"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Vielä magic itemien paljastamisesta

Warhammer FB -pelin säännöt ovat yleensä hieman tulkinnanvaraiset. Tällä palstalla keskustellaan eri sääntöjen toteutuksesta, tulkinnoista sekä mahdollisista ongelmatilanteista.
McJukkis

Vielä magic itemien paljastamisesta

Viesti Kirjoittaja McJukkis »

Normaalistihan magic itemit paljastetaan vastustajalle niitä käytettäessä mikäli pelataan suljetuilla listoilla.

Von Carsteinin blood line powereista löytyy kuitenkin yllättävän hauska wolf form, joka antaa jalkaisin olevalle vampyyrille 9" liikkeen normaalin 6" asemasta. Onko minun syytä siis paljastaa tälläinen vampyyrilläni oleva pikku ominausuus:

a) Pelin alussa vastustajan hymähdyksen säestyksellä
b)Ensimmäisen kerran kun liikun vastustajan ihmetyksen säestämänä
c)Julistaessani chargen 17" päässä olevaan chariottiin vastustajan rankan kiroamisen säestämänä
Viimeksi muokannut McJukkis, Su 25.05.2003 15:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei se oo niin justiinsa
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

Mä paljastaisin ton sillon kun liikun ekan kerran 9" tai enemmän. Mut mä oon vaan mä. Saa korjata jos oon väärässä.
Vieras123
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Vieras123 »

Mitenkäs muuten sitten, jos on kaksi identtistä yksikköä ja vain toisella maaginen lippu? Näin esimerkkinä, minulle luultavasti tulee TK armeijaani kaksi samanlaista skulkkiporukkaa, joista toiselle tulee Banner of the Undying Legion (eli bound spelli, joka nostattaa kuolleita). Meinaan, kun osumia tulee kumpaan tahansa yksikköön, niin minä voin käytännössä päättää, kummassa yksikössä se lippu sitten on ja näin herättää kuolleet siitä yksiköstä, kumpi otti enemmän osumaa?! Ei kuullosta kovinkaan reilulta...

Ja tuohon McJukkiksen kysymykseen vastaisin b:n tai c:n riippuen tilanteesta, eli taikaesineen ominaisuus/muu erikoistaito paljastetaan silloin kun sitä ekan kerran käytetään. Kyllä sitä pitää sen verran vakoilla vastustajan armeijakirjaa (hyvissä ajoin ennen varsinaista peliä, tietenkin), että tietää vähän, mitä sieltä voi kävellä vastaan. Vastustajan oma moka jos ei tunne vihollistaan tarpeeksi hyvin. Tosin, joidenkin esineiden miinuspuolet pitäisi mielestäni sanoa ennen pelin alkua, kuten VC:n Crown of the Damnedin stupidity. Ei nimittäin ole mitään niin ärsyttävää, kuin vastustaja, joka pelin lopussa huomaa:"Ainiin, tällä mun vamppiloordilla olis ollu ton 4+wardin takia stupidity." Onneksi en ole joutunut kokemaan moista.

Niin, nyt kun ollaan aiheessa, mielestäni koskaan, ei ainakaan fantasyssa, pitäisi käyttää avoimia listoja (niinkuin JCL:ssä tehtiin, en ole kuitenkaan siitä katkera, turpiin olisi tullut jokatapauksessa). Joidenkin esineiden teho perustuu aika pitkälti yllätykseen, kuten monet bound spellit. Vastustaja tietää tasan tarkaan säästää ainakin muutaman dispel dicen, jotta voi dispellata sen pelinkääntäjä, one use only, esineen. Avoimet listat tekevät myös Skull Staffin (paljastaa vihiksen taikaesineet 12" säteellä) kaltaiset esineet lähes hyödyttömiksi. Toki tällaiset ei avoimet (pimeät?!) listat saattavat lisätä huijaamisen mahdollisuutta, mutta ystäväpiirissä tällaista ei tapahdu ("ystävä", joka tiedostaen huijaa sinua, ei ole ystävä). Turnauksissa on sitten Fair Play (tai no, ei näköjään enää...) ja tuomaristo, joilta voi sitten anella oikeutta.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Jon Irenicus kirjoitti:Mitenkäs muuten sitten, jos on kaksi identtistä yksikköä ja vain toisella maaginen lippu?
Unittien pitäisi olla selvästi yksilöitävissä. Tämän takia 40K:ssakin suositaan squad markingeja. Muuten kahdeksasta rhinosta ammutaan seitsemän ja aivan yllättäen kaikki sankarit kipuavat siitä viimeisestä. Jos yksiköt ovat varusteiltaan samanlaisia, kirjoitat vaikka siihen listaan "se yksikkö, jonka torvensoittajan katse kohdistuu vasemmalle". En tiedä, voiko tätä vaatimusta repiä suoraan rulebookista, mutta tämän yhden kerran vetoan terveen järjen käyttöön. Halpaahan se on ottaa kahdeksan unittia night goblineja ja vain yhteen fanaatikot. Jos unitin eteen laskeutuu kotka "ei siellä ollut mitään". Jos cavalry rymistelee toiseen laitaan, sopii arvata missä fanaatikot tällä kertaa ovat. Ei näin. Eikä vaihdella niitä assassineja unitista toiseen. Aina kun armeijalistaan pistää jotain, täytyy myös pystyä osoittamaan tarkalleen, mikä kentällä olevista uniteista se on.
Argonath

Viesti Kirjoittaja Argonath »

9+9=18 , ymmärrän kyllä että lasku saattoi olla vaikea, ensi kerralla sitten laskimen kanssa... eikö niin. :)
Mikä tahansa väri on hyvä väri kunhan se on musta*
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Eikös ne standardit, jotka lisäävät liikettä esim. chargeissa, paljasteta
vasta kun chargea liikutetaan? Jos näin on, niin en näe syytä miksei
näin olisi myös Wolf Formin kohdalla. Eli kun liikut tosiaan enemmän
kuin vampiren normaali like antaisi, niin silloin vasta paljastat kyseisen
ominaisuuden. Chargea julistettaessa paljastusta ei mielestäni tarvitse
tehdä, vihollinen voi taktikoida väärin ja kattoa "se on 9-10" päässä,
otanpa fleen, kyl mä pakenen riittävästi", jolloin se 18" charge voi
olla varsin tuskainen ylläri.

Mites muuten, pitääkö Cloak of Mist and Shadows paljastaa
heti? Luulishan että ethreal jotenkin näyttää oudolta verrattuna tavalliseen
lihaan&luuhun. Lisäksi pitäisikö se esim. klosiksessa paljastaa ennen
kuin aletaan lyömään. Säännöissä sanotaan, ettei ethrealia voida
haavoittaa tavallisin asein, hyökkäyksen kohdistusta ei kielletä. Eli
voiko ominaisuuden paljastusta pantata niin kauan kunnes tulee tosiaan
se ensimmäinen to-wound heitto (ja pitäskö sen peräti olla vielä
onnistunut?), jolloin VC pelaaja toteaa "lälläslää, mul on tämmönen
esine,sä mätkit ihan turhaan tota"?
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Ropetus
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

Oishan tuo aika loogista että suden näköinen vampyyri tai aavemainen necro ois vähän eri näkösiä mutta ota huomioon että tämä on GW:n peli eli jätä looginen ajattelu pois.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Se vamppyyrihän voi ottaa sen susimuodon halutessaan, eli ei se taistelussakaan suden suussa tai käpälissä sitä maagista miekkaa heiluta. Ainoastaan liikkuessa ottaa sen muodon, jos tarpeen.

Enkä usko sen ethereal muodossa liikkuvan maagin herättävän suurempaa huomioita vastustajan joukoissa.

Jos realistisuutta lähtisi hakemaan, niin voisi ihmetellä miksi se 600 vuotta opiskellut arkkimaagi ei satu tunnistamaan War Banneria vihollisen joukoissa tai muutakaan tuttua turvallista taikalippua. Niitähän ei erityisemmin piilotella.
McJukkis

Viesti Kirjoittaja McJukkis »

Luonnollisesti C vaihtoehdon kannalla olin itsekin. Kiitos tuesta 8).

Ja näin offtopiccina mainittakoon, että avoimilla listoilla pelatessa siihen voi varautua jo ennalta siten, että ei ota tälläisia ns yllätystesineita. Kaikkein viimeiseksi kannattaa ottaa magic itemit paljastavan itemi. Avoimilla peluutuksen luulisi olevan mainittu turnauksen rulepackissa.

Tietyt yllätysitemit ovat hauskasti muuten menettäneet jo yllätysmomenttinsa ennen taistelun alkua. Parhaana esimerkkinä mainittakoon VC:n tanssikirja, jonka avulla päässään yllätykseen mikäli sitä EI oteta.
Ei se oo niin justiinsa
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Argonath kirjoitti:9+9=18 , ymmärrän kyllä että lasku saattoi olla vaikea, ensi kerralla sitten laskimen kanssa... eikö niin. :)
ja 18" chargellahan ei ylletä 17" päähän, eikö niin.
Gorbag
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Gorbag »

Meidän porukoissa kaikki ei välttämättä pelaa vaan on yleisöä ja joku kielitaitoinen ei peliin osallistuva tarkistaa army listit ja muut. Itse ilmoitan
maagik romppeista ja sun muista vasta kun on pakko ja näytän kohdan kirjasta.
SirJopetius

Viesti Kirjoittaja SirJopetius »

Meillä ollut pitkään kavereiden kanssa että loitsut heitetään itse, huijaamista ei tietääkseni ole tapahtunut ja tämä tapa tuo mukavaa yllätystä magia-vuoroilla koska ei alkuun tiedä mitä sieltä alkaa satamaan niskaan, nykyään kyllä treenataan turnauksia varten normaaleilla ruleilla, mutta suosittelen kokeilemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Säännöt”