"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

"Hatut FOCista" - Focin ulkopuoliset uutuudet

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
shiwan

Re: "Hatut FOCista" - Focin ulkopuoliset uutuudet

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Half-breed kirjoitti:
shiwan kirjoitti:Sen seurauksena todennäköisesti ei pidä yhdestäkään codexistakaan, koska kaikissa niissä uusissa tuo perseily on läsnä enemmän tai vähemmän näkyvästi, yleensä sekä pelaajan kannalta positiivisessa, että myös negatiivisessa muodossa. Olen aika varma, että jokaisesta kirjasta löytyy yksiköitä joita ei nähdä "koskaan" kentällä reippaan ylihintansa takia ja toisia joiden alihinnoittelu on surkuhupaisaa.
No tuostahan olen sanonut jo pitkään. GW ei voisi kuin hyötyä open rulebookkeihin siirtymisestä ja "hauskojen" randomtaulukoiden tunkemisesta sinne minne ei päivä paista, mutta ei. GW tekee vain figuja ja GW:n apinalauman mielestä peliä pitää pelata maggaran ja oluen voimalla samalla kun viskoo noppaa ja jotain tapahtuu pöydällä. Minä ja monet muut emme halua tuollaista roskaa pelata ja kun korjausliikkeet ovat niin selviä, niin luulisin GW:nkin tajuavan tämän.
No, en nyt tiedä onko tarpeellista luopua taulukoista, mutta se randomius olisi hyvä laskea hintaan mukaan toisin kuin nykyään. Sen lisäksi koen lievää inhoa sellaisia asioita kohtaan, kuin vaikkapa assault-yksikkö joka ei saa ampuma-aseita mutta jolla on ballistic skill josta maksetaan pisteitä turhaan. Niin ja figumyyntihän ottaisi reipasta nokitusta kun kaikki yksiköt olisivat edes suunnilleen yhtä hyviä hintaansa nähden ja bonuksena muutama skeptikko saataisiin mukaan harrastamaan. Sitä voisi kuvitella, että tämä on vaikea tehtävä, mutta olen sitä mieltä ettei se ole. Jos se olisi sitä, niin pääasiassa sunnitteluamatöörien kansoittama yhteisö ei pystyisi niin johdonmukaisesti ratkaisemaan niitä ongelmia niin toisiinsa verrattuna pienillä tavoilla eroavin muutoksin.
Half-breed kirjoitti:
shiwan kirjoitti:Ennen kuin noita menee kieltämään, on ehkä hyvä huomioida että vaikka ne auttavat vähän niitä ennestään kovia codexeja, noiden pääasiallinen vaikutus on se, että nostavat ne huonot hyvien tasolle. Kyseessä on kuitenkin ampuva edikka ja vain 2 codexia pärjää siinä tällä hetkellä. Nämä antavat mahdollisuudet niillekin joilla ei sitä muuten tavalla tai toisella ole. Esimerkiksi dempathan eivät tuota Tau Cadrea muistaakseni saa, mutta koska ovat kärjessä ilmankin niin ei ole niin justiinsa. Sitten sellainen tulivoimatyhjiö kuin vaikka marsut saavat noista sen verran lisää potkua, että ehkä pystyvät haastamaan jopa Eldarit ja/tai Taun. Mikäli myöhemmin meta tasoittuu tavalla tai toisella voi noiden kieltäminen olla järkevää, mutta sitä ennen minun mielestäni on syytä miettiä onko viisautta pakottaa ihmiset pelaamaan yhtä kolmesta realistisesta voittajacodexista vai ei.
Mitäs sitten kun ens viikolla tulee uusi formaatio joka on vain demonien käytössä ja joka on teholtaan kuin rauta-aseet pronssikautena? On paljon helpompaa järjestäjille jos kaikki nuo kielletään suoraan sen sijaan, että järjestäjän pitäisi käydä noista jokainen yksitellen läpi tarkastean mitkä on liian tehokkaita (Lisäksi tuolloinhan juuri jouduttaisiin kompittamaan ne rikkinäisimmät jutut pois.), että pelissä pysyisi edes jokin järki. Tosin samantien voitaisiin vain kieltää kaikki liittolaiset, niin pelin taso ja armeijoiden monipuolisuus parantuisi heti.
Kai ne johonkin päivämäärään mennessä turnaussäännötkin lyödään lukkoon. Vetää sen rajan siihen päivään ja miettii asiaa uusiksi sitten seuraavassa turnauksessa.

Siitä olen eri mieltä, että pelin taso ja armeijoiden monipuolisuus parantuisi kaiken tyyppisen allyttamisen kieltämisellä. Nyt kun allyt ovat sallittuja siellä turnausten kärjessä pyörivät käsittääkseni Taun, Eldarien ja Demonien epäpyhä kolminaisuus käytännössä pelkästään. Tuo ryhmä ei saa ainakaan lisää jäseniä allyjen tmv. kieltämisestä. Siitä saattaa kuitenkin tippua yksi codex pois. Allyjen pointti ja seuraushan on juurikin se, että ne codexit jotka tuskin muuten pärjäävät saavat mukaan jotain sellaista joka auttaa pääsemään ainakin lähemmäs samaa tasoa kuin vastustajansa.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
shiwan

Slooten kirjoitti:
shiwan kirjoitti:
Slooten kirjoitti:Oon samoilla linjoilla Malkuthin kanssa että liika on liikaa ja mun mielestä hyvä raja on siinä että Codexit on messissä. Sisältäen suplementit jne, mutta niin kauan kun siinä on Codex: nönnönnöö, eikä "Dataslate" niin mulle käy.
Minkälaista armeijaa pelaat?
Hyvää? Sillä ei kyl sinänsä ole väliä millaista pelaan, mun mielestä muuten vaan menee ihan liian hankalaksi turnausjärjestäjien tietää mitä maailmassa edes on jos ei jotain rajaa vedetä.
Kysyin lähinnä siksi, että monesti kun muutosta joku vastustaa se vastustus seuraa siitä, että tämä joku tuntee oman etunsa kärsivän muutoksesta. Tämä kärsiminen ei mitenkään välttämättä ole sitä, että omasta pussista lähtisi jotain pois, vaan yleensä nimenomaan siitä että joku muu saa tasoitusta mikä hankaloittaa tämän vastustajan pätemisen mahdollisuuksia.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

shiwan kirjoitti: Kysyin lähinnä siksi, että monesti kun muutosta joku vastustaa se vastustus seuraa siitä, että tämä joku tuntee oman etunsa kärsivän muutoksesta. Tämä kärsiminen ei mitenkään välttämättä ole sitä, että omasta pussista lähtisi jotain pois, vaan yleensä nimenomaan siitä että joku muu saa tasoitusta mikä hankaloittaa tämän vastustajan pätemisen mahdollisuuksia.
Tää on kyllä ihan loistavaa taas, ei liene pitkä aika kun vinguttiin viimeksi kui muilla on paremmat monsterit ja siulla oli paskat. Taas ollaan lierihattu päässä pätemässä miten "joku vastustaa muutosta koska kokee kärsivänsä siitä". Nimimerkillä kokemusta on tjsp?
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Slooten
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Slooten »

Oberon kirjoitti:
shiwan kirjoitti: Kysyin lähinnä siksi, että monesti kun muutosta joku vastustaa se vastustus seuraa siitä, että tämä joku tuntee oman etunsa kärsivän muutoksesta. Tämä kärsiminen ei mitenkään välttämättä ole sitä, että omasta pussista lähtisi jotain pois, vaan yleensä nimenomaan siitä että joku muu saa tasoitusta mikä hankaloittaa tämän vastustajan pätemisen mahdollisuuksia.
Tää on kyllä ihan loistavaa taas, ei liene pitkä aika kun vinguttiin viimeksi kui muilla on paremmat monsterit ja siulla oli paskat. Taas ollaan lierihattu päässä pätemässä miten "joku vastustaa muutosta koska kokee kärsivänsä siitä". Nimimerkillä kokemusta on tjsp?
Näinpä... Mutta joo, ei mua haittaa jos vastustajan listat kovenee, mutta ois se vähän nihkeetä pelata yhtään kilpailullisesti jotain jouluarpaa vastaan jonka sääntöjä ei tunne, kun niitä on miljoona erilaista, oli se sitten hyvä tai huono yksikkö, niin sellaisten sääntöjen opetteluun menee ihan turhaa aikaa turnauksissa.
<Weekender> äsh, huomenna vasta saan kamat
<Weekender> nooh, ehkä mä pärjään
shiwan

Oberon kirjoitti: Tää on kyllä ihan loistavaa taas...
Nämä lisäpaketit ovat nimenomaan siitä hyviä, että tasaavat eroja jonka seurauksena sääntöpaketti ei enää julista käytännössä automaattiseksi voittajaksi sitä jolla on "oikea" codexi ja häviäjäksi sitä jolla on "väärä". En usko että olen ainoa pelaaja jonka mielestä peli on paljon hauskempi silloin kun matsit ovat tasaisia silloinkin kun pelaajat ovat yhtä hyviä. Tämän edikan ärsyttävimmät kolme pelaamaani matsia ovat olleet järjestyksessä 1) "hävisin ennen kuin peli alkoi koska pelasin väärällä armeijalla", 2) "voitin ylivoimaisesti" ja 3) "kohta 1) käänteisenä". Paras matsi määräsi voiton yhdellä pisteellä vastustajalle ja toiseksi paras oli kiinni siitä olisiko peli loppunut vuorolla viisi vastustajan eduksi vai myöhemmin omakseni.

Toki jotkut kokevat murskavoitot/-tappiot parempina vaihtoehtoina.
shiwan

Slooten kirjoitti: Mutta joo, ei mua haittaa jos vastustajan listat kovenee, mutta ois se vähän nihkeetä pelata yhtään kilpailullisesti jotain jouluarpaa vastaan jonka sääntöjä ei tunne, kun niitä on miljoona erilaista, oli se sitten hyvä tai huono yksikkö, niin sellaisten sääntöjen opetteluun menee ihan turhaa aikaa turnauksissa.
Ne ovat jo nyt netin ihmeellisessä maailmassa keskustelufoorumeilla luettavissa jos viitsii lukea. Be'Lakor taitaa olla toistaiseksi ainoa poikkeus tuohon ja sekin saattaa olla vaikka en ole löytänyt. Nuo isommat niput nappuloitahan ovat siis vain tiettyyn kokoonpanoon pakotettuja kokonaisuuksia joiden kustomointi on codexeissa ja bonarina saavat pari lisäkykyä siitä hyvästä etteivät voi olla scoraavia. Tämä ei vaadi suurta tutkimusta ja vastustajalla luulisi olevan kaikki materiaali mukana jotta voi ihan sormella osoittaa ja näyttää mitä niistä löytyy.

Kaikki on saatavilla. Joskus vaan joutuu sijoittamaan vähän aikaa tiedon etsimiseen.
Slooten
Peliporukkavalvoja

shiwan kirjoitti:
Slooten kirjoitti: Mutta joo, ei mua haittaa jos vastustajan listat kovenee, mutta ois se vähän nihkeetä pelata yhtään kilpailullisesti jotain jouluarpaa vastaan jonka sääntöjä ei tunne, kun niitä on miljoona erilaista, oli se sitten hyvä tai huono yksikkö, niin sellaisten sääntöjen opetteluun menee ihan turhaa aikaa turnauksissa.
Ne ovat jo nyt netin ihmeellisessä maailmassa keskustelufoorumeilla luettavissa jos viitsii lukea. Be'Lakor taitaa olla toistaiseksi ainoa poikkeus tuohon ja sekin saattaa olla vaikka en ole löytänyt.
Jepjep ja kaiken voi varettaa jos haluu, mutta ei se poista sitä että noita alkaa vaan olemaan todella paljon jos ja kun ajatellaan se forge ja muutkin mitä tässä mainittu mukaan, ja sillon ei kukaan osaa kaikkea ulkoa kaikilta armeijoilta ja turnausympäristössä se tarkoittaa että vie aikaa opetalla/kertailla juttuja välissä.
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Sitä paitsi, tuo Fire Cadre support dataslate taisi maksaa sen kevyet 230e, ehkäpä niitä ei kovin paljon tule vastaan, edes turnauksissa. Jos muut dataslatet tulevat olemaan samanlaisia, ja ne ovat GW mail order only, eipä niitä nyt tule niin paljon olemaan. Ja kuitenkin turnaukseen ei mitään saa tuoda jonka sääntöjä ei ole paperilla tai ipadissa, joten missä ongelma? Jos tulee sääntöjen kanssa funtsintaa niin siellähän ne ovat kirjoitettuna. Ja sen cadren uudet säännöt ovat säkällä kuusi riviä, ei nyt hirveä pänttääminen, vaikka olisi kuinka kiire turnauksessa. Jos kerran tavaraa ei ole rajoittamassa koska ne ovat liian "hyviä" kuten Malkuthikin sanoi, vaan sen takia että turnauksen järjestäjillä ei ole kirjastoa luettavana paikan päällä, niin eihän näissä pitäisi sitten olla mitään ongelmaa.
Bep.
shiwan

Hinnat ovat muistaakseni euroissa Tau (230€), Eldar (210€) ja marsut (110€). Tokihan nämä ovat ihan normi nappuloita joten ne saattavat löytyä kaapista jo valmiiksi.
HerraMauno

Viesti Kirjoittaja HerraMauno »

Ton tau formaation napit on muutenkin sen verran kovia, että löytyy varmaan jokaisen tau turnauspelaajan kokoelmasta.
shiwan

Slooten kirjoitti: Jepjep ja kaiken voi varettaa jos haluu, mutta ei se poista sitä että noita alkaa vaan olemaan todella paljon jos ja kun ajatellaan se forge ja muutkin mitä tässä mainittu mukaan, ja sillon ei kukaan osaa kaikkea ulkoa kaikilta armeijoilta ja turnausympäristössä se tarkoittaa että vie aikaa opetalla/kertailla juttuja välissä.
Itselle riitti ihan legendaarinen KVG. Töitä se toki teettää lisää. Noin niin kuin henkilökohtaisesti pelaajan näkökulmasta katsottuna minua ei juurikaan puristele sääntöjen paljous. Se riittää minulle, että käyttäjä tietää ja pelaa oikein.
Slooten
Peliporukkavalvoja

shiwan kirjoitti:
Slooten kirjoitti: Jepjep ja kaiken voi varettaa jos haluu, mutta ei se poista sitä että noita alkaa vaan olemaan todella paljon jos ja kun ajatellaan se forge ja muutkin mitä tässä mainittu mukaan, ja sillon ei kukaan osaa kaikkea ulkoa kaikilta armeijoilta ja turnausympäristössä se tarkoittaa että vie aikaa opetalla/kertailla juttuja välissä.
Itselle riitti ihan legendaarinen KVG. Töitä se toki teettää lisää. Noin niin kuin henkilökohtaisesti pelaajan näkökulmasta katsottuna minua ei juurikaan puristele sääntöjen paljous. Se riittää minulle, että käyttäjä tietää ja pelaa oikein.
Ootpa lahjakas kun oikeen osaat googlaa. Ongelma on vieläkin siinä että siellä turnauksessa pelit venyy kun jengi opettelee siellä niitä vastustajan yksiköitä. Ei kaikki todellakaan usko ja luota vastustajaan ja siihen että se pelaa oikein (jotain usein ei tapahdu kun ei pelaajat itsekään tiedä netti kopypastensä sääntöjä, tiiän kokemuksesta).

Ja jos ois hinnasta tai muusta kiinni, niin sit ois jo aika huono läppä... eihän sit kukaan pelais ku kolmosedikan listoil jos uusii juttui ei muka hinnan taikia ois kentällä.
shiwan

Voit olla täysin oikeassa. Homma on silti niin, että tämä dataslate-ryhmä vähentää ongeilmia enemmän kuin luo niitä, joten ovat lähtökohtaisesti hyvä juttu...paitsi tietenkin niille joilta kyvyt puuttuu ja menevät sillä codexilla ja listalla joka kulloinkin tuottaa eniten tulosta paremmuudellaan.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Noo, jos eletään reaalimaailmassa, niin ne jotka tietää kaikkien codexienkin säännöt tietää myös melkovarmasti mitä kaikenmaailman dataslatet tekee. Ne taas jotka ei tiedä mitä kaikista codexesitakaan löytyy (esim. Allekirjoittanut) on luultavasti myös niitä joille nuo supplementitkaan ei kauhean tuttuja ole ja sinänsä tilanne ei muutu merkittävästi mitenkään. Itse olen ainakin saanut esitellä turnauksissa noin puolissa peleistä ennen peliä oman armeijani erikoissäännöt, vaikka olen pelannut eldareilla, dark eldareilla yms. Suht normaaleilla armeijoilla (ehkä tosin monesti harvinaisemmilla yksiköillä). Siihen sekaan jonkun erikoisjutun esitteleminen ei todellakaan aiheuttaisi sen isompaa hämminkiä, kuin jonkun vähän harvinaisemman special characterin pelaaminen.
shiwan

Onko sulla Jamo ihan agendana koittaa tuoda kentälle jotain erikoisempaa materiaalia vai tuleeko tämä vahingossa jonkin muun asian sivutuotteena?
Slooten
Peliporukkavalvoja

Joo Jamo pelaa aina ihme fluffivirityksii ni eihä kukaa niitä nyt voi tuntea... Ja kyllä Jaakko se enemmän on enemmän reaalimaailmassakin, eli enemmän vaihtoehtoja ja häröyksiköitä on enemmän selitettävää.
shiwan

SAn pointti oli silti selvästi esillä rivien välissä. Jos yksikkö on laillinen, se on laillinen, eikä sillä pitäisi olla mitään väliä tunteeko vastustaja kyseisen armeijan läpikotaisin vai ei kunhan sen käyttäjä on kartalla jatkuvasti.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

shiwan kirjoitti:Onko sulla Jamo ihan agendana koittaa tuoda kentälle jotain erikoisempaa materiaalia vai tuleeko tämä vahingossa jonkin muun asian sivutuotteena?
No siis selittäminen yleensä alkaa ihan siitä "näillä on tällaisia combat drugseja" tai "tää shuriken cannon on tän näkönen ase ja sillä on tällaiset statit".

Enemmän on enemmän, mutta en näe silti tilanteen merkittävästi muuttuvan tuotaessa lisää vaihtoehtoja mukaan, kun siihen armeijaan saa mukaan aina sen suunnilleens aman määrän eri juttuja.
Jos monimutkaiset säännöt ja niiden tunteminen olisi joku oikea este, niin myös special characterit menisi minun silmissäni saman tarkkailun alle. Useimmiten niiden säännöt on sen verran pitkiä ja satunnaisia, ettei niitä kirjaa selaillesa jaksa lukea ja sieltä on ainakin henk. Koht. Löytynyt eniten epämieluisia yllätyksiä. Etenkin kun jotkut saattaa olettaa, että ainakin yleisimmin käytettyjen sankarien säännöt olisi tiedossa. Joku Coteazin I've been expecting you tai re-roll ryöstön varastukseen voi helposti tulla satunnaisemmalle kokemeemmallekin pelaajalle yllätyksenä ja aiheuttaa suurempiakin vaikutuksia peliin, vaikka kyseessä onkin varmaan pelin yleisin spessu. Noissa on vielä lisänä vähän sellaista kikkailuhommaa, että niitä ei välttämättä haluaisi aina muistutella vastustajalle, koska se vie niiden tehosta osan pois. Siinä sitten joutuu vähän miettimään, että tekeekö vastustaja virheen siksi ettei sillä ole hajua/muistia jostain kyvystä vai onko kyse rehellisemmästä pelivirheestä ja riskinotosta. Itselle on ainakin joskus jäänyt vähän nahju olo, kun on päässyt höynäyttämään vastustajia vanhan Eldradin re-deployment kikalla, kun on huomannut manooverin jälkeen ettei vastustaja ole ehkä ihan ymmärtänyt kyvyn hyvyyttä.

Ja jos nyt näistä formaatioista puhutaan pelkästään, niin niissä ei ainakaan mitään vastaavanlaisia yllätyselementtejä pitäisi olla. Edit: ja sanottakoon vielä, että aika tosi pöhköjähän nää uudet support cadret sun muut on ja nämä säännöt on olemassa tasantarkkaan vain niiden myynnin edistämiseksi, mutta noin yleisemmällä tasolla en kyllä näe miksi nämä olisi sen pahempi juttu, kuin normaalit allyt, supplementit, forgen yksiköt tai vaikkapa nuo spessut. Sen sijaan nämä escalation, strongpoint assault ja sääntökirjan fortificationit on minun silmissäni vain erikois skenaarioita varten. Sen radioaseman ja quad gunin kyllä sallisin ihan itsenäisinä mukaan normipeleihinkin, mutta armeijan mukana kulkevat Bastionit ja laskeutumisalustat menee kyllä aikapahasti tonne samaan kategoriaan, kuin nuo hunter cadret, eli puhtaaseen myynninedistämiseen...
shiwan

Ok, no, ei käytännössä siis eroa viimeisestä 4 matsistani mitenkään. Paitsi että toin tarkoituksella itselleni uusia juttuja pöytään joka kerta niin luonnollisesti jouduin selittämään ne vastustajallekin. Hirveän vaikea on nähdä tässä mitään ongelmaa. Ehkä joku toinen näkee.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Turnauksia jos/kun järkkään, sallin/sallisin noi pädeillä ja painettuna tulevat supplementit (farsight, iyanden, se IF-viritys), modaisin codex: inkvisition allysysteemin joko max allies of convenienceiksi tai sit poistaisin ton mahiksen olla kolmantena pyöränä, ja kieltäsin kylmästi kaikki ton joulukalenterin formaatiot yms sekä noi kaks lisäkettä.
MYYN CSM&DA-armeijaa!

"Tervetuloa Orivedelle pelaamaan. Täällä sorsankin saa piiloon."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”