Liukuhihnatyöskentely on kaiken a ja o. Fabassa olen tehnyt 40 hilparimiehen yksikön kerralla, mutta se oli jo melko puuduttavaa. On kuitenkin palkitsevaa saada koko yksikkö kerrallaan valmiiksi. Ja näin välttyy myös siltä, että puolet unitista on vaikkapa vähän loppua tummempi.
Voisin heittää pari idistä, mitä olen oman Empire-armeijan kanssa oppinut viimeisen vuoden aikana:
1) Samanlaiset ja vähän normaalitasoa hienommat baset koko armeijalle. 30min effortti baseen vastaa hienoudessaan 1h työmäärää itse figun maalaamisessa.
2) Simppelit väriteemat ja vähän (tai ei ollenkaan) sekottelua vaativat värit säästää aikaa. Armeijasta tulee myös yhtenäinen. Itse tykkään nykyään maalata basecoatin koko yksikköön kerrallaan. Saa helpommin kuvan miltä näyttää valmiina ja ei tarvitse niin paljon varoa jo maalattuja alueita. Esimerkkinä Empiren tykkimiehistöä.

3) Tyly kommentti: Jos et ole tosi hyvä maalaaja, freehandit näyttävätä todennäköisesti huonolta. On järkevämpää jättää ylimääräinen tilpehööri (esim. silmät, shoulderpadien tribaalikuviot, tatuoinnit jne) maalaamatta. Varoittavana esimerkkinä meikäläisen ala-asteella maalailemat kiväärimiehet, joiden silmiin käytetyn ajan olisi voinut käyttää toisen samanlaisen yksikön maalaamiseen:

4) Isoihin alueisiin kannattaa keksiä jotain siistiä. Weathering powdereita on yllättävän helppo käyttää perus-weatherointiin (siihen ainakin omat taidot tosin myös loppuvat). Ajoneuvoja ja vaikkapa ihan mariineita on vaikea maalata hienosti ilman jonkinasteista weatherointia. Hieno esimerkki on Jamon erinomainen duuni Dark Eldar -ajoneuvojen kanssa, jossa yhdistyy simppeli freehand ja mekaaninen weatherointi tosi hienoksi kokonaisuudeksi: viewtopic.php?f=4&t=96736&start=60
5) Ei kannata liikaa ajatella sitä figumäärää, joka kaapissa odottaa maalaamattomana. Se on itse kullakin ihan liian iso. Maalattu yksikkö on aina siisti juttu!
6) Olen itse ainakin tosi laiska korjaamaan kuljetuksessa rikki menneitä figuja. Sen seurauksena IG:n kuljetuslaukun pohjalla viruu ties mitä osia. Ja se on ihan hanurista. Kannattaa panostaa säilytykseen ja kuljetukseen ihan rahallisestikin. 100€ kuljetuslaukku on pieni investointi verrattuna harrastuksen muihin kuluihin.