GW:n vuosikertomus 2012
Re: GW:n vuosikertomus 2012
Niin ne vaan teki taas hyvän tuloksen :)
http://investor.games-workshop.com/wp-c ... e-page.pdf
Liikevaihto ja tulos kasvoivat hiukkasen. Ei paljoa, mutta jonkun verran joka tapauksessa. LV 135M£, ja liikevoitto 21M£. Hyviä numeroita. Kasvu on pientä, mutta positiiviseen suuntaan kuitenkin.
http://investor.games-workshop.com/wp-c ... e-page.pdf
Liikevaihto ja tulos kasvoivat hiukkasen. Ei paljoa, mutta jonkun verran joka tapauksessa. LV 135M£, ja liikevoitto 21M£. Hyviä numeroita. Kasvu on pientä, mutta positiiviseen suuntaan kuitenkin.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Poimin tuosta vs.toimarin johdannosta muutamia mielenkiintoisia pätkiä.
Also, roolipelit eivät ole kuolleet mihinkään, pikemminkin tarjonta on nykyisellään suurempi kuin koskaan aiemmin. Ropecon kasvaa vuosi vuodelta samalla, kun figupuolen rooli suhteessa pienenee vuosi vuodelta.
Atari ST julkistettiin 1985. Käytännössähän todetaan, että valtaosa asiakkaista on alle 28-vuotiaita, joka sinänsä ei yllätä, mutta mielenkiintoisesti ohitetaan se pointti, että iso osa asiakkaista lopettaa. Etenkin, kun painotetaan, että kyseessä on heidän mielestään keräilytavara, johon tupataan yleensä sitoutumaan vähän pitempiaikaisesti, tämä mietityttää. Jos kuitenkin väittävät, että he ymmärtävät keräilijöitä ja heidän tarpeitaan, miksi niin moni kuitenkin lopettaa?I have written a great deal over the years about the ‘greatest danger’ facing Games Workshop. It has usually been in response to the expression of some fear of imminent doom. When will the world tire of miniatures? (It won’t; these are not fashion items, they are hobby collectibles.) Won’t all your customers move on to computer games instead? (They didn’t; most of our current customers weren’t born when the Atari ST came out.) How about other games like Pokémon or role-playing games? (Who can remember them, now?). The evidence is there for all to see, but when it wasn’t I was seen as complacent in the face of these real dangers. I don’t think that was complacency, it’s just that we here all make a living from serving collectors and we understand them and their needs. These are paper tiger dangers. The real danger is us.
Also, roolipelit eivät ole kuolleet mihinkään, pikemminkin tarjonta on nykyisellään suurempi kuin koskaan aiemmin. Ropecon kasvaa vuosi vuodelta samalla, kun figupuolen rooli suhteessa pienenee vuosi vuodelta.
Ainakin itse olen siinä käsityksessä, että vaihtuvuus on GW:llä suurta ja sitoutuminen firmaan etenkin perifeerisemmissä paikoissa on heikkoa. Nuoret tosin vaihtavat työpaikkaa usein, eikä tämä sinänsä ole poikkeuksellista, mutta luulisi sitoutumista olevan paremminkin, jos henkilöstön roolia näin suuresti painottavat. Asenne menee osaamisenkin edelle ja eivät pidä tätä näköjään edes merkityksellisenä. Teinejä tällä asenteella saa varmaan rekrytoitua pelaajiksi, mutta aikuiset karsii aika nopeasti pois. Toisaalta tämä on GW:n bisnesmalli ja toimii heidän haluamallaan tavalla...Put at its bluntest: we recruit for attitude, not for skills.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Noi on ihan hyvää luettavaa ollut aina.
Menneinä vuosina niissä sanottiin esim. että harrastajat eivät voi lopettaa pelejä joihin heidät on taitavasti koukutettu mukaan ja että hintojen nostot toimivat koska harrastajat eivät ole hintatietoisia, eikä markkinoilla ole vaihtoehtoja.
Menneinä vuosina niissä sanottiin esim. että harrastajat eivät voi lopettaa pelejä joihin heidät on taitavasti koukutettu mukaan ja että hintojen nostot toimivat koska harrastajat eivät ole hintatietoisia, eikä markkinoilla ole vaihtoehtoja.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
Näinhän se on. Volyymi tulee nuorisosta ja se näkyy tuloksessa. Ei ole syytä muuttaa kaavaa, joka toimii. Onhan tuo ikävää vanhoille ukoille, mutta minkäs teet? (Muuten kuin siirryn muihin peleihin.)Silveri kirjoitti:Teinejä tällä asenteella saa varmaan rekrytoitua pelaajiksi, mutta aikuiset karsii aika nopeasti pois. Toisaalta tämä on GW:n bisnesmalli ja toimii heidän haluamallaan tavalla...
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Re: GW:n vuosikertomus 2012, eiku 2013
Money talks ja bullshit walks, faktaa on sijoittajille ainoastaan se, että firma tahkoaa hyvää tulosta vuodesta toiseen.
Nopat ja Taktiikka Ry
Onhan se varmaan aika selvää että vasta värvätyllä on suurempi hinku ostaa ensimmäinen tai toinen voittaja-armeija ihanjustheti. Kai minäkin joskus faban vitosedikan aikaan taivastelin yöt ja päivät miten kauhiasti RBT tekee lämiskää ja vielä enemmän jos osti kaksi tai neljä. Rajattoman ihailun ja kunnioituksen saattoi ostaa Fantsun tiskiltä. Toiset saavuttavat sen ostamalla farkkuja joiden ahterissa on juuri oikea merkki. Nämä ovat tärkeitä asioita.
Vanhempien harrastajien ostokäyttäytyminen on vähän erilaista. Monet pystyvät kaivamaan isojakin summia rahaa samasta pussista mistä muut maksaisivat golfmailansa tai sukellusreissunsa. Ei satanen missään tunnu kun asuntolainoihin vertaa. Toisaalta armeijan ostamisella ei ole niin kova kiire. Naapurin Timpan ehtii löylyttää vielä ensi vuonnakin. Tai samapa sen löylytyksen kanssa jos vain saisi pelattua. Hyvä jos tulee oikeasti otettua yhtäkään erää koko vuoden aikana. Näitä varten on mm. Forge World, joka ainakin edellisvuosina oli GW:n parasta katetta takova yksikkö. Voittajastatuksen ja henkisen tyydytyksen voi saada ostamalla hyllyn reunalle isompia leluja kuin muilla, jos maksimaaliseen pelisuoritukseen ei enää ehdi/jaksa/viitsi panostaa. Unelma-asiakas tietysti tekee molemmat.
Forgeltahan löytyy myös nostalgian- ja teemannälkäisille pseudo-isohattuista kaaoskäpsää, heresy-mariinia sun muuta mistä GW itse mukamas sanoutuu irti. Asiakas pääsee huijaamaan systeemiä ja systeemi asiakasta eli kaikki ovat onnellisia. Ei siellä täysin ole vanhempaa polvea unohdettu. Ja jos asiaa vähän tutkii, huomaa että moni vanhempi päätyy ulkoistamaan pikku-ukkoleikit eli marinet ostetaan "lapsille", ihan kuin legotkin. Eihän se ole itse leikkimistä jos junnuja opastaa...
Vanhempien harrastajien ostokäyttäytyminen on vähän erilaista. Monet pystyvät kaivamaan isojakin summia rahaa samasta pussista mistä muut maksaisivat golfmailansa tai sukellusreissunsa. Ei satanen missään tunnu kun asuntolainoihin vertaa. Toisaalta armeijan ostamisella ei ole niin kova kiire. Naapurin Timpan ehtii löylyttää vielä ensi vuonnakin. Tai samapa sen löylytyksen kanssa jos vain saisi pelattua. Hyvä jos tulee oikeasti otettua yhtäkään erää koko vuoden aikana. Näitä varten on mm. Forge World, joka ainakin edellisvuosina oli GW:n parasta katetta takova yksikkö. Voittajastatuksen ja henkisen tyydytyksen voi saada ostamalla hyllyn reunalle isompia leluja kuin muilla, jos maksimaaliseen pelisuoritukseen ei enää ehdi/jaksa/viitsi panostaa. Unelma-asiakas tietysti tekee molemmat.
Forgeltahan löytyy myös nostalgian- ja teemannälkäisille pseudo-isohattuista kaaoskäpsää, heresy-mariinia sun muuta mistä GW itse mukamas sanoutuu irti. Asiakas pääsee huijaamaan systeemiä ja systeemi asiakasta eli kaikki ovat onnellisia. Ei siellä täysin ole vanhempaa polvea unohdettu. Ja jos asiaa vähän tutkii, huomaa että moni vanhempi päätyy ulkoistamaan pikku-ukkoleikit eli marinet ostetaan "lapsille", ihan kuin legotkin. Eihän se ole itse leikkimistä jos junnuja opastaa...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Rohkenisin veikkaamaan, ettei se ropeconin kasvu ihan pelkistä pöytäroolipelaajista johdu...Silveri kirjoitti: Also, roolipelit eivät ole kuolleet mihinkään, pikemminkin tarjonta on nykyisellään suurempi kuin koskaan aiemmin. Ropecon kasvaa vuosi vuodelta samalla, kun figupuolen rooli suhteessa pienenee vuosi vuodelta.
Tosin sen päivän näkisi, kun FW alkaa puskea ulos Squatteja...
GW:n tuhoa on povattu vuodesta toiseen ja aina se vaan antaa odottaa itseään.
Mutta tavallaan se on toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla: GW on ja porskuttaa, mutta se ei enää ole markkinoiden yksinvaltias. Useampikin kilpailija on vakiinnuttanut asemansa ja kasvanut ulos autotallista.
Minusta on toissijaista, onko hammeri isompi kuin hortikka tai mallu. Tärkeää on, että tarjolla on vaihtoehtoja useampaan makuun.
Mitä tulee roolipeleihin, näytä mulle roolipelifirma jolla on oma myymäläketju. WotC:llä on kait jotain D&D -putiikkeja, mutta aika säälittävää se on GW:n ketjuun verrattuna.
P.S. Olisi myös mielenkiintoista nähdä se vuosiraportti, jossa henkilöstöä ei pidetä yrityksen voimavarana ja rehellisesti sanottaisiin vaikka: "Alipalkatusta ja ylityöllistetystä henkilöstöstä rutistetaan kaikki irti 1-3 vuoden syklillä, jonka jälkeen se pistetään pihalle ja otetaan sisään uusia innokkaita orjia".
Mutta tavallaan se on toteutunut parhaalla mahdollisella tavalla: GW on ja porskuttaa, mutta se ei enää ole markkinoiden yksinvaltias. Useampikin kilpailija on vakiinnuttanut asemansa ja kasvanut ulos autotallista.
Minusta on toissijaista, onko hammeri isompi kuin hortikka tai mallu. Tärkeää on, että tarjolla on vaihtoehtoja useampaan makuun.
Mitä tulee roolipeleihin, näytä mulle roolipelifirma jolla on oma myymäläketju. WotC:llä on kait jotain D&D -putiikkeja, mutta aika säälittävää se on GW:n ketjuun verrattuna.
P.S. Olisi myös mielenkiintoista nähdä se vuosiraportti, jossa henkilöstöä ei pidetä yrityksen voimavarana ja rehellisesti sanottaisiin vaikka: "Alipalkatusta ja ylityöllistetystä henkilöstöstä rutistetaan kaikki irti 1-3 vuoden syklillä, jonka jälkeen se pistetään pihalle ja otetaan sisään uusia innokkaita orjia".
//Mx
Roolipelien myynnit(varsinkin fyysiset kirjat) ovat myös laskeneet kuin häränpylly, jopa isoilla kuten WotC:illa myynnit ovat vain muisto paremmista ajoista. Ilman PDF myyntejä useampikin roolipelifirma voisi olla pahemmassa kuin pulassa mutta osa pelaajista ei vaan halua noita. Tehden ongelmaksi että kirjoista on melkein pakko tehdä oikea painatuskin mikä vaatii tietyn määrän ostoja jotta olisi kannattavaa tehden joistain kirjoista vähän riskialttiita sijoituksia. Tuleekohan jossainvaiheessa print on demand myynti kivijalkamyynnin sijalle? En ihmettelisi.maxxon kirjoitti:Mitä tulee roolipeleihin, näytä mulle roolipelifirma jolla on oma myymäläketju. WotC:llä on kait jotain D&D -putiikkeja, mutta aika säälittävää se on GW:n ketjuun verrattuna.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Niinpä. Roolipelaajien suuri määrä ei todellakaan tarkoita, että roolipelibisneksellä menisi hyvin.tneva82 kirjoitti: Roolipelien myynnit(varsinkin fyysiset kirjat) ovat myös laskeneet kuin häränpylly, jopa isoilla kuten WotC:illa myynnit ovat vain muisto paremmista ajoista.
Roolipeleillä on myös rakenteellisesti huomattavasti vaikeampi tehdä rahaa kuin figuilla, ts. samaan liikevaihtoon pääseminen vaatii huomattavasti enemmän asiakaskuntaa. Jätetään tarkempi paneutuminen aiheeseen toiseen kertaan...
//Mx
Olisi ainakin rehellistä. :)maxxon kirjoitti:P.S. Olisi myös mielenkiintoista nähdä se vuosiraportti, jossa henkilöstöä ei pidetä yrityksen voimavarana ja rehellisesti sanottaisiin vaikka: "Alipalkatusta ja ylityöllistetystä henkilöstöstä rutistetaan kaikki irti 1-3 vuoden syklillä, jonka jälkeen se pistetään pihalle ja otetaan sisään uusia innokkaita orjia".
En toisaalta sanoisi että myyntien laskeminen siihen malliin että muutaman SADAN kirjan myynti on "hyvä tulos" männävuosien tuhansien kirjojen sijasta kertoisi isosta määrästä pelaajia...Vai ovatko pelaajat yksituumaisesti päättäneet etteivät enää ostele kirjoja?maxxon kirjoitti:Niinpä. Roolipelaajien suuri määrä ei todellakaan tarkoita, että roolipelibisneksellä menisi hyvin.tneva82 kirjoitti: Roolipelien myynnit(varsinkin fyysiset kirjat) ovat myös laskeneet kuin häränpylly, jopa isoilla kuten WotC:illa myynnit ovat vain muisto paremmista ajoista.
En lähtisi vetämään isompia johtopäätöksiä roolipelaajien määrästä suomalaisen ropetapahtuman perusteella. Suomi on kuiteskin aika pieni markkina-alue.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Pelaajien määrän arvioiminen on sen verran hankalaa, että siitä on minusta turha lähteä peistä taittamaan. Jos jonkun mielestä pelaajia on nykyään enemmän kuin koskaan, olkoon minun puolesta sitten niin.tneva82 kirjoitti: En lähtisi vetämään isompia johtopäätöksiä roolipelaajien määrästä suomalaisen ropetapahtuman perusteella.
Bisneksen tilan arviointiin on tarjolla paljon enemmän faktaa.
//Mx
Mä haluisin jotain lähdettä tai muuta tähän. Itse en todellakaan usko, että roolipelaaminen on vähentymässä yhtään, enkä näe miten se voi olla huono asia bisneksen kannalta jos se sen sijaan on lisääntymässä.tneva82 kirjoitti:En toisaalta sanoisi että myyntien laskeminen siihen malliin että muutaman SADAN kirjan myynti on "hyvä tulos" männävuosien tuhansien kirjojen sijasta kertoisi isosta määrästä pelaajia...Vai ovatko pelaajat yksituumaisesti päättäneet etteivät enää ostele kirjoja?maxxon kirjoitti:tneva82 kirjoitti: Roolipelien myynnit(varsinkin fyysiset kirjat) ovat myös laskeneet kuin häränpylly, jopa isoilla kuten WotC:illa myynnit ovat vain muisto paremmista ajoista.
Ala verkostoituu (pathfinder!, sähköinen julkaisu), uusia toimittajia tulee (Iron Kingdoms RPG) ja muuttuu varmasti samalla lailla kuin muukin skene, vähästä määrästä isoja toimijoita suurempaan määrään pieniä ja keskikokoisia. Sähköiset julkaisut ovat varmasti vain hyväksi alalle. Ensinnäkin niissä on isommat katteet ja toiseksi niitä on helpompi ostaa enemmän. Sen sijaan että pläräät kerran kuussa roolipelihyllyä fantsussa, voit ostaa uuden kirjan pöntöltä älypuhelimeesi. Se on vähän halvempi ja kynnys sen ostamiseen on varmasti pienempi.
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
Tuo sähköisen median vaikutus on tosiaan mielenkiintoinen. Se myös on riskiltään vähän pienempää noille kustantamoille, koska jakelukulut ovat huomattavasti pienemmät ja myymättömät tuotteetkaan eivät samalla tavalla jää varastoihin roikkumaan - painokustannuksista nyt puhumattakaan. Toki laadukkaan sisällön tekeminen maksaa edelleen ja ottavat nuo nettijakelukanavat toki provikatkin ja old-skool pelaajat haluavat edelleen kirjoja, mutta saa nyt nähdä millainen murros tässä vuosien saatossa syntyy. (josta tulikin mieleen, että olisin taas säästänyt rahaa, jos noitten kirjojen sijaan olisin ostanut kindle-editiot GW:n säännöistä... damnation)
Tuohonhan se on menossa(parilla isommalla vanhemmalla ropefirmalla parhaat tuotot tulevat nimenomaan pdf myynneistä). Tuossa tosin seuraa ongelmana se että perinteinen versio menee yhä isommaksi riskiksi(ei paha ns. varmoille myyjille mutta pienemmät lisäosat esmes alkaa käydä riskisijoituksiksi) mutta ellei halua vieraannuttaa sitä osaa kuluttajista jotka eivät halua pdf:ää tykillä uhattunakaan niin asiakaskunta kutistuu. Tai sitten pitää turvautua print on demand systeemiin mutta se taitaa nostaa paperikirjan hintaa.Silveri kirjoitti:Tuo sähköisen median vaikutus on tosiaan mielenkiintoinen. Se myös on riskiltään vähän pienempää noille kustantamoille, koska jakelukulut ovat huomattavasti pienemmät ja myymättömät tuotteetkaan eivät samalla tavalla jää varastoihin roikkumaan - painokustannuksista nyt puhumattakaan. Toki laadukkaan sisällön tekeminen maksaa edelleen ja ottavat nuo nettijakelukanavat toki provikatkin ja old-skool pelaajat haluavat edelleen kirjoja, mutta saa nyt nähdä millainen murros tässä vuosien saatossa syntyy. (josta tulikin mieleen, että olisin taas säästänyt rahaa, jos noitten kirjojen sijaan olisin ostanut kindle-editiot GW:n säännöistä... damnation)
Tuleekohan kindlelle versioita JOSKUS vanhemmille armeijakirjoille vai pitääköhän odotella uusia codexeja. Kaipailisin örkkejä ja tyranideja erityisesti(tosin huhu olisi kai että uudet örkit ois tämän vuoden juttua). Myös Tau codexia kaipailisin ja sen uutta codexiahan ei kannata alkaa odotella kindle versiota varten. Tuskin tulee ihan ensi hätään uutta versiota :D
Pdf:t on muuten ainakin oman kokemuksen perusteella tosi hankalia roolipelikäytössä. Ehkä jos tabletteja on käytössä ok, mutta ainakin tietokoneiden kera tosi kankeita. Eivätkä edes toimi kirjoitusalustoina.
Roolipelikustannuksessa leikitään tätä nykyä paljon joukkorahoituksella ja siihen liittyvällä hyvin monen tason julkaisulla. Osaksi syynä on se, että kirjan tultua ulos (varsinkin jos se on pdf), se löytyy pian jostakin piraattifoorumilta tai välittyy kaveripiireissä, jonka jälkeen siitä on hankala kerätä rahoja kotiin. Osaksi syynä on se, että kun halukkaat ovat kirjan ostaneet, loput jäisivät hyllyyn. Joukkorahoitus on samalla myyntikartoitus, joka mahdollistaa juuri oikean määrän tuottamisen.
Monitasoisella julkaisulla tarkoitan, että ultrakalliita superdeluxe kirjoja painetaan pieni määrä, jonka jälkeen ne ovat OOP, sitten on enemmän painokirjoja joissa voi olla signeeraus ja bonuskartta, sitten on peruskirja, joka jatkaa elämäänsä print-on-demandina, ja sitten on pdf.
Nähdäkseni figupuolella on ilmassa samansuuntaista hommaa, jopa GW:lla. Marginaalituotteita ei paineta kirjoiksi, eikä niitä luvata pitää markkinoilla. Rahat kerätään niiltä, jotka rahaa haluavat firmalle kantaa. Toisaalta GW:lla on ainakin toistaseksi varaa ja kykyä pakkomyydä tuotteitaan: noin joka 5. vuosi homma menee uusiksi, jolloin peliin & armeijaan pitää ostaa uudet kirjat.
Tasokkaiden taitto-ohjelmien myötä fanit pystyvät itse tekemään isoja proggiksia, jotka näyttävät hyvältä. Peruskirjojen jälkeen fanit itse täydentävät toistensa hyllyjä, minkä takia harvoihin roolipeliperheisiin enää julkaistaan esim. seikkailuja. Käsittääkseni GW pelaa toistaiseksi tämän yläpuolella "virallisuuden" ja turnauspelaamisen vuoksi - jengi haluaa ne oikeat säännöt. Silti netistä löytyy toista kymmentä pdf-vaihtoehtoarmeijakirjaa, joiden tuotantoarvot ja uskollisuus idealleen yltävät hyvinkin "virallisten" opusten tasolle. Fantasy-kytkoon perussääntöjä kukaan ei kai ole vielä uskaltanut julkaista houseruleilla varustettuna, ja moista vastaan GW varmaan hyökkäisi armotta. (Tosin nyt joku varmasti kaivaa useita esimerkkejä netin syövereistä.)
Myös figupuolelta löytyy nyhertäjiä, jotka eivät pelaa turnauksissa eivätkä pelaa "virallisten" sääntöjen mukaan. Jotain Pathfinderia lukuun ottamatta roolipeleissä tuota virallisuutta ei ole, ja muutenkin kyse on kirjallisesti luovasta ja tuotteliaasta harrastuksesta, joten jatkuvan myynnin ylläpitäminen edes faniporukalle on vaikeaa. Kaikki ovat nyhertäjiä, pelit tehdään enemmän tai vähemmän itse. Jokainen peliporukka lähtee vetämään peliä omaan suuntaansa, joten konsensus (käsitys "hyvästä" ja "kivasta") pirstoutuu sinne peliluoliin.
Roolipelaamista saatetaan harrastaa nykyään enemmän kuin koskaan, tai sitten ei. Mutta roolipelien bisnestuottavuuden huippu saavutettiin joskus 1980-luvun jälkipuoliskolla tai viimeistään 1990-luvun alussa (viittaan silloisen GDW:n toimarin analyysiin, joka löytyy eräästä alan lehdestä). Selkeä isojen firmojen alamäki ja skenen pirstoutuminen näkyi sitten 1990-luvun puolivälissä. Itsestäni voin todeta, että oma ostamiseni on romahtanut täysin, vaikka roolipelaan edelleen tiiviisti.
Ukkeleita viitsin silti edelleen ostella (en tosin paljonkaan GW:lta), vaikka en niillä juuri pelaakaan. Figuja on vaikea tehdä kokonaan itse, ne ovat materiaa, ja harrastus on merkittävältä osaltaan omistamista. Niinkuin tuo GW:n jamppa edellä esitetyssä lainauksessa totesikin.
-ile
Monitasoisella julkaisulla tarkoitan, että ultrakalliita superdeluxe kirjoja painetaan pieni määrä, jonka jälkeen ne ovat OOP, sitten on enemmän painokirjoja joissa voi olla signeeraus ja bonuskartta, sitten on peruskirja, joka jatkaa elämäänsä print-on-demandina, ja sitten on pdf.
Nähdäkseni figupuolella on ilmassa samansuuntaista hommaa, jopa GW:lla. Marginaalituotteita ei paineta kirjoiksi, eikä niitä luvata pitää markkinoilla. Rahat kerätään niiltä, jotka rahaa haluavat firmalle kantaa. Toisaalta GW:lla on ainakin toistaseksi varaa ja kykyä pakkomyydä tuotteitaan: noin joka 5. vuosi homma menee uusiksi, jolloin peliin & armeijaan pitää ostaa uudet kirjat.
Tasokkaiden taitto-ohjelmien myötä fanit pystyvät itse tekemään isoja proggiksia, jotka näyttävät hyvältä. Peruskirjojen jälkeen fanit itse täydentävät toistensa hyllyjä, minkä takia harvoihin roolipeliperheisiin enää julkaistaan esim. seikkailuja. Käsittääkseni GW pelaa toistaiseksi tämän yläpuolella "virallisuuden" ja turnauspelaamisen vuoksi - jengi haluaa ne oikeat säännöt. Silti netistä löytyy toista kymmentä pdf-vaihtoehtoarmeijakirjaa, joiden tuotantoarvot ja uskollisuus idealleen yltävät hyvinkin "virallisten" opusten tasolle. Fantasy-kytkoon perussääntöjä kukaan ei kai ole vielä uskaltanut julkaista houseruleilla varustettuna, ja moista vastaan GW varmaan hyökkäisi armotta. (Tosin nyt joku varmasti kaivaa useita esimerkkejä netin syövereistä.)
Myös figupuolelta löytyy nyhertäjiä, jotka eivät pelaa turnauksissa eivätkä pelaa "virallisten" sääntöjen mukaan. Jotain Pathfinderia lukuun ottamatta roolipeleissä tuota virallisuutta ei ole, ja muutenkin kyse on kirjallisesti luovasta ja tuotteliaasta harrastuksesta, joten jatkuvan myynnin ylläpitäminen edes faniporukalle on vaikeaa. Kaikki ovat nyhertäjiä, pelit tehdään enemmän tai vähemmän itse. Jokainen peliporukka lähtee vetämään peliä omaan suuntaansa, joten konsensus (käsitys "hyvästä" ja "kivasta") pirstoutuu sinne peliluoliin.
Roolipelaamista saatetaan harrastaa nykyään enemmän kuin koskaan, tai sitten ei. Mutta roolipelien bisnestuottavuuden huippu saavutettiin joskus 1980-luvun jälkipuoliskolla tai viimeistään 1990-luvun alussa (viittaan silloisen GDW:n toimarin analyysiin, joka löytyy eräästä alan lehdestä). Selkeä isojen firmojen alamäki ja skenen pirstoutuminen näkyi sitten 1990-luvun puolivälissä. Itsestäni voin todeta, että oma ostamiseni on romahtanut täysin, vaikka roolipelaan edelleen tiiviisti.
Ukkeleita viitsin silti edelleen ostella (en tosin paljonkaan GW:lta), vaikka en niillä juuri pelaakaan. Figuja on vaikea tehdä kokonaan itse, ne ovat materiaa, ja harrastus on merkittävältä osaltaan omistamista. Niinkuin tuo GW:n jamppa edellä esitetyssä lainauksessa totesikin.
-ile
Jooph jos niitä lukee session aikana. Niissä ropesessioissa mitä olen pelannut kirjoja ei vaan plärätty in-game. Tuo toki pelityyli kysymys ja varmaan myös peliriippuvaista. Jossain D20:ssä varmaan in-game kirjojen pläräys vähän tarpeellisempaa kuin kevyemmissä sääntöseteissä jossa säännöt muistaa itsekkin ja GM pystyy tarpeen vaatiessa wing it by the hip :Djamovoima kirjoitti:Pdf:t on muuten ainakin oman kokemuksen perusteella tosi hankalia roolipelikäytössä. Ehkä jos tabletteja on käytössä ok, mutta ainakin tietokoneiden kera tosi kankeita. Eivätkä edes toimi kirjoitusalustoina.
Kirjat ovat enemmänkin olleet pre-game valmisteluja varten.
Mutta joo tabletit on ehdoton vaatimus. Hyvä juttu että ne ovat senverran halpoja että ei pitäisi muodostua ongelmaksi. Itse ostin moisen melkeinpä pelkästään go pelien kirjaamista varten kun eivät rasita kukkaroa enää kohtuuttomasti. E-kirjojen luku on vain mukava pieni bonus :)