Mä oon tästä jonkun verran eri mieltä. Kaaospoikien kulta-ajalla heidän faba-turnauksissaan oli aika rankat kompit ja samoilla linjoilla olivat muutkin (harvat) silloiset turnausjärjestäjät. Sittemmin GW (tai no Pirinen) otti näitä paljon ihan virallisiin sääntöihin. Taisi olla jossain kutosedikan paikkeilla, kun pelattiin aika pitkälti virallisten sääntöjen mukaan, sillä olivathan ne parantuneet suhteessa aika huomattavasti. Omat lisäsäännöt turnauksissa keskittyivät ensi sijassa skenaarioihin. Muistikuvat alkavat olla jo suht hämärät, mutta varsinaisesti pelitasapainon vuoksi komppi ei ollut edes pakollinen (tai siis eihän nykyinenkään taida edes yrittää tehdä sysipaskoista filleriyksiköistä pelattavia). Toki niitä kaikenmoisia sääntöaukkoja sitten löytyi vähitellen enemmän ja enemmän. Nykyään GW on tainnut sitten vetäistä homman taas sen verta överiksi, että ilman komppia turnauspelaamisen voi unohtaa. Siinä sivussa on alettu fanivetoisesti ratkomaan sääntöaukkojakin.Dolmot kirjoitti:Olen suorastaan hämmentynyt siitä, miten fabaan on saatu sorvattua yhteisöprojektina edes jollain tapaa hyväksytyt kompit ja fakit. Ennen keskityttiin täysipainoisesti keskenään riitelyyn ilman mitään konsensuksen häivää. Virallisista julkaisuista poikkeamiseen suhtauduttiin suunnilleen yhtä rennosti kuin koraanin polttamiseen. Ainoastaan studion virallinen fakki kelpasi, ja sitä sitten odoteltiinkin viisi vuotta putkeen. Komppien ehdottamisesta edes ohimennen tuli vastaehdotuksena suksia suolle, periaatteella "katsomatta paskaa". Jokin tässä maailmassa muuttuu.
Fabakomppien historia ja nykytila -split
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
- Meganiikko
Re: GW:n kurssi alas 24% vuorokaudessa
tulee heti ekana mieleen yks turnee missä olin ja suurin osa pelaajista oli "kasuaaleja" jotka meni eteenpäin ihan sellaisilla listoilla mitä kukin tykkäsi pelata.
Sitten mukaan sattu yks tapaus joka pelas demonitehdasta ja sitemmiten pyyhki kaikki muut kentältä ~8 demoniprinssillä per peli jotka demonitehdas suolti.
Sitten saapu kompit.
Sitten mukaan sattu yks tapaus joka pelas demonitehdasta ja sitemmiten pyyhki kaikki muut kentältä ~8 demoniprinssillä per peli jotka demonitehdas suolti.
Sitten saapu kompit.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Menee jo vähän OT:ksi, mutta jos Talvisodasta selvitään sisulla hengissä maaliin, niin voisi taas pienen tauon jälkeen järkätä kompittoman turnauksen, niin näkee kuin tarpeen se nyt taas onkaan. Joku 3k ilman komppeja ja ilman grand armyä. Paitsi ehkä Kairos, Teclis ja Epidemius saa jäädä lepäämään. Vois ottaa Blood & Gloryn vielä yhdeksi skenaarioksi, niin demonien ja wocin on pakko ottaa joku lippukin mukaan.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Muista turnausjärjestäjistä en tiedä, mutta tosiaan itse löysin tässä toissaviikolla 90-luvun puolelta Kaaosboyzien kompit, jotka olivat toistakymmentä sivua pitkät. Siinä oli kyllä aika radikaalistikin puututtu perussääntöihin ja armeijan kokoamissääntöihin. Ja lisäksi tietty uhattiin erilaisilla mielivaltaisilla rankkareilla itse turnauspaikalla jos sortuu johonkin tyhmäilyihin.Celebdae kirjoitti:Mä oon tästä jonkun verran eri mieltä. Kaaospoikien kulta-ajalla heidän faba-turnauksissaan oli aika rankat kompit ja samoilla linjoilla olivat muutkin (harvat) silloiset turnausjärjestäjät. Sittemmin GW (tai no Pirinen) otti näitä paljon ihan virallisiin sääntöihin.
6. laitos ravening hordesilla pelattuna oli mielestäni tasapainoisin hetki FaBan historiassa (poislukien Khemri, jolla oli taikoja joita ei voinut dispelloida). Empiren kirja oli vielä aika vanilja, mutta sen jälkeen jokainen army book lähti niin törkeän power creepin tielle, että peli on tainnut niiltä ajoilta asti olla tasapainoton (ainakin armeijakirjojen osalta).
“The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid.”
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
― Terry Pratchett, Monstrous Regiment
- LAV-Kitsune-
Teclis ei ole enää yhtään niin ikävä tapaus kuin edellisessä kirjassa. Meillä Teclistä harvemmin näkyy komppaamattomassa kampanjassa, vapaapeleissä tai turnauksissa ihan koska muut vaihtoehdot ovat usein parmepia. Monesti Loremaster/lvl4 maagi book of hoethilla + toinen maagi hoitaa homman paremmin ja varmemmin kuin teclis ja tuo jopa enemmän vaihtoehtoja kentälle. Toinen usein nähty high elf setti on coven of light, missä otetaan yksi lvl4 light maagi book of hoethilla ja sen lisäksi 2-3 pikku light maagia ja sitten ammuskellaan isot uhkat pois horrorien tapaan. Tuossa set upissa näkee joskus Alariellea, mikä demonipelaajana aiheuttaa närästystä.smaxx kirjoitti:Menee jo vähän OT:ksi, mutta jos Talvisodasta selvitään sisulla hengissä maaliin, niin voisi taas pienen tauon jälkeen järkätä kompittoman turnauksen, niin näkee kuin tarpeen se nyt taas onkaan. Joku 3k ilman komppeja ja ilman grand armyä. Paitsi ehkä Kairos, Teclis ja Epidemius saa jäädä lepäämään. Vois ottaa Blood & Gloryn vielä yhdeksi skenaarioksi, niin demonien ja wocin on pakko ottaa joku lippukin mukaan.
Kairosia nähtiin viime turnauksessa ja on nähty usein kampanjassakin, mutta voiton se on tuonut vain yhden kerran turnauksessa ja sinäkin kertana Kairos ammuttiin nopeasti pois ja loppuosa armeijasta hoiti hommat kotiin. Kairos ei uudessa kirjassa enää loitsi +6 bonuksilla, vaikka osaakin hyvän määrän loitsuja. I1 ja täysin onnettomat lähitaistelutaidot meinaa myös, että se kuolee lähes pakosti pittiin, purple suniin sekä pegasus sankariin joka sen nappaa kiinni. Magian puolesta myös Cacophonic Choiria 6 nopalla spämmäävä Keeper of Secrets tai 3-5 yksikköä horroria on huomattavasti yleisempi ja tuhoisampi tapaus kuin Kairos. Lippuskenaario ei vaikuta hirveästi horrorspäm listoihin, mutta Epidemiusta se komppaa mukavasti. Tällöin Epi lista joutuu usein ottamaan 2 blokkia Plaguebearereita saadakseen paremman fortituden. Epidemius on ehkä ainoa jota voi vähän rajoittaa, tai Beastien määrää epi listassa, mutta toisaalta se hajoaa ihan totaalisesti coven of lighteihin ja High elffien Banner of World Dragoniin.
Täälläpäin pelataan siis komppaamattomia pelejä 500 pisteestä 2500 pisteeseen saakka ja komppaamattomat turnaukset järjestetään 2500 pisteessä. Tällä hetkellä olen itse pelannut huvikseni ETC listoilla demoneilla komppaamattomassa ympäristössä ja aika tehokkaasti voittanut 20-0 suurimman osan peleistä. Eli jos sieltä bännii nuo muutamat hahmot niin tuskin tulee näkymään sielläkään millään tapaa demonien sijoituksissa. "Komppaamaton" eli skenaarioilla kompattu faba on oikein hauskaa lopulta ja sitä kautta armeijat eivät pääse urautumaan niin pahasti. Esimerkiksi täällä on tapahtunut mm. demonien osalta ihan kiinnostavaa vasta armeijoiden kehitystä. Horrorspämmin yleistyessä MR itemit alkoi saada suosiota, mikä nosti puolestaan Slaanesh loren suosiota. Kun KoS alkoi esiintymään useammin kasvoi jousien määrä, joka tehoaa hyvin sekä KoS:iin että horroreihin jne. Mutta juu, ei muuta kuin pitäkää vain hauskaa turnauksessa =)
- jupu_pupu_mies
Re: Fabakomppien historia ja nykytila -split
Demonit nyt voittaa aina pelaamalla empireä. Sieltä löytyy kaikki pahimmat jutut. Light/death magia, tykit ja 1+ pelti
Tässä juu palataan kahteen olennaisesti erilaiseen ajanjaksoon. Nelos-vitosedikka oli niin villiä herohammeria, että turnauskäyttöön GW suositteli komppeja itsekin. Vitosen Battle bookin sivuilta 34 ja 37 löytyy "tournament limits" -listat, joissa rajoitetaan allyja, magiatasoja, esineitä ja sen sellaista normaaleihin "vapaisiin" listoihin nähden. Sivu kertoo myösCelebdae kirjoitti:Mä oon tästä jonkun verran eri mieltä. Kaaospoikien kulta-ajalla heidän faba-turnauksissaan oli aika rankat kompit ja samoilla linjoilla olivat muutkin (harvat) silloiset turnausjärjestäjät. Sittemmin GW (tai no Pirinen) otti näitä paljon ihan virallisiin sääntöihin. Taisi olla jossain kutosedikan paikkeilla, kun pelattiin aika pitkälti virallisten sääntöjen mukaan, sillä olivathan ne parantuneet suhteessa aika huomattavasti.
Eli tuohon aikaan GW itse käytti ja suositteli ylimääräisiä turnausrajoituksia, sekä kehotti järjestäjiä sorvaamaan omansa. Ihan hyvä idea, koska vitosessa peruslistat, allyt, laajat superesinearsenaalit sun muut sallivat aika härskiä settiä.In 1995 Warhammer author Jervis Johnson bravely took it upon himself to organise an international Warhammer tournament in Nottingham.
--
All the games were played with pre-arranged limits which Jervis set beforehand to accommodate the time available for the games and the fact that the players would be meeting for the first time. After the first Warhammer tournament Jervis modified his set limits slightly and these are the limits which we've used for the Tournament Battle scenario described earlier. The limits are intended to make it easier for players who have never met before to play by reducing the availability of some of the 'wilder' machines and monsters, and by placing a lid on the more destructive magic and powerful characters. This obliges players to choose representative armies and puts an appropriate emphasis on generalship and games play.
--
The Tournament Game is a good standard to adopt when playing against a new opponent, for inter-club competitions, for tournaments, for club competitions, and for any competitive games especially where players might not necessarily be part of the same regular gaming group.
--
These are, of course, only the standard or base tournament limits, and individual tournament or competition organisers might want to change details either by loosening some restrictions or imposing more.
Päivän toinen lainaus otetaan WD243:sta, jossa Alessio Cavatore aloittaa artikkelinsa "The Quest for the Invincible Army" sanoilla
Loppuartikkeli käsittelikin sitten extra-sikamaisen liskoarmeijan kasaamista.The Warhammer Unlimited competition was part of this year's Warhammer Grand Pageant. We tried to give the players complete freedom from all the usual tournament limitations which restrict the way you create your Warhammer army list. I always find the surreal and imaginative discussions players have about 'the most powerful Warhammer army they can think of' extremely amusing.
Merkillepantavasti ylimääräisiä turnausrajoituksia pidettiin normaaleina ja ajatusta "mahdollisimman kovan" listan tekemisestä surrealistisena ja vähän kieli poskessa -hölmöilynä. Artikkelin kuvassa Alessiolla on päällään "super beard" -joulupukinparta koomisuutta korostamassa.
Siitä päädyttiin kummallisen nopeasti kutosedikan ajattelutapaan, jossa alioptimaalisen listan tekemistä turnaukseen pidettiin surrealistisena ja typeränä, sekä komppien ehdottamista vastenmielisenä.
Asiaan vaikutti varmasti kutosen yleinen tyyli, jossa ainakin aluksi yritettiin pitää mopo käsissä kirjojen voimatason ja överivehkeiden suhteen. Joku introartikkeli, jota en enää jaksa kaivaa esiin, sanoi että strength 3 on nyt maailmanlaajuinen normi ja nelonen jotain erityisen merkillepantavaa. Hetken se kesti. Sitten taisi olla Alessio itse, joka pisti skavenien kaikille vempeleille pykälän tai pari lisästrenaa ihan vain "teeman vuoksi" ja taas oli mopo vapaana valtatiellä. Sääntökorjauksien osalta välillä GW yritti itse ylläpitää virallisia fakkeja Annualien muodossa, mutta sitten kehiin astui surullisenkuuluisa RAW-konsepti, jossa kirjan tekstiä kuului noudattaa, vaikkei siinä olisi ollut mitään järkeä. Korjauksia ei tehty, koska tuote oli täydellinen ja muutokset voisivat hämmentää. Sama ajattelu taisi hallita listoja. Ei firman omissa turnauksissakaan mitään komppeja minusta nähty. Jenkeissä kyllä oli sport scoret, mutta se oli vähän atlantinylinen ilmiö.
Ehkä ajattelua muutti myös uudempi internet-aika, jolloin ei enää nähty erityisempää syytä armahtaa toisen kylän tai maan pelaajia pehmityssäännöillä niin kuin ensimmäisessä lainauksessa vielä perusteltiin.
Nyt meinaa taas karata aika pitkäksi, mutta pointtina oli että faba ehti olla vitosessa GW:n itsensä komppamaa ja siihen rohkaisevaa, kutosessa hyvin kirjavetoista, ja nyt taas uudelleen fanien keskenään komppaamaa. Maailma on muuttunut kahteen otteeseen, ei ihan tarkalleen edestakaisin mutta sinne päin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
- Amazing Slug
Kyllä nyky fabaa voisi pelata aika kevyillä kompeilla, ETC:ssä ne nyt vaan on äänestänyt meemiuskovaisia hommiin. Siellä luullaan, että "pitää" olla komppia kun sitä kerran oli ennenkin.
Nykyaikana tieto vaan leviää paljon nopeammin kuin ennen. Ihmiset tietävät paljon nopeammin ja tehokkaammin, milloin jokin asia on selvästi broke. Muistelen ja veikkaan, että ravening hordessa, kutosessa ja seiskassa pelissa oli ihan samanlaisia skullcannoneita kuin nytkin, niitä ei vain tunnistanut niin selvästi kun ei ollut pelannut ja internet-foorumit oli kehittymättömiä ja piilossa. Veikkaan ja muistelen että peli oli kutosessa ja seiskassa enemmän rikki kuin nyt, sillä armeijat muodostuivat sellaisiksi poppoiksi, jotka eivät näyttäneet tai käyttäytyneet kuin armeija. Nykyään aika monella listalla hyökkäillään paikkoihin ja tapellaan merkittäviä tappeluita.
Nykyaikana tieto vaan leviää paljon nopeammin kuin ennen. Ihmiset tietävät paljon nopeammin ja tehokkaammin, milloin jokin asia on selvästi broke. Muistelen ja veikkaan, että ravening hordessa, kutosessa ja seiskassa pelissa oli ihan samanlaisia skullcannoneita kuin nytkin, niitä ei vain tunnistanut niin selvästi kun ei ollut pelannut ja internet-foorumit oli kehittymättömiä ja piilossa. Veikkaan ja muistelen että peli oli kutosessa ja seiskassa enemmän rikki kuin nyt, sillä armeijat muodostuivat sellaisiksi poppoiksi, jotka eivät näyttäneet tai käyttäytyneet kuin armeija. Nykyään aika monella listalla hyökkäillään paikkoihin ja tapellaan merkittäviä tappeluita.
- Lord of Carcassonne
Mun Faba pelaaminen on ollut jäähyllä erityisesti kahdesta syystä. ETC ja se ettei Breteille ole uutta kirjaa. Myös 40k:lla on asiassa osansa. Musta nyt Komppeja jos niitä halutaan käyttää pitäis höllentää jos ei haluta kompittomia pitää (Ite järjestän yleisesti kompittomia). Olisi kiva ulkoiluttaa 30 mallin mounted Yeoman unittia pöydällä mutta kun ei voi koska kompit kieltää piste rajalla mua käyttämästä sitä. Miksi haluaisin käyttää 30 mounted Yeomanin yksikköä? Koska haluan peasant tyylisellä armeijalla pelata =) .
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Bretonnia V/T/H 1/0/2
Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
- jupu_pupu_mies
Sun täytyy nyt oikeesti käsittää se että nää kompit on tehty turnauspelaamista varten ja mega ogrelauttojen työntäminen on vaan vähän tyhmää hammeria. Se että 30 mounted yeomania ei nyt mene näistä kompeista on vaan sun syy nillittää, ei kukaan sitä kuitenkaan pääturnauksessa pelaisi. Ja se miksi etc:tä on paljon on se että tahdomme treenata pääturnausta varten. Turnauksia järjestetään eniten pk seudulla jossa järkkärit pelaavat etc turnauksessa ja siis ymmärrättevistä syistä niitä halutaan järjestää.
Kokeilepa pelata nyt ensin vaikka 25 mounted yeomanin yksiköllä, sellaisen saat full commandilla ja kilvillä (fast cavaa ei varmaan tahdo tiputtaa). Sitten on erinomaisesti käytetty 435 pistettä special slottia. Menee jopa ETC-kompista läpi. En usko, että ne viisi lisäyoyomania muuttaisivat peliä mihinkään suuntaan.Lord of Carcassonne kirjoitti:Olisi kiva ulkoiluttaa 30 mallin mounted Yeoman unittia pöydällä mutta kun ei voi koska kompit kieltää piste rajalla mua käyttämästä sitä. Miksi haluaisin käyttää 30 mounted Yeomanin yksikköä? Koska haluan peasant tyylisellä armeijalla pelata =) .
Mut kun se on kiellettyä niin se harmittaa :) Toisaalta, säännötkin rajoittaa armeijan koostamista inhottavasti. ETC kompeissa on välillä ihan liikaa tekstiä ja aivan liikaa kieltoja, siitä olen samaa mieltä. Slugi tekis paljon paremmat, ja tekikin Talvisotaan (mä niitä vähän säädin, eli mahdolliset hölmöydet oli mun ansiota...). Fabassa kompit lisää mun mielestä mielenkiintoisten pelien määrää, ja se on se tärkein asia.Mahvo kirjoitti:Kokeilepa pelata nyt ensin vaikka 25 mounted yeomanin yksiköllä, sellaisen saat full commandilla ja kilvillä (fast cavaa ei varmaan tahdo tiputtaa). Sitten on erinomaisesti käytetty 435 pistettä special slottia. Menee jopa ETC-kompista läpi. En usko, että ne viisi lisäyoyomania muuttaisivat peliä mihinkään suuntaan.Lord of Carcassonne kirjoitti:Olisi kiva ulkoiluttaa 30 mallin mounted Yeoman unittia pöydällä mutta kun ei voi koska kompit kieltää piste rajalla mua käyttämästä sitä. Miksi haluaisin käyttää 30 mounted Yeomanin yksikköä? Koska haluan peasant tyylisellä armeijalla pelata =) .
Triumph & Treachery on hyvä lisuri komppaamattomaan peliin, se tasoittaa sosiaalisesti ja säännöillä armeijoita. Eli siinä pelissä aina sillä hetkellä perää pitävä armeija saa buustia, ja lisäksi kovin armeija saa helposti rankaisua useammalta pelaajalta. T&T on aivan mahtava lisuri, ja sitä kannattaakin kokeilla ihan kompeitta. Storm of Magic on kanssa hieno juttu.
Nopat ja Taktiikka Ry
- LAV-Kitsune-
Se on totta, sillä komppaamattomassa hammerissa megaogre lautta räjähtäisi vuorossa tai parissa I testeihin tai se kävelisi minne sattuu Slaanesh loren tai chaffin ohjaamana. Ei ne jättiyksiköt ole mitenkään juustoisia, koska niitä vastaan on aika helppo pelata ja hakea pisteet pois muualta tai tuhota deathstar magialla. Ei ehkä tuollainen Yewman porukka ole juustoa tai millään tapaa kilpailullinen, mutta fluffikas yksikkö on fluffikas joten mikäs siinä.jupu_pupu_mies kirjoitti:Sun täytyy nyt oikeesti käsittää se että nää kompit on tehty turnauspelaamista varten ja mega ogrelauttojen työntäminen on vaan vähän tyhmää hammeria.
Komppeihin liittyen, mitä mieltä yleisesti ihmiset ovat eri kirjojen special charactereista? Täällä niitä on pelailtu vapaasti ja taitavemmat pelaajat ovat aika järestään jättäneet spessunsa hyllyyn, koska monesti normi hahmo on vain niin paljon parempi. Kuitenkin joillekin armeijoille spessut voivat tuoda juuri niitä tasoittavia strategioita jotka auttavat armeijaa keskinkertaisuuden yli (TK Ramhotep ja Arkhan, Liskojen Tetto-eko jne). Eli armeijat saavat jonkinlaisen gimmikin joka tukee muuta struktuuria tai auttaa heikkouksien kanssa, minkä jälkeen armeijalla onkin jotain sijaa kentällä. Eli mitä olette mieltä? Mitä olette kokeilleet ja miksi spessut ovat teidän porukassa hyviä/huonoja?
- Scumboogie
Mielestäni special characterit pitäisi vapauttaa ETC:ssä vapaaseen käyttöön. Nykyinen täyskielto tuntuu olevan seiskaedikan darraa, josta ylipääseminen on vain viitsimiskysymys. 95% special charactereista ovat mediocreja tai huonoja, loput 5% rikkinäisen kovia. Mikäli muutama jäbä (Epidemius, muutama muu kiistanalaisempi kuten vaikka Slugitongue) jätetään pois kuvioista, spessut olisivat lisää väriä tuovia elementtejä listaan, jotka joko tekevät jotain asioita erilailla kuin peruscharacterit tai tuovat jonkun oman techinsä mukaan uudeksi mahdollisuudeksi. Mielestäni tämä on all good, ja vaikka valtaosa spessuista eivät olekaan turnauspelaamiseen ehkä olennaisimpia vaihtoehtoja, tykkään ajatella tästäkin asiasta liberaalilla tavalla - miksi kieltää jotain, mikä ei riko peliä?LAV-Kitsune- kirjoitti:Komppeihin liittyen, mitä mieltä yleisesti ihmiset ovat eri kirjojen special charactereista? Täällä niitä on pelailtu vapaasti ja taitavemmat pelaajat ovat aika järestään jättäneet spessunsa hyllyyn, koska monesti normi hahmo on vain niin paljon parempi. Kuitenkin joillekin armeijoille spessut voivat tuoda juuri niitä tasoittavia strategioita jotka auttavat armeijaa keskinkertaisuuden yli (TK Ramhotep ja Arkhan, Liskojen Tetto-eko jne). Eli armeijat saavat jonkinlaisen gimmikin joka tukee muuta struktuuria tai auttaa heikkouksien kanssa, minkä jälkeen armeijalla onkin jotain sijaa kentällä. Eli mitä olette mieltä? Mitä olette kokeilleet ja miksi spessut ovat teidän porukassa hyviä/huonoja?
- LAV-Kitsune-
Tämä kiteyttääkin aika tehokkaasti omia ajatuksiani asiasta. Nuo loput 5% voisi kuvitella olevan rikki vain ETC rajoituksien alla, missä niiden countereita on rajoitettu rankalla kädellä joten siellä voisi nähdä pientä rajoitusta niiden suhteen TAI sitten kasaisi ne samaan pooliin joidenkin asioiden kanssa mitkä tekee niistä hyviä, kuten epidemius tai beasteja ja GuO, mutta molempia ei saa.Skarsnik, the Lord kirjoitti:miksi kieltää jotain, mikä ei riko peliä?
Aina joskus käy mielessä, miksi kompeista nousee niin iso meteli, vaikka konseptina ne eivät poikkea oikeastaan millään tapaa painetuista armeijalistoista. Esim. kutosen sääntökirja, sivu 238 (Preparing for Battle) sanoo
Toisenlaiset rajoitteet eivät ole mekaniikkana yhtään erilaisia. Tarkemmin penkomalla voisi ehkä poimia kaksi eroa:
1) Studiolta tulevia kompositiosääntöjä pidetään jonkin sortin jumalan sanana. Jos ja kun pelaajien välillä vallitsee keskinäinen epäluottamus hyvistä säännöistä, palataan oletuspakettiin. Ainakaan niitä ei ole sorvannut se vastenmielinen naapuri, joka taatusti suosii fimirejä ja sorsii mun DoWia. Studioon on yhteinen viha-rakkaussuhde. Voisin kuitenkin väittää, että mitään jumalallisen nerouden ja tarkan harkinnan juhlaa sieltä tulevat listat eivät ole. Monet jutut päätetään fluffin, "enjoyable game" -argumentin tai jopa myynnin perusteella dedisten hengittäessä niskaan. Ei siellä turnausjyräystä kestotestata. Studiolta tuleva listarakenne on turnauskestävä vain tuurilla. Kustomi-komppien taas oletetaan hyvin painokkaasti olevan pelkästään kilpailutasapainolähtöisiä, eikä fluffi saisi vaikuttaa uuteen kokoonpanoon. (Oikeasti se tietenkin vaikuttaa edelleen, jos pohjana pidetään studion tekemiä core-jakoja ym.)
2) Yleensä on totuttu ja ahdistuttu siihen, miten "turnauskompit" ovat kirjakomppia enemmän rajoittavia. Kielletään taas jotain aiheesta tai ihan varmuuden vuoksi niin kuin ministeriön esityksessä. Mitään ei anneta tilalle. Katkeruus lisääntyy ja viinat haetaan Virosta. Näin ei tarvitsisi olla. Ihan hyvin säätäjä voisi poistaa 0-1 -rajoja, alentaa joitain pistehintoja ja muutenkin tehdä harvinaisemmista valinnoista suositumpia. Näin vain ei kovin usein tehdä. Ehkä syynä on että suurin surku, kauhistus ja komppauspaine tulee tyypillisesti siitä miten yksikkö X näkyy kaiken aikaa kentällä, joten siitä yritetään hankkiutua voimakeinoin eroon. Harvemmin noteerataan, ettei yksikköä Y ole näkynyt kentällä vuosiin. Lähinnä toivotaan, että jos kaikkea muuta saksitaan tarpeeksi, ehkä joku lopulta myös ottaa Y:n. Itse haluaisin nähdä enemmän tätä toisesta suunnasta lähestymistä. Aina vähän tympeää, jos jonkun tyylillisesti henkevän yksikön ottaminen on pelillisesti silkkaa itsensä jalkaan ampumista, eikä siitä tule pelikelpoista ennen kuin kaikki muut vaihtoehdot rajoitetaan 0-0 -valinnaksi.
Se siitä tällä kertaa. Spessuistakin voisin sanoa jotain, mutta teen sen toiste.
Jokaisesta armeijakirjasta löytyy läjä kompositiosääntöjä, alkaen core-special-rare -valinnoista, pistehinnoista ja 0-N -rajoituksista. Osa näistä kuten core-status ja monet 0-1:t on tehty pitkälti fluffipohjalta. Osassa estetään monotonisuutta (ks. yllä) eli vaikkapa sitten pelkistä jättiläisistä koostumista. Tärkein balanssinsäätömenetelmä pitäisi olla statteihin suhteutettu pistehinta. Kaikki nämä löytyvät kirjasta, ja rajoittavat listan tekoa. Lieneekö kukaan täällä ikinä pelannut oikeasti rajoittamatonta hammeria?The list also places certain restrictions on the availability of some models. It would plainly be ridiculous for an army to consist entirely of fire-breathing Dragons, thundering cannons or Giants, to give just three examples. The army lists are designed to restrict the player's choice of units and characters so that the resulting force is reasonably balanced and will make for an enjoyable and fair game.
Toisenlaiset rajoitteet eivät ole mekaniikkana yhtään erilaisia. Tarkemmin penkomalla voisi ehkä poimia kaksi eroa:
1) Studiolta tulevia kompositiosääntöjä pidetään jonkin sortin jumalan sanana. Jos ja kun pelaajien välillä vallitsee keskinäinen epäluottamus hyvistä säännöistä, palataan oletuspakettiin. Ainakaan niitä ei ole sorvannut se vastenmielinen naapuri, joka taatusti suosii fimirejä ja sorsii mun DoWia. Studioon on yhteinen viha-rakkaussuhde. Voisin kuitenkin väittää, että mitään jumalallisen nerouden ja tarkan harkinnan juhlaa sieltä tulevat listat eivät ole. Monet jutut päätetään fluffin, "enjoyable game" -argumentin tai jopa myynnin perusteella dedisten hengittäessä niskaan. Ei siellä turnausjyräystä kestotestata. Studiolta tuleva listarakenne on turnauskestävä vain tuurilla. Kustomi-komppien taas oletetaan hyvin painokkaasti olevan pelkästään kilpailutasapainolähtöisiä, eikä fluffi saisi vaikuttaa uuteen kokoonpanoon. (Oikeasti se tietenkin vaikuttaa edelleen, jos pohjana pidetään studion tekemiä core-jakoja ym.)
2) Yleensä on totuttu ja ahdistuttu siihen, miten "turnauskompit" ovat kirjakomppia enemmän rajoittavia. Kielletään taas jotain aiheesta tai ihan varmuuden vuoksi niin kuin ministeriön esityksessä. Mitään ei anneta tilalle. Katkeruus lisääntyy ja viinat haetaan Virosta. Näin ei tarvitsisi olla. Ihan hyvin säätäjä voisi poistaa 0-1 -rajoja, alentaa joitain pistehintoja ja muutenkin tehdä harvinaisemmista valinnoista suositumpia. Näin vain ei kovin usein tehdä. Ehkä syynä on että suurin surku, kauhistus ja komppauspaine tulee tyypillisesti siitä miten yksikkö X näkyy kaiken aikaa kentällä, joten siitä yritetään hankkiutua voimakeinoin eroon. Harvemmin noteerataan, ettei yksikköä Y ole näkynyt kentällä vuosiin. Lähinnä toivotaan, että jos kaikkea muuta saksitaan tarpeeksi, ehkä joku lopulta myös ottaa Y:n. Itse haluaisin nähdä enemmän tätä toisesta suunnasta lähestymistä. Aina vähän tympeää, jos jonkun tyylillisesti henkevän yksikön ottaminen on pelillisesti silkkaa itsensä jalkaan ampumista, eikä siitä tule pelikelpoista ennen kuin kaikki muut vaihtoehdot rajoitetaan 0-0 -valinnaksi.
Se siitä tällä kertaa. Spessuistakin voisin sanoa jotain, mutta teen sen toiste.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Wood Elffit ovat saaneet ETC kompissa kohtalaisesti rakkautta osakseen :Dolmot kirjoitti:Näin ei tarvitsisi olla. Ihan hyvin säätäjä voisi poistaa 0-1 -rajoja, alentaa joitain pistehintoja ja muutenkin tehdä harvinaisemmista valinnoista suositumpia. Näin vain ei kovin usein tehdä. Ehkä syynä on että suurin surku, kauhistus ja komppauspaine tulee tyypillisesti siitä miten yksikkö X näkyy kaiken aikaa kentällä, joten siitä yritetään hankkiutua voimakeinoin eroon. Harvemmin noteerataan, ettei yksikköä Y ole näkynyt kentällä vuosiin. Lähinnä toivotaan, että jos kaikkea muuta saksitaan tarpeeksi, ehkä joku lopulta myös ottaa Y:n. Itse haluaisin nähdä enemmän tätä toisesta suunnasta lähestymistä. Aina vähän tympeää, jos jonkun tyylillisesti henkevän yksikön ottaminen on pelillisesti silkkaa itsensä jalkaan ampumista, eikä siitä tule pelikelpoista ennen kuin kaikki muut vaihtoehdot rajoitetaan 0-0 -valinnaksi.
- Wood Elves (2500)
• All elves in the army have ASF (Wild Riders are Elves. This does not affect mounts)
• Wizards may choose spells from any of the 8 Common Lores
• Forest Spirit's Ward Save is not negated by Magical Attacks
Nopat ja Taktiikka Ry