Monta armeijaa samoilla nappuloilla?

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Kappu

Monta armeijaa samoilla nappuloilla?

Viesti Kirjoittaja Kappu »

Minulla on jo hetkisen ollut mielessä moinen. Teema-alusta tulisi olemaan jotakin Norsen tapaista, ehkä otsikolla "pohjoinen barbaarihenkinen heimo".
Olen jo hieman alustavasti miettinyt mitä nuo voisi olla ja päätynyt aloittamaan beastmeneillä. Tarkoitus pelata myöhemmin muitakin armeijoita ja kaipaisinkin hieman jeesiä siinä, kuinka saan armeijat koottua niin, ettei tulisi aina turpaan kuus-nolla.
Armeijoiden perusjantterit, eli armeijan runko, muodostuisi lähinnä Russian-Alternativen Barbaareista. http://russian-alternative.ru/our_models/ Tuolla sivulla aika alhaalla näkyy modellit.

Coreksi kaikkien suureksi yllätykseksi Goreja kahdella käsiaseella. Näiden barbaarien seassa ainakin alkuun voisi olla vaikka joitain susia/ haskeja tmv. ihan unitfillerinä ja voisi teemallisestikin toimia kivasti, kunnes saan tarpeeksi suuren yksikön koottua näistä barbaareista. Näiden lisäksi, beastmeneillähän on coressa charriotteja ja nämähän ehdottomasti tekisin jonkinsortin koiravaljakkoina. Muutamia muutoksia noihin figuihin olisin tekemässä, mutta niistä ehkä lisää tuonnempana.

Spessuiksi varmaankin ogreista löytyisi jotain sopivaa berserkkereiksi, as an minotaur. Tai tietysti noita samoja janttereita kahdenkäden aseella Bestigoreina. Razorgorit voisi hyvin olla jonkinsortin suursusia/sapelihammaskissoja jne jne.

Varmaan alkaa hahmottua ajatus. Mutta palataampa itse aiheeseen, eli olisiko moista vastaan mahdottoman hankala pelata, sillä figut ei juurikaan muistuta mitä armeijakirja kertoo? Noilla samoilla figureilla olisi tarkoitus saada aikaan esim. Beastmenit. O&G Savageorc -teemalla. Jonkinsortin Woc varmasti menisi läpi. Hienosäädöllä en näe syytä miksei Lizardmenit menisi läpi. Tätä voi tietty jatkaa miltei kaikkiin, jos vain basekoko on sama :)

Toinen kysymys. Olen nähnyt monesti tehdyn joillekin figureille ikäänkuin turkisviitan ylle, mutta jokakerta on ihmetyttänyt miksi nuo turkisviitat on aina "karva ulospäin" ? Eikö se olisi käytännöllisempi (lue lämpimämpi, sekä vähemmän pohjoisen aroilta lunta mukaansa keräävä) juurikin karva sisäänpäin käännettynä? Eli "karva ihoa vasten". Vai pettääkö mun logiikka nyt pahankerran. Toki karva ulospäin se näyttää kivemmalta, mutta hitonko väliä sillä nyt on? Eihän nuo sotilaat missään muotinäytöksessä kuitenkaan ole. Jollain Shamaanilla voi ollakin toisinpäin, kun sienipäissään tekeytyy sudeksi, mutta se nyt on tyystin toinen tarina.

Mitä mieltä, olisiko sinulla vaikeuksia pelata moista vastaan? Suostuisitko pelaamaan moista vastaan? Olisiko moinen kiva asia kentällä, vaiko lähinnä tylsä, sekä absurdi?

Toki pelaisin näitä siis täysin GW kirjojen säännöillä, kunhan saa teemallisesti sopivat selitykset eri sääntöihin kehitetyksi.
Zodfrey

Re: Monta armeijaa samoilla nappuloilla?

Viesti Kirjoittaja Zodfrey »

Jos turkikset olisivat lämpimämpiä karvapuoli sisäänpäin, niin eiköhän silloin karhullakin kasvaisi turkki noin päin. :-)
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Re: Monta armeijaa samoilla nappuloilla?

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Tästä voidaan toki olla montaa mieltä, mutta oma mielipiteeni on, että jos lopputulos näyttää hienolta pöydällä, niin antaa mennä. Tärkeintä on imo että vastustaja tietää pelin alussa mikä mikin on, wysiwyg toteutuu terveen järjen rajoissa ja armeija on yleisilmeeltään koherentti. Random liskomies-yksikkö count assaamassa Empire-armeijassa näyttää töhöltä, jollei toteutus ole poikkeuksellisen villi ja viekas. Vastaavasti puolituiset toimittamassa huntsmanien hommaa olisivat todennäköisesti nappivalinta samaiseen armeijaan. Itse olen käyttänyt Dogs of War:n seiväs- ja varsijousimiehiä Empirellä ja 80-luvun haltioita/melnibonelaisia, sekä 90-luvun welffejä ja helffejä sekaisin molemmissa haltia-armeijoissa. Lopputulokset ovat molemmissa tapauksissa olleet mielestäni onnistuneita.

Oma projektisi soveltunee mitä mainioimmin ainakin useammaksi Kaaos-armeijaksi. Kaaoksen (ainakin sellaisen Moorcockmaisen Kaaoksen, jollainen se alunperin Warhammerissa oli) kuuluukin olla, noh, kaoottinen ja useat erilaiset möröt ja mönkiäiset nimenomaan kuuluvatkin asiaan. Aivan hyvällä omallatunnolla noista listaamistasi napeista saisi WoC- ja BoC-armeijat.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”