Meta

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Remos

Re: Meta

Viesti Kirjoittaja Remos »

shiwan kirjoitti:Jamon linkin turneessakin oli kielletty kaikki käytännössä codexien ja sääntiksen ulkopuolelta...eli siis noin puolet 6. edikan materiaalista
Ko. turnauksen säännöt kirjoitti: - Pistemäärä 1750.
- Liittolaiset ovat sallittuja.
- Kaikki viralliset Codexit ja White Dwarf -lisärit ovat käytössä.
- Farsight Enclaves, Black Legion, Adepta Sororitas, Inquisition, Sentinels of Terra, Clan Raukaan ja Iyanden -lisärit ovat käytettävissä, mikäli pelaajalla on esittää säännöistä selkeä printti- tai tablettiversio jokaiselle vastapelaajalle. Tässä turnauksessa edellämainittuja julkaisuita saa Inquisitionia lukuunottamatta käyttää ainoastaan Primary detachmenteina ja ne eivät saa liittoutua "parent codexiensa" kanssa.
- Forge World -yksiköt eivät ole sallittuja.
- Fortificationeista sallittuja ovat Aegis Defence Line, Bastion ja Skyshield Landing pad.
- Warlord Traitit ja Mysteeriobjektiivit ovat käytössä.
- Turnauksessa käytetään tarvittaessa GW ja ETC FAQ:ta. Järjestäjä ratkaisee kiistatilanteet paikan päällä.
eli... kiellettiin tupla-FOC? Ja fortress of redemption? Mitä turnausketjuja olen lukenut, niissä usein kielletään asioita, tässä nyt ei ainakaan ihan himmeitä muutoksia ollut, paitsi jos jostain kumman syystä ajattelit pelata CSM-Black Legion, Tau-Farsight Enclaves, SM-Sentinels of Terra/Clan Raukaan tai Eldar-Iyanden listoja... koska siis niitähän noissa jytylistoissa on ollut niin maan perkeleesti.
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Remos kirjoitti: eli... kiellettiin tupla-FOC? Ja fortress of redemption? Mitä turnausketjuja olen lukenut, niissä usein kielletään asioita, tässä nyt ei ainakaan ihan himmeitä muutoksia ollut, paitsi jos jostain kumman syystä ajattelit pelata CSM-Black Legion, Tau-Farsight Enclaves, SM-Sentinels of Terra/Clan Raukaan tai Eldar-Iyanden listoja... koska siis niitähän noissa jytylistoissa on ollut niin maan perkeleesti.
Escalation, SHA, dataslatet, Forge World... Tupla-FOC astuu voimaan kohdassa 2000 pistettä.

Jos mun nyt pitäisi mennä turnaukseen niin ainakin noiden dataslatekieltoisten kohdalla skippaisin suoraan. Miksi? Koska ei huvita pelata max obli/drake-listaa mikä taas on "pakko" jos ne eivät ole käytössä. Se on jännä miten moni järjestäjä ja pelaaja näyttää olevan ihan hajalla siitä, että joku pystyy itse asiassa counteroimaan ne deathstarit tai vastustamaan tau-gunlinea ja ihan vain koska escalationissa on pari rikkinäistä yksikköä jotka voisi kieltää tai compata kohtuullisiksi. Suurin osa kielletyistä kamppeista on aivan turhaan kieltolistalla, minun mielestäni.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Hammerheart kirjoitti:
jamovoima kirjoitti:Sinänsä se on relevantti, että nykyisenä internet-aikana, jossa noista isoista turnauksista on kaikenmaailman video-coveragea ja pelaajat on verkostoituneet ympäriinsä (suomalaisiakin on ollut Adepticonissa useampana vuotena), ne "super-techit" kyllä aika nopsaan valuu yös tänne pohjolan perukoille. Samoja beastherdejä farseerkomennossa näkee niin isoissa Amerikan turnauksissa, Brittien UK Gt:Ssä (jossa taisi olla tänä vuonna top kympistä puolet eldar/dark eldar armeijoita beastherdeineen), kuin pasilalaisen pelikaupan tiistaisissa peli-illoissa.
Olen Porossa viime aikoina pelannut lähinnä Malifauxia, joten voi olla että olen missannut, mutta esmes tätä kuuluisaa Screamer staria en ole huomannut vielä kellään (ja siis tämä mainittiin jo tässäkin ketjussa, eli ilmeisen keskeinen juttu on kyseessä).
Suomessa on aika pienet piirit näissä kilpapeliporukoissa ja screamerit taitaa olla jo pois muodista, joten ei niitä ehkä silmään satu jos harvakseltaan pelailee. Meta tuntuu muuttuvan paljon nopeammin, kuin mitä täällä järjestetään turnauksia, kun ne samat turnauskiertäjät kuitenkin pelaavat pääsääntöisesti muutenkin keskenään :)
shiwan

Hammerheart kirjoitti:
Vastaukseni pointti siis ei ollut että pitkään pelanneet on aina oikeassa (vaikka toki meillä on hieman enemmän perspektiiviä), vaan että ei se ero entisaikaan nyt mitenkään tolkuttoman massiivinen ole.
Roger sille. Tulkintavirhe siis tässä päässä. Tuo perspektiivihuomio on toki täysin totta yleensä.
Heh. Näin niin kuin oikeasti useammankin figupelin betatestaukseen osallistuneena voin kyllä sanoa, että ei se ihan triviaalia kyllä ole.
Ei toki triviaalia, mutta ei se nyt niin vaikeaakaan ole kuin miltä GW saa sen näyttämään.
Edelleen kontekstini oli alkuperäisen viestin mukainen, josta oli melko helppo rivien välistä lukea, että pitääkö sitä tehdä Eldarit (Taut/Demonit) vai voiko jotain muutakin vielä ulkoiluttaa turnauksessa. Ja vastaus on, että kyllä voi ja joskus jopa juuri sellaiseen menoon suunnatussa turnauksessa.
No, minä en lue rivien välistä (liian iso virhemarginaali). Jos tuota on haettu niin ole toki tässäkin täysin oikeassa. Kyse on sitten vain siitä lähteekö pelaamaan voitosta vai pelaamaan pelaamisen ilosta.
Jälleen ajattelin alkuperäisen kysyjän pelaavan lähinnä täällä, eikä että suunitelmissa on lähteä vuodeksi kiertämään kaikki jenkkien turnaukset tai jotain muuta utopistista. Toki se on mahdollista, mutta tein nyt valinnan, että oletan kontekstin olevan kotimaa.
Paino sanalla "tein". Hyvä arvaus, ei siinä mitään.
Hassua miten kolmessa kohdassa vastaukseni oli 'konteksti'. Kertonee hieman argumentaatiosi todellisesta oleellisuudesta.
Aloituksen kontekstissa, ei oikein mitään, koska siinä ei ollut mitään mainintaa kontekstista jonka puitteissa sinä olet nyt toiminut. Näyttää siltä, että olettamasi konteksti oli se mikä on pyritty luomaan, mutta joka jäi luomatta ja näin ollen kyse on vain sattumasta.
Hauskastihan tämä on aika pitkälti just toisinpäin. Minä vetoan todellisiin tapahtumiin ja sinä puhut epämääräisyyksiä. Linkitinkin jo kahteen suomalaiseen tapahtumaan, mutta toki minun pitäisi koostaa kaikki Suomen turnaukset joksikin datamassaksi, analysoida sitä ja sitten vasta väitteeni lähestyisi samaa totuuspohjaa kuin sinun "se on näin koska sanon niin ja KVG" ylivoimainen diskurssisi, eiköstä juu?
Vetoat raskaasti houseruletettuihin poikkeuksiin jotka tuskin kuvaavat pelin todellista tilaa. Nämä "epämääräisyyteni" ovat aina olleet tarkistettavissa kenen tahansa toimesta. Se, että minä puhun monesti toteen näytetystä yleisessä tiedossa olevasta pelin tilasta ja sinä kyseenalaistat sen, luulisi johtavan siihen, että sinun hommasi olisi osoittaa, että olen väärässä. Sinun ei tarvitse minun mielestäni koostaa yhtään mitään. Mutta jos et tarjoa muuta kuin anekdootin jostain mikä ei ole normaalin turnauskäytännön mukaista niin älä odota, että argumenttisi muuttaa vallitsevaa käsitystä miksikään.
Propsit kuitenkin siitä että mainitsit Adepticonin - yleensä et ole tuolle spesifiysasteelle ikinä argumentoinnissasi päätynyt, eli sikäli yllätyin iloisesti. Toki se ei ollut kauhean relevantti suomalaisen näkökulmasta, mutta kuitenkin.
Juu, hiljalleen tässä oppii siihen, että ellen väännä kaikkea rautalangasta ja kädestä pitäen osoita sormella jokaista asiaa niin joko kirjoitukseni tulkitaan tahallaan väärin tai heittäydytään uusavuttomaksi ja kiistetään vaikka kumpikin tietää mikä totuus on. Sinällään jännä tilanne muuten. Minulta odotetaan kaikkien codexien täydellistä tietämystä, mutta jos odotan edes kolmen isomman turnauksen tuloslistojen itsenäistä etsimistä kanssakeskustelijalta niin se on liikaa vaadittu. :D
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
jamovoima
Valvoja

Ne taitaa olla ihan samalla tavalla houseruletettuja nuo isommatkin turnaukset kuitenkin?
Haizelhoff
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Haizelhoff »

Miten taas tästäkin keskustelusta on saatu näin dramaattista?

Mun mielest meta on käyty aika hyvin läpi. Suomessa Tau ei ehkä oo yht suosittu ku maailmalla, mutta top5 armeija imo. Dempat ja eldarit on selkeitä, sit vähän erimielisyyksiä siitä mitä sen jälkeen tulee. AM on vielä toki auki, mutta kovalta vaikuttais. Lentokoneita ei pelata enää niin paljoo, joka tekee niistä paremman listan taas pelata. Deathstarit on kovia koska neki irtoo tarvittaessa moneks eri ryhmäks. Screamerstarin ongelma on ettei 8/9 oo vielä hyvä todennäkösyys. Muut demonit osaa mennä takas reserviin jos kusahtaa, mut screamerit ei.

Metan kartoittamiselle ei ehkä oo oleellista pohdiskella mikä on kivaa ja mikä mälsää.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

shiwan kirjoitti:
Jälleen ajattelin alkuperäisen kysyjän pelaavan lähinnä täällä, eikä että suunitelmissa on lähteä vuodeksi kiertämään kaikki jenkkien turnaukset tai jotain muuta utopistista. Toki se on mahdollista, mutta tein nyt valinnan, että oletan kontekstin olevan kotimaa.
Paino sanalla "tein". Hyvä arvaus, ei siinä mitään.
Eli sinun arvauksesi kontekstille oli "koko maailma" ja minun "Suomi". Aika yllättävästi olin oikeassa.
Hassua miten kolmessa kohdassa vastaukseni oli 'konteksti'. Kertonee hieman argumentaatiosi todellisesta oleellisuudesta.
Aloituksen kontekstissa, ei oikein mitään, koska siinä ei ollut mitään mainintaa kontekstista jonka puitteissa sinä olet nyt toiminut. Näyttää siltä, että olettamasi konteksti oli se mikä on pyritty luomaan, mutta joka jäi luomatta ja näin ollen kyse on vain sattumasta.
Sattumaahan on kaikki. Sinun arvauksesi vain olivat melko utopistisia ja sen vuoksi menivät mönkään. Mutta sattuuhan sitä.
Vetoat raskaasti houseruletettuihin poikkeuksiin jotka tuskin kuvaavat pelin todellista tilaa. Nämä "epämääräisyyteni" ovat aina olleet tarkistettavissa kenen tahansa toimesta. Se, että minä puhun monesti toteen näytetystä yleisessä tiedossa olevasta pelin tilasta ja sinä kyseenalaistat sen, luulisi johtavan siihen, että sinun hommasi olisi osoittaa, että olen väärässä. Sinun ei tarvitse minun mielestäni koostaa yhtään mitään. Mutta jos et tarjoa muuta kuin anekdootin jostain mikä ei ole normaalin turnauskäytännön mukaista niin älä odota, että argumenttisi muuttaa vallitsevaa käsitystä miksikään.
Edelleen, nämä sinun yleiset totuutesi ovat hyvinkin usein väärässä. Ja sitten sinulle sanotaan siitä ja joko olet välittämättä ja jatkat puolitotuuksiesi laukomista tai sitten toteat "oho" ja keksit seuraavan puolitotuuden toitotettavaksesi. Ei, ei kaikki mitä sanot ole puppua, mutta huomattava osa siellä on ja joka kerran vetoat että kyseessä on "yleisesti tiedetty fakta" tms, niin jossain vaiheessa tuo perustelu ei enää kanna. Ja koska sitkeästi vastustat mihinkään oikeaan vetoamista ja sen sijaan aina vain "tiedät paremmin" niin hohhoijaa.

Lisäksi, miten oikein tarkistan suomalaisten turnausten (saati sitten koko maailman turnausten) top kolmoset järkevästi? Mielestäsi "kuka vaan" pystyy siihen ja sitten päätyy samaan lopputulokseen kuin sinä.

Mutta siis loppuviimeinhän tässä on kyse siitä, että voiko jollain muulla kuin tuolla top kolmosella pärjätä järkevästi turnauksissa. Minusta voi ja siihen suuntaan olen todisteita tarjonnut. Sinun mukaasi ei voi, jos vastustajat ovat "perusfiksuja" ja väitteesi tueksi tarjoat Adepticonia. Ymmärrätkö, että väitteemme ovat keskenään erilaisia siten, että minun väitteeni tueksi tarvitaan pari todistetta kun taas sinun väitteesi tueksi tarvitaan kattava otos josta ekstrapoloida? Adepticon ei ole kattava otos. "Koska mä sanon ja yleisesti tiedetty fakta ja KVG" ei myöskään ole.

Eli joo, Demonit, Taut ja Eldarit on kovempia kuin muut. Tätä en ole missään vaiheessa asettanut kyseenalaiseksi ("yleisesti tunnettu totuus" ;). Nelosedikassa Iron Warriorit ja monsu-tyrkyt ja Black Templarit (jos nyt oikein muistan - siitä on aikaa) oli kovempia kuin muut. Kakkosedikassa Space Wolffit ja CSM oli kovempia kuin muut. Mutta oleellinen kysymys on, että voiko esmes mariineilla (tai jollain muulla top kolmosen ulkopuolisella armeijalla) mennä turnaukseen ja odottaa mielekkäitä pelejä. Vastaus lienee, että voi.

Hauskasti muuten peilautuu tämä ketju tähän ketjuun: viewtopic.php?f=15&t=107822
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
jamovoima
Valvoja

Haizelhoff kirjoitti:Miten taas tästäkin keskustelusta on saatu näin dramaattista?

Mun mielest meta on käyty aika hyvin läpi. Suomessa Tau ei ehkä oo yht suosittu ku maailmalla, mutta top5 armeija imo. Dempat ja eldarit on selkeitä, sit vähän erimielisyyksiä siitä mitä sen jälkeen tulee. AM on vielä toki auki, mutta kovalta vaikuttais. Lentokoneita ei pelata enää niin paljoo, joka tekee niistä paremman listan taas pelata. Deathstarit on kovia koska neki irtoo tarvittaessa moneks eri ryhmäks. Screamerstarin ongelma on ettei 8/9 oo vielä hyvä todennäkösyys. Muut demonit osaa mennä takas reserviin jos kusahtaa, mut screamerit ei.

Metan kartoittamiselle ei ehkä oo oleellista pohdiskella mikä on kivaa ja mikä mälsää.
Suomessa oma huomionsa on se, että piirit tosiaan on pieniä. Käytännössä 40k:ssa taitaa tällähetkellä olla kaksi keskusta pk-seutu ja Pirkanmaa. Mitä olen joskus noita osallistujalistoja katsellut, niin molemmissa on suunnilleen eri pelaajat, joka voi johtaa siihen, että paikallisesti voi odottaa kohtaavansa ihan erilaista settiä, riippuen missäpäin Suomea sinne turnaukseen menee. Ja jos ja kun useamman kerran vierailee, niin nopeasti sen paikallisen skenen sisäistää. Uuden armeijan tekeminen on kallista ja aikaavievää puuhaa ja pelaajia on vähän -> useimmiten ne samat armeijat esiintyy siellä samalla aluella järjestettävissä turnauksissa. Olen myös siinä ymmärryksessä, että täällä pk-seudulla "peli on kovempaa" eli turnaukset kilpailullisempia ja tuolla pohjoisemmassa Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa turnaukset sisältää enemmän häröskenuja, vaihtelua sallittuihin optioihin yms.
Haizelhoff
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Haizelhoff »

jamovoima kirjoitti:
Haizelhoff kirjoitti:Miten taas tästäkin keskustelusta on saatu näin dramaattista?

Suomessa oma huomionsa on se, että piirit tosiaan on pieniä. Käytännössä 40k:ssa taitaa tällähetkellä olla kaksi keskusta pk-seutu ja Pirkanmaa. Mitä olen joskus noita osallistujalistoja katsellut, niin molemmissa on suunnilleen eri pelaajat, joka voi johtaa siihen, että paikallisesti voi odottaa kohtaavansa ihan erilaista settiä, riippuen missäpäin Suomea sinne turnaukseen menee. Ja jos ja kun useamman kerran vierailee, niin nopeasti sen paikallisen skenen sisäistää. Uuden armeijan tekeminen on kallista ja aikaavievää puuhaa ja pelaajia on vähän -> useimmiten ne samat armeijat esiintyy siellä samalla aluella järjestettävissä turnauksissa. Olen myös siinä ymmärryksessä, että täällä pk-seudulla "peli on kovempaa" eli turnaukset kilpailullisempia ja tuolla pohjoisemmassa Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa turnaukset sisältää enemmän häröskenuja, vaihtelua sallittuihin optioihin yms.
Jep. Eri paikoissa on oma mikroskenensä. Siitähän näitä erimielisyyksiä nousee.
shiwan

Päätän nyt katkoa kukkoilun noraamalla sen ja olemalla jatkamatta omalta osaltani. Toivottavasti se on ok.
Hammerheart kirjoitti: Mutta siis loppuviimeinhän tässä on kyse siitä, että voiko jollain muulla kuin tuolla top kolmosella pärjätä järkevästi turnauksissa. Minusta voi ja siihen suuntaan olen todisteita tarjonnut. Sinun mukaasi ei voi, jos vastustajat ovat "perusfiksuja" ja väitteesi tueksi tarjoat Adepticonia.
Niin, tässä on nyt se tilanne, että minä puhun mahdollisuuksista sillä tasolla, että kirjan puitteissa voisi odottaa yltävänsä parhaan viiden tai edes kymmenen joukkoon ja sinä ylipäätään mahdollisuuksista. Turnauksien perusteella, jollainen mm. Adepticon on, ei ole mitään syytä olettaa, että olisi realistista pärjätä esimerkiksi mono-systereillä...mikä on sääli, koska ainakin itse diggailen niistä ihan suunnattomasti vaikka en haluakaan niillä itse pelata. Oma kokemus edellisistä siskoista oli hauska, joskin voitin vain joukkojen tasoeron takia siitä huolimatta että vastustaja oli takuuvarmasti parempi pelaaja...mikä siis on minun mielestäni naurettavaa ja osoitus siitä mikä tässä pelissä on pielessä. Vastaavasti olen ottanut takkiin monesti eldareilta ja vaikka vastustaja saattaa olla minua parempi pelaaja, hän lähinnä "facerollasi" pelien läpi. Tämä kertonee jotain siitä missä balanssi oli ennen astra militarumia ja nykyisiä CSMn dataslateja. Revanssit olisivat ihan jepa.
Mutta oleellinen kysymys on, että voiko esmes mariineilla (tai jollain muulla top kolmosen ulkopuolisella armeijalla) mennä turnaukseen ja odottaa mielekkäitä pelejä. Vastaus lienee, että voi.
Olen täysin samaa mieltä. Tai no, riippuu siitä minkä mieltää olevan mielekästä. Jos vaade on aidosti kilpailukykyinen voiton mahdollisuus niin...no, joidenkin kirjojen cheddar on maukkaampaa kuin toisten. Jos mielekästä on päästä haastamaan itseään/oppimaan niin sinne voi mennä millä vaan armeijalla. Itse menisin hakemaan lähinnä erilaista kokemusta jos jotain (vaikka varmaan siinä oppisikin paljon).
Hauskasti muuten peilautuu tämä ketju tähän ketjuun: viewtopic.php?f=15&t=107822
Jännästi jopa. :D Olennaisin motivaatiokommentti mielestäni oli tämä: viewtopic.php?f=15&t=107822#p1253904
shiwan

jamovoima kirjoitti:Ne taitaa olla ihan samalla tavalla houseruletettuja nuo isommatkin turnaukset kuitenkin?
Osa on. Vegasissa taisi olla aika avointa.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

shiwan kirjoitti:Päätän nyt katkoa kukkoilun noraamalla sen ja olemalla jatkamatta omalta osaltani. Toivottavasti se on ok.
En ole ihan varma mitä noraaminen tarkoittaa, mutta tuota viimeisintä kirjoittaessani tuli saman kaltaisia pohdintoja itsellenikin. Eli joo, jääköön tämä keskinäinen paremmuutemme ratkaisemattomaksi tällä kertaa :P
Hammerheart kirjoitti:Niin, tässä on nyt se tilanne, että minä puhun mahdollisuuksista sillä tasolla, että kirjan puitteissa voisi odottaa yltävänsä parhaan viiden tai edes kymmenen joukkoon ja sinä ylipäätään mahdollisuuksista. Turnauksien perusteella, jollainen mm. Adepticon on, ei ole mitään syytä olettaa, että olisi realistista pärjätä esimerkiksi mono-systereillä...mikä on sääli, koska ainakin itse diggailen niistä ihan suunnattomasti vaikka en haluakaan niillä itse pelata. Oma kokemus edellisistä siskoista oli hauska, joskin voitin vain joukkojen tasoeron takia siitä huolimatta että vastustaja oli takuuvarmasti parempi pelaaja...mikä siis on minun mielestäni naurettavaa ja osoitus siitä mikä tässä pelissä on pielessä. Vastaavasti olen ottanut takkiin monesti eldareilta ja vaikka vastustaja saattaa olla minua parempi pelaaja, hän lähinnä "facerollasi" pelien läpi. Tämä kertonee jotain siitä missä balanssi oli ennen astra militarumia ja nykyisiä CSMn dataslateja. Revanssit olisivat ihan jepa.
Parhaan kymmenen joukkoon pääseminen toki riippuu paljon turnauksen koosta ;) M

utta juu ymmärrän pointtisi ja en ole eri mieltä, etteikö Adepticonin top kymppiin olisi siskoilla aika harvinaisen ankara ylämäki tarvottavanaan. Suomessa on kuitenkin turnauksia, joissa kuvittelisin, että siskotkin saavat mielekkäitä pelejä ja voivat päästä puolen välin paremmalle puolelle, vaikka kulta jäisikin saamatta. Ehkä pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja koettaa (pelasin siskoja nelosedikassa ja kyllä se armeija edelleen maalattuna kaapista löytyy - tosin ei erityisen optimoituna tähän edikkaan...).
Olen täysin samaa mieltä. Tai no, riippuu siitä minkä mieltää olevan mielekästä. Jos vaade on aidosti kilpailukykyinen voiton mahdollisuus niin...no, joidenkin kirjojen cheddar on maukkaampaa kuin toisten. Jos mielekästä on päästä haastamaan itseään/oppimaan niin sinne voi mennä millä vaan armeijalla. Itse menisin hakemaan lähinnä erilaista kokemusta jos jotain (vaikka varmaan siinä oppisikin paljon).
Juu, samaa mieltä että kyllä se voiton hakeminen on varmasti mielekkäämpää noilla paremmilla armeijoilla. Toisaalta nuo regulaarit on sen verta hyviä pelaamaankin, että optimoidullakin listalla voi voiton mahdollisuudet olla laihat ;)

Edit: ai niin - alkuperäisen kysymykseen vielä yksi huomio: uusi edikkahan on huhujen mukaan ihan nurkan takana ja aiheuttanee jonkinlaisia meta-muutoksia lähiaikoina.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
shiwan

Hammerheart kirjoitti: utta juu ymmärrän pointtisi ja en ole eri mieltä, etteikö Adepticonin top kymppiin olisi siskoilla aika harvinaisen ankara ylämäki tarvottavanaan. Suomessa on kuitenkin turnauksia, joissa kuvittelisin, että siskotkin saavat mielekkäitä pelejä ja voivat päästä puolen välin paremmalle puolelle, vaikka kulta jäisikin saamatta. Ehkä pitäisi ottaa lusikka kauniiseen käteen ja koettaa (pelasin siskoja nelosedikassa ja kyllä se armeija edelleen maalattuna kaapista löytyy - tosin ei erityisen optimoituna tähän edikkaan...).
Vaikka kuinka tulisi takkiin niin ainakin minulta saa munakas veto-pisteet. Ylipäätään voittotavoitteellisiin kisoihin lähteminen altavastaajana on mielestäni arvostettavampaa kuin jopa voitto. “It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog.” - Twain
Juu, samaa mieltä että kyllä se voiton hakeminen on varmasti mielekkäämpää noilla paremmilla armeijoilla. Toisaalta nuo regulaarit on sen verta hyviä pelaamaankin, että optimoidullakin listalla voi voiton mahdollisuudet olla laihat ;)
Sekin toki on totta. Itseä kuitenkin nyppii vähemmän ottaa takkiin koska vastustaja pelasi paremmin kuin koska armeijani lähtökohtaisesti nyt vaan on sub par kärkikahakoihin. Toisaalta, minä nyt muutenkin pelaan "haulikkolistoja" joten mikä tahansa koherentti paketti varmaan veisi niitä mennen tullen. :D

OT: Siihen balanssikeskusteluun, yksi ihan ok korjaus voisi olla tehdä walkereista deny-yksiköitä ja ruuvata ajoneuvojen damagetable siihen suuntaan mikä rakennuksilla on, eli että maksimaalinen tuho saavutettaisiin vain vaikka tuloksella 7+ (ehkä jopa 8+)...mikä taas olisi helppo saada mukaan laittamalla damagetablen pohjalle tulos #1 no additional damage. Vaihtoehtoisesti vähennettäisiin tuloksesta vaikka puolet kympin ylittävästä armor valuesta (pyöristettynä ylöspäin). Silti monstereita heikompia monella tapaa, mutta ainakin lähempänä toisiaan. Ainakin av13 walkerit alkaisi olemaan ihan kova juttu hyvin nopeasti. Tämä siis irrallisena ideana.
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

jamovoima kirjoitti:Käytännössä 40k:ssa taitaa tällähetkellä olla kaksi keskusta pk-seutu ja Pirkanmaa.
Turku counts as pk-seutu? ;)

Todellisuudessahan täällä ei juuri 40k-skeneä ole (ainakaan turnauspelaamisen osalta), eli sikäli ihan hyvin voi jättää mainitsematta. Fanatic kyllä kerää joka kerta pelaajia, mutta lähes pelkästään muualta Suomesta.
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

Ei helvetti pojat kun tätä lukee, vaikutelma jonka saa on että juu, ei kukaan 40k:ta oikeastaan Suomessa edes pelaa, helsingissä enimmäkseen muutama etc hampaat irvessä seerstar pro, tampereella pari hassua pelaajaa, Keski-Suomessa maggaraa ja kaljaa olevia jonneja ja turussa Malkuth. Pelin balanssi auttamattomasti rikki eikä ollut hyvä alunperinkään, suunta on vain alaspäin ja vanhaan aikaan kaikki oli paremmin. Ei tilanne nyt ihan noin masentava ole :D

Ensinnäkin tuosta että kutosedikka tappoi innostuksen peliin olen vieläkin eri mieltä. Tämä täsmälleen sama keskustelu menty aikaisemminkin, mutta itse olen juossut turnauksissa kutosedikan aika paljon vaikkakin enimmäkseen Orivedellä ja Tampereella myönnän, ja ainakin siellä pelit ovat olleet mukavia, listat ja armeijat ihan kiinnostavia, ja vastapelaajat pitkälti ihan reilua sakkia. Yksi kaverin armeijalla pelaamaan tullut nyyppä joka ei tiennyt säännöistä mitään ja huijasi törkeästi sitä kompensoidakseen, yksi etc pelaaja jonka neljän vai viiden chapter masterin deathstar ignore cover orbitaleilla oli vähän meh pelata vastaan, mutta kaveri itse oli ihan mukava tyyppi. Suurin osa peleistä on ollut mukavia.

Se on ihmeellistä miten aina vain se uskomus että asiat olivat ennen paremmin vain pysyy ja toistuu uudelleen ja uudelleen. Joka ikisessä edikassa on ollut aina ne pari juustokomboa jotka ovat aina olleet voittajia, ei tilanne ole siitä miksikään muuttunut. Ei ole ollut mitään ihmeellistä pari edikkaa sitten ollutta kulta-aikaa jolloin peli oli balanssissa, figut ei maksanut mitään, ihmiset eivät pelanneet turnauksissa voittaakseen ja paikan päällä sai aina ilmaiset pullakahvit ja kossupullon. Kärjistystä myönnän, mutta vähän huumoria tällä foorumilla tarvittaisiinkin, ei ne pikku-ukot joita me maalataan ole nyt niin srs business : )

Ja sitten nykyisestä metasta. Se että jenkkiturnauksissa joku lista voitti ei tarkoita että sen saman listan hiilikopio tulee vastaan joka turnauksessa täällä. Monella pelaajalla täällä Suomen pienessä skenessä ei juuri innostusta riitä kuluttaa muutamaa sataa euroa voittajakomboon joka pysyy hyvänä ehkä vuoden, tai tilata forgelta titaania armeijan hinnalla. Ja toisin kuin Shiwan näyttää uskovan, turnaukseen voi mennä muutakin kuin hampaat irveessä pokaalille mielentilassa, ja se että oma codex ei ole metan huipulla ei vie kaikkea iloa pelistä. Niitä paria aivan hirvittävää juustokomboa lukuunottamatta matsit voivat mennä ihan kumpaan tahansa suuntaan yleensä. Itse teen perushyvän listan, katson jos vaikka pääsisin top kymmeneen, pelaan muutaman pelin hyvällä mielellä, saan ehkä yhden rökäletappion jos käy huono mäihä jos se yksi niistä kahdesta turnausvoittajalistasta tulee vastaan, ja loput pelit on sitten parempia vääntöjä.

Ai niin, olen nyt vuoden alusta pelannut warmachinea kahdessa eri liigassa ja täsmälleen sama meno. Uudemmat releaset on parempia kuin vanhat, metassa on pari spam voittajalistaa jotka menee läpi kaikista muista ja on pitkälti kivi paperi sakset niiden voittajalistojen välillä. Eli ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolellakaan.

Olen varma että kohta joku kiskoo yhden lauseen tästä saarnastani, vääntää sen henkilökohtaiseksi loukkaukseksi jotakuta vastaan ja vastaa kahden rivin loukkauksella jättäen huomiotta kaiken muun mitä sanoin, mutta aivan sama. Ei 40k minulle ainakaan kuollut ole, ja hauskaa on sen kanssa vieläkin.
Bep.
shiwan

Kai sieltä nyt silti saa sen kossupullon?

Juu, mutta siis kysymys kuuluu kannattaako sinne turnaukseen mennä keepoilemaan? Onko parempi hakea muutama peli tasaisesti sieltä täältä hyvässä hengessä ja vai mennä runttaamaan se 3-4 peliä päivään väkisin ja saada huonolla tuurilla joka kerta sellainen lista vastaan jonka kohdalle osuessa voi sanoa oman listan kanssa vastustajalle "gg" pelaamatta ja lähteä bisselle?

Mitä edikan vaihtumisen ja peli-ilon yhteyteen tulee, minä koen kutosen loistavaksi. Eniten koko hommassa nyppii walkereiden turhuus verrattuna monstereihin ja lähitaisteluun pääsemisen hankaluus. Toisaalta, kuka käski tuoda puukon tulitaisteluun....? Säännöt ei ole minulle se ongelma vaan codexit joita on melko selkeästi suunniteltu ainakin kahteen ihan omaan liigaan joiden ei pitäisi olla ristiin keskenään kentällä.

Ja aloitukseen liittyen, olen sitä mieltä, ettei ne lentävät nyt niin kovia ole. On ne hyviä, mutta silti.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Darius kirjoitti:Paljon asiaa.
Taisikin tässä tulla ketjun paras viesti :) Kiitokset hyvästä lukemisesta.

Ja repesin urakalla Shiwanin "helppoa pelin tasapainottaminen olisi". Huomioiden että 100% tasapainottaminen on 100% mahdotonta ei edes lähelle pääseminen todellakaan ole mitenkään helppoa :D
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Remos

Viesti Kirjoittaja Remos »

Hammerheart kirjoitti: Edit: ai niin - alkuperäisen kysymykseen vielä yksi huomio: uusi edikkahan on huhujen mukaan ihan nurkan takana ja aiheuttanee jonkinlaisia meta-muutoksia lähiaikoina.
Kiitti : D seuraan kyllä Sotua ja Faeittia pluus ehkä saatan kyttäillä muitakin sivuja ja huhuja. En ole vain pelannut hetkeen ja nyt sain ison läjän mariineja, niin jäi vähän mietityttämään nämä. Näen kyllä miksi divination -disciliplililii on suosittu ja ymmärrän deathstarien syvimmän olemuksen, en sitä, miksi niitä halutaan pelata, vaan sen, miksi ne ovat hyviä.

Mutta juuri pelasin kaverin kanssa MtG:tä muutaman erän ja siinä olisin voinut aloituspakallani vaan kaataa pöydän ja lapsia himaan, kun toisella oli kaikki mahdolliset herkut ja tortut. Sen sijaan 40K:ssa, sanotte mitä sanotte, en ole koskaan kokenut tällaista, mielestäni en siis ole koskaan hävinnyt armeijalle.
Ja ei, en hypi aina innoissani GW:n julkaisuista. Mainittakoon vaikka Taurox, CD ja CSM eroaminen toisistaan, tai uudesta nettisivusta... mä en löydä sieltä mitään.
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Furinji
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Furinji »

Tämä nyt hipoo asian viertä ehkä hieman viistäen, mutta eikö yksi iso syy aika monelle lähteä turnaukseen ole se, että ne oman peliporukan tyypit ja armeijat on jo koluttu niin loppuun, että turnaus on aika kätevä tapa saada uusia vastustajia pöydän vastapuolelle ja mielenkiintoa peliin uusista armeijoista ja taktiikoista. (Sitten tietysti käy niin, että pariutuu turnauksessa vastakkain niiden oman porukan mukaan lähteneiden jantterien kanssa, mutta se nyt sitten taas asia erikseen.)
shiwan

tneva82 kirjoitti:Ja repesin urakalla Shiwanin "helppoa pelin tasapainottaminen olisi". Huomioiden että 100% tasapainottaminen on 100% mahdotonta ei edes lähelle pääseminen todellakaan ole mitenkään helppoa :D
Njoo, jos sen ottaa noin niin onhan se parhaimmillaankin sarkasmia/ironiaa/totaalista typeryyttä. Tarkoitin kyllä lähinnä sitä, että tilanne jossa kärjessä ns. virallisilla säännöillä pelattaessa olisi vaihtuvuutta ei ole niin hirveän iso temppu etteikö sen saisi kohtalaisen helposti aikaan. Tämä nykyinen "tehtiin homma näin, miellytti tai ei, mutta sitä ei nyt lähdetä korjaamaan, piste"-linjaus on aika typerä... :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”