"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tie tunarista ruiskumestariksi

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Monni
Viesti:

Re: Tie tunarista ruiskumestariksi

Viesti Kirjoittaja Monni »

Villi veikkaus oikein, eli korvaava tuote kovalle lakalle. Mattalakkaus ei riitä, jos haluaa lakan myös suojaavan. Voi käyttää siis tuon parkettivahan sijaan ihan mitä nyt haluaa suojaavaa ainetta, mutta toi on halpaa, hyvää ja riittoisaa eikä mulla ainakaan oo ollu vielä huonoja kokemuksia. Varovainen täytyy tietty olla, mutta sama pätee kaikkeen lakkaukseen. Toi "vaha" on siinämäärin harhaanjohtavaa, että tosta aineesta ei juuri tule muut vahat mieleen. Se on sellasta maidon paksuista tavaraa, ja kuivuttuaan jättää sellasen rahtusen kiiltävän pinnan mikä ei juuri eroa kosketeltaessa lakoista. Mä vedän siihen päälle siis vielä vallejon mattalakkaa pirkalla jatkettuna. Toistaiseksi oon näillä opeilla saanut parhaan viimeistelyn aikaiseksi.
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Millaisia sekotussuhteita ton pirkan kanssa käytät? Käytän itse ohennetta sellaiset 3-4 kertaa maalin määrän verran ja näyttäis toimivan. Jos tarjoaa osan aiitä putsausaineena niin ei pääse laite tukkeutumaankaan.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Monni
Viesti:

Vähän riippuu millasilla paineilla maalaan. Lähtökohtaisesti sellainen maidon viskositeetti olis hyvä, jos maalailee n.1.5 - 2 barin paineilla. Mitä pienempi paine, sen ohuempaa sais olla maalikin. Jos maalailee kovemmalla paineella, niin sitten ei kandee ihan lirulla maalilla vedellä - tai jos on hyvä kontrolli niin mikäs siinä, mutta lähtökohtaisesti liian ohut maali ja liian kovat paineet aiheuttaa sen, että tulee niitä paljon puhuttuja hämähäkkejä. Jos mä teen jotakin tosi siroa ja pientä lähellä pintaa, niin saatan aukasta venttiiliä sen verran, että paine ei juuri 1.2 baria ylitä. Samalla sit yleensä tarvii ohentaa maaliakin himpun verran. Tarkkoja maalin ja pirkan suhteita on vaikee antaa, kun paljon on kiinni sävystäkin. Osa akryyleistä on luontaisesti vähän jyhkeempää kamaa, vaikka Vallejolla on minusta nuo asiat hyvin hanskassa.

En lähtisi sekoittamaan mitään ylimääräistä maaliseokseen. Pirkka ja Vallejot riittää. Hatusta sanoisin, että sellai n. 50-50 on ihan hyvä perusta. Tarkan suhteen löytää koklaamalla. Välillä tarvii enemmän maalii, välillä enemmän pirkkaa. Värien välillä mä ammun ruiskun läpi ikkunanpesuaine-vesisekoitusta tai puhdasta pirkkaa ja puhdasta vettä, riippuen siitä kuinka kauan maalasin samalla värillä. Jos menee tosi tukkoon, niin sitten oon käyttänyt millon mitäkin akryylimaalien puhdistusainetta ruiskulle, mutta näiden jälkeen pitää taas juoksuttaa kunnolla vettä ja pirkkaa, ennen kuin taas maalailee.

Mulla on ruiskuna jo kovia kokenut ja väsynyt Badgerin satanen tarkimmilla kiluilla, sekä useampi ruisku sarjasta "biltema/hongkong/muumikä". Kompressorina puksuttelee Iwatan smart jet. Vähän tekisi mieli ostaa joku järeämpi ja kalliimpi ruiskukin, mutta tuossa Badgerissa on jo niin monta litraa maalia juossut että en hentois luopua. Oikein hyvä "harjoitteluruisku" on ollut, ja läpi on ammuttu milloin minkäkin valmistajan veskareita.

Figumaalailuhommissa Vallejon maalit on toistaiseksi rokanneet eniten, joskin AK:n vastaavat on varmasti ihan yhtä hyviä (ellei jopa samoja). Moni tykkää vedellä pohjia noilla Tamyan väreillä, ja vannoo niitten nimeen - mutta itse en ole koklannut. Createxit, ainakin nuo geneeriset, on sopineet minusta vähän huonosti kovapinnoille. Autoairit ja muut on sitten niiltä vähän eri juttuja. Vallejon vahvuus lienee siinä, että maalit levittyy nätisti ja peittää tarvittaessa mahtavan hyvin. Vallejot myös pysyy kiinni, ainakin kun vetää alle kunnon pohjat. Mä käytän itse alinomaan GW:n spraypohjamaaleja, ja sanonkin aina mielelläni että jos jossakin säästät niin älä pohjamaalissa. Mastonit voit jättää autotallin hyllylle corollaa varten. Vielä ei oo tullut vastaan yhtä helppokäyttöistä ja takuuvarmaa pohjamaalia, kuin nuo GW:n käläkälät.
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
JarkAira

Viesti Kirjoittaja JarkAira »

Badgeriltä on tulossa Suomeenkin Minitaire sarjan litkuja temperan kautta ja moni aiemmin Vallejoita palvonut bloggari on ruvennut noita palvomaan. Värikartta on hyvin yhteensopiva GW:n kanssa ja lisäksi löytyy candymaaleja Ghost nimikkeellä.

Tilasin 36 maalin sarjan ja 12 Ghostia, mustaa, valkoista ja harmaata primeriä ja CMYK putelit omien sävyjen tekemiseen sekä ohennetta, matta-lakkaa, suoja-lakkaa ja kiiltolakkaa. Hintaa tuli yhteensä 140e, mutta nyt on sitten täysi setti.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
shiwan

Ei mikään kohtuuton paukku kun miettii ettei ne maalit muutenkaan ole ilmaisia.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
JarkAira

Juu nuo on 28ml pöniköissä ja yksittäiskappaleina 3,33$ kipale. 99$ hintaan saa tuon 36 värin setin ja pakkaus toimii telineenä. Citadelithan maksaa nykyisin 3,20€ kipale ja niissä on 12ml maalia.

Ghostit, eli candymaalit (eli läpikuultavat helmiäisellä) maksavat 38$ setiltä.

Nuo löytyvät myös koko sarjana, jossa on 68 normiväriä ja Ghostit + metalliteline sekä kolme lakkaa ja ohenne. Se polyuretaanilakka, joka laitetaan lopullisen maalikerroksen päälle ja sen päälle sitten joko matta- tai kiiltolakka suojaa myös hankaukselta eikä pelkästään kopauksilta.

Tulevat ainakin puolet halvemmiksi määrään nähden kuin mitä Citadelit myös Suomesta ostettaessa, jos käyttää sitä normilaskenta tapaa jenkkiliikkeiden ja suomiliikkeiden hinnoille, eli jenkkihinnan peräst otetaan dollarimerkki pois ja laitetaan euromerkki ja kerrotaan alvilla.

Aikasemmin olen käyttänyt tuosta sarjasta pelkästään keltaista ja punaista sekä muutamia Ghosteja. Keltainen peittoaa helposti citadelin vastaavat viritelmät kun ei tarvitse vetäistä kuin yksi ohut kerros valkoisen päälle. Mustankin päältä eroittuu nätisti parin kerroksen jälkeen.

Pigmentin raekoko on älyttömän pieni, eli pikkuneulat (0,3) eivät mene tukkoon ja jälki on hyvin tasaista.
7. edikan pelit:
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Ikkunanpesuaineita ei vissiin kannata käyttää, kun eivät ole sopivia ohentimia. Ammoniakkia noissa on, ja ammoniakki on tunnetusti liuotin. Mr. Badgerin videosarjassa häneltä kysyttiin tuosta, ja vastaus oli "Ohentakaa vedellä".

Tietty mediumilla on parempi ohentaa, niin ei maali hajoa ihan totaalisesti verrattuna pelkkään veteen.
Monni
Viesti:

Mä en tunne kuka on Mr.Badger, mutta mä joudun olemaan erimieltä. Lähinnä siis siksi, että itse koin valtavan eron maalatessa kun vaihdoin vedestä pirkkaan. Mulla ei oo hajuakaan mitä ikkunanpesuaineissa on, mutta ainakaan vallejon maalien kanssa ei oo koskaan ollu ongelmaa. On vaikeaa arvioida, kuinka monta litraa vallejoa ja pirkkaa oon ruiskutellut, mutta mulla on 8 saksalaista FoW-armeijaa ja lukuisia muita projekteja. Voisi siis sanoa, että tää homma on käytännön tasolla testattu. En kiellä, etteikö jollain AK:n ohentimilla (vaikka) vois saada vieläkin paremman maaliseoksen, mutta mulla ei oo ainakaan mitään syytä käyttää 20x rahamäärä ohentimiin, jos ikkunanpesuaineella päästään samoihin tuloksiin. Jos Mr.Badger on töissä Badgerilla, niin kyllä mä toki ymmärrän ettei sitä viittis hyvää puhua tuotteesta, mikä tekee jonkun oman tuotteen turhaksi.

Niin ja siis, tää nyt koskee lähinnä vallejoo - badgerin omista maaleista en tiedä, kun en ole kokeillut.
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
JarkAira

Ikkunanpesuaineitakin on monenlaisia. Pirkan sinisessä ei ainakaan hajun perusteella ole ammoniakkia.

Badgerin ns. pro maaleissa on ohjeena 20% ohenninta maalin määrään suhteutettuna ja loput vettä, joten tuota ei nyt kyllä älyttömästi mene ja kun putelilla on hitaa 6,5€ per 420ml, ei siinä ihan älytöntä eroa Pirkkaan nähden tule. Vallejon kanssa Badgerin ohennin toimii hyvin ja Citadelin kanssa taas Lahmian Medium toimii paremmin.
7. edikan pelit:
Monni
Viesti:

No ei tuo kyllä paha hinta ole. Mielikuva alan litkujen hinnoista on muodostunut mulle lähinnä sillä perusteella, että oon pyöritellyt jotain lestejä käsissä ja katsellut hintalappuja. Pirkkaa saa sillä jollain vajaalla parilla eurolla (?) suihkepullollisen jossa varmaan on joku puolisen litraa sitä tavaraa. Eikä se raha nyt oo oikeestaan mitenkään edes olennaista pikkusotilashommissa - ehkä se mukavin puoli tossa pirkassa lienee, että sitä saa lähikaupan hyllyltä jos se loppuu kesken ja tästä syystä sitä voi vähän lutrailla jos tarve vaatii ;) mä käytän samaa tavaraa myös pesuun, enkä juuri oikeastaan muuta. Jos puran kunnolla osiin ja putsaan, niin sitten kyllä käytän jotain vahvempaa akryylimaalien liuottamiseen suunniteltua tavaraa.

Isot pojat aikanaan kertoi, että juurikin piti pirkkaa ostaa. Sitä ei aikanaan kukaan osannut selittää skeptiselle, miksi just pirkkaa - mutta tää ammoniakkikeskustelu mahdollisesti avaa vähän sitäkin asiaa. Windex taitaa olla vastaava tuote maailmalla, vaikka ei oo omakohtaista kokemusta kyllä.
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
Kaapelikala

Linksu tuohon em. mainitsemaani videoon: http://www.youtube.com/watch?v=az00Gcx5sO8. Ken Schlotfeldt siis Mr. Badger, ei muistunut oikea nimi mieleen :P.

Pirkan sinisessä ei tuoteselosteen mukaan ole ammoniakkia, joten se on OK käyttää. Tosin se on sinistä, joten lievää sinistymistä kannattaa jopa odottaa. Ei ainakaan pelästyä. Voi kokeilla vesi-astianpesuaine koktailia kanssa, ajaa saman asian (rikkoo pintajännityksen).
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Itse olin kuullut, että ammoniakki tekisi tuhojaan kynäruiskun kromipinnoitteelle, mutta en löydä tästä väitteestä vahvistusta. Wikipedian mukaan ammoniakki liuottaa joitain metalleja, mutta en nähnyt kuuluuko kromi siihen listaan.
Sen sijaan olen monissa mestaripro videoissa nähty suositeltavan ihan vettä liuotinaineena. Vallejon maalit on vesipohjaisia ja liukenevat veteen.
Monni
Viesti:

Vesi on kanssa ihan toimiva ohenne vesiohenteisille maaleille. Se on melko selkeää. Syy, miksi suosittelen pirkkaa on käytännössä havaitusta, maalaamisen helpottumisesta johtuvaa. En ole kokeillut astianpesuaineita ruiskussa ja vähän on sellanen fiilis, että koska ne on tosi paksuja, niin ei ne oikeastaan ohenna ollenkaan. Pitäisi tehdä joku astianpesu-vesi-maali-combo, ja alkaa mennä aika tuskaiseksi kun tuo astianpesuaine on aika styrkkaa. Lonkalta luulisi, että tollaseen ruiskun kupilliseen ei sitä ainetta kannata laittaa kuin ehkä pisara ja varmaankin on melko helppoa tehdä seos, mikä lähinnä vaahtoaa. Juurikin tuo pintajännitys muuttuu, kun näitä pesuaineita käyttää - jos on enemmän maalannut ruiskulla, niin ero vedellä ja pirkalla on kyllä ihan tuntuva.

Sinertymistä ei tapahdu - tai jos tapahtuu, niin se on niin lievää, että en usko kenenkään sitä huomaavan. Seoksesta ehkä, mutta maalatusta pinnasta tuskinpa vaan. Ihan puhdasta valkoistakin voi siis ihan huoletta ohentaa reilusti. Jotenkin se siinä ruiskiessa siitä seoksesta tuntuu häviävän koko jatkeaine.

Suosittelen kuitenkin viimekädessä kokeilemaan itse, mikä tuntuu hyvältä. Ei kannata sokeasti luottaa mihinkään, ennenkuin on kokeillut itse ja todennut mikä toimii ja mikä ei. Sama koskee siis näitä omia neuvojani. Mä olen nämä temppuni oppinut lähinnä vanhemmilta mallareilta, mutta en mäkään mitään purematta niellyt. Tuota parkettivahaakaan en suostunut pitkiin aikoihin käyttämään fiilispohjalta, mutta "pakon" edessä taivuin ja helvetin hienosti toimi. Youtube on kyllä hyvä tapa kerätä infoa, mutta mikään ei toimi niin hyvin kuin ihan omin pikku kätösin kokeileminen. Siinä vaiheessa, kun ruiskumaalaus-skilssit on pelkkää teoriaa, ei oikeastaan vielä tiedä mitään. Siperia on opettanut.
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Ei sitä fairyä suoraan sinne ruiskuun laiteta, tippa vesilasiin ja sillä laimentaa sitten maaleja. Riittänee pintajännityksen tappamiseen.
Set fire to the family tree.
JarkAira

Tuo pintajännitteen muuttuminen on isoin syy sille, miksi siihen tarvitaan jotain muutakin kuin vettä.

Esimerkiksi Citadelin Lahmian Medium on käytännössä tiivistettyä ohenninta (heh), sillä se rikkoo pintajännitettä pienemmällä määrällä, kuin mitä ohennin. Ohentimissa on yleensä pintajännitettä rikkovaa ainetta ja tislattua vettä sekä puskurointimateriaalia ph:n korjaukseen, jos ilman sitä ei ole ph sopivan neutraali.

Pintajännitteen rikkouduttua maali oikein sujahtaa alas kupissa, eikä jää jumittamaan reunoille.

Kunnon ohenninta tai Lahmian Mediumia kannattaa laittaa pensselimaalauksessakin veden sekaan, sillä silloin maali tasoittuu paremmin figun pinnalle. Erityisesti layeröinnin kanssa tuosta on oikeasti etua ja se määrä on sellainen tippa tai kaksi per maalisatsi.
7. edikan pelit:
shiwan

Älkää ostako niitä Bilteman kompuroita. Aivan käsittämätöntä miten niihin kaikkiin ilmestyy vika samaan paikkaan samaan aikaan ja tämä viimeinen rupesi vain kiukuttelemaan lisää kun tarjosin sille tiivistystä.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Pitääpä käydä lottoamassa sitten kun taisin onnistua saamaan sieltä sen ainoan toimivan kappaleen.
Kaapelikala

shiwan kirjoitti:Älkää ostako niitä Bilteman kompuroita. Aivan käsittämätöntä miten niihin kaikkiin ilmestyy vika samaan paikkaan samaan aikaan ja tämä viimeinen rupesi vain kiukuttelemaan lisää kun tarjosin sille tiivistystä.
Huono erä mahdollisesti?
shiwan

Oli tai ei, en ole aikeissa ostaa sieltä ainuttakaan mekaanisesti toimivaa laitetta enää tässä vaiheessa. Kyllä sieltä hyviä jakoavaimia saa, mutta nämä pumput ovat kauniisti sanottuna paskaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”