"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

"Hatut FOCista" - Focin ulkopuoliset uutuudet

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Half-breed

Re: "Hatut FOCista" - Focin ulkopuoliset uutuudet

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

JarkAira kirjoitti:Minä en vieläkään ymmärrä, mikä ongelma noissa on. Kaverien kesken voi sanoa, että sori, mua hatuttaa noi dataslatet, ei käytetä niitä.

Turnausjärjestäjä, jolle nuo ovat ongelma, laittaa vaan turnauksen sääntöihin yhden kohdan lisää, ei data-slateja.

Mikä tuossa nyt oikeasti on ongelma?
Se että oikeassa maailmassa noin ei tule käymään. Kaveripeleissä noissa ei ole vikaa, mutta kun aletaan pelata vähän vakavammin, niin johan tulee ongelmia. Kuitenkin vakavamman pelin suhteen väellä on monia näkökulmia. Joidenkin mielestä sääntistä pitää lukea kuin piru Raamattua, ja jokainen typerä Anti-Kristuksen päähänpisto pitää ottaa säännöistä mukaan, vaikka niitä pidetään kaikkialla lähinnä peli-ilon pilaajina. Tuollaisten henkilöiden kanssa pelatessa sitten homma menee päin helvettiä, kun he vaativat että tällaiset säännöt, jotka rikkoo sen vähäisenkin balanssin, on otettava mukaan. Yritä siinä sitten pelata vakavissasi kun peli on lähinnä liittolaissääntöjen hyväksikäytön takia kuin tiiliseinään juoksemista samalla kun viskot mitä metsä tänään tekee. Turnauksissa tämä sitten on todellakin kivaa jos häviää homman johonkin täysin naurettavaan paskaan (Täällä Turus oli kerran hyväntekeväisyysturnee jossa sai ostaa re-rolleja tarvittaessa. Faban parhaimmat pelaajat teki heti herrasmiessopimuksen ettei kyseisiä re-rolleja osteltaisi, ettei peli mene ihan vitsiksi, vaan pelaajien taidot ratkaisisivat. Voitto meni Slugille lopulta kun paavivaunu mokas inin ja tippu aurinkoon, ja sen avulla Slugi sai tarpeeksi pojoja, että vei matsin ja turneen. Varmasti olisi ollut Slugilla siinä kivaa jos ykköspaikka olisi mennyt perseilyllä saatavaan re-rolliin).

Höpöhöpö-sääntöjen pitää olla epävirallisia. Muuten tässä pelissä ei olisi edes kuvitelmaa balanssista, ja se muuttuisi pelkäksi "syyään maggaraa, juodaan olutta ja viskotaan noppaa"-perseilyksi.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

shiwan kirjoitti:Oliko muuten niin, että nuo "extrat" eivät ole riippuvaisia allymatriisista?
Noudattavat muuten allymatriisin sääntöjä (eli Come the Apocalypse ei saa formation-allyja), mutta formationit eivät vie ally-slottia. Voit ottaa siis IG:n ja blobiin OX inkva kärpässienien kera, allyiksi vaikka Eldar jetseer councililla, ja sitten liikkuvaa tulivoimaa Support cadrella ja Storm wingillä.
Half-breed kirjoitti:se muuttuisi pelkäksi "syyään maggaraa, juodaan olutta ja viskotaan noppaa"-perseilyksi.
Että Hammerikin pitää olla sitä "HYVÄ PERA TAPA SE!" hampaat irvessä vääntämistä, jonka ansiosta urheilun harrastaminen on mahdotonta välillä 10-30 ikävuotta, koska kaikki toiminta tähtää ammattimaiseen kilpaurheiluun ja jos ei tähtää, Nico-Petterin vanhemmat uhkaavat tappaa valmentajan kun tämä antaa peliaikaa luusereille?
Half-breed

Snowtrooper kirjoitti:
Half-breed kirjoitti:se muuttuisi pelkäksi "syyään maggaraa, juodaan olutta ja viskotaan noppaa"-perseilyksi.
Että Hammerikin pitää olla sitä "HYVÄ PERA TAPA SE!" hampaat irvessä vääntämistä, jonka ansiosta urheilun harrastaminen on mahdotonta välillä 10-30 ikävuotta, koska kaikki toiminta tähtää ammattimaiseen kilpaurheiluun ja jos ei tähtää, Nico-Petterin vanhemmat uhkaavat tappaa valmentajan kun tämä antaa peliaikaa luusereille?
Hammeria voi pelata muillakin tavoilla kuin hampaat irvessä jokaista tuumaa tarkasti mitaten, tai syömällä maggaraa ja noppia viskomalla. Siihen väliin mahtuu monenlaisia pelaajia joita GW ei ole enää pitkään aikaan yrittänytkään miellyttää. Itseasiassa ainoa porukka jota GW mielyttää on nuo maggaranpaistajat, ja sehän pistää vihaiseksi kaikki ne jotka oikeasti haluaisivat pelatakin peliä, eikä vain tökkiä figuja vähän sinnepäin ja viskoa mitä metässä on tänään ja miltä puolelta sänkyä marsukomentaja nousi.

Se että en tykkää perseilystä ei todellakaan tarkoita, että olisi turneepelaaja henkeen ja vereen.
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Half-breed kirjoitti:Se että en tykkää perseilystä ei todellakaan tarkoita, että olisi turneepelaaja henkeen ja vereen.
Sen seurauksena todennäköisesti ei pidä yhdestäkään codexistakaan, koska kaikissa niissä uusissa tuo perseily on läsnä enemmän tai vähemmän näkyvästi, yleensä sekä pelaajan kannalta positiivisessa, että myös negatiivisessa muodossa. Olen aika varma, että jokaisesta kirjasta löytyy yksiköitä joita ei nähdä "koskaan" kentällä reippaan ylihintansa takia ja toisia joiden alihinnoittelu on surkuhupaisaa.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Tällä hetkellä arvioisin, että nämä uutuudet eivät tule olemaan sallittuja Turku Fanaticeissa vaikka ETC (jonka linjauksia meillä yleensä noudatetaan) nämä ottaisikin mukaan (mikä sekin on toki hyvin epätodennäköistä). Saattaa itseasiassa olla, että nämä ovat se ns. viimeinen niitti joka saa mut totetamaan, ettei "kaikki virallinen on automaattisesti sallittua" ole tämän hetkisessä tilanteessa enää mielekäs linjaus turnauksiin, vaan että nämä supplementti-säännöt on parempi kieltää osittain tai jopa kokonaan. Vaikka se onkin monien mielestä "komppaamista" ja automaattisesti huono juttu (mä väitän, ettei kyse ole samasta asiasta kuin jossain "max. 2 samaa valintaa per foc-slotti" -turnaussäännöissä, vaan vertautuu enemmän siihen, ettei forge worldin säännötkään yleensä ole käytössä).
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Malkuth kirjoitti:Tällä hetkellä arvioisin, että nämä uutuudet eivät tule olemaan sallittuja Turku Fanaticeissa vaikka ETC (jonka linjauksia meillä yleensä noudatetaan) nämä ottaisikin mukaan (mikä sekin on toki hyvin epätodennäköistä). Saattaa itseasiassa olla, että nämä ovat se ns. viimeinen niitti joka saa mut totetamaan, ettei "kaikki virallinen on automaattisesti sallittua" ole tämän hetkisessä tilanteessa enää mielekäs linjaus turnauksiin, vaan että nämä supplementti-säännöt on parempi kieltää osittain tai jopa kokonaan. Vaikka se onkin monien mielestä "komppaamista" ja automaattisesti huono juttu (mä väitän, ettei kyse ole samasta asiasta kuin jossain "max. 2 samaa valintaa per foc-slotti" -turnaussäännöissä, vaan vertautuu enemmän siihen, ettei forge worldin säännötkään yleensä ole käytössä).
Se mitä itse vain pelkään on että kun aletaan kompata vähän, niin sitten aletaan kompata enemmänkin. Ensimmäinen ETC komppi faban puolella oli aika rento ja vielä hieman vapaa, nykyinen on on nuijinut jokaisen armeijan yhteen listaan jonka ulkopuolelle ei saa mennä. Itsekin sanoisin että nämä "osta boxi, saa säännöt" datasleetit voisi ehkä jo olla sallimatta turnaukseen. Pelkään tosiaan vain sitä että käy sama kuin fabassa, että komppaus hitaasti tulee standardiksi ja tiukkenee tiukkenemistaan kunnes turnauksiin ei ole enää mitään intoa mennä koska et tee enää armeijalistaa, teet vain pieniä muutoksia kompin määrittämään listaan.
Bep.
shiwan

Ennen kuin noita menee kieltämään, on ehkä hyvä huomioida että vaikka ne auttavat vähän niitä ennestään kovia codexeja, noiden pääasiallinen vaikutus on se, että nostavat ne huonot hyvien tasolle. Kyseessä on kuitenkin ampuva edikka ja vain 2 codexia pärjää siinä tällä hetkellä. Nämä antavat mahdollisuudet niillekin joilla ei sitä muuten tavalla tai toisella ole. Esimerkiksi dempathan eivät tuota Tau Cadrea muistaakseni saa, mutta koska ovat kärjessä ilmankin niin ei ole niin justiinsa. Sitten sellainen tulivoimatyhjiö kuin vaikka marsut saavat noista sen verran lisää potkua, että ehkä pystyvät haastamaan jopa Eldarit ja/tai Taun. Mikäli myöhemmin meta tasoittuu tavalla tai toisella voi noiden kieltäminen olla järkevää, mutta sitä ennen minun mielestäni on syytä miettiä onko viisautta pakottaa ihmiset pelaamaan yhtä kolmesta realistisesta voittajacodexista vai ei.
Viimeksi muokannut shiwan, Su 08.12.2013 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Darius kirjoitti:
Malkuth kirjoitti:Tällä hetkellä arvioisin, että nämä uutuudet eivät tule olemaan sallittuja Turku Fanaticeissa vaikka ETC (jonka linjauksia meillä yleensä noudatetaan) nämä ottaisikin mukaan (mikä sekin on toki hyvin epätodennäköistä). Saattaa itseasiassa olla, että nämä ovat se ns. viimeinen niitti joka saa mut totetamaan, ettei "kaikki virallinen on automaattisesti sallittua" ole tämän hetkisessä tilanteessa enää mielekäs linjaus turnauksiin, vaan että nämä supplementti-säännöt on parempi kieltää osittain tai jopa kokonaan. Vaikka se onkin monien mielestä "komppaamista" ja automaattisesti huono juttu (mä väitän, ettei kyse ole samasta asiasta kuin jossain "max. 2 samaa valintaa per foc-slotti" -turnaussäännöissä, vaan vertautuu enemmän siihen, ettei forge worldin säännötkään yleensä ole käytössä).
Se mitä itse vain pelkään on että kun aletaan kompata vähän, niin sitten aletaan kompata enemmänkin. Ensimmäinen ETC komppi faban puolella oli aika rento ja vielä hieman vapaa, nykyinen on on nuijinut jokaisen armeijan yhteen listaan jonka ulkopuolelle ei saa mennä. Itsekin sanoisin että nämä "osta boxi, saa säännöt" datasleetit voisi ehkä jo olla sallimatta turnaukseen. Pelkään tosiaan vain sitä että käy sama kuin fabassa, että komppaus hitaasti tulee standardiksi ja tiukkenee tiukkenemistaan kunnes turnauksiin ei ole enää mitään intoa mennä koska et tee enää armeijalistaa, teet vain pieniä muutoksia kompin määrittämään listaan.
Ite pelkään kanssa että jos ruvetaan kieltämään etc tyyliin mikä tapahtui fabassa niin se tarkoittaa sitä että ETC melkein muuttaa koko pelin ja sieltä nousee valitettavasti armeijoita tai listoja jotka menee seulan läpi ja ovat kovia. Mä ite toivon että älkää herran isä menkö faban kaltaiseen ETC sääntö kakkaan mukaan! Sitten alkaa ihmisiltä mennä mielenkiinto peliin. Jos kaikki uusi halutaan kieltää niin se tarkoittaa sitä että ne jotka ovat uutta vastaan eivät halua sopeutua tulevaan vaan haluavat pysytellä nykyhetkessä. Ja ne jotka haluaa käyttää uutta joutuu kärsimään näiden takia kun eivät saakaan kokeilla mitään uutta. Jos rankingis pysyminen on noin tärkeää että peliin ei sen takia haluta muutosta niin on kyllä kummaa meininkiä.Eli sanon suoraan että Malkuthin kommentti on muuten ok ja ymmärrän kyllä hänen pointtinsa mutta en ole ETC:n puolella. Malkuth itse päättää mitä hänen turnauksensa sisältää mutta kannattaisi hiukan miettiä ennen kuin kieltää mitään. Mutta kuten moni teistä sanoi, turnaus järjestäjät päättävät itse mitä sääntöjä käyttää, arvostan sitä mutta jos ETC tulee siis tälläisen toiminnan vuoksi muotiin 40k:ssa niin vastustan tätä täysin!Jos ruvetaan ETC kompittamaan 40k:ta niin ei se kyllä peliä ala tasapainottaa vaan mahdollisesti kääntää homman päälaelleen.Ja sitä ETC sääntöjen määrää sen päälle. Ei kiitos! Mä ite pidän haasteena kun superheavyjä näkee pöydällä. Tuo vaihtelua ja kiinnostusta peliin. Tulee erilaisempia listoja (Vähentää Copy paste listojen määrää) Mieluummin ite otan turpaan kaaos marsuilta joilla löytyy Lord of Skulls omasta armeijasta kuin eldar armeijalta joka on pumpattu wave serpenteillä ja ampuvat kilvillään. Tiedän että moni teistä ei ole samaa mieltä mun kanssa mutta suosittelen pohtimaan ja tutkimaan asioita ennen kuin sanotte mitään. Mä siis pidän 40k:sta ja jos lisä sisältö minkä gw tuo peliin tuo mielenkiintoa peleihin niin olen heidän takana tässä asiassa. Ite en tule siis tukemaan ETC:tä ja pysyn omissa turnauksissa sillä linjalla että ne jotka ovat sallittuja normipeliin on sallittua mun turnauksissa. Jos joku haluaa sijoittaa forgen figuihin joita saa käyttää peruspelissä niin niiden käyttö on sallittu sillä on typerää että malli sitten kerää pölyä hyllyssä kun kukaan ei anna käyttää.Kannattaa muistaa että nää lisäjutut(Etenkin forge) tukee heikoimpa armeijoita jotta pääsevät muiden tasolle.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Snowtrooper

Mennyt kehitys ei ole tae tulevasta, mutta GW on viime aikoina pruukannut tuomaan "supplementit" osaksi uutta edikkaa. Assaultin muutos CoDissa ==> vitosedikan isoon kirjaan. Linnoitteet Planetstrikessa ==> kutosedikan isoon kirjaan. Lenturit Apoc1:ssä ==> kutosedikan isoon kirjaan. Muodostelmat Spearheadissa ==> Apoc2:een tai dataslateihin. Noiden perusteella kyllä veikkaisin, että seiskaedikan isossa kirjassa on Stronghold Assaultin linnoitteet, Lord of Warit, superheavy-säännöt ja muodostelmat sujuvasti osana pääpeliä. Sen jälkeen alkaa olla jo vielä vaikeampaa selittää, että oikeasti niitä ei ole tarkoitettu peruspeliin.

Ainahan sitä saa keksiä omia houseruleja, kunhan muistaa, että ne ovat juuri niitä. Edelleen kyseenalaistan, että miksi Cron Air, screamerstar tai jetseercouncil eivät riko peliä, mutta D-aseet tai void shieldeillä buustattu Aquila Strongpoint sen tekevät?
Lord of Carcassonne

Snowtrooper kirjoitti:Mennyt kehitys ei ole tae tulevasta, mutta GW on viime aikoina pruukannut tuomaan "supplementit" osaksi uutta edikkaa. Assaultin muutos CoDissa ==> vitosedikan isoon kirjaan. Linnoitteet Planetstrikessa ==> kutosedikan isoon kirjaan. Lenturit Apoc1:ssä ==> kutosedikan isoon kirjaan. Muodostelmat Spearheadissa ==> Apoc2:een tai dataslateihin. Noiden perusteella kyllä veikkaisin, että seiskaedikan isossa kirjassa on Stronghold Assaultin linnoitteet, Lord of Warit, superheavy-säännöt ja muodostelmat sujuvasti osana pääpeliä. Sen jälkeen alkaa olla jo vielä vaikeampaa selittää, että oikeasti niitä ei ole tarkoitettu peruspeliin.

Ainahan sitä saa keksiä omia houseruleja, kunhan muistaa, että ne ovat juuri niitä. Edelleen kyseenalaistan, että miksi Cron Air, screamerstar tai jetseercouncil eivät riko peliä, mutta D-aseet tai void shieldeillä buustattu Aquila Strongpoint sen tekevät?
Olen samaa mieltä.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
shiwan

Snowtrooper kirjoitti:Edelleen kyseenalaistan, että miksi Cron Air, screamerstar tai jetseercouncil eivät riko peliä, mutta D-aseet tai void shieldeillä buustattu Aquila Strongpoint sen tekevät?
Jälkeenpäin noista lukiessa on tullut sellainen mielikuva, että vastaava meteli niistäkin nousi. Ei kai tässä ole kyse loppuviimein muusta kuin muutosvastarinnasta. Pelätään että se mistä tykätään muuttuu sellaiseksi mistä ei tykätä. Samaa kauraa kuin vanhusten "silloin kun minä olin nuori"-alkuiset fraasit. Oma vastustukseni laantui kun jaksoin tutustua asiaan ja miettimään mitä näistä oikeasti seuraa. Käytännössä näissä ei muutu mikään muuten kuin että balanssi paranee...sikäli kun olen päässyt näihin tutustumaan, mikä on siis noiden joulukalenterijuttujen tasolla tällä hetkellä.
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Mä en lähtisi todellakaan kieltämään turnaussäännöissä mitään minkään "kovuuden" takia, vaan pointtina on pitää pelistä löytyvien yksiköiden, sääntöjen ja erilaisten combojen määrä edes jotenkin hallittavissa olevan kokoisena. Jos mukaan otetaan supplementit ja forge world kaikkien sääntöjen tunteminen edes suunnilleen muuttuu aikalailla mahdottomaksi tehtäväksi ja usein on myös todella vaikea olla varma siitä, mitkä säännöt ovat millekin figulle ne uusimmat. Pelkillä codexeilla turnauspelaajilla (ja -järjestäjillä) on ihan hyvät mahdollisuudet tietää perusasiat ja vähän enemmänkin kaikista armeijoista. Se, etteivät kasuaalimmat pelaajat osaa kuin oman armeijansa säännöt jos niitäkään taas on näiden pelaajien oma valinta.
Scoundrel

Viesti Kirjoittaja Scoundrel »

Malkuth kirjoitti:Mä en lähtisi todellakaan kieltämään turnaussäännöissä mitään minkään "kovuuden" takia, vaan pointtina on pitää pelistä löytyvien yksiköiden, sääntöjen ja erilaisten combojen määrä edes jotenkin hallittavissa olevan kokoisena. Jos mukaan otetaan supplementit ja forge world kaikkien sääntöjen tunteminen edes suunnilleen muuttuu aikalailla mahdottomaksi tehtäväksi ja usein on myös todella vaikea olla varma siitä, mitkä säännöt ovat millekin figulle ne uusimmat. Pelkillä codexeilla turnauspelaajilla (ja -järjestäjillä) on ihan hyvät mahdollisuudet tietää perusasiat ja vähän enemmänkin kaikista armeijoista. Se, etteivät kasuaalimmat pelaajat osaa kuin oman armeijansa säännöt jos niitäkään taas on näiden pelaajien oma valinta.
Itse ainakin saattaisin hetken nikotella, jos vastustaja sanoo että "kyllä tämä yksikkö on ihan laillinen tässä armeijassa koska se tuli joulukalenterista".
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Snowtrooper

Scoundrel kirjoitti:Itse ainakin saattaisin hetken nikotella, jos vastustaja sanoo että "kyllä tämä yksikkö on ihan laillinen tässä armeijassa koska se tuli joulukalenterista".
Jaa. Että yksikkö on standardinmukainen ja laillinen jos sen säännöt tulevat WD:stä (vitoskodeksien jälkeiset lenturit), paketista (kutosedikan linnoitteet, paitsi kun kuitenkin unohtui niin GW:ltä sähköpostina), GW:n paperijulkaisusta joka sanoo niiden olevan peruspelin osa (DftS ja lenturit uudelleen, huomaa että Dogfight oli nimenomaan erikseen määritelty valinnaiseksi, toisin kuin liidokit), mutta ei GW:n julkaisemasta digimateriaalista jossa selvästi sanotaan, että kyseessä eivät ole mitkään "experimental rules" tai "opponents consent" vaan ihan viralliset standardisäännöt? Tuolla logiikalla jos mennään, niin sitten pitää kieltää useimmat Codex supplementit (vain digijulkaisu), Codex Inquisition, Codex Adepta Sororitas, jne. Niin, ja jos GW:n paperijulkaisuilla katsotaan olevan oikeus muuttaa peruspeliä, niin sittenhän Escalation ja Stronghold Assault ovatkin hyväksyttäviä, eli ei kelpuuteta enää paperijulkaisujakaan, eli seuraavaksi aletaan poimimaan rusinoita pullasta sen suhteen, mitä sääntökirjan sääntöä noudatetaan...

90-luku, jolloin mentiin yhdellä muuttumattomalla edikalla vuositolkulla ja pahimmillaan ilman codexia ja fakutustenkin ollessa kiinni siitä että löysi jostain sen vanhan Kääkän numeron, on takana. Tää on nykyaikaa että GW paikkaa edikkaa ja codexeja digijulkaisuilla pitkin elinkaarta. Saahan sitä edelleenkin pelata houseruleilla kuka tahansa, tai vaikka vanhaa edikkaakin jos siltä tuntuu, mutta miksi väittää (paitsi muutosvastarinnan takia), että houserule on yhtäkkiä virallisempi kuin GW:n julkaisu?
Algatsar

Viesti Kirjoittaja Algatsar »

Snowtrooper kirjoitti: mutta miksi väittää (paitsi muutosvastarinnan takia), että houserule on yhtäkkiä virallisempi kuin GW:n julkaisu?
Kuka näin edes väittää? Jos joku ei halua pelaa fikuja vastaan jotka 2+ poistaa sun fikut pöydältä on omasta mielestä ihan ymmärrettävää, olkoot kuinka virallisia tahansa. Ainut mikä uusissa julkaisuissa mättää on Strenght D, ihan liian kova normaali 40k:hon.
Lord of Carcassonne

Algatsar kirjoitti:
Snowtrooper kirjoitti: mutta miksi väittää (paitsi muutosvastarinnan takia), että houserule on yhtäkkiä virallisempi kuin GW:n julkaisu?
Kuka näin edes väittää? Jos joku ei halua pelaa fikuja vastaan jotka 2+ poistaa sun fikut pöydältä on omasta mielestä ihan ymmärrettävää, olkoot kuinka virallisia tahansa. Ainut mikä uusissa julkaisuissa mättää on Strenght D, ihan liian kova normaali 40k:hon.
Perusteles tämä. Nämä aseet maksavat hirveästi ja ne ei ole enään aseita jotka instakillaa ketään suoraan. Perusäijät voi jopa jäädä henkiin D aseesta. Ja D aseita nähdään ehkä se 1 pelissä tai ei sitäkään. Ase maksaa Super heavyssä joka sitä kantaa jotain 100 pojoo arvioisin niin. Onhan se kova kun sitä vastaan ei saa mitään savea, ei edes feel no painia tai necronien korjautumis heittoa mutta näitä on niin vähän. Pelkään Force weaponeita enemmän sekä space wolveseiden psychic power joka poistaa lähes kaiken ilman mitään savea(Ei feel no pain tai reanimation protocollaakaan).

Alla nykyinen D aseen kartta(joka on escalationissa)

Ei vehiclejä vastaan.
1: hahmo selviää hengissä ilman vammoja.
2-5:hahmo ottaa 1+D3 woundia
6: hahmo ottaa 6+D6 woundia

Vehiclejä vastaan
1: ottaa glancing hitin
2-5: ottaa 1+D3 Hull pointtia Super heavyyn ja muut ottavat Explodes resultin.
6: Destroyed result normi vehicleihin ja Super heavyyn 6+D6 Hull pointtia.

En ite näe tossa mitään liian kovaa. Yhtä hyvin mun Hammerhead voi mennä rikki 20 pojon lascannonistakin. tai 3 pisteen haywire kranaatista tai 10 pojon autocannonista. Tää on turhaa pelkäämistä. Kannattaa muistaa että kun vastustaja käyttää pisteensä Super heavyyn niin se on hänen muista valinnoista pois. Space marine pelaajat drop podeilla viereen ja meltaa niskaan niin Super heavy katos pöydältä kertalaakista.

Dataslatet on kiva lisä mutta muistakaa se että piste raja tulee nopeasti vastaan vaikka tahtoisit sinne mitä. Etenkin taun dataslaten sisältö maksaa jo melkein sen 1000 pointsia(droneineen ja varusteineen) niin mitä kovaa siinä on? Se on silloin muusta valinnoista pois ja vastustaja tykkää kun riptidejä ei ole ylettömästi.Eikä nyt joka pelissä noita marineja nyt vastaankaan tule.Vaikka ite olen tau pelaaja niin en tule moista formationia kuitenkaan käyttämään. Ei sovi mun listaan tai pelityyliin.

Mutta annan teille yhen neuvon. Kokeilkaa Super heavyjä normipeleissä ihan käytännössä niin saatte paremman kuvan niistä ja älkääkä tyytykö siihen mitä paperilla lukee. Sama koskee forgen figuja. Monet täällä liikaa tuomitsee sen mukaan mitä lukee paperilla. Onhan abaddonkin kova äijä mutta necron warriorit söisen lähiksessä.Jos ette turnauksessa niin kokeilkaa vaikka kaveriporukassa ensin.

Forgen malleista sen verran että kaikki joilla on 40k leima (Ja lukee mitä valintaa ovat)ovat osa rotujensa kirjan sisältöä joten sinänsä forgen mallien kielto tuntuu todella oudolta. Se on ihan sama kuin kieltäisi tau pelaajia pelaamasta omalla Codexilla tai marineja pelaamasta omalla codexilla.

Alla olevan kommenttiin.
-Totta, ei kukaan ole väittänytkään että houserulet olisivat viralllisia. Ne on vaan houseruleja.
Viimeksi muokannut Lord of Carcassonne, Ma 09.12.2013 09:57. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Bretonnia V/T/H 5/2/7
Slooten
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Slooten »

Snowtrooper kirjoitti:
Scoundrel kirjoitti:Itse ainakin saattaisin hetken nikotella, jos vastustaja sanoo että "kyllä tämä yksikkö on ihan laillinen tässä armeijassa koska se tuli joulukalenterista".
Jaa. Että yksikkö on standardinmukainen ja laillinen jos sen säännöt tulevat WD:stä (vitoskodeksien jälkeiset lenturit), paketista (kutosedikan linnoitteet, paitsi kun kuitenkin unohtui niin GW:ltä sähköpostina), GW:n paperijulkaisusta joka sanoo niiden olevan peruspelin osa (DftS ja lenturit uudelleen, huomaa että Dogfight oli nimenomaan erikseen määritelty valinnaiseksi, toisin kuin liidokit), mutta ei GW:n julkaisemasta digimateriaalista jossa selvästi sanotaan, että kyseessä eivät ole mitkään "experimental rules" tai "opponents consent" vaan ihan viralliset standardisäännöt? Tuolla logiikalla jos mennään, niin sitten pitää kieltää useimmat Codex supplementit (vain digijulkaisu), Codex Inquisition, Codex Adepta Sororitas, jne. Niin, ja jos GW:n paperijulkaisuilla katsotaan olevan oikeus muuttaa peruspeliä, niin sittenhän Escalation ja Stronghold Assault ovatkin hyväksyttäviä, eli ei kelpuuteta enää paperijulkaisujakaan, eli seuraavaksi aletaan poimimaan rusinoita pullasta sen suhteen, mitä sääntökirjan sääntöä noudatetaan...

90-luku, jolloin mentiin yhdellä muuttumattomalla edikalla vuositolkulla ja pahimmillaan ilman codexia ja fakutustenkin ollessa kiinni siitä että löysi jostain sen vanhan Kääkän numeron, on takana. Tää on nykyaikaa että GW paikkaa edikkaa ja codexeja digijulkaisuilla pitkin elinkaarta. Saahan sitä edelleenkin pelata houseruleilla kuka tahansa, tai vaikka vanhaa edikkaakin jos siltä tuntuu, mutta miksi väittää (paitsi muutosvastarinnan takia), että houserule on yhtäkkiä virallisempi kuin GW:n julkaisu?

Se että SUN mielestä tässä on ainoastaan yks vaihtoehto on jo kuultu, turhaa tota samaa fraasia toistaa joka väliin ja jokaiselle muulle kommentoijalle.

Oon samoilla linjoilla Malkuthin kanssa että liika on liikaa ja mun mielestä hyvä raja on siinä että Codexit on messissä. Sisältäen suplementit jne, mutta niin kauan kun siinä on Codex: nönnönnöö, eikä "Dataslate" niin mulle käy.

Kukaan ei vieläkään ole väittänyt minkään houserulen olevan virallinen. Tätä ja mitä vaan figu(tai lauta)peliä saa pelata juuri niinkuin pelaajia huvittaa, joten miksi pelata sellaisilla mitkä ei nappaa?
<Weekender> äsh, huomenna vasta saan kamat
<Weekender> nooh, ehkä mä pärjään
shiwan

Slooten kirjoitti:Oon samoilla linjoilla Malkuthin kanssa että liika on liikaa ja mun mielestä hyvä raja on siinä että Codexit on messissä. Sisältäen suplementit jne, mutta niin kauan kun siinä on Codex: nönnönnöö, eikä "Dataslate" niin mulle käy.
Minkälaista armeijaa pelaat?
Half-breed

shiwan kirjoitti:Sen seurauksena todennäköisesti ei pidä yhdestäkään codexistakaan, koska kaikissa niissä uusissa tuo perseily on läsnä enemmän tai vähemmän näkyvästi, yleensä sekä pelaajan kannalta positiivisessa, että myös negatiivisessa muodossa. Olen aika varma, että jokaisesta kirjasta löytyy yksiköitä joita ei nähdä "koskaan" kentällä reippaan ylihintansa takia ja toisia joiden alihinnoittelu on surkuhupaisaa.
No tuostahan olen sanonut jo pitkään. GW ei voisi kuin hyötyä open rulebookkeihin siirtymisestä ja "hauskojen" randomtaulukoiden tunkemisesta sinne minne ei päivä paista, mutta ei. GW tekee vain figuja ja GW:n apinalauman mielestä peliä pitää pelata maggaran ja oluen voimalla samalla kun viskoo noppaa ja jotain tapahtuu pöydällä. Minä ja monet muut emme halua tuollaista roskaa pelata ja kun korjausliikkeet ovat niin selviä, niin luulisin GW:nkin tajuavan tämän.
Darius kirjoitti:Se mitä itse vain pelkään on että kun aletaan kompata vähän, niin sitten aletaan kompata enemmänkin. Ensimmäinen ETC komppi faban puolella oli aika rento ja vielä hieman vapaa, nykyinen on on nuijinut jokaisen armeijan yhteen listaan jonka ulkopuolelle ei saa mennä. Itsekin sanoisin että nämä "osta boxi, saa säännöt" datasleetit voisi ehkä jo olla sallimatta turnaukseen. Pelkään tosiaan vain sitä että käy sama kuin fabassa, että komppaus hitaasti tulee standardiksi ja tiukkenee tiukkenemistaan kunnes turnauksiin ei ole enää mitään intoa mennä koska et tee enää armeijalistaa, teet vain pieniä muutoksia kompin määrittämään listaan.
Ongelma on siinä, että faba on nyt paljon pahemmassa epätasapainossa kuin 40k on koskaan ollut. Aikaisemmin faba ei ollut yhtä pahasti epätasapainossa, joten ne kompit oli vielä suht maltillisia. Mutta sitten Anti-Kristus tuli kuvioihin, ja säännöt alkoivat kusta sen verta, että komppien oli pakko mennä tiukemmiksi. Kompeista itkeminen on siis IMO naurettavaa, sillä se on käytännössä ainoa tapa tasapainottaa pelikenttä. Joo siellä on tietyt armeijat jotka on pirun suosittuja, mutta koska GW korjaa sääntöjään mannerjään nopeudella, niin tietysti siellä on ne pari armeijaa jotka pakostikin jäävät junasta (Ja tämä on jälleen helvetin hyvä syy siirtyä niihin open rulebookkeihin). Mutta kiitos komppien, niin niillä altavastaajilla voi jopa sentään ajatella pelaavansa, kun kompit tasaavat pelikentän. Ilman komppeja turnauspelaaminen olisi vielä vähemmän monipuolista kuin se nyt on kiitos GW:n tavan kirjoittaa sääntöjä.
shiwan kirjoitti:Ennen kuin noita menee kieltämään, on ehkä hyvä huomioida että vaikka ne auttavat vähän niitä ennestään kovia codexeja, noiden pääasiallinen vaikutus on se, että nostavat ne huonot hyvien tasolle. Kyseessä on kuitenkin ampuva edikka ja vain 2 codexia pärjää siinä tällä hetkellä. Nämä antavat mahdollisuudet niillekin joilla ei sitä muuten tavalla tai toisella ole. Esimerkiksi dempathan eivät tuota Tau Cadrea muistaakseni saa, mutta koska ovat kärjessä ilmankin niin ei ole niin justiinsa. Sitten sellainen tulivoimatyhjiö kuin vaikka marsut saavat noista sen verran lisää potkua, että ehkä pystyvät haastamaan jopa Eldarit ja/tai Taun. Mikäli myöhemmin meta tasoittuu tavalla tai toisella voi noiden kieltäminen olla järkevää, mutta sitä ennen minun mielestäni on syytä miettiä onko viisautta pakottaa ihmiset pelaamaan yhtä kolmesta realistisesta voittajacodexista vai ei.
Mitäs sitten kun ens viikolla tulee uusi formaatio joka on vain demonien käytössä ja joka on teholtaan kuin rauta-aseet pronssikautena? On paljon helpompaa järjestäjille jos kaikki nuo kielletään suoraan sen sijaan, että järjestäjän pitäisi käydä noista jokainen yksitellen läpi tarkastean mitkä on liian tehokkaita (Lisäksi tuolloinhan juuri jouduttaisiin kompittamaan ne rikkinäisimmät jutut pois.), että pelissä pysyisi edes jokin järki. Tosin samantien voitaisiin vain kieltää kaikki liittolaiset, niin pelin taso ja armeijoiden monipuolisuus parantuisi heti.
Slooten
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Slooten »

shiwan kirjoitti:
Slooten kirjoitti:Oon samoilla linjoilla Malkuthin kanssa että liika on liikaa ja mun mielestä hyvä raja on siinä että Codexit on messissä. Sisältäen suplementit jne, mutta niin kauan kun siinä on Codex: nönnönnöö, eikä "Dataslate" niin mulle käy.
Minkälaista armeijaa pelaat?
Hyvää? Sillä ei kyl sinänsä ole väliä millaista pelaan, mun mielestä muuten vaan menee ihan liian hankalaksi turnausjärjestäjien tietää mitä maailmassa edes on jos ei jotain rajaa vedetä.
<Weekender> äsh, huomenna vasta saan kamat
<Weekender> nooh, ehkä mä pärjään
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”