Lista näytti tältä:
Primary detachment Farsight Enclaves
Allied detachment: Eldar
HQ 1 Warlord: Commander (85) 2 Missile Pod (2*15) Drone Controller (8) Target Lock (5) Talisman of Arthas Moloch (25) [153]
Elite 1: Riptide (180) Heavy Burst Cannon (0) Twin-linked Smart Missile System (0) Earth Caste Pilot Array (30) Velocity Tracker (20) Early Warning Override (5) [235]
Elite 2: Riptide (180) Heavy Burst Cannon (0) Twin-linked Smart Missile System (0) Velocity Tracker (20) Early Warning Override (5) [205]
Elite 3: Riptide (180) Ion Accelerator (5) Twin-linked Smart Missile System (0) Early Warning Override (5) [190]
Troop 1: Kroot Carnivore Squad (60) 1 Additional Kroot (6) 1 Hound (5) [71]
Troop 2: XV8 Crisis team (22) 2 Additional Crisis Shas'ui (2*22) Bonding Knife Ritual (3*1) 6 Missile Pod (6*15) 3 Target Lock (3*5) 6 Marker Drone (6*12) [246]
HS 1: Sky ray missile defence gunship (115) Blacksun filter (1) [116]
HS 2: Sky ray missile defence gunship (115) Blacksun filter (1) [116]
HS 3: XV88 Broadside team (65) 2 Additional Broadside Shas'ui (2*65) Bonding Knife Ritual (3*1) 3 High-yield Missle Pods (3*0) 3 Smart Missile Systems (3*0) 3 Early Warning Overrides (3*5) 4 Missile Drones (4*48) [261]
Olin alkujaan pelaillut muutaman pelin O'vesa-listaa pienellä muutoksella, mutta nyt buffikomentajan sijaan siinä hääri Eldrad. Listassa oli kyllä ihan hyvin potentiaalia, mutta jostain syystä en itse sitä saanut oikein toimimaan missään vaiheessa. Tämä taisi lähinnä kummuta omasta pelitaidon puutteesta kuin listan huonoudesta. Päädyin sitten vähän tavanomaisempaan listaan, mikä nojasi kolman 'tiden tuomaan kestävyyteen ja yleiseen tulivoimaan mitä Tau-listoilta tunnetusti löytyy. Monesti se kyllä tuli todettua, että buffikomentaja olisi loppupeleissä tuonut enemmän mahdollisuuksia, kuin Eldrad ja mopot tähän listaan mutta ehkä tässä kohtaa menin enemmän fiilistelypohjalta kun oli nuo mopot ja Eldrad tullut jo konvertoitua valmiiksi ja halusin käyttää niitä.
Suurin suorittaja jokaisessa pelissä taisi kuitenkin olla komentajan kriisiryhmä marker droneilla. Olin alunperin katsellukin Fight Clubeissa maastoa sillä silmällä, että luultavammin jokaisesta pelistä löytyy jokin LoSblokki jonka takaa voin hypellä edestakas kylvien ohjuksia ja BS boostareita riptideille ja broadsideille. Eivät kyllä oikein pettäneet yhdessäkään pelissä. Trooppistatus oli kivenkova lisä listassani, joka oli kyllä loppupeleissä todella kevyt siinä osastolla. Melkeinpä jokaisessa pelissä ne onnistuivat pysymään hengissä ja pitämään jonkin objektiivin minulle. Tämä kokoonpano tullaan näkemään jatkossakin listoissani.
Yleisesti ottaen muutenkin itse näin oman listani jonkin verran pehmeämpänä, kuin nykypäivän kuolemanpallotähdet. (Onneksi Allu todisti sen jälleen kerran, että ei sitä tähteä välttämättä tarvita, jos haluaa voittaa kutakuinkin kovatasoisimman turnauksen, mitä Suomesta löytyy :))
Ensimmäisistä kahdesta pelistä mulla ei ole hirveen tarkkoja muistikuvia enää. Ekassa Pauli alotti ihan vahvasti varastaen aloituksen, mutta hinasin itseni ohi kuitenkin aika selvästi. Toisessa pelissä OVV oli voittamassa, mutta peli vihellettiin poikki nelosen loppuun ja varastin parin pisteen voiton itselleni ja paikan ykköspöydällä. Jännitys oli suuri.
Ensimmäisen päivän saldo oli siis paalupaikka parin pisteen erolla. Jos sitä ei kukaan uskonut turnauksen alussa niin voin kyllä todeta, että en itsekkään ollut ees kuvitellut pärjääväni näin hyvin. Tarkoitus oli alusta lähtien taistella hampaat irvessä 8. paikasta ja käydä sitten häviämässä Eetulle peli kahdessa vuorossa :)Peli 3 vs. Jukka Halme SM+AM+Inq
Kantava ajatus omassa suunnitelmassa oli hankkitua eroon Jukan laaserkanuunoista ja Wyverneistä mahdollisimman pian. Sen verran, mitä ehdin funtsia ennen peliä oli se, että jos pystyn neutralisoimaan sen ampuvan blobin ei Jukalle jäisi enää loppupeleissä paljoa mitään millä paukutella mun hirviöitä kumoon.
Alku lähti tämän kannalta lupaavasti liikeelle, deposin aikalailla linjaan ja jäin katselemaan, mitä Jukka pistää pöydälle. Alkoi jo kieltämättä vähän sormia syyhyttää kun näin lascannonien olevan ihan hyvin omalla kantomatkalla ja conscriptkin jäívät sen verran kauas, että ei ollut pahemmin pelkoa niiden ilmestyvän mun linjoille sitomaan monsuja. Jukka teki siinä kyllä aivan selvän virheen ja aliarvioi mun pyssyttelyn määrän, varsinkin tuplatapilla toimivat SMS:ät olivat aikamoista murhaa heti pelin alusta lähtien. Siirtelin vielä muutamia juttuja vähän paremmille paikoille Eldradin kyvyillä ja jäin jännittyneenä odottamaan Coteazin tuplavarastusta, mikä ei sitten loppupeleissä onnistunutkaan.
Ensimmäinen vuorolla sain haettua aika hyvin sitä mitä etsinkin. Laaserkanuunoja kuoli 2 ja itse blobia taisi vähentyä siinä 25 miehen hujakoilla. Oikealla laidalla alottanut mopopomo vuosi itsensä myös yhteen haavaan. Arvelin, että Jukka lähtee vaan suojelemaan warlordia ja samalla vähän helpottaisi loppublobin poistelua. Skyrayt sitten eivät onnistuneet Wyvernin niitossa. Yksi taisi vuotaa yhden hiparin ja toinen 2, kun se yksi ainut läpi mennyt tuotti ykkösen nopasta. Hyppelin asioita edes takas ja levittelin komentajan kriisiryhmää lättyjä odotellessa.
Vastaus mun alotukseen oli ihan toimiva ja Jukka on selvästi sen kaliiberin pelaaja, että vaikka alussa tulikin tehtyä suurempaa virhettä ei se estä tarraamasta kiinni pelistä ja taistelemasta voitosta aivan loppuun saakka. Wyvernit, jäljellä olevat laaserkanuunat ja pomon orbabomba tappoivat kaikki broadsidet lukuunottamatta yhtä dronea. Tässä kohtaa noppa pyöri todella edullisesti minulle, kun se viimeinen lautanen heitti aivan käsittämättömän määrän nelosia jääden henkiin. Lopulta ei tuolla ollut mitään merkitystä, koska en kuitenkaan itse onnistunut nappaamaan FB:tä seuraavalla vuorollani ja Jukka sitten korjasi sen itselleen myöhemmin.
Kakkonen lähti vähän nihkeästi käyntiin, kun molemmat mun höttötroopeista päättivät tulla kentälle. En nähnyt mitään järkeä lähteä piilottelemaan mun krootteja siinä vaiheessa kun wyvernejä oli vielä kaikki 3 jäljellä. Ensimmäinen niistä wyverneistä olikin kätevästi rapidirangella mun reunasta ja ajattelin, että 22 laukauksella marker supportin kanssa pitäisi pystyä heittämään tarvittava 3-4 kutosta. Sainkin ensimmäisen niistä rikki ja toinen jäi yhteen hipariin. Kolmannen ammuin rikki riptidellä, mutta harmiksi se kolmas yhden hiparin tankki oli LoSin ulkopuolella ja jäi henkiin. Tässä kohtaan olisi ehkä pitänyt kokeilla lätyttää, jos sillä olisi onnistunut rikkomaan molemmat. Oli varmaan loppupelissä virihe jättää se yksi vaunu rauhaan melkeinpä loppupeliksi, se kuitenkin onnistui tehdä suhteellisen paljon hallaa vielä muutaman loppuvuoron ajan. Muuten armeija keskittyi blobiin ja consripteihin. Conscriptit olivat vielä ehkä vähän mun onneksi levittäytyneet niin pitkälle matkalle, että tulituksen tekemä rako yksikön keskelllä taisi olla siellä 20 tuuman tasolla, mikä pakotti ne liikkumaan seuraavat pari vuoroa vaan lähemmäksi toisiaan.
Jukan kakkonen toi mukanaan scoutit jotka lähtivät hakemaan mun jetbikejä takanurkasta. Eivät tainneet onnistua tappaa yhtään. Wyverni hoiteli krootit pois pelistä(josta tuli myös FB Jukalle) ja muu ampuminen taisi tehdä haavoja riptideille.
Kolmonen jatkui itseltä samaan malliin, poistelin figuja blobista josta taisi nyt hävitä viimeiset lascannonit jos muisti ei aivan kokonaan petä. Sivustalla skyray ja mopot yrittivät tappaa scoutit josta taisi kuitenkin jäädä pari figua henkiin. Jukka toi omallaan mopot ja psybäkin takanurkkaan piileskelemään objektiivin lähistölle. Onnistui myös ampumaan psybackilla yhden mopon jotka eivät kuitenkaan lähteneet karkuun. Muu ampuminen taisi poistaa marker dronen ja tehdä haavoja kriiseihin. Mopot boostailivat parempiin piiloihin raunioihin.
Nelosella jatkoin blobin ammuskelua lähinnä SMSllä LoSin puutteen takia. Poistin viimeiset scoutit ja boostailin omat mopot lähemmäs toista kentän laitaa. Tämä taisi olla ehkä se yksi suurin virhe, mitä pelissä tuli tehtyä. Ei aivan vieläkään avaudu itselle miksi näin tein, mutta tulipahan tehtyä. Eldradi, joka oli tähän mennessä lähinnä seisoskellut linjaston keskipisteessä lähti työntämään etiöppäin Riptiden kanssa. Tarkotuksena mennä contestaamaan/linebreikkaamaan Jukan oma objektiivi. Jukka ammuskeli mopot sitten pois wyvernillään ja tuli rymistelee mun kriisitiimiä omillaan. Gravit taisivat pettää kokonaan ja eivät tehneet yhtään haavaa. Taistelu päättyi haavattomaan tasuriin.
Vitosella Eldradi jatkoi matkaansa kohti objea ja Ionitide lähti jeesaamaan komentajaa lähitappeluun. En vielä onnistunut poistamaan psybäkkiä. Komentaja tappoi kersantin haasteessa ja muut onnistuivat mätkimään loput mopomiehet maan rakoon. Jukka ulosti omalla vuorollaan akolyytit objektiiville ja lähti yksi haavaisen chaptermasterin ja yarrickin johdattaman blobin rippeen kanssa kohti objeaan. (Taisi jäädä 2 kaartilaista siihen häröpalloon, mikä koostui 6+ IC:stä). Eldradin mukana tullut Riptide taisi tipahtaa yhteen haavaan ampumisesta. Wyverni jatkoi kriisitiimin kurmottamista tehden taas muutaman haavan sinne. Tässä kohtaa Jukka olisi kait voittanut parilla pisteellä, mutta peli kuitenkin jatkui vielä.
Kutosella Ionitide tappoi viimeisen wyvernin, skyray ja yksinäinen missile drone poistivat akolyytit objektiiviltä ja Eldrad siirtyi eteenpäin objektiiville. Ampumisessa poistin Coteazin ja muutaman muun napin blobin jämistä. Jälkikäteen katsellessa olisi varmaan ollut fiksumpaa olla menemättä kontestoimaan kyseistä objea ja keskittyä vaan ampumaan ne pois siitä. Riptidejä oli kuitenkin vielä 2 jäljellä ja kriisitiimi oli täysissä napeissa - pyssyt kyllä olisi riittänyt poistaa yksi haavainen mopopomo ja pari t3 nappia. Jukka sai tosi hyvän alun tässä kohtaa kun Misfortune meni sisään 2+ Denystä huolimatta. Ensimmäinen roundi taisi loppua siihen, että Eldrad otti pari haavaa ja onnistuin parin miinuksen moraalissa.
Lopputappelu oli sinänsä vähän surkuhupaisaa unohduksien ja tietämättömyyden määrässä. Jukka unohti hassunhauskat kranaattinsa, H&R komentajallaan ja itse ei tullut edes mieleen precision striket Eldradilla. Jukka myös kieltäytyi joka kerta haasteesta kanssa, koska luuli, että Eldradin keppi olisi AP2 kolmosen sijaan. Ehkä tämän voi laittaa taisteluväsymyksen piikkiin :p
Peli sitten lopulta päätty Eldradin vedettyä Jukan napit tarpeeksi kauas objektiivista ja itse edelleen pidettyä oman pään obje lopputulos oli 12-8 minun hyväksi.
Aivan järjettömän suuri käsi Jukalle ihan fantastisesta pelistä. Jos joku joskus ihmettelee, mikä saa meidät pelaamaan tätä peliä turnausympäristössä ja näillä 'tappiin asti viilatuilla' listoilla ei olisi tarvinnut kuin tulla katselemaan näitä pelejä. Peli oli todella jännittävä, suuria onnistumisia ja epäonnistumisia puolin ja toisin. Kaikki tuumat katsottiin ja viimeisetkin nopat heitettiin.
Mikä parasta: se oli HAUSKAA!
Illan suurin yllätys omalla kohdallani oli kyllä palkintojen jaossa kun War Headin tiimi oli päätynyt palkitsemaan nappini siisteimmän armeijan kokonaisuudesta. En tiedä näkykö se ulkoapäin, mutta kuvainnollisesti oma leukani tipahti lattialle tässä kohtaa. Olen pitänyt itseäni ihan ok pöytätason maalarina, joten tämmöinen osoitus oli kyllä todella hieno kokea ja suuri kiitos Teemulle ja kumppaneille, kun arvostavat munkin sudin jälkeä :)
Jatketaan vielä myöhemmin seuraavan päivän ensimmäisestä ja viimeisestä pelistäni Allun turnausvoittajalistaa vastaan!