smaxx kirjoitti:Vertailuna tossa 10 vuodessa on safkan hinta tuplaantunut, ja palkatkin on kehittyneet.
Olisipa palkatkin tuplaantuneet. :) Varsinkin luomuruoka (tuotteesta riippuen) maksaa sen verran, että itse ei vaan pysty ihan kaikkea luomuna ostamaan, vaikka haluaisin. Ihmiset kuluttavat kyllä nykyään suhteessa pienemmän osan rahoistaan ruokaan, mutta se ei välttämättä ole hyväksi. Tosin samaten harva ostaa vaatteitaan räätäliltä tai huonekalujaan puusepältä, kun laatu on kallista.
Morrigan kirjoitti:Olen Smaxxin kanssa samoilla linjoilla siinä, että jos harrastuksesta on kiinnostunut niin kyllä siihen löytyy rahaa. Itsellä juuri uusi wood elf armeija työn alle, ja satun olemaan työtön opiskelija.
Minä olen kiinnostunut harrastuksesta. Olen töissä, vakipaikkaa ei valitettavasti ole, joten joudun olemaan vähän säästeliäs tulevaisuuden varalta. Siitä huolimatta voisin ostaa kaikki GW:n julkaisemat sääntökirjat ja vähintäänkin yhden uuden armeijan vuodessa, jos ehtisin ja jaksaisin siihen tahtiin maalata. Mutta en osta, sillä en halua. Mun figukokoelmaan on tänä vuonna ilmestynyt 18 uutta figua, kaikki GW:tä. Uusimmat niistä ovat 90-luvun alkupuolelta. Muistaakseni en ole kuljettanut tänä vuonna killinkiäkään GW:n arkkuun. Eldarien ja kaartin codexi on jäänyt kaupan hyllylle, vaikka figuja olisi kaapissa. Siskojen codexipelleilyyn en lähtenyt, eikä yhteenkään datafaxiin yms. nettilisäreihin ole mennyt rahaa. 40K:n uusin edikka tulee korkeintaan hankittua pikkukirjana (jos semmoinen ilmestyy) ja fabaörkkien uusin kirjakin on jäänyt ostamatta. Kyllä niillä pelaa ilmankin. Vanhoja edikoita on muistaakseni tullut pelattua tänä vuonna vähintään yhtä paljon ellei enemmän kuin uusia.
Figuja mulla löytyy jo ennestään, enkä pidä GW:n nykyestetiikasta. Sääntökirjoja tarvitsisin, mutta nykykirjat on lähinnä kierrätettyä matskua, tai kökköfluffia (Draigo sitä ja tätä), yliampuvaa taidetta ja kuvia nykyfiguista, GW-studion maalaamina. Sääntösektiot taas vanhenevat yllättävän nopeasti. Pelaahan niillä useamman vuoden, mutta sen jälkeen ne ovat ainakin itselleni jätepaperia, enkä halua maksaa 40€ jätepaperista, jota kukaan ei halua ostaa ja jota ei ihan kehtaisi poiskaan heittää. Laitan sen mieluummin klassikkofiguihin, tai laadukkaampaan ruokaan, tai matkakassaan, tai säästöön sadepäivän varalle. Jos taas minulla ei olisi vanhaa GW:tä, kavahtaisin hintoja, tarvittavien figujen määrää sekä ulkonäköä ja rupeaisin pelaamaan Infinityä, tai jotain pienempää skaalaa jos tekee mieli pelata massa-armeijoita.
Ja kuka edes pyysi täysvärisiä, kovakantisia armeijalistoja? Jos GW vielä myisi mustavalkoisia, pehmeäkantisia armeijalistoja, tai kolmosedikan Warhammer Armies - tyylisiä kaikki listat yksissä kansissa - opuksia tai vaikka pikkusääntisten tyylisiä fluffittomia halpisarmeijakirjoja, voisin ostaakin. Mulle ei kuitenkaan se lisähöttö ole minkään arvoista, joten äänestän lompakollani. Samaten nämä kaikki limited edition - väkerrykset ovat aivan naurettavia. Tuplahinta armeijakirjalle vähän erinäköisistä kansista? Joooo.
Tosin itseäni voisikin olla aika vaikea enää innostaa mistään uudesta GW:n tekemisistä. Jos pulju kaivaisi naftaliinista vanhat muottinsa ja alkaisi valaa taas metallifiguja (vaikka kovalla hinnalla, kunhan niitä ei tarvitsisi kalastella yksittäin vielä typerämmillä hinnoilla eBaystä), saattaisin sortua armeijaan tai kahteen. Tai kolmeen. Ei tarttis edes julkaista mitään uutta, kunhan painaisivat rahaa. Toisaalta, Forgen napit ovat lähes yhtä siistejä (osa siistempiäkin) kuin vanha GW-metalli ja kohta Forgen resiinejä saa halvemmalla kuin GW-muoveja, joten ehkä ne päättävät julkaista jonkun uuden armeijan taas ennen pitkää. Sitten kun ihmisten kiinnostus mariinien mk.xvi phaeton-pattern stormbolttereihin loppuu, eli ei ikinä. Ehkä sitten kun kaikki Horus Heresyn marinet vs. marinet vs. marinet - moska on julkaistu, eivätkä Forgen pojat keksi enää varianttiolkatoppauksia mitä skulptata, kun Rainbow Warrioreillekin on julkaistu koko setti. Siihen asti työnnän lyijyä ja valkometallia kentällä, potentiaalisesti vanhoilla säännöillä. Tosin olen valmis yllättymään positiivisesti faban ysiedikasta, 40K:n seiskaedikan jälkeen odotukset eivät ainakaan ole liian korkealla. :)