Perinteinen hintakeskustelu, vuosimallia 2014
- Kdownunder
Re: Perinteinen hintakeskustelu, vuosimallia 2014
Itse hankin nappini melkeinpä aina uutena kaupasta, poislukien erikoistapaukset ja siitä huolimatta tämä on maalausvauhdillani katukoriksen jälkeen halvin harrastus mikä minulla on tai on pitkään aikaan ollut.
Kai joku on jo maininnut O/M/V -palstan, josta löytyy runsaassa valikoimassa nappeja edullisesti, joskun jopa koottuna ja pohjamaalattuna. Pienellä kyttäilyllä saa vielä haluamansa napit melko helposti ja "uutuksiakin" on aika hyvin tarjolla vaikka niissä hinta onkin jo vähän kovempi.
Kai joku on jo maininnut O/M/V -palstan, josta löytyy runsaassa valikoimassa nappeja edullisesti, joskun jopa koottuna ja pohjamaalattuna. Pienellä kyttäilyllä saa vielä haluamansa napit melko helposti ja "uutuksiakin" on aika hyvin tarjolla vaikka niissä hinta onkin jo vähän kovempi.
Re: Fabahuhuja & uutisia
Asiakashan se on aina väärässä, tottakai...Lord of Carcassonne kirjoitti:Risto kun viimeksi oli gw:hen yhteydessä niin faba puolesta oli gw:ltä aika surkeita uutisia yleisesti. Mutta sen sanon ainoastaan että gw oli itse väittänyt että suomen faba peliharrastajat ovat kuulemma itse potkineet peliä kintuille. Mitä lie tarkoittaa.
GW:n markkinointipolitiikka on ihan hanurista. Hyvänä esimerkkinä Ropecon, jonne tulee Warmachine/Hordes suunnittelija Jason Soles jenkkilästä asti Guest of Honoriksi, ja sitä kautta saadaan paljon makeata masiina -aiheista ohjelmaa, ja toivottavasti paljon uusia pelaajia. Samoin voi katsoa, onko conissa kuinka paljon GW esillä demoamassa pelejään. Oliko Model expossa ? Nostaako GW esiin putiikissaan Suomessa pelattavia tapahtumia ? Ei kaikkiin näihin. Fantsu tukee tapahtumia ja sinne saa esille mainoksia tapahtumiin, ja siitä pinnat siihen osoitteeseen, samoin kuin ainakin omat euroni.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Näin se vaan on, jos maalaa ne figut mitkä ostaa, ei sille mahdotonta hintaa pääse syntymään. Jos harrastuksena on figujen ostaminen, niin sitten sitä saa menemään paljon enemmän. Siinä menee vähän aikaa ennen kuin aloittelija saa maalatun armeijan pelikuntoon, mutta ainahan alkuun voi pelata osittain maalaamattomillakin. Sen jälkeen kun armeijan runko on olemassa, on harrastus kokonaisuudessaan hyvin kohtuuhintainen. Faba -armeijakirja päivittyy kerran kuudessa vuodessa, jolloin tarvitsee semmoisen 200€:n päivityksen, muuten armeija pysyy satunnaisilla päivityksillä iskussaan. Ja mahdollista toista armeijaa voi aina kasailla pikku hiljaa.Kdownunder kirjoitti:Itse hankin nappini melkeinpä aina uutena kaupasta, poislukien erikoistapaukset ja siitä huolimatta tämä on maalausvauhdillani katukoriksen jälkeen halvin harrastus mikä minulla on tai on pitkään aikaan ollut.
Nopat ja Taktiikka Ry
Jos Suomi ei kohtele Warhammeria suotuisasti, väittäisin vian olevan tosiaa jossain muualla kuin asiakkaassa.
Ja minun mielestäin on eri keskustelu että tukeeko paikallista Fantsulaa myös tarvehankinnoissaan vai tilaako tarpeensa nettikaupoista ja käy Fantsulandiassa vain pelaamassa. Sama asia on rinnastettavissa GW:n tukemiseen. Silti tilanne on melko räikeästi eri. Tämä on aihe mistä on puhuttu aikanaan täällä päin ainakin tuttujen fantsusetien ja -tätien kanssa, sekä muidenkin. Arvostan sitä palvelua mitä paikallinen liike antaa kaupungille.
Mutta...
Jälleen ehkä eri keskustelu kuin Fabauutiset, ja sopisi paremmin hintapolitiikkakeskustelun jatkeeksi? :D
Ja minun mielestäin on eri keskustelu että tukeeko paikallista Fantsulaa myös tarvehankinnoissaan vai tilaako tarpeensa nettikaupoista ja käy Fantsulandiassa vain pelaamassa. Sama asia on rinnastettavissa GW:n tukemiseen. Silti tilanne on melko räikeästi eri. Tämä on aihe mistä on puhuttu aikanaan täällä päin ainakin tuttujen fantsusetien ja -tätien kanssa, sekä muidenkin. Arvostan sitä palvelua mitä paikallinen liike antaa kaupungille.
Mutta...
Jälleen ehkä eri keskustelu kuin Fabauutiset, ja sopisi paremmin hintapolitiikkakeskustelun jatkeeksi? :D
Ei voi kuin toivoa GW:n kannalta, että harrastajien määrä vähenisi, jotta tommoinen inhottava kintuille potkiminen loppuisi.Lord of Carcassonne kirjoitti:Mutta sen sanon ainoastaan että gw oli itse väittänyt että suomen faba peliharrastajat ovat kuulemma itse potkineet peliä kintuille.
Aikaisemmasta historiasta muistelisin, että Carcassone + Risto ovat tuoneet esiin ETC -komppien negatiivista vaikutusta myyntiin. Komppihan vähentää todellakin esimerkiksi kallokanuunoiden tarvetta armeijaan, jos kompin mukaan pelaa. Samoin jää-phoenixit haikkareille. Et saa armeijaan kuin yhden. Elikkä pelaajalle, jolla jo ennenstään on demoniarmeija, tulee vähemmän kustannusta army bookin päivittymisestä. Uudelle pelaajalle hintavaikutusta on vähemmän, koska jotainhan siellä armeijassa joka tapauksessa on oltava. Hintamielessä siis kompin mukaan pelaavan päivityskustannus voi olla hiukan pienempi. Tämähän on pelaajalle vaan hyvä asia, ja GW:lle mahdollisesti huono.
Toisin päin voisi kysyä, mitä järkeä on tunkea army bookkiin 135 pinnan tykki, jolla on 3+ save ja 5+ wardi, neljä woundia, tekee strena 6:lla impacteja D6+1, crewi lyö killing bloweja, modeli aiheuttaa fearia, healaa impacteilla omia woundejaan, liikkuu 7'' ja ampuu tykillä ? Vertaa empiren kanuunan 120 pinnaan. Kumpi on epäonnistunut, demonikirjan sääntöjen tekijä vai komppaaja ? Olisiko peli oikeasti miellyttävämpi jos tuollaisia idioottimaisuuksia olisi 'pakko' ostaa kaksin kappalein demoneille, tai katsoa vastapuolella joka demonipelissä, etenkin kun koko modelin istumisesta faban estetiikkaan voi olla kahtakin mieltä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Asian vierestä kommentointia: Skillcannoninhan (itse liikkeelle laskemani) huhu kertoo, että nähtyään miten hirveän näköinen khornemotskarista tuli, suunnittelijat päättivät läiskäistä päälle vielä tykin, että edes joku ostaisi figun. Oikeasti, 135 pinnaa chariotista Smaxxin mainostamilla ominaisuuksilla olisi jo hyvä diili, pitikö siihen lisätä vielä 120 pisteen tykki päälle?
Galleriaan pääsee tästä.
Onhan se nyt ihan päivän selvää että etenkin fabaa poljetaan suomessa GW:n näkökulmasta. Tälläkin foorumilla pelaajat mainostavat lähes päivittäin vaihtoehtovalmistajien figuja GW:n tuotteiden tilalle, jolloin tuotto ei mene sinne minne sen pitäisi mennä. Hinnat ovat poskettomia kyllä toisissa boxeissa mutta pitäisi aina muistaa se asian toinen puolisko, ketä tässä nyt tuetaan ja minkä takia. Samalla tavalla paikallisia pelikauppoja olisi syytä tukea ja näin varmistaa harrastus mahdollisuuksien jatkuminen myös tulevaisuudessa omalla paikkakunnalla.
Yhtälailla turnausjärjestäjät ovat myös hyväksyneet vaihtoehtovalmistajien modelit ja näin sivuuttavat GW:tä omalta osaltaan.
Eihän asian suhteen tarvitse tosin ihan näin jyrkkä olla mutta tämä nyt näin toisesta näkökulmasta ajateltuna. Kyllähän tuo siiman antaminen tuo myös niitä harrastajia joukkoomme jotka muuten eivät välttämättä panostaisi fabaan laisinkaan.
Henkilökohtaisesti fabaa on tullut pelailtua jo reilut 15 vuotta ja mielellään rahani annan GW:n kukkaroon pelin kehittämistä varten. Toki itselläni on hyvä tilanne sikäli että armeija/armeijat ovat siinä mallilla ettei suurempia päivityksiä tarvitse tehdä. 40K:n aloitin tämän vuoden alkupuolella eikä mieleen tullut edes vaihtoehtovalmistajat (mahtaako näitä edes oikein ollakkaan?), enkä näe pahana laittaa sitä 500€ armeijaan kun sitä kasailee palanen kerrallaan. Tuolla rahalla harrastaa jo pitkän aikaa kun kasailee ja maaleilee kaiken jonka jälkeen pääsee vieläpä pelaamaankin ties kuinka monta kertaa. Armeijat kuitenkin säilyy vuosia käyttökelpoisina kunhan vain päivittää sen armeijakirjan ja pari yksikköä ~4 vuoden välein. En muista tiedä mutta kyllä minua ainakin hieman hävettäisi pelata vaihtoehtovalmistajien figuilla fabaa/40k:ta.
Yhtälailla turnausjärjestäjät ovat myös hyväksyneet vaihtoehtovalmistajien modelit ja näin sivuuttavat GW:tä omalta osaltaan.
Eihän asian suhteen tarvitse tosin ihan näin jyrkkä olla mutta tämä nyt näin toisesta näkökulmasta ajateltuna. Kyllähän tuo siiman antaminen tuo myös niitä harrastajia joukkoomme jotka muuten eivät välttämättä panostaisi fabaan laisinkaan.
Henkilökohtaisesti fabaa on tullut pelailtua jo reilut 15 vuotta ja mielellään rahani annan GW:n kukkaroon pelin kehittämistä varten. Toki itselläni on hyvä tilanne sikäli että armeija/armeijat ovat siinä mallilla ettei suurempia päivityksiä tarvitse tehdä. 40K:n aloitin tämän vuoden alkupuolella eikä mieleen tullut edes vaihtoehtovalmistajat (mahtaako näitä edes oikein ollakkaan?), enkä näe pahana laittaa sitä 500€ armeijaan kun sitä kasailee palanen kerrallaan. Tuolla rahalla harrastaa jo pitkän aikaa kun kasailee ja maaleilee kaiken jonka jälkeen pääsee vieläpä pelaamaankin ties kuinka monta kertaa. Armeijat kuitenkin säilyy vuosia käyttökelpoisina kunhan vain päivittää sen armeijakirjan ja pari yksikköä ~4 vuoden välein. En muista tiedä mutta kyllä minua ainakin hieman hävettäisi pelata vaihtoehtovalmistajien figuilla fabaa/40k:ta.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Minua ei. Perryjen ja Foundryn metallinen empirejalkaväki (ja Perryiltä vieläpä muovinen tällä hetkellä, ja uudet napit ehkä puolen vuoden päästä) on GW:n figuja runsaasti nätimpää, ja osittain myös halvempaa. Pelaan niillä HYVIN mielelläni. Myös Reaperilla on erinomaisen näköisiä charruja joita pelaan mielelläni. Koska ne antavat varianttia GW:n figuihin, ja ovat osittain myös nätimpiä.Runt kirjoitti:En muista tiedä mutta kyllä minua ainakin hieman hävettäisi pelata vaihtoehtovalmistajien figuilla fabaa/40k:ta.
Jos GW:n emporejalkaväki olisi tarpeeksi nättiä niin pelaisin niitä. Nyt vaihtoehdot ovat parempia. Pätee osittain myös WoCin ja epäkuolleiden kanssa. Mantic on osunut oikeaan tehdessään halvalla massa-armeijoille tarpeeksi nättiä jälkeä. En ostaisi sataa zombia GW:ltä kun samaa settiä (ghoulien suhteen parempaa) saa Manticilta halvemmalla.
Hox hox, on myös vaihtoehtovalmistajia joiden suberbly sculpted modelit ovat GW:tä reilusti kalliimpia. Ne ovat taasen luksusta joita jotkut pelaajat tahtovat, ja näen senkin hyvänä varianssina pelipöydille.
On tietty pelaajien oma valinta että mihin rahansa antaa, ja se on hyvin ja oikein. En ole itse kapitalismin ystävä. Mainitaan se tässä. En usko sen absoluuttiseen toimivuuteen suurissa suhteissa ja mittakaavassa. Mutta paremmasta palvelusta kannattaa maksaa pienissä piireissä. Mieluummin maksan fantsulalle rahaa kuin postimyynneille tukeakseni harrastustani tukevaa toimintaa. Maksan myös Perryille rahaa mielelläni harrastustani tukevaa toimintaa tukeakseni. Myös GW:lle, koska säännöt ja armeijakirjat. En koska figut, jos ne eivät minua miellytä.
Eihän nyt herran jestas kuluttajalla, elikkä asiakkaalla ole velvollisuutta tukea ketään ! Hyväntekeväisyys on oma lukunsa, ja kaupallinen toiminta toinen.Runt kirjoitti:Onhan se nyt ihan päivän selvää että etenkin fabaa poljetaan suomessa GW:n näkökulmasta. Tälläkin foorumilla pelaajat mainostavat lähes päivittäin vaihtoehtovalmistajien figuja GW:n tuotteiden tilalle, jolloin tuotto ei mene sinne minne sen pitäisi mennä. Hinnat ovat poskettomia kyllä toisissa boxeissa mutta pitäisi aina muistaa se asian toinen puolisko, ketä tässä nyt tuetaan ja minkä takia. Samalla tavalla paikallisia pelikauppoja olisi syytä tukea ja näin varmistaa harrastus mahdollisuuksien jatkuminen myös tulevaisuudessa omalla paikkakunnalla.
Eikös GW itse elämöi olevansa nimenomaan figufirma, jolloin heidän figujensa pitäisi olla houkuttelevia ja kilpailukykyisiä niin laadullaan kuin hinnallaankin ? Ja sitä ne minun mielestäni ovatkin, ja siksi niitä ostankin määrissä :) Mutta en pidä mitenkään paheksuttavana, jos joku toinen haluaa ostaa figunsa muualta. Paikallisia pelikauppoja, eli Tapiolan Pelikauppaa ja Fantasiapelejä tuen siinä mielessä, että paljon mieluummin haen sieltä kamat, kuin alan tilailemaan niitä mistään, mutta sekin on kaupantekoa johon olen ihan kuluttajana tyytyväinen.
Turnausjärjestäjillä ei ole absoluuttisen kerrassaan yhtään mitään velvollisuuksia GW:n suuntaan. GW:ltä ei tule asiaan mitään tukea missään muodossa. Miksi turnausjärjestäjän pitäisi hankkia itselleen ja muille pahaa mieltä kieltämällä jonkun figuja ? Ei niihin otettu kantaa siinä ainoassa GW:n järkkäämässä Helsinkin Fanaticissakaan kuin paperilla.
Nopat ja Taktiikka Ry
Onpas mainostettava tässä välissä että Ostiumin poijain kesken saatiin GW:ltä turnaustoimintaan ihan tässä just apumatskua. :) Mutta kaiken rehellisyyden nimissä mainittakoon, että oikeesti se tuki tuli Fantsulan kautta. GW:ltä, mutta F-kaupan kautta.Turnausjärjestäjillä ei ole absoluuttisen kerrassaan yhtään mitään velvollisuuksia GW:n suuntaan. GW:ltä ei tule asiaan mitään tukea missään muodossa. Miksi turnausjärjestäjän pitäisi hankkia itselleen ja muille pahaa mieltä kieltämällä jonkun figuja ? Ei niihin otettu kantaa siinä ainoassa GW:n järkkäämässä Helsinkin Fanaticissakaan kuin paperilla.
Tämä apu on hyvin arvostettua, mutta ei riitä vielä siihen että kiellettäisiin ei-GW:n figut meidän turnauksista. Siinä vaiheessa kun GW maksaa palkkaa turnausjärjestäjille pelinsä promoamisesta niin voidaan olettaa että GW:llä on jotain sanottavaa turnaustoimintaan.
Tuesta lisää varmaan blogissa kunhan päästään kasaamasta rojut ja päästään aloittamaan maalauspippalot.
Eli siis tukea tuli turnaustoimintaan, mutta kiertotietä ja aika pitkän ruinaamisen tuloksena.
Voisin veikata että tässä on ainakin pieni syy miksi 40k myy niin paljon paremmin kuin faba. Fantasiakama on kuitenkin enemmän tai vähemmän geneeristä, jolloin kuka vain voi tuottaa sopivia haltioita. 40k puoli on sen sijaan asteen verran origineelimpaa kamaa, jolloin kilpailevat "space marine" valmistajat voivat joutua tutustumaan lakimiehiin. Toki chapterhousen jälkeen sielläkin puolella kaikkea tuotetaan, josta ei joudu hankaluuksiin ja esim. kaaosmarineille tulee parempia figuja vaihtoehtovalmistajilta (tosin taisivat olla kalliimpia).
Voi siinä joku prosentti myynnistä jäädä hyvinkin toteutumatta. Ei 40k -puolen vehiclejä ja muuta roinaa varmaan paljon muualta kannata hankkia, joten myyntiä ei valu ohi. Fantasiapuolella on tarjolla sekä edullista ja heikompilaatuista, että ihan laadukasta ja hinnaltaan samalla tasolla olevaa. Jos sitä myyntiä valuu vaikka 20% muualle, niin onhan sekin iso määrä. Tuo nyt ihan arviona. Nythän Wood Elves -julkaisun hinnoittelu oli hivenen kuluttajaystävällisempi, ehkä Nottinghamissa on päätetty kokeilla välillä kevyemmän hinnoittelun myynnillistä vaikutusta ?jamovoima kirjoitti:Voisin veikata että tässä on ainakin pieni syy miksi 40k myy niin paljon paremmin kuin faba. Fantasiakama on kuitenkin enemmän tai vähemmän geneeristä, jolloin kuka vain voi tuottaa sopivia haltioita.
Nopat ja Taktiikka Ry
Ei hävetä tippaakaan. Kunhan figut kuvaavat sitä, mitä ne siellä maailmassa ovat, ja kunhan ne on antaumuksella koottu/modattu/maalattu.Runt kirjoitti:En muista tiedä mutta kyllä minua ainakin hieman hävettäisi pelata vaihtoehtovalmistajien figuilla fabaa/40k:ta.
Esim. Manticin Zombit & Ghoulit on paitsi halvempia, myös tyylikkäämpä figuja kuin GW:n vastaavat, ja ihan tarpeeksi samannäköisiä ja ihan tarpeeksi detaljoituja. Kun markkinoilla on tuollainen vaihtoehto, pidän vähän höhlänä ihmistä, joka väen väkisin hakee Zombinsa/Ghoulinsa GW:sta "purity in purchase" -meiningillä.
Eli näin:
1. Mitä FaBan yksikköä haluaa rakentaa/pelata?
2. Mistä sellaisia ukkoja saa, mikä näyttää hyvältä ja mikä on hinta?
3. Omia askartelutaitoja ja Green Stuffia on luvallista hyödyntää.
--> Sinä teet figusi, ei valmistaja.
Tässä muita mun pyhiä ja loukkaamattomia mielipiteitäni:
Harrastus on köyhälle kallis, niinkuin moni muukin harrastus. Harrastus on vauraalle vain harrastus muiden joukossa. Harrastuksessa on niin paljon näpertelyä, ettei hinta/figu ole kovin keskeistä. Harrastuksessa ajalla ei ole hintaa, joten vain hinta/figu on keskeistä. Pikkumaista! Harrastus elää yhteisöistä, joita palvelevat rekryävät kaupat ja näyttävät figut --> GW luo yhteisöä ja siitä voi vähän maksaakin. Eikun harrastus elää yhteisöistä, joita palvelevat tiiviit kaveriverkostot ja halvat figut --> yhteisö luo itsensä ja muusta ei kannata maksaa. Harrastus vaatii just tätä peliä varten tehdyt figut. Eikun kannattaa aina tsekata vaihtoehtovalmistajat. Ja vaihtoehtopelit. Heretic! GW on kallis. GW ei ole sen kalliimpi kuin muutkaan. GW haluaa rahaa. Muutkin haluavat rahaa. GW hallitsee alaa. Hyvä. Huono. GW ei ole hallinnut alaa enää vuosiin. Hyvä. Huono. FABA ja Kytkoo on oman eleganssissa pelejä, joissa käytetään vähän enemmän figuja. Eiku mää en ainakaan käytä. Tai käytän muissa peleissä yhtä paljon figuja. Maalaamiseen menee suhteettomasti aikaa pelaamiseen verrattuna. Ai, kuka niitä GW:n pelejä edes viitsii pelata, mää vaan maalaan. Ja mää maalaan mitä ostan. Ja mää en. Ja mää pelaan sillä mitä on maaleissa, ja maalaan sen millä pelaan. Ja mää taas pelaan sillä mitä maalaan, ja maaleissa on se millä pelaan. Ja pensseleitä ja maaleja kuluu ja ne on kalliita. Eikun ei kulu eivätkä oo, kun mää käytän tätä nettikauppaa ja näitä liottimia. Maastotkin maksaa. Kuka nyt niitä maastoja ostaa, risut ja männynkävyt on keksitty. Eikun kokonaisuus. Eikun osaset. Siis mun kokonaisuus. Eikun mun osaset! Tyhmä. Kattokaapa pojat tämän linkin taakse. Eikun tämän. Tässä on iso ja hyvin maalattu armeija siistillä kentällä. Hyvä. *Drool* Jaa, tässä on pelattavan kokoinen armeija pelikentällä. Huono. Toimii. Kumia. Kevyt. Mun mieliarmeija nerffattiin, en enää koskaan. Toi uus armeija on jännä, jos sittenkin. Kaverilla on näitä figuja, mitä aloittamiseen tarvitsee? Boksissa ei ole mitä aloittaminen vaatii. Eikun boksissa on siistejä ja hyödyllisiä figuja, ja halvalla. Ei viitti maksaa paskasta. Töykimys! Typerys! Gamisti! Mitä sitten? Roolipelaaja! Niin? Turnaukset ekaks. Maalauspöytä ekaks. Naiset ja lapset ekaks. Minä ekaks. Totuus ekaks. *Thugga, thugga*
Hehe, se on vain peliä, hehe.
Ruoan ja energian hinta kohoavat Suomessa paljon nopeammin kuin figujen hinta. Siksi ehkä figujen hinta ei määrittele, onko harrastus halpa vai kallis. Lopulta kaikki rahaa, aikaa ja lämpimiä sisätiloja vaativat harrastukset ovat vauraiden humpsuttelua. Pistää nyt rahansa johonkin ukkoihin? Viettää nyt aikaa ukoilla leikkien? Istua nyt sisällä sähkölampun valossa? Vain aateliset ehtivät harrastaa moista joskus sata vuotta sitten. Duunarit raatoivat ja kuolivat pienhiukkasiin. Niinkuin kiinalaiset figuvalmistajat tänään. Dekadenssi ja länsimaalaisuus on poikaa, muut maksaa inhimillset kulut. Sekin on vain peliä. Ja me ollaan sankareita kaikki.
-ile
Warhachine/Hordes hintoja voisi ainakin siten puolustella, ettei yksikään omistamani 2. laitoksen kirja tai kortti ole vielä vuosien mittaan vanhentunut. GW:n peleissä taas on ehtinyt useampikin kirja vanhentua ja lähes jokainen armeijanalkuni kaipaisi uutta noin 40 euron hintaista armeijakirjaa ja uusi sääntökirjakin odottaisi kaupassa. Privateer Pressin pikku-ukot eivät välttämättä edes tarvitse kaveriksi kallista armeijakirjaa, kun niiden mukana tulevissa korteissa on tarvittavat säännöt.
Miau.
Mitä tähän nyt voi sanoa? En tiedä yhtään pelaajaa, joka on lopettanut figujen ostamisen peliin X kun on saanut ne 50/2000/1200 pinnaa kasaan. Kyllä ne kaikki vaihtoehdot halutaan ostaa ja jopa maalata.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Näin se vaan menee :) Ja minä ainakin odotan ja toivon että armeijakirjat uusiutuu, että pääsee hankkimaan ko armeijalle uusia hienoja leluja, jotka toivottavasti ownaa kaikki muut... Siinä kohtaa kun joku armeija tai peli ei oikein enää nappaa, niin se kirjan päivittyminen muuttuu kustannukseksi ja rasitukseksi.Merimetsä kirjoitti:Mitä tähän nyt voi sanoa? En tiedä yhtään pelaajaa, joka on lopettanut figujen ostamisen peliin X kun on saanut ne 50/2000/1200 pinnaa kasaan. Kyllä ne kaikki vaihtoehdot halutaan ostaa ja jopa maalata.
Nopat ja Taktiikka Ry
Sen sijaan tulee koko ajan uusia yksiköitä. Ainakin GW:llä armeijan voi saada siihen pisteeseen ettei tarvitse uusia yksiköitä ostella kuin 2-3 noin 3-4 vuoden välein.Vesihiisi kirjoitti:Warhachine/Hordes hintoja voisi ainakin siten puolustella, ettei yksikään omistamani 2. laitoksen kirja tai kortti ole vielä vuosien mittaan vanhentunut. GW:n peleissä taas on ehtinyt useampikin kirja vanhentua ja lähes jokainen armeijanalkuni kaipaisi uutta noin 40 euron hintaista armeijakirjaa ja uusi sääntökirjakin odottaisi kaupassa. Privateer Pressin pikku-ukot eivät välttämättä edes tarvitse kaveriksi kallista armeijakirjaa, kun niiden mukana tulevissa korteissa on tarvittavat säännöt.
Mitäs täysin uusia yksiköitä örkit 40k:ssa on nyt saamassa? Jättiläiswalkkerin ja...Ummm...Noh flash gitit kai voisi sanoa. Muuten jos ei halua uusia vanhoja versioitaan ei tarvitse ostaa uusia.
Warmachinessa taas jatkuvasti pukkaa uusia yksiköitä. Ei lopu koskaan ostaminen armeijalle.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Sinänsähän se on kiva että armeijat ja peli elää. Samaa se on nykyään kaikkien lauta- ja korttipelienkin kanssa. Ja mulle kelpaa, niin kauan kuin peli pysyy kunnossa, ja uudet elementit rikastavat peliä. GW:n uudet julkaisut ovat olleet pelillisesti musta hyviä, siis käpsät ja wood elffit. Siellä on tullut ihan kivoja uusia pelillisiä elementtejä ja makeita modeleita, kyllähän niitä ilokseen ostelee, maalailee ja pelailee. Välillä GW:llä on mopo keulinut, niinkuin warlockien ja kallokanuunan kanssa...
Nopat ja Taktiikka Ry
Warmachineen ja Hordesiin tulee toki uusia yksiköitä koko ajan, mutta vanhat pysyy täysin pelattavina ilman pakollisia lisäinvestointeja. Jos taas tulee jotain uutta kivaa niin sen voi ostaa ilman, että tarvitsee miettiä kalliita kirjoja. GW:n kanssa taas joutuu vähän kuin maksamaan ylläpitomaksua vanhoista figuureista, jos haluaa pitää säännöt ajan tasalla.tneva82 kirjoitti:Sen sijaan tulee koko ajan uusia yksiköitä. Ainakin GW:llä armeijan voi saada siihen pisteeseen ettei tarvitse uusia yksiköitä ostella kuin 2-3 noin 3-4 vuoden välein.Vesihiisi kirjoitti:Warhachine/Hordes hintoja voisi ainakin siten puolustella, ettei yksikään omistamani 2. laitoksen kirja tai kortti ole vielä vuosien mittaan vanhentunut. GW:n peleissä taas on ehtinyt useampikin kirja vanhentua ja lähes jokainen armeijanalkuni kaipaisi uutta noin 40 euron hintaista armeijakirjaa ja uusi sääntökirjakin odottaisi kaupassa. Privateer Pressin pikku-ukot eivät välttämättä edes tarvitse kaveriksi kallista armeijakirjaa, kun niiden mukana tulevissa korteissa on tarvittavat säännöt.
Mitäs täysin uusia yksiköitä örkit 40k:ssa on nyt saamassa? Jättiläiswalkkerin ja...Ummm...Noh flash gitit kai voisi sanoa. Muuten jos ei halua uusia vanhoja versioitaan ei tarvitse ostaa uusia.
Warmachinessa taas jatkuvasti pukkaa uusia yksiköitä. Ei lopu koskaan ostaminen armeijalle.
Toki siinä on oma viehätyksensä, että uuden armeijakirjan myötä vanha armeija päivittyy ja toimii taas vähän eri tavalla, mutta noin 40 euron hintalappu kirjassa tuntuu vähän isolle "pakollisena" hankintana. Lisäksi vanha armeija saattaakin olla huono uudessa kirjassa, jolloin pitäisi tehdä muutoksia. Itseäni lähinnä tympii se, kun kirjat vanhenee käsiin ja uusia kalliimpia pitäisi ostaa, jotta ylipäätänsä voisin pelata vanhoilla figuureillani. Jos nyt ostaisin uuden kirjan niin se olisi pian taas vanha ja näitä armeijoita on kuitenkin useampi.
Rahanmenon kannalta Privateer Press ainakin omasta näkökulmastani hoitaa tuon asian paremmin. Jää enemmän rahaa pikku-ukkoihin ja vanhatkin toimii.
Miau.
Tuohan nyt oli se kärjistetty näkökulma asiaan (eikä edes oma näkökulmani). Kyllä tuon tukemisen kuluttajalle laittaisin (osittain ainakin), varsinkin siinä kohtaa kun odottaa saavansa peliltä jotain vastinetta. Eteen kun on tullut armeijoitakin joille on armeijakirjat yms ladattu ja tulosteltu ja vaihtoehto valmistajien figuista koottu 90% armeijasta. Tässä kohtaa ei hirveästi olla tuettu pelin tekijää miltään osin, joten ei juuri pitäisi odottaa peliltäkään mitään. Kummasti silti vastaavat tapaukset tätä peliä jaksavat pelata ja valittaa yhtä sun toista. Ei tämä peli nyt mikään paras ikinä ole mutta kyllä tässä rahoilleen ihan hyvän vastineen käsittääkseni saa.smaxx kirjoitti:Eihän nyt herran jestas kuluttajalla, elikkä asiakkaalla ole velvollisuutta tukea ketään ! Hyväntekeväisyys on oma lukunsa, ja kaupallinen toiminta toinen.Runt kirjoitti:Onhan se nyt ihan päivän selvää että etenkin fabaa poljetaan suomessa GW:n näkökulmasta. Tälläkin foorumilla pelaajat mainostavat lähes päivittäin vaihtoehtovalmistajien figuja GW:n tuotteiden tilalle, jolloin tuotto ei mene sinne minne sen pitäisi mennä. Hinnat ovat poskettomia kyllä toisissa boxeissa mutta pitäisi aina muistaa se asian toinen puolisko, ketä tässä nyt tuetaan ja minkä takia. Samalla tavalla paikallisia pelikauppoja olisi syytä tukea ja näin varmistaa harrastus mahdollisuuksien jatkuminen myös tulevaisuudessa omalla paikkakunnalla.
Eikös GW itse elämöi olevansa nimenomaan figufirma, jolloin heidän figujensa pitäisi olla houkuttelevia ja kilpailukykyisiä niin laadullaan kuin hinnallaankin ?.
Toki niin kauan kuin säännöt ja figut myydään eri pakkauksissa on kuluttajilla oikeus valinnan vapauteen. Hyvä toki muistaa myös että ilman kilpailua figujen hinnat olisivat jotain ihan muuta mitä ne ovat nykypäivänä.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.