläistä kuvatulvaa ei ole mielekästä keskustelufoorumiin tallentamaan, toisaalta kun kuvat on jo Picasassa, on sieltä linkittäminen Sotavasaraan ollut varsin yksinkertaista.
Kannatan ideaa että blogaaja tai muuhun linkittävä kirjoittaa keskustelupalstalle tekstiä, johdannon parin kuvan kera ja vasta sitten linkittää. Näin johdannosta selviää mistä kyse ja haluttaessa voi käydä lukemassa lisää linkin takaa.
Eri nettipalveluilla on eri käyttötarkoitus ja minusta ne täydentävät hyvin toisinaan. Oman blogini miellän arkistoksi mihin olen kirjannut mitä maaleja olen kulloinkin käyttänyt käsillä olevaan rakennelmaan. On harvinaisen ärsyttävää kun projektia jatkaa kuukauden tauon jälkeen ja ei yhtään muista mitä väriä käytinkään edellisissä ukoissa. Oma blogin perustaminen oli myös nettisysteemien opiskelua ja oman taiteellisen vapauden toteuttamista. Edellisissä kirjoituksissa oli hyvin sanottu, blogini olen itseäni varten perustanut. En usko että esimerkiksi epämääräisten rakennustarinoideni, ihme kyllä 20-50 päivittäistä lukijaa, syö Sotun käyttäjäkuntaa. Ainakin käsitykseni on ollut että henkilöt lukevat sotua ja muita sivustoja ahkeraan.
Toki käytettävyyttä voidaan aina parantaa, mutta aktiivisia sivuston alustan ylläpitäjiä onkin todenäköisesti vaikeampi löytää. Pikkuviilauksina tekstin kirjoitusruudun kokoa voisi kasvattaa ja samoin avatarin kokoa. Sinänsä mitä vähemmän värikästä ympärillä, sen paremmin itse kirjoitus pääsee esiin. Kiitos Matti tämän alustan pyörittämisestä harrastajien puolesta. Mielekäs keskustelu ja hyvät kirjoitukset on itselle tärkeämpää kuin alusta.
Viimeksi muokannut fho, La 06.07.2013 18:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Itse en koskaan katso linkkejä, jos ei mukana ole tiivistelmää, että mitä sieltä löytyy. Jos ei postaajalla ole viitseliäisyyttä kertoa asiaansa kunnolla, niin ei minullakaan ole vastaavasti alkaa selvittämään, että mikä hällä asiana oli. Lopetan myös lukemisen siihen kohtaan, kun lukee lol :)
fho kirjoitti:Minusta Sotavasarassa on mainio, selkeä ja yksinkertainen ulkoasu hillityllä värimaailmalla mikä tekee keskustelun seuraamisen helpoksi. Keskustelupastana oiva väline.
Itse olen samaa mieltä tästä. Toivoisin kyllä, että galleria palaisi takaisin. Jotain siitä on ollut joskus juttua, mutta se olisi silti ihan jees.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Kappas Jokugalleriako on loppunu? Harmi. Sieltä linkittelin omia kuvia vielä tämänkin kevään puolella. Siellä oli kanssa se vaaleanpunainen mulkosilmähevonen ja velho. Se oli hieno.
fho kirjoitti:Minusta Sotavasarassa on mainio, selkeä ja yksinkertainen ulkoasu hillityllä värimaailmalla mikä tekee keskustelun seuraamisen helpoksi. Keskustelupastana oiva väline.
Itse olen samaa mieltä tästä. Toivoisin kyllä, että galleria palaisi takaisin. Jotain siitä on ollut joskus juttua, mutta se olisi silti ihan jees.
Ymmärtäähän sen poistamisen, kun 2012 sinne ei tullut yhtään kuvaa.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.