Figujen valaminen?
Figujen valaminen?
Onko kellään kokemusta figujen valmisesta? Ottaa jostain metallifiguurista muottiin muodot ja sitten jotain resiiniä kaataa siihen ja avot, resiininen kopio. Minkälaisia tarvikkeita tarvii tälläiseen? Hintaa eriaineille + tarvikkeille?
Re: Figujen valaminen?
Itse olen vuosia sitten valanut lyijystä metallifiguja (ihan tavallisesta uudenvuoden tinasta), ja nyt viime kuukausina harjoitellut vähän resiinivalun alkeita. Käyttämäni ohjeet resiinivaluun löytyvät suomeksi täältä: linkki. Ohje on yksipuoleiselle palaselle, eli vain toiselle puolelle tulee kuviointia. Figuurin valamiseen tarvitaan käytännössä kaksiosainen muotti. Itse olen noudattanut seuraavaa kaavaa:
1. Muotin teko
Otetaan figuuri A, josta halutaan kopio. Rakennetaan valukehikko, johon laitetaan pohjaksi esim. muovailuvahaa. Painetaan A puoliksi muovailuvahaan, ja painetaan muovailuvahan kulmiin kynän tylpällä päällä pienet painaumat. Kaadetaan kehikkoon muottiainetta. Odotetaan, että aine kuivuu. Puretaan kehikko, irrotetaan muovailuvaha, laitetaan muotinpuolikkaaseen silikonia, rakennetaan kehikko uudelleen ja laitetaan pohjalle juuri tehty muotinpuolikas. Figuuri on edelleen paikallaan muotinpuolikkaassa. Kaadetaan kehikkoon muottiainetta. Annetaan jälleen kuivua. Puretaan kehikko, irrotetaan puolikkaat ja otetaan A pois muotista. Leikataan molempiin muotinpuolikkaisiin kaksi "käytävää", jotka kulkevat figuurin esim. jalkapohjasta muotin yläosaan. Toisesta aukosta kaadetaan valuaine sisään, toisesta tulee ilma ulos (teoriassa).
2. Figuurin valaminen
Muotin kaksi puolikasta käsitellään talkilla tai vastaavalla aineella, jotta ne eivät tartu toisiinsa. Puolikkaat puristetaan yhteen ruuvipuristimella, ja asetetaan siten, että valuaukko osoittaa ylöspäin. Sekoitetaan valuaine, ja kaadetaan se valuaukosta sisään. Metallia valaessa kopautetaan muottia, jotta sula metalli jakautuu tasaisesti. Odotetaan valun jäähtyvän/jähmettyvän. Avataan muotti, otetaan valettu figuuri pois. Leikataan figuurista flashit, jalkapohjassa oleva valujäämä jne.
Yllättävän helppoa loppujen lopuksi, ja melko edullista, jos suhteuttaa esimerkiksi GW:n hintoihin. Alkuinvestointi on toki korkea, mutta sillä saakin jo melkoisen määrän materiaaleja. Työkalulista löytyy linkistä, joten sitä en lähde sen enempää käsittelemään. Lääkeruiskuja saa ilmaiseksi apteekeista. Yhteensä käytin ehkä 15 euroa työkaluihin, siinäkin suurin investointi oli ruuvipuristin.
Itse materiaaleina olen käyttänyt muottiaineeksi Helsingin Hobbypointista ostettua Silcoval MVE. Pienin, 500 gramman purkki maksaa 38,50 euroa, ja siitä pitäisi saada 5-7 muottia (riippuen toki figuurin koosta: itse olen tehnyt muotin torso+jalat-yhdistelmästä, johon voi sitten liittää kädet ja päät, joita on aina tuhottomasti ylimääräisiä). Valuaineet hommasin Saksasta, niin ikään 500 gramman pönikkä kaksikomponenttisilikonia maksoi toimituskuluineen noin 25 euroa. Kun yksi torso+jalat-yhdistelmä painaa noin 1-2 grammaa, on teoreettinen kopiokapasiteetti 250-500 figuuria. Tästä kun laskee hävikkinä osan pois, voi silti kohtuullisesti laskea saavansa ainakin satakunta figuuria, jolloin materiaalikustannukset ovat siis noin 65 senttiä figuurilta (tämä on varovainen arvio, noin 200-250 figuuria ja 30-40 senttiä olisi ehkä lähempänä totuutta. Jälleen tosin sillä disclaimerilla, että valaa vain jalat+torso-yhdistelmiä, kokonaiset figuurit tulisivat luonnollisesti kalliimmiksi). Muotit ovat periaatteessa ikuisia, mutta käytännössä jossain niilläkin raja menee.
Muottiaine, toiseksi ylin tuote: http://www.hobbypoint.fi/muottiaineet
Valuaine: http://www.perfect-scale.de/Resin/
Lienee itsestään selvää, mutta sanottakoon silti vielä lopuksi: mitään laittomia kopioitahan ei saa ruveta tehtailemaan ja myymään.
EDIT: Jaahas, linkit kusevat. Noh, ehkä saatte selvän. Vielä se unohtui mainita, että itse olen valanut kopioita sekä metallisesta että muovisesta alkuperäisfiguurista. Pakko ei ole siis ottaa metallifigusta muottia.
1. Muotin teko
Otetaan figuuri A, josta halutaan kopio. Rakennetaan valukehikko, johon laitetaan pohjaksi esim. muovailuvahaa. Painetaan A puoliksi muovailuvahaan, ja painetaan muovailuvahan kulmiin kynän tylpällä päällä pienet painaumat. Kaadetaan kehikkoon muottiainetta. Odotetaan, että aine kuivuu. Puretaan kehikko, irrotetaan muovailuvaha, laitetaan muotinpuolikkaaseen silikonia, rakennetaan kehikko uudelleen ja laitetaan pohjalle juuri tehty muotinpuolikas. Figuuri on edelleen paikallaan muotinpuolikkaassa. Kaadetaan kehikkoon muottiainetta. Annetaan jälleen kuivua. Puretaan kehikko, irrotetaan puolikkaat ja otetaan A pois muotista. Leikataan molempiin muotinpuolikkaisiin kaksi "käytävää", jotka kulkevat figuurin esim. jalkapohjasta muotin yläosaan. Toisesta aukosta kaadetaan valuaine sisään, toisesta tulee ilma ulos (teoriassa).
2. Figuurin valaminen
Muotin kaksi puolikasta käsitellään talkilla tai vastaavalla aineella, jotta ne eivät tartu toisiinsa. Puolikkaat puristetaan yhteen ruuvipuristimella, ja asetetaan siten, että valuaukko osoittaa ylöspäin. Sekoitetaan valuaine, ja kaadetaan se valuaukosta sisään. Metallia valaessa kopautetaan muottia, jotta sula metalli jakautuu tasaisesti. Odotetaan valun jäähtyvän/jähmettyvän. Avataan muotti, otetaan valettu figuuri pois. Leikataan figuurista flashit, jalkapohjassa oleva valujäämä jne.
Yllättävän helppoa loppujen lopuksi, ja melko edullista, jos suhteuttaa esimerkiksi GW:n hintoihin. Alkuinvestointi on toki korkea, mutta sillä saakin jo melkoisen määrän materiaaleja. Työkalulista löytyy linkistä, joten sitä en lähde sen enempää käsittelemään. Lääkeruiskuja saa ilmaiseksi apteekeista. Yhteensä käytin ehkä 15 euroa työkaluihin, siinäkin suurin investointi oli ruuvipuristin.
Itse materiaaleina olen käyttänyt muottiaineeksi Helsingin Hobbypointista ostettua Silcoval MVE. Pienin, 500 gramman purkki maksaa 38,50 euroa, ja siitä pitäisi saada 5-7 muottia (riippuen toki figuurin koosta: itse olen tehnyt muotin torso+jalat-yhdistelmästä, johon voi sitten liittää kädet ja päät, joita on aina tuhottomasti ylimääräisiä). Valuaineet hommasin Saksasta, niin ikään 500 gramman pönikkä kaksikomponenttisilikonia maksoi toimituskuluineen noin 25 euroa. Kun yksi torso+jalat-yhdistelmä painaa noin 1-2 grammaa, on teoreettinen kopiokapasiteetti 250-500 figuuria. Tästä kun laskee hävikkinä osan pois, voi silti kohtuullisesti laskea saavansa ainakin satakunta figuuria, jolloin materiaalikustannukset ovat siis noin 65 senttiä figuurilta (tämä on varovainen arvio, noin 200-250 figuuria ja 30-40 senttiä olisi ehkä lähempänä totuutta. Jälleen tosin sillä disclaimerilla, että valaa vain jalat+torso-yhdistelmiä, kokonaiset figuurit tulisivat luonnollisesti kalliimmiksi). Muotit ovat periaatteessa ikuisia, mutta käytännössä jossain niilläkin raja menee.
Muottiaine, toiseksi ylin tuote: http://www.hobbypoint.fi/muottiaineet
Valuaine: http://www.perfect-scale.de/Resin/
Lienee itsestään selvää, mutta sanottakoon silti vielä lopuksi: mitään laittomia kopioitahan ei saa ruveta tehtailemaan ja myymään.
EDIT: Jaahas, linkit kusevat. Noh, ehkä saatte selvän. Vielä se unohtui mainita, että itse olen valanut kopioita sekä metallisesta että muovisesta alkuperäisfiguurista. Pakko ei ole siis ottaa metallifigusta muottia.
Viimeksi muokannut Fengel, Ti 18.02.2014 11:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiitokset tiedoista, näillä pääseekin eteenpäin oikein mukavasti.
Ylläoleva kirjoitus oli kattava. Kuitenkaan ei voi liikaa korostaa painovoiman sekä korkeus- ja paine-erojen vaikutuksen huomioimisen tärkeyttä. Hartsi ei siis ymmärrä mennä korkeaan kohokohtaan, jos siellä on ilmatasku. Samoin hartsi liikkuu helpointa reittiä, joten kaikki ulokkeiden viennit kannattaa miettiä kunnolla (hatut, miekat, jalkaterät, piikit). Paljon näkyy sisääntuloissa kolmiomaista rakennetta. Kutakuinkin näin tekisin tikku-ukon, kuvattu muotin puolikkaiden välin tasossa. Esimerkiksi vanha komissaari nyrkillä ja miekalla syntyi oikein nätisti, kuten muutama pää. Tuossa kuvan asetelmassa hartsi kaadetaan oikealla olevaan suppiloon, ilma tulee ulos noista muista. Jos sinne kaataa, niin saa todennnäköisesti suunnattoman kuplan. Kuvan kanavien lisäksi hankaliin kohtiin kannattaa tehdä kanavia myös pystysuunnassa (kuvasta ulospäin), samoin voi yhdistää etäisiä, mutta melko samalla korkeudella olevia kohtia jollain tikuilla, tms.
Lost track of W/D/L, most likely I have lost lot more than won, but still keeping the dice moving roughly bi-monthly
Mulla on jonkin verran resiinifiguja, jotka on selvästi valettu yksiosaisessa muotissa. Homma voi niinkin toimia, jos figu on oikein suunniteltu. Käytännössä se tahtoo kyllä vaatia kaapumaista vaatetta tai vähintään selkäpuolelle maahan asti ulottuvaa viittaa.
Nykyisistä muovikiteistä jää usein päitä ja käsiä yli, joten jalkoja ja torsoja itse tekemällä voi hyvinkin saada koottua lisää figuja.
Nykyisistä muovikiteistä jää usein päitä ja käsiä yli, joten jalkoja ja torsoja itse tekemällä voi hyvinkin saada koottua lisää figuja.
//Mx
Itse teen bitseistä "putty silikooni" muotit (tämä siis muovivaluissa). Eka painaa bitsin tähän kaksikomponentti puttyyn ja antaa sen kovettua. Sitten laittaa esim. ohuen saippua kerroksen (fairy?) tämän päälle ja painetaan uusi puttysilikooni paikalleen, saippuan ansiosta muotin palaset saa irti toisistaan. Näin saadaan jäljennettyä koko bitsi, tarvittaessa muotista voi tehdä vielä moniosaisemman. Kovetuttua avaus ja muottiin tehdään valu- ja ilmakanavat. Muotti kasaan kumilenkeillä ja valu, mutta tarkkana kiristyksen kanssa ettei jännitys vääristä muottia, mikään ei ole ankeampaa/hauskempaa kuin länkyrä avaruusmariini. Valun voi laittaa myös painepyttyyn jos sellainen on kompuran lisäksi saatavilla. Tämä poistaa mahdolliset ilmakuplat mutta ei täytä muotissa olevia ilmataskuja, ellei näille ole tehty pakokanavia!
Tässä oma menetelmäni pähkinänkuoressa.
Helvetinmoinen hommahan näissä on mut hauskaa hauskaa! Helpontienkulkijat ostaa figut , McGyverit valaa itte.
Tässä oma menetelmäni pähkinänkuoressa.
Helvetinmoinen hommahan näissä on mut hauskaa hauskaa! Helpontienkulkijat ostaa figut , McGyverit valaa itte.
I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched c-beams glitter in the dark near the Tannhäuser Gate. All those moments will be lost in time.