Nyt en kyllä itse voi varmasti sanoa, mutta oliko tuossa etusivulla mitään linkkiä tms. sinne. Meinaan, että itse luulin sen kuolleen jo aikoja sitten. Ehkä sen tuominen läheisemmin tähän sivujen yhteyteen (kuten nyt ihan cmonissa) olisi hyvä. Toki jos sitä ei kukaan käytä niin ei sitten.Ratovaari kirjoitti:Ymmärtäähän sen poistamisen, kun 2012 sinne ei tullut yhtään kuvaa.Gorkiporki kirjoitti:Itse olen samaa mieltä tästä. Toivoisin kyllä, että galleria palaisi takaisin. Jotain siitä on ollut joskus juttua, mutta se olisi silti ihan jees.fho kirjoitti:Minusta Sotavasarassa on mainio, selkeä ja yksinkertainen ulkoasu hillityllä värimaailmalla mikä tekee keskustelun seuraamisen helpoksi. Keskustelupastana oiva väline.
Sotun kohtalo?
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Re: Sotun kohtalo?
Modern cars - they all look like electric shavers.
Eikös se mv40kömmm2w3hfrahbzdgxgwuh89q (tai miten kyseisen herran nimimerkin koodi sitten menikään) ollut jonkin sorttisen porukan vetäjänä muutama vuosi sitten, joka tosissaan aikoi ostaa Sotavasaran Matilta pois ja lähteä sitten kehittämään foorumia tämän uuden omistajaporukan voimin? Suunnitelma kun muistaakseni kaatui siihen, että Sotun hinta oli lopulta melko korkea, vaikka kolehtia oltiinkin saatu kokoon varsin kiitettävästi.
Vaikken datamestari Niemelää haluakaan syrjiä, niin uusi omistaja voisi tuoda uutta eloa ja kehitystä Sotavasaraan. Kumminkin näin pienessä maassa kuin Suomi, olisi varsin kannattamatonta luoda kilpaileva foorumi Sotun rinnalle (en nyt laske pienoismallit.nettiä, koska itse näen sen jostain syystä niin eri henkisenä Sotuun verrattuna).
Vaikken datamestari Niemelää haluakaan syrjiä, niin uusi omistaja voisi tuoda uutta eloa ja kehitystä Sotavasaraan. Kumminkin näin pienessä maassa kuin Suomi, olisi varsin kannattamatonta luoda kilpaileva foorumi Sotun rinnalle (en nyt laske pienoismallit.nettiä, koska itse näen sen jostain syystä niin eri henkisenä Sotuun verrattuna).
Sotu taitaa edelleen olla ainoa paikka, joka kokoaa harrastuksen kokonaisvaltaisesti (fabakytkoo, war of the hobbit, warmahordes, fow ja vähemmän tunnetut pelit) saman katon alle kansallisella tasolla. Ehkä kuulun tähän wanhaan kastiin, mutta en oikeasti keksi mitään vastaavaa. Blogit ovat sisällöllisesti kivoja, mutta niillä on vaikea organisoida mitään. Facebookilla tavoittaa, mutta sillä tavoittaa vain rajallisrn yleisön - voittaa hieman paremmin sotun nopeassa paikallisessa organisoinnissa, mutta kansallisen tason tapahtumiin yleisö on liian kapea. Perustin itse myös fb-ryhmän alueeni figupelaajille ja sinne on ehkä noin 10 tyyppiä liittynyt, vaikka uskon kohderyhmän olevan tavoitealueella 5-10-kertainen, eikä keskustelukaan ole vielä mahdottoman aktiivista.
En usko siis, että sotu on kuolemassa. Keskustelu on jopa aktiivisempaa nyt kuin vuosi-pari takaperin. Tekniikkaa saisi toki päivittää, mutta Weekkistä ei nappaa - sotu toimii mainosrahoituksen varassa ja Niemelä hoitaa rutiiniylläpitohommat. Ymmärrän toki, että jos harrastus ei ylläpitäjää enää kiinnosta, niin motivaatio työtä vaativaan foorumiylläpitoon on raskaanpuoleista.
Toki voisi miettiä jonkun sotavasara.net ry:n perustamista, rahankeruulupaa poliisilta ja rahoitusta esim. Indiegogo:n tms kautta, jos jollakulla on siihen vaivannäköön kiinnostusta (nimim. oma aika ei riitä)
En usko siis, että sotu on kuolemassa. Keskustelu on jopa aktiivisempaa nyt kuin vuosi-pari takaperin. Tekniikkaa saisi toki päivittää, mutta Weekkistä ei nappaa - sotu toimii mainosrahoituksen varassa ja Niemelä hoitaa rutiiniylläpitohommat. Ymmärrän toki, että jos harrastus ei ylläpitäjää enää kiinnosta, niin motivaatio työtä vaativaan foorumiylläpitoon on raskaanpuoleista.
Toki voisi miettiä jonkun sotavasara.net ry:n perustamista, rahankeruulupaa poliisilta ja rahoitusta esim. Indiegogo:n tms kautta, jos jollakulla on siihen vaivannäköön kiinnostusta (nimim. oma aika ei riitä)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Helou gaissit.
Vois vähän päivitellä omaa näkemystä ketjussa käytyihin asioihin. Ensiksi kuitenkin pieni Sotavasaran historiikkikertaus:
Sotun perustin aikoinaan 2002 kouluaikoina lukio/kauppiksessa. Silloin kouluaikoina kun olin kiinnostunut ohjelmoinnista yms webbisäätämisestä. Sotu oli tähän mitä loistavin alusta, kokeilla ja kehittää. Sotun etusivut on olleet se millä olen opiskellut PHP:tä ja muuta webbiin liittyvää. Voin valehtelematta sanoa että erilaisia etusivuversioita Sotavasaralle olen pistänyt alkuun yli 30. Niiden tarkoitus näin jälkikäteen katsellen ei ollut missään nimessä tuottaa Sotavasaralle ns. oikeeta etusivua (tai oli se toki silloin), vaan pointti oli vaan lähestyä ongelmaa eri suunnilta, samalla oppien alaa joka tänäpäivänä on ammattini ja joka maksaa kämpän, auton ja harrastukset. Tähän liittyen yksi motivaattori Sotun kehitykselle aiempina vuosina oli sen tuottamat mainostulot (jotka ennen finanssikriisiä (jolloin suurin osa lopetti) oli köyhälle opiskelijalle varsin merkittävät).
Nykyään olen siis Verkkokauppa.comissa järjestelmäkehittäjänä (95 % toiminnanohjausjärjestelmää, 5 % webikauppaa). Alotin tuossa hommassa vuoden 2010 alussa. Sen jälkeen on tullut toki koodailtua paljon kotona kaikkea testiksi ja opiksi. Totuus on kuitenkin se, että kotikoodailut ovat aika köykäsiä jotta on aina paukkuja töissä toimia tehokkaasti.
Koodaajaluonteeltani olen "thrill seeker", eli saan kovat kicksit kinkkisten ongelmien ratkomisesta. En siitä että isolla ja tylsällä vaivalla vääntää jonkin projektin alusta loppuun. Tämä vahvistuu nimenomaan Sotun etusivun kanssa, mutta vaimenee merkittävästi tiimissä jossa kaikkea ei koskaan tarvi tehdä yksin.
Mitä tulee keskusteluun Sotavasaran siirtämisestä toiselle toimijalle... Mitäpä siihen voisi muuta sanoa kuin että kyllähän se tuntuisi kun oman lapsensa joutuisi pois antamaan. Toisin kun lapsen pois antamisessa, tässä toki auttaisi pöytään löyty pätäkkä, mutta se ei taas olisi millään tasolla mielekästä ottaa vastaan rahaa harrastusyhteisöltä.
Yksi suurista ongelmista on myös se, ettei nämä tässäkin ketjussa esitetyt murheet vaan normaalisti päädy tietooni kun vasta tällaisina ajoittaisina "purkauksina". Sitä mailia saa kyllä ihan vapaasti lähetellä tonne toimitus@ osotteeseen jos on jotain mitä haluaa sanoa. Todennäköisesti en kauheesti niihin vastaile, mutta luen kyllä kaikki.
Rupesi ajatus vähän hukkumaan niin jääköön tämä tähän, vastailen lisää jos herättää lisää keskustelua.
- Matti
Vois vähän päivitellä omaa näkemystä ketjussa käytyihin asioihin. Ensiksi kuitenkin pieni Sotavasaran historiikkikertaus:
Sotun perustin aikoinaan 2002 kouluaikoina lukio/kauppiksessa. Silloin kouluaikoina kun olin kiinnostunut ohjelmoinnista yms webbisäätämisestä. Sotu oli tähän mitä loistavin alusta, kokeilla ja kehittää. Sotun etusivut on olleet se millä olen opiskellut PHP:tä ja muuta webbiin liittyvää. Voin valehtelematta sanoa että erilaisia etusivuversioita Sotavasaralle olen pistänyt alkuun yli 30. Niiden tarkoitus näin jälkikäteen katsellen ei ollut missään nimessä tuottaa Sotavasaralle ns. oikeeta etusivua (tai oli se toki silloin), vaan pointti oli vaan lähestyä ongelmaa eri suunnilta, samalla oppien alaa joka tänäpäivänä on ammattini ja joka maksaa kämpän, auton ja harrastukset. Tähän liittyen yksi motivaattori Sotun kehitykselle aiempina vuosina oli sen tuottamat mainostulot (jotka ennen finanssikriisiä (jolloin suurin osa lopetti) oli köyhälle opiskelijalle varsin merkittävät).
Nykyään olen siis Verkkokauppa.comissa järjestelmäkehittäjänä (95 % toiminnanohjausjärjestelmää, 5 % webikauppaa). Alotin tuossa hommassa vuoden 2010 alussa. Sen jälkeen on tullut toki koodailtua paljon kotona kaikkea testiksi ja opiksi. Totuus on kuitenkin se, että kotikoodailut ovat aika köykäsiä jotta on aina paukkuja töissä toimia tehokkaasti.
Koodaajaluonteeltani olen "thrill seeker", eli saan kovat kicksit kinkkisten ongelmien ratkomisesta. En siitä että isolla ja tylsällä vaivalla vääntää jonkin projektin alusta loppuun. Tämä vahvistuu nimenomaan Sotun etusivun kanssa, mutta vaimenee merkittävästi tiimissä jossa kaikkea ei koskaan tarvi tehdä yksin.
Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen. Tai, on se tavallaan. :) Sillon kun ei ole aikaa/jaksa panostaa Sotuun, se mitä suurimmaksi ilokseni pyörii itsestään. Kunhan huolehdin että viimeisin phpBB versio on sisällä, palvelin pyörii (ja nykyään vielä pirun nopeasti), ei paljon muuta vaivaa tarvi nähdä. Voisin väittää että viimevuosina on ollut kuukausiakin, kun en ole avannut koko Sotavasaraa ja/tai tehnyt siihen mitään muutoksia/päivityksiä.behemoth kirjoitti:Voi tietenkin toki olla, että Matti ei ole aikeissakaan laittaa enää tikkua ristiin vaan antaa Sotun pyöriä omalla painollaan sen minkä pyörii ja sen jälkeen sitten sammuttaa valot.
Tämä on ollut se tavoitetila ensimmäisistä etusivuversioista asti.Warchef kirjoitti:Jos jonkinlaisen blogisoftan saisi sotuun sekaan ja joka käyttäisi samaa tietokantaa. Sit kun blogiin raapustelis jotain niin voisi valita suoraan alueen jonne ko. viestistä luotaisiin kommentointi ketju joka linkkaisi sit suoraan itse blogikirjoitukseen. Vois olla magee. Vois yhdistää näppärästi molemmat maailmat.
Mitä tulee keskusteluun Sotavasaran siirtämisestä toiselle toimijalle... Mitäpä siihen voisi muuta sanoa kuin että kyllähän se tuntuisi kun oman lapsensa joutuisi pois antamaan. Toisin kun lapsen pois antamisessa, tässä toki auttaisi pöytään löyty pätäkkä, mutta se ei taas olisi millään tasolla mielekästä ottaa vastaan rahaa harrastusyhteisöltä.
Yksi suurista ongelmista on myös se, ettei nämä tässäkin ketjussa esitetyt murheet vaan normaalisti päädy tietooni kun vasta tällaisina ajoittaisina "purkauksina". Sitä mailia saa kyllä ihan vapaasti lähetellä tonne toimitus@ osotteeseen jos on jotain mitä haluaa sanoa. Todennäköisesti en kauheesti niihin vastaile, mutta luen kyllä kaikki.
Rupesi ajatus vähän hukkumaan niin jääköön tämä tähän, vastailen lisää jos herättää lisää keskustelua.
- Matti
Hienoa, että Matti jakselet ajoittain seurailla keskustelua täälläkin!
Miten olisi ajatus adminien lisäämisestä, jolloin, jos innokkaita vapaaehtoisia löytyy kehittämään, voisi heille luoda jonkinlaisen sandbox-ympäristön, josta voisi sitten toimivat ratkaisut implementoida itse sotun puolelle. phpBB-osaajia löytyy varmaan tuolta parikymppistenkin puolelta, jotka ovat riittävän pitkälinjalaisia sotulaisia, että heitä voisi vastuuttaa. Näin langat pysyisivät edelleen Matilla, jolla olisi "final say" ja joka voisi keskittyä visiointipuoleen ja kehitystiimin johtamiseen. Olisiko liian kaukaa haettua?
Miten olisi ajatus adminien lisäämisestä, jolloin, jos innokkaita vapaaehtoisia löytyy kehittämään, voisi heille luoda jonkinlaisen sandbox-ympäristön, josta voisi sitten toimivat ratkaisut implementoida itse sotun puolelle. phpBB-osaajia löytyy varmaan tuolta parikymppistenkin puolelta, jotka ovat riittävän pitkälinjalaisia sotulaisia, että heitä voisi vastuuttaa. Näin langat pysyisivät edelleen Matilla, jolla olisi "final say" ja joka voisi keskittyä visiointipuoleen ja kehitystiimin johtamiseen. Olisiko liian kaukaa haettua?
Toisilleen todennäköisesti tuntemattomien ja kokemukseltaan hyvin eritasoisen henkilöiden ohjelmoinnin koordinointi vaatii melkoisesti työtä sekin. Tätä varten tarvittaisiin ainakin versionhallinta, koodin katselmointia sekä mahdollisuuksien mukaan myös testejä. Mitä isommaksi porukka kasvaa sitä tärkeämpää on, että jokaisella on yhdenmukainen näkemys arkkitehtuurista. phpBB-foorumi softa ei ole sieltä vaikeimmasta päästä, mutta kuvailemassasi ratkaisussa on silti riskinsä. Kuten Silveri totesit, kehitystiimin koordinointi, visiointi ja koodin toimivuuden varmistaminen jäisi sivuston ylläpitäjälle Matille, joka ei ihan pieni homma ole sekään :)
Se on totta, mutta jokseenkin pienempi homma kuin pelkkä rutiinikoodaus, ja ehkä saattaisi tuoda niitä 'kicksejä' myös omalla tavallaan? Tämä toki on persoonariippuvaista. Itse tosin teen oman työni ohessa suunnittelu- ja kehitystyötä ja se on todella mukavaa vaihtelua peruspuurtamiseen, mutta ei sekään tosiaan ole kaikkia varten. En myöskään ole tuputtamassa itseäni vapaaehtoiseksi, koska en osaa koodata 'hello worldia' enempää, eikä ole halua oikeastaan opetellakaan, koska oma osaamiseni on ihan toisella alalla kuin tietoteknisten palveluiden tuottamisessa.
- Gene Steeler
Saako täällä toivoa? :)
Jonkinmoista mobiilitukea olisi hyvä saada. Joko mobiiliteema tai Tapatalk-moduuli. On tuskaisaa koittaa älykännykällä lukea kun joka välissä täytyy zoomailla. iPadilla kyllä onnistuu näinkin.
Kiitos Matille Sotusta, ehdoton harrastuksen keskipiste Suomessa!
Jonkinmoista mobiilitukea olisi hyvä saada. Joko mobiiliteema tai Tapatalk-moduuli. On tuskaisaa koittaa älykännykällä lukea kun joka välissä täytyy zoomailla. iPadilla kyllä onnistuu näinkin.
Kiitos Matille Sotusta, ehdoton harrastuksen keskipiste Suomessa!
Näin uutena tulokkaana täytyy sanoo että tapatalk moduuli olis jo hyvä askel kohti nykyaikaa.
Henk koht vihaan tapatalkia, koska se on estänyt foorumikäytön muutamalta foorumilta parillakin puhelimella (joihin ei siis saa asennettua ohjelmia, mutta sivu ei käynnisty, koska ehdottaa vaan ohjelman asentamista).
Sotun lukemisessa puhelimella ei ikinä ole ollut mitään ongelmia, vaikka kuinka hidas yhteys olisikin, koska sivulla on tosi vähän graafista härpäkettä (sigit sun muut kauheudet).
Kuvia voisi asiasisältöön liittyen olla enemmänkin (eli niiden linkittäminen helpompaa). Se on ainoa parannusehdotus, johon itse voisin yhtyä.
Sotun lukemisessa puhelimella ei ikinä ole ollut mitään ongelmia, vaikka kuinka hidas yhteys olisikin, koska sivulla on tosi vähän graafista härpäkettä (sigit sun muut kauheudet).
Kuvia voisi asiasisältöön liittyen olla enemmänkin (eli niiden linkittäminen helpompaa). Se on ainoa parannusehdotus, johon itse voisin yhtyä.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
- Morhgoz
- Peliporukkavalvoja
Itse tykkään Sotussa fooruminna siitä että se on mukavan simppeli ja kevyt. Latautuu nopeasti vaikka millä yhteydellä, ei ole pilattu kaiken mualiman ihmejuuilla yms on semmoinen mukavan "wanahan" -oloinen. Nimimerkillä "miksi muuttaa jotakin mikä ei ole rikki?" Monet ulkomaan foorumit ottavat käyttöön kaiken mualiman uusia hömpötyksiä, josta ee pitemmän piälle oo kuin vaevaa, aenakin jos verrataan peruskäyttöön.
Mun mielestä Sotu on hyvä just semmosenaan kun on, ei tarvitse muuttaa mitään kun se vuan jatkaa toemimistaan. Kiitos kaunis vuan ylläpidolle.
Mun mielestä Sotu on hyvä just semmosenaan kun on, ei tarvitse muuttaa mitään kun se vuan jatkaa toemimistaan. Kiitos kaunis vuan ylläpidolle.
Warbands of Wastelands
Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....
I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....
I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
^ Suhteellisen hyvä kiteytys. Henk.koht. olen sitä mieltä, ettei tällaisen paikan tarvitse kyetä näyttämään mitään muuta kuin tekstiä.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Kun nyt tuossa leikin kaverin uudella lumialla (minulla on toistaiseksi vain tyhmäpuhelin), niin kyllä se on minusta mukavaa, että näillä sivuilla ei ole kauheasti liikaa kaikkea tuossa etusivulla. Saahan sitä zoomattua jne. mutta en kaipaisi ainakaan älypuhelimia ajatellen mitään täyteen ahdettua sivua, kuten vaikka cmon.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Tapatalk on helppo asentaa ja sitä ei ole pakko käyttää niin olis kyllä hyvä saada se.
Näytön koon mukaan skaalautuvat liitetyt kuvat olisi kyllä aika jees. Itse käytän lähinnä tablettia sotun lukemiseen ja kaikki gallerian kuvat leikkautuu ikävästi eksken ja ovat hankalasti katsottavissa.
Tapatalk on buginen sanonko mikä.. Käytän ipadilta ja kaatuu koko ajan... Mutta joo, sotuhan ei kuole mihkäään!
Juu tuo olisi mukava ominaisuus. Itse en käytä edes tabletin kokoista näyttöä useimmiten joten käytännössä kuvat on katselukelvottomia minulle.jamovoima kirjoitti:Näytön koon mukaan skaalautuvat liitetyt kuvat olisi kyllä aika jees. Itse käytän lähinnä tablettia sotun lukemiseen ja kaikki gallerian kuvat leikkautuu ikävästi eksken ja ovat hankalasti katsottavissa.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi