Black Powder ACW:tä Warconissa

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Dolmot
Valvoja

Re: Black Powder ACW:tä Warconissa

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Mazikainen kirjoitti:Tuo kutosen disorder mallintaa minusta aika ansiokkaasti sitä että tulitaisteluun "jämähtävät" joukot on vaikea saada koordinoituun rynnäkköön, ja että joukot ovat muutenkin haluttomia tekemään viimeisen rynnistyksen.
Siinä vain törmätään yksinkertaistetun D6-mekaniikan perusongelmaan. Yhden heiton systeemissä ei oikein saada muuta "harvinaista" todennäköisyyttä kriittiselle kuin 1/6. Se esiintyy melko usein mutta silti aika arvaamattomasti. Lisäksi sen todennäköisyys on tismalleen sama niin tähtäävälle ammattilaiselle lähietäisyydeltä kuin sekaantuneelle häröpallolle metsässä. Välillä päädytään tilanteeseen, jossa kaikki osumat ovat kriittisiä osumia. (Ei tosin ole eka systeemi jossa näin tapahtuu. Muistaako joku faban poisonin ihmeitä?)

Viikonlopun riviammuskelussa disorderia tuli täysrandomilla ilman mitään korrelaatiota vuorojen välillä tai joukkojen laadun suhteen. Menee ehkä turhankin ennustamattomaksi, jos sama joukko voi ottaa kolme hittiä ja porskuttaa täysillä tai sitten saada yhdestä kutosesta ja jäätyä paikalleen. Erityisesti se alkaa näkyä pitkittyneissä ammuskeluissa samoilta sijoilta. Kertalaukauksessa mielikuvitus pystyy vielä selittämään minkä tahansa tuloksen.

Jos tämä alkaa häiritä, ehkä disorderia voisi lieventää kaikkien osalta. Vaikka luulen kyllä, että "suunniteltu" ratkaisu on lisätä skenaarioon sen verran dynamiikkaa ja liikkuvia osia että kaikki tapahtumat muuttuvat kertaluonteisiksi ja tilanne kehittyy.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Noppakerholla on alkanut Gettysburg-kiinnostus minun toimestani, ja olen vetämässä taistelun BP:llä kampanjamallisena.

Tuolta voi lukea keskustelua ja sieltä löytyy myös alustava sääntösettinikin (ACW vaatii mielestäni erilaisen tyylin kuin napo):
http://www.nopat.fi/forumpress-2/?vasth ... ic&t=230.0

Kuusimillisiin siis päädyttiin, ja alustoiksi ehdotettiin 25x25-millisiä (joita siis useampi riippuen yksikön koosta, normaalilla 3), olikos Mazikaisella juuri noin?
Pienoinen ongelma ehkä Baccuksella 25mm, koska figustripit ovat 20mm levyisiä (joka basen reunalle jää raot, joka näyttänee oudolta keskellä yksikköä).
Käytittekö itse muiden valmistajien figuja vai miten toteutitte ne?

Syy yhteneväisyyten on tietenkin ajatus siitä, että yhteispeliä pelaisimme joskus, mutta mitä mieltä tästä olette?
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Hieno homma että aktiivisuutta löytyy. Muutamia pikaisia tarkennuksia:

- Warcon-projektissa Tampereen osuutena oli tarjota vain pöytälevyt ja katto pään päälle (sekä pari amatööripelaajaa). Kaikki krediitit figuista, maastosta, säännöistä ja skenaariosta kuuluvat Mazikaiselle.
- Jalkaväen base-koko ei tietääkseni ole näissä neliö. Lainauksen mukaan:
25mm * 19mm for infantry (very close to the standard size in f&f), cavalry and skirmishers. 25mm*25mm for artillery, 25mm*50mm for limbers. Commanders are either on 20mm or 25mm round bases.

For infantry, I use ten models per stand, three for cavalry.
- Yksiköiden koot olivat pieni:3, normi:5, iso:7, eikö?

...mutta tarkennukset saa varmaan paremmin tekijältä/omistajalta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Zelekendel

Ymmärsin tosiaan aloitusviestistä, että figut olivat Mazikaisen. Ehkä ajattelin, että hän kuului jäseniin.

Tosiaan, yksiköt eivät ole neliöitä, tarkoitinkin yksittäistä laattaa, jotka muodostavat yksikön.
Mielenkiintoista kuulla, että normaali oli hänellä viisi laattaa, eli 125mm.
Voi olla, ettemme lähde noin isoja yksiköitä tekemään, mutta katsotaan.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Joo, minun tukikohdasta Savonmaan ytimessä oli tosissaan roippeet kotoisin vaan peliseurahan se ratkaisevin komponentti noissa rähinöissä on.

Jalkaväki on tosiaan basetettu 25mm*19mm ja se aiheuttaa Baccuksen figujen kanssa sen pienen ongelman kun stripit ovat 20mm leveitä. Tuo 25mm leveys tuli minulle Fire & Furyn kautta kun tein baset sen mukaan. Baset on järjestetty niin että siinä on yksi kaksi stripillistä line infantrya ja sitten parit skirmisherit rinnalla. Sillä lailla saa sen 25mm täyteen ilman koloja, eikä ole mahdottoman kova säätäminen.

Ihan alkuunsa kokeilin tuota 60*30 basingia mutta sillä kun justiinsa McPhersonia aikanaan pelattiin Polemos-säännöillä niin ei tuntunut kovin hyvältä. Regimental-skaalassa on kiva että yksittäisen rykmentin pystyy pilkkomaan osiin, prikaatiskaalassa ehkä toimisi paremmin se. Tämä nykyinen on ollut sovellettavissa niihin kolmeen sääntöjärjestelmään mitä olen kokeillut.

Mitä yhteensopivuuteen tulee, kun BP:tä pelataan niin tärkeintä on että yksikköjen leveys on noin apaut sama. Siinä mielessä ei ole suurta väliä että onko ne figut pohjustettu 20mm leveydelle vai 25mm, laittaa vaan toiseen yksikköön basen enemmän.

Olisi tosi kova sana jos tähän yhteensopivaan 6mm ACW:hen saataisiin pari kokoelmaa lisää. Voitaisiin sitten kokoontua isommalla porukalla yhteen ottamaan kokonaisia taisteluja. Minulla on noin 85 standia jalkaväkeä per puoli ja sitten parilla kaverilla (tämän foorumin Mikke mukaanlukien) on ehkä puolet siitä lisää. Riippuen sääntösetistä niin aika isoja rähinöitä saadaan aikaan mutta ei välttämättä vielä kokonaisia taistoja. Fire & Fury on varsinkin pahamaineinen sen kanssa että figustandeja tarvitaan se 250 standia per puoli.

Sääntöseteistä olen tosissaan kokeillut: Black Powder (kevyt), Fire & Fury (raskaampi), Volley & Bayonet (kevyt mutta grand tactical), Polemos (en tykännyt yhtään). Kattava sääntökatselmus vaatisi vielä ainakin Johnny Rebin testaamisen ja sitten on tullut nyt semmoinen ko Longstreet, mikä saattaisi dynaamisen kampanjasysteeminsä takia soveltua tosi hyvin säännölliseen kerhopelaamiseen.

Semmoista ajatuksenvirtaa tällä kertaa.

EDIT: Kahtelin tuota teidän viestiketjua toisaalla, mutta en pysty siihen ottamaan osaa. Kun tilausta mietitte niin kattokaa ensinnäkin että millä ratiolla tilaatte komentostrippejä. Baccuksella tulee standardina komentostrippejä niin että 24 figun ryppäälle tulee se yksi lippustandi. Regimentalskaalassa kannattaa pyytää lippuja vähän harvemmassa. Lisäksi ne Baccuksen paperiliput mitä näin ei ole olleet mitään mahtavan hyviä. Jos jollakulla poppoossa on väriprintteri niin minulla on ne mitä omissa figuissa käytän niin jaossa tuolla minun blogin "downloadable resources" -osiossa. Noita lippuja on kohtuullisen helppo askarrella paintilla itse.

EDIT2: Glabro, kannattaa tosiaan miettiä sitäkin että haluaako tuota ACW:täkin pelata BP:llä vai kannattaako tyypata eri sääntöjä. Kuitenkin kyseessä on sama peli vaikka figut, kompositiot ja modikat vähän muuttuisivat. Joukkoskaalankin vaihtamista voi testiä esmes että pelaako niin että pienin liikuteltava elementti on rykmentin sijaan prikaati, kuten volley and bayonetissa http://mazikainen.blogspot.fi/2013/07/g ... using.html. Jos teidän porukoissa on kovaa kaihoa tehdä dioraamabaseja niinko tuossa teidän ketjussa joku mainitsee niin 3"*3" base antaisi mahdollisuuksia tehdä vähän vaikka mitä. Silloin tosin uhrataan monikäyttöisyys kun tuolla basingilla toimivia sääntöjärjestelmiä ei ole monia. Itseäni on kutkutellut ajatus tehdä napoleonicseja tuolla VnB:n basingille.

EDIT3: Lisää threadistalkkerointia. Baset kannattaa teettää jos ei ihan tyhjätasku ole. Itse plasticardista leikkelemällä ei saane hirveän hyvää jälkeä. Warbasesia tai Litkoa meillä käytetään tähän tarkoitukseen ja custom-mitoitetuilla laserleikatuilla vanerinpaloilla nuo meikäläisen ACW:t seisoo.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Zelekendel

Yllätyksekseni 270€:n edestä figuja lähti Baccukselta kerholle, se oli paljon enemmän, kuin kuvittelin.

Hyvä kuulla, että yhteistaistelut kiinnostavat, pystytykö tarvittaessa liikkumaan tännepäin isompaa taistelua varten?

Minulla on hyvä fiilis noista nykyisistä säännöistä (minun ACW-houseruleillani), kiinnostaa ainakin kokeilla sitä pari peliä. Voi olla, että uuden sääntösetin kanssa tulee vaikeuksia, ja se pitäisi "myydä" uudestaan pelaajille, muttei mikään ole poissuljettua. F&F:ä katselin, eikä oikein tuntunut samanlaiselta huvilta kuin BP. Mutta kaikkea voin aina testata kyllä.

Kyllä, alustat (näillä näkymin 20x20mm samaan tapaan kuin sinulla, mutta ilman säätöä strippien kanssa) tilattaneen jommaltakummalta em. firmalta, hyvin toimii Napo-15-millisten kanssakin.

Pelaamme nyt tätä sillä tasolla, että 300 miestä on normaalikokoinen yksikkö, 400 on iso ja 200 pieni. Eli rykmentti- / pataljoonataso (isommat, yli kuudensadan miehen rykmentit on jaettu pataljooniin ainakin etelävaltioilla), ja pelaamme isommat taistelut "pätkittäin" skenaarioina Sid Meier's Gettysburg!-pelin tyyliin.

Skaalaa pitänee nostaa, jos aikoo pelata "koko Gettysburg"-tyyppisiä vääntöjä. Sellaista en ole vielä ajatellut, keskityn tähän.
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Olen toki valmis hyvän pelin perässä liikkumaan, tosin se eteläsuomen syrjäseutu edellyttää jo mielellään koko viikonlopun mittaista pelikarkeloa. Myös esim. Ropeconissa pelaaminen onnistuu.
Fire & Fury on tosiaan vähän vähemmän viihteellinen kuin BP, mutta hupaa sekin. Siinä ehkä tuo defensive fire on paremmin toteutettu eli että etenevät joukot tosiaan saavat imeä sitä kuulaa ennen rynnäkköä.

Jos sid meier's Gettysburg toimii niin kopaiseppa Take Command: Second manassas ja Scourge of war -pelisarja. Siinä on samaa meininkiä mutta paljon, paljon mellevämpänä. Moninpelikin on.

Ja paras opas regimental-skaalan yhteenottoihin Gettysburgissa on tämä kirja: http://www.amazon.com/The-Maps-Gettysbu ... 1932714820
siinä on kuvitettu kartat sillä tasolla että niistä voi käytännössä suoraan katsoa pelipöytämaastot ja yksiköiden deploymentin, Kartoissa näkyy aidat ja mitä mihinkin peltoon on istutettu jne, ja karttojen mittakaava on kuin tehty regimental-sotapelaajia silmällä pitäen.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Zelekendel

Kiitos hyvistä vinkeistä! Jos voit majoittua täällä, niin toki järjestämme isot taistelut, ja tokihan iso taistelu vaatiikin jo la-su-pelaamisen, se on selvä.

Tosiaan koska kampanjani tulee olemaan dynaaminen S.M's Gettysburgin tavoin, voi olla, että nuo joukot ja deploymentit voivat ja saavatkin elää kun ja jos historiallisista lopputuloksista poiketaan edeltävissä yhteenotoissa.

Pitää tutkia läpi nuo fanien tekemät vaihtoehtoiset kampanjat, sekä nuo ehdottamasi pelit. Tuo kirja näyttää hyvältä, pitää tutkia, jos saisi sen digitaalisena.
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Minuakin aina nuo kaikki isommat sisällissodan taistelut kiinnostaa ja jos mahdollisuutta hyvinä päivämäärinä tarjoutuu, niin tulen mielelläni vaikka matkankin päästä konfederaattejani ulkoiluttamaan.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”