"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Meta

Warhammer 40.000 -pelin palsta, jossa on tarkoitus keskustella kaikista niistä aiheista, jotka eivät sovellu muihin otsikoihin. Kysymyksiinkin vastataan, mutta käytä kuitenkin ensin hakua.
Lord of Carcassonne

Re: Meta

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Darius kirjoitti:Ei helvetti pojat kun tätä lukee, vaikutelma jonka saa on että juu, ei kukaan 40k:ta oikeastaan Suomessa edes pelaa, helsingissä enimmäkseen muutama etc hampaat irvessä seerstar pro, tampereella pari hassua pelaajaa, Keski-Suomessa maggaraa ja kaljaa olevia jonneja ja turussa Malkuth. Pelin balanssi auttamattomasti rikki eikä ollut hyvä alunperinkään, suunta on vain alaspäin ja vanhaan aikaan kaikki oli paremmin. Ei tilanne nyt ihan noin masentava ole :D

Ensinnäkin tuosta että kutosedikka tappoi innostuksen peliin olen vieläkin eri mieltä. Tämä täsmälleen sama keskustelu menty aikaisemminkin, mutta itse olen juossut turnauksissa kutosedikan aika paljon vaikkakin enimmäkseen Orivedellä ja Tampereella myönnän, ja ainakin siellä pelit ovat olleet mukavia, listat ja armeijat ihan kiinnostavia, ja vastapelaajat pitkälti ihan reilua sakkia. Yksi kaverin armeijalla pelaamaan tullut nyyppä joka ei tiennyt säännöistä mitään ja huijasi törkeästi sitä kompensoidakseen, yksi etc pelaaja jonka neljän vai viiden chapter masterin deathstar ignore cover orbitaleilla oli vähän meh pelata vastaan, mutta kaveri itse oli ihan mukava tyyppi. Suurin osa peleistä on ollut mukavia.

Se on ihmeellistä miten aina vain se uskomus että asiat olivat ennen paremmin vain pysyy ja toistuu uudelleen ja uudelleen. Joka ikisessä edikassa on ollut aina ne pari juustokomboa jotka ovat aina olleet voittajia, ei tilanne ole siitä miksikään muuttunut. Ei ole ollut mitään ihmeellistä pari edikkaa sitten ollutta kulta-aikaa jolloin peli oli balanssissa, figut ei maksanut mitään, ihmiset eivät pelanneet turnauksissa voittaakseen ja paikan päällä sai aina ilmaiset pullakahvit ja kossupullon. Kärjistystä myönnän, mutta vähän huumoria tällä foorumilla tarvittaisiinkin, ei ne pikku-ukot joita me maalataan ole nyt niin srs business : )

Ja sitten nykyisestä metasta. Se että jenkkiturnauksissa joku lista voitti ei tarkoita että sen saman listan hiilikopio tulee vastaan joka turnauksessa täällä. Monella pelaajalla täällä Suomen pienessä skenessä ei juuri innostusta riitä kuluttaa muutamaa sataa euroa voittajakomboon joka pysyy hyvänä ehkä vuoden, tai tilata forgelta titaania armeijan hinnalla. Ja toisin kuin Shiwan näyttää uskovan, turnaukseen voi mennä muutakin kuin hampaat irveessä pokaalille mielentilassa, ja se että oma codex ei ole metan huipulla ei vie kaikkea iloa pelistä. Niitä paria aivan hirvittävää juustokomboa lukuunottamatta matsit voivat mennä ihan kumpaan tahansa suuntaan yleensä. Itse teen perushyvän listan, katson jos vaikka pääsisin top kymmeneen, pelaan muutaman pelin hyvällä mielellä, saan ehkä yhden rökäletappion jos käy huono mäihä jos se yksi niistä kahdesta turnausvoittajalistasta tulee vastaan, ja loput pelit on sitten parempia vääntöjä.

Ai niin, olen nyt vuoden alusta pelannut warmachinea kahdessa eri liigassa ja täsmälleen sama meno. Uudemmat releaset on parempia kuin vanhat, metassa on pari spam voittajalistaa jotka menee läpi kaikista muista ja on pitkälti kivi paperi sakset niiden voittajalistojen välillä. Eli ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolellakaan.

Olen varma että kohta joku kiskoo yhden lauseen tästä saarnastani, vääntää sen henkilökohtaiseksi loukkaukseksi jotakuta vastaan ja vastaa kahden rivin loukkauksella jättäen huomiotta kaiken muun mitä sanoin, mutta aivan sama. Ei 40k minulle ainakaan kuollut ole, ja hauskaa on sen kanssa vieläkin.
"Antaa aplodit"
Malkuth kirjoitti:
jamovoima kirjoitti:Käytännössä 40k:ssa taitaa tällähetkellä olla kaksi keskusta pk-seutu ja Pirkanmaa.
Turku counts as pk-seutu? ;)

Todellisuudessahan täällä ei juuri 40k-skeneä ole (ainakaan turnauspelaamisen osalta), eli sikäli ihan hyvin voi jättää mainitsematta. Fanatic kyllä kerää joka kerta pelaajia, mutta lähes pelkästään muualta Suomesta.
Koska sun järjestämät 40k turnaukset ovat olleet loistavia niin tottakai ne kerää osallistujia.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Darius kirjoitti:Ensinnäkin tuosta että kutosedikka tappoi innostuksen peliin olen vieläkin eri mieltä. Tämä täsmälleen sama keskustelu menty aikaisemminkin, mutta itse olen juossut turnauksissa kutosedikan aika paljon vaikkakin enimmäkseen Orivedellä ja Tampereella myönnän, ja ainakin siellä pelit ovat olleet mukavia, listat ja armeijat ihan kiinnostavia, ja vastapelaajat pitkälti ihan reilua sakkia. Yksi kaverin armeijalla pelaamaan tullut nyyppä joka ei tiennyt säännöistä mitään ja huijasi törkeästi sitä kompensoidakseen, yksi etc pelaaja jonka neljän vai viiden chapter masterin deathstar ignore cover orbitaleilla oli vähän meh pelata vastaan, mutta kaveri itse oli ihan mukava tyyppi. Suurin osa peleistä on ollut mukavia.
Niin no, oletan että jamo puhui omasta puolestaan eikä mitenkään globaalisti.
Se on ihmeellistä miten aina vain se uskomus että asiat olivat ennen paremmin vain pysyy ja toistuu uudelleen ja uudelleen. Joka ikisessä edikassa on ollut aina ne pari juustokomboa jotka ovat aina olleet voittajia, ei tilanne ole siitä miksikään muuttunut. Ei ole ollut mitään ihmeellistä pari edikkaa sitten ollutta kulta-aikaa jolloin peli oli balanssissa, figut ei maksanut mitään, ihmiset eivät pelanneet turnauksissa voittaakseen ja paikan päällä sai aina ilmaiset pullakahvit ja kossupullon. Kärjistystä myönnän, mutta vähän huumoria tällä foorumilla tarvittaisiinkin, ei ne pikku-ukot joita me maalataan ole nyt niin srs business : )
Toisaalta ainoa, joka taisi mitään tuon suuntaistakaan sanoa oli jamo. Minä sanoin toista ja shiwan lähinnä kysyi, että miten se nyt mihinkään liittyi, eli sikäli tämä meni nyt ehkä hieman ohi.
Ja sitten nykyisestä metasta. Se että jenkkiturnauksissa joku lista voitti ei tarkoita että sen saman listan hiilikopio tulee vastaan joka turnauksessa täällä. Monella pelaajalla täällä Suomen pienessä skenessä ei juuri innostusta riitä kuluttaa muutamaa sataa euroa voittajakomboon joka pysyy hyvänä ehkä vuoden, tai tilata forgelta titaania armeijan hinnalla.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Onhan se toki hieman outoa, että peliä tasapainottaa se, että armeijan tekeminen on niin kallista ja aikaavievää, mutta näin nyt vaan on.
Ai niin, olen nyt vuoden alusta pelannut warmachinea kahdessa eri liigassa ja täsmälleen sama meno. Uudemmat releaset on parempia kuin vanhat, metassa on pari spam voittajalistaa jotka menee läpi kaikista muista ja on pitkälti kivi paperi sakset niiden voittajalistojen välillä. Eli ei se ruoho ole vihreämpää aidan toisella puolellakaan.
Tuo on vaarallista puhetta - masiinapelaajat ei saisi sanoa tuommoisia ääneen hammeri-foorumilla ;)
Ei 40k minulle ainakaan kuollut ole, ja hauskaa on sen kanssa vieläkin.
Niin, tähän me taidettiin shiwaninkin kanssa jotakuinkin päätyä. Hölkyn kölkyn siis vaan.
Remos kirjoitti:
Hammerheart kirjoitti: Edit: ai niin - alkuperäisen kysymykseen vielä yksi huomio: uusi edikkahan on huhujen mukaan ihan nurkan takana ja aiheuttanee jonkinlaisia meta-muutoksia lähiaikoina.
Kiitti : D seuraan kyllä Sotua ja Faeittia pluus ehkä saatan kyttäillä muitakin sivuja ja huhuja. En ole vain pelannut hetkeen ja nyt sain ison läjän mariineja, niin jäi vähän mietityttämään nämä. Näen kyllä miksi divination -disciliplililii on suosittu ja ymmärrän deathstarien syvimmän olemuksen, en sitä, miksi niitä halutaan pelata, vaan sen, miksi ne ovat hyviä.
Joo, en siis meinannutkaan että tuo tulee sinulle yllätyksenä, vaan lähinnä vaan halusin painottaa, että oletettavasti melkomoisen suuri mullistus on tulossa ja sikäli tämän ketjun mielipiteet tuskin pitävät kauaa paikkaansa.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Darius

Viesti Kirjoittaja Darius »

shiwan kirjoitti:Kai sieltä nyt silti saa sen kossupullon?

Juu, mutta siis kysymys kuuluu kannattaako sinne turnaukseen mennä keepoilemaan? Onko parempi hakea muutama peli tasaisesti sieltä täältä hyvässä hengessä ja vai mennä runttaamaan se 3-4 peliä päivään väkisin ja saada huonolla tuurilla joka kerta sellainen lista vastaan jonka kohdalle osuessa voi sanoa oman listan kanssa vastustajalle "gg" pelaamatta ja lähteä bisselle?
Ja se mitä minä sanon on että kannattaa. Todellisia nowin match uppeja tulee aika harvoin, ei edes kerran turnauksessa. Keskimääräisessä turnauksessa on se 2-3 kaveria joilla on metavoittajalista yleensä 20+ pelaajasta. Ja voittoprosentti noilla varmistaa että jos et saa ekalla kierroksella vastaan noita, et tule saamaan niitä lopputurnauksen aikanakaan. Ja useasti kun peli on näyttänyt aivan selvältä on käynytkin eri tavalla. Nettilistat ottavat monia oletuksia siitä mitä tulee ja mitä ei tule vastaan, ja voivat äkisti alkaa nikotella kun vastaan tulee jotakin jota ei yleensä käytetä.

Ei sinun minua tarvitse uskoa, mutta nuo ovat omat kokemukseni. Suosittelisin että menisit muutamassa turnauksessa pelaamaan, ennen kuin muodostat mielipiteen siitä ovatko ne käymisen arvoisia vai eivät. Itse tein näin ja tulin siihen tulokseen että ovat. Netti maalaa aika ruman kuvan kilpailullisesta pelaamisesta, mutta todellisuus ei ole läheskään niin hirveä. Tuskin ne paljon kammotut ETC pelaajatkaan vievät saunan taakse tiimikaveria joka tekee virheen jossakin pelissään.
Bep.
shiwan

Viesti Kirjoittaja shiwan »

Pistetään harkintaan. Uskon kyllä, että pääosa porukasta on siellä pelaamassa ja nämä ETC-jannutkin varmaan lähinnä treenaamassa. Ja kuten sanottu, ei nypi ottaa takkiin paremmalta pelaajalta.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
HaNNuBaL

Viesti Kirjoittaja HaNNuBaL »

Suosittelen käymään turnauksissa, itse en ole vähään aikaan käynyt kun oma armeija ei toimi ja kohta tulossa uusi kirja niin on turha lähteä uppimaan armeijaa vielä. Vähän se tympii kun en ole vielä kertaakaan voittanut uusia eldareita tai nekroneita kun en niihin löydä lääkkeitä ilman isompaa armeijan muutosta ja sit ne kovat listat aina niille voi hymyillä ja antaa ekan vuoron ja käydä sit oluella kun on hyvin aikaa ennen seuraavaa kierosta. Ja muutenkin turneesta voi nauttia erillailla kun on pienes nousussa ;)
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Hammerheart kirjoitti:
Darius kirjoitti:Ensinnäkin tuosta että kutosedikka tappoi innostuksen peliin olen vieläkin eri mieltä. Tämä täsmälleen sama keskustelu menty aikaisemminkin, mutta itse olen juossut turnauksissa kutosedikan aika paljon vaikkakin enimmäkseen Orivedellä ja Tampereella myönnän, ja ainakin siellä pelit ovat olleet mukavia, listat ja armeijat ihan kiinnostavia, ja vastapelaajat pitkälti ihan reilua sakkia. Yksi kaverin armeijalla pelaamaan tullut nyyppä joka ei tiennyt säännöistä mitään ja huijasi törkeästi sitä kompensoidakseen, yksi etc pelaaja jonka neljän vai viiden chapter masterin deathstar ignore cover orbitaleilla oli vähän meh pelata vastaan, mutta kaveri itse oli ihan mukava tyyppi. Suurin osa peleistä on ollut mukavia.
Niin no, oletan että jamo puhui omasta puolestaan eikä mitenkään globaalisti.
Näinpä, tosin olen havainnut muutamilla muillakin jääneen turnauspelit vähemmälle viimeaikoina. Kivahan peliä on yhä pelailla, jos molemmat on samalla asenteella liikkeellä. Itsekin käyn sillointällöin rennommissa turnauksissa (esim. Tampereella oli joskus varsin hauskaa). Pelaajat on kuitenkin mukavia ja suurimmaksi osaksi tuttuja. Ilmapiiri on tuhatkertaa rennompi, kuin esim. MtG turnauksissa, joihin olen joskus erehtynyt osallistumaan. Itse en vaan jaksa enää lämmetä pelaamaan aina noita samoja sääntökirjan skenaarioita (jotka eivät edes ekaa kertaa pelattaessa olleet mitenkään huikean hyviä ja mielenkiintoisia), enkä myöskään jaksa pelata yhtään peliä mitään kikkadeathstareja vastaan, joten normiturnaukset ei oikein ole minun juttuni. Sellaista vastaan on kyllä varmasti hauskaa, jos on itse illat pitkät kehitellyt omaa "metabustaajaa", mutta itse ens iitä jaksa innostua. Vitosedikassa ja kutosen alkupuolella noita kikka-armeijoita näkyi paljon vähemmän, koska pelin kovimmat jutut olivat jotain muuta, jolloin lollottelulistoillakin oli vähän vapaampaa pelata. Grey knight razorspämmiltä tuli ihan samaan tapaan turpaan, mutta niitä vastaan oli sentään olemassa mahdollisuus muutaman onnekkaan nopanheiton avulla päästä peliin mukaan. Jotain 4+2+3+re-roll-hitandrun-re-rollkaikkiheitot-ignore cover-liikkuu24"vuorossa armeijoita vastaan ei oikein voi luottaa onneen ihan niissä määrin ja liikkeen ja muiden etujen takia niitä on hankala pelata pussiinkaan.
Varmaan syksyllä koitan taas itse järkkäillä jotain vaihtoehtoisempaa 40k-happeningia noppakerholla, tervetuloa sinne sitten vaan kaikki :)
emniemi

Viesti Kirjoittaja emniemi »

Uutta Highlanderia kehiin, se on kyllä tosi hauska versio 40K:st pelata turnausperiaatteella :)
Ronick

Viesti Kirjoittaja Ronick »

Pääkaupunkiseudun 40k-skene tarvis kyl ehkä enemmän vähän erilaisia turnauksia. Kaks hauskinta turnausta lähiaikoina on ollut juuri toi allianssi-turnaus, jonka listat taidettiin tonne ekalle sivulle postata, ja Jamon järkkäämä Highlanderi. Johtuu varmaan just siitä, että niissä yritettiin vähän eri tavoilla saada ihmisiä tuomaan löysempiä listoja ja sit pelattiin aika rennolla meiningillä. En väitä, et tällänen 40k olis mulle erityisesti mieleen, mut kyl se tuntu aika hauskalta vaihtelulta. Ja veikkaan, et tälläsiin turnauksiin saatais mukaan just niitä, jotka on kyllästynyt tohon perus 6. edikan turnausmeininkiin. Ja varmasti monet etc-pelletkin haluis tulla välillä löysäilee ja pelaa tyhmii / hauskoi listoi mitä ei voi treenatessa koskaan pelaa.

Mun mielest pitää luottaa pelaajiin. Jos turnaus järjestetään meiningillä "rentoa menoa, älkää tuoko liian kovia listoja", niin kyllä suurin osa pelaajista tätä tulee noudattamaan. Tälläsis turnauksis ei lisäks pitäis olla palkintoja, tai sit ne olis jotain ihan läppäjuttui (highlander-turnauksesta voitin highlander 1 dvd:n, kiitos siitä).

Mua ei sinäänsä haittaa "oikeissa" turnauksissa, että jotkut kirjat / listat on paljon parempia kun muut. Välil on tosi hauskaa pelata huonoo matchuppii sillai, et yrittää vaan nitkuttaa mahdollisimman paljon pisteitä siitä irti. Jos mä häviin necroneilla hammer and anvilis taulle 20 - 0, niin kyl se harmittaa, mut jos matsi päättyy vaik 12 - 8 tappioks mulle, ni se on jo aika tyydyttävää.
jamovoima
Valvoja

Sattumalta olin muuten itse tuon Alliancesin pistekuningas. Ehkä tässä pehmeiden arvojen perään huutelussa onkin siis oma lehmä ojassa ;)
Wynn

Viesti Kirjoittaja Wynn »

Onks meidän Pohjoisen etäpesäke sit laskettavissa Tampereen porukkaan? ;) Täällä on vähän nyt viimeaikoina kuppikuntaantunut taas vissihi porukat, fantsunki peli-illoissa näkkyy vähempi pelaajia ku aikasemmin ja tästä syystä armeijoiden monimuotoisuus on pikkasen laskenut(tosin itelläki hidastaa työt harrastamista, perkele), esmes Eldaria ei taida nyt just aktiivisesti pelauttaa kukaan(What madness is this?) ja Taukkejaki on vaan yks valmis armeija (tosin tiiän että ainaki kaks Tau-armeijaa on kasauksessa.), toisaalta viime turnauksen voitti Fateweaverin johtamat demonit... Pitää katella jos sais taas jotenki aktivoitua tuota vanhaa kaartia ja keräiltyä noita muitaki porukoita enempi yhteisiin peleihin jolloin sais paikallista metaakin paremmin analysoitua. Oon mä vähän noita etelän turnauksiaki toisinaan sillä silmällä katellut mut pitäs A) saada porukka kerättyä kasaan jotta kannattaa lähtä autolla tai b) lentää jolloin järkevimmät vaihtoehdot on Helsingissä mut ne on ollu vähän aikataulullisesti vaikeita.
L:XVI/C:VIII
Hammerheart

Wynn kirjoitti:Onks meidän Pohjoisen etäpesäke sit laskettavissa Tampereen porukkaan? ;)
No jos Turkukin oli pääkaupunkiseutua, niin kai se sitten Oulukin on osa laajempaa Pirkanmaan seutukuntaa =D
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
jamovoima
Valvoja

Toki vielä puhuin "tästä pk-seudusta" vaikka olen itse Lappeenrannassa :)
Hammerheart

jamovoima kirjoitti:Toki vielä puhuin "tästä pk-seudusta" vaikka olen itse Lappeenrannassa :)
"Susiraja" ei siis enää ole Kehä III vaan Suomi-Venäjä-raja?
shiwan

Jos nyt pitäisi tehdä iloinen metan kolmijako niin miten codexit sijoittuisivat omana ryhmänään ja yksikkötyypit omanaan alla oleviin kategorioihin?

Hyvä
Keskitaso
Huono
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Hammerheart

Codexien huippubuildit vai yleisemmin ottaen? Esmes CSM on ymmärtääkseni ihan kelpo kun vaan maksimoi ne kovat jutut, mutta muutoin jättää hieman toivomisen varaa. Kun taas sitten Eldareilla (ainakaan Jamon puheiden mukaan) ei ole tämmöistä ongelmaa.
shiwan

Niin siis codexit kokonaisuuksina. Eldarit lienee aika selkeästi siellä kärjessä, huhujen mukaan kun vain bansheet ovat huonoja ja niidenkin huonous on suhteellista.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Tästä ketjusta näkee hyvin yleisen ilmiön; Se kuka huutaa lujiten (postaa), määrää miltä harrastuksen tila näyttää ulospäin katsojalle.

Hauska leikki: Hae foorumilta yhtäkään postia, jossa sanottaisiin faba/40k pelien olevan kivoja? ;)
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
shiwan

Merimetsä kirjoitti:Hauska leikki: Hae foorumilta yhtäkään postia, jossa sanottaisiin faba/40k pelien olevan kivoja? ;)
viewtopic.php?f=8&t=108193&start=20#p1260208

Ei tarvinut kaukaa hakea.
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Merimetsä kirjoitti: Hauska leikki: Hae foorumilta yhtäkään postia, jossa sanottaisiin faba/40k pelien olevan kivoja? ;)
Voisiko mieluummin etsia neulan heinasuovasta? Taitaisi olla helpompaa...
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Remos

Viesti Kirjoittaja Remos »

Noh, ehkä sain tästä sitten kaiken tarvittavan irti. Minusta on aina ollut mukavaa pelata 40k:ta, mutten olekaan turnauksissa pelaillut. Erinäisiä pelejä kylläkin 3rdE:n lopulta tähän päivään on tullu pelattua eri armeijoilla ja säännöillä, mutta suosittelen teille muillekin kaveripelejä enemmän niin ei tule niin paha mieli.
"Sotun sääntö numero kahdeksan: Ignooraa Remos aina."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “40k: Yleiset keskustelut”