Hyvä pläjäys. Päädyin tänä vuonna itsekin Esseniin kummallisten yhteensattumien kautta, mutta niin lyhyellä varoitusajalla etten ehtinyt edes huudella mitään Suomi-tapaamisia. Omat kuvani ovat edelleen kamerassa ja saattavat pysyä siellä vielä hyvän aikaa. Ei ole minun juttuni tämä tehokas raportointi.
Lautapelien määrä tuolla on sangen epätodellinen. Kolmeen täysikokoiseen messuhalliin mahtuu yhtä, toista ja kolmattakin. Pelkkiä aikuistenpeli-uutuuksia taisi olla toista sataa. Varsinaisia figuvalmistajia taas taisi olla "vain" kymmenisen kappaletta ja muutama jälleenmyyjä päälle, joten sen puolen överit pitää etsiä muilta messuilta. Ei sillä etteikö rahaa olisi saanut palamaan tälläkin tarjonnalla.
Muutamia mukavia matkamuistoja:
- Sandy Petersenin kanssa tarinointi Cthulhu Wars -tiskillä
- Täysimittainen Micro Art / Wolsung / Discworld -ständi. Hieno demopöytä ja sain tasaraha-alennustakin...
- Imp's Shopin aarrearkku, jossa oli niin klassikkokamaa kuin tuoretta GoblinAidia.
- Megalithin David, rento heppu joka kertoi mm. Suomen-reissuistaan ja tietysti Godslayerista.
- Ludikbazarilla oli vanhaa Confroa ja Hell Doradoa ale-hintaan. Alkemy-starttereita olisi saanut vitosella. (En ostanut.)
- Feldherriltä löytyi taas pari uutta, kätevää foamikokoa.
- Suomi-firmoilla oli hyvä edustus.
- Olutta, simaa, viiniä ja jäykempiä "laitetaanko pakettiin vai juotko täällä" -hengessä. Saksa on hieno maa.
Miinuspuolelle jäi, että yleisen väsymyksen ja hälinän vuoksi en oikein jaksanut pelata mitään tai tehdä lautapuolen ostoksia. Tarjonta oli muutenkin vähän turhan klassista euroa. Vaikka variaatioitakin mahtui kolmeen hallilliseen, minun makuuni oli liikaa räikeänväristen puukuutioiden siirtoa varastosta toiseen VP-träkin ympäröimällä laudalla. Lähinnä maan ja hopearahan nimi vaihtui pelistä toiseen. Mielenkiintoisin spottaus myytiin loppuun tuntia ennen kuin olin itse ostamassa. Aina ei mene putkeen.
No, ehkä joku vuosi uudestaan, paremmalla suunnittelulla ja kimppareissuna. Tänne muuten kannattaa varata hotellit todella ajoissa, etenkin jos messukeskuksen lähistölle tahtoo. Metrokin kyllä kulkee aika myöhään 10-15 minuutin välein ja taksi on sopuhintainen, joten keskusta ei ole huono valinta sekään. Bonuksena Rein-Ruhrin alueelta kivenheiton päästä löytyy mm. Dortmund, Köln, Düsseldorf ja muita isoja kaupunkeja, yhteensä yli 10 miljoonan asukkaan edestä. Reissua pidentämällä voi käydä monen sortin erikoisliikkeissä ja kaikkea muuta touhuamassa.
Eeppinen tapahtuma, mutta maksimihyödyn saaminen edellyttäisi parempaa ennakkoperehtymistä. Kylmiltään menemällä päätyi ihmettelemään enemmän kuin suorittamaan. Suosittelen silti jos vain aikataulu ja budjetti antavat myöten.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.