Onko nyt nähtävissä jonkin samansuuntaisen kuplan puhkeaminen?
Tällä hetkellä kovasti hypetetty "romahdus" näyttää jäävän notkahdukseksi. Firman osakkeet ovat edelleen ihan OK sijoitus niille, jotka ostivat 2005-2012.
Tuo kertoo siitä, että GW myy vähemmän paketteja. Se ei ole suoraan verrannollista pelaajien määrän vähenemiseen.Dr. Icchan kirjoitti:Siitä on, ihan Kirbyn omassa tiedotteessa. Tulot myydyistä tuotteista on pysynyt about samana kuin parina edellisenä vuotena, mutta hintamarginaalia on pikkuhiljaa nostettu ylöspäin. Voitto per myyty tuote siis noussut, mutta tulos myynnistä pysynyt samana. Siitä voi laskea minkä on täytynyt muuttua, että yhtälö pitää edelleen paikkansa.ile kirjoitti:Tästä kun joskus saisi jotain tutkittua tietoa!Uusien pelaajien määrä vähenee ja vanhat lopettelevat.
Jos haluamme mutuilla ja tehdä laskelmia tupakka-askin taakse, voisin kirjoittaa näin:
Olin itse vuosia innokas pelailija ja olen edelleen kiihkeä tiettyjen juttujen keräilijä, mutta en ole ostanut GW:ltä kuin about viisi laatikollista ukkoja, kymmenisen maalipurkkia ja mitan. Boostepistä saman verran. Fantasiapeleistä samoin. Muiden valmistajien ukkoja olen ostanut uusina jälleenmyyjiltä muutamia kymmeniä, Reaperilta Bones Kickstarterin yhteydessä enemmän. Kaikki muu - esim. liki kaikki metalliukkoni - on käytettyä tavaraa. Isot ostosmääräni eivät näy mitenkään GW:n pakettien myynnissä, joten minua voisi pitää helposti "vanhana lopettaneena".
Kerran aloittaneista osa lopettaa aina. Onko aloittaneita vähemmän? Onko lopettaneita enemmän?
Voisi myös esittää toisenlaisia arvioita GW:n myynnin pienenemisestä: netistä löytyy nykyään niin tarkasti arvioituja optimilistoja, ettei aloittajan tarvitse testailla eri komboja peleissään, vaan voi suoraan hankkia hyväksi koetun ja keskittyä sen saattamiseen pelikuntoon. Hajaostoja tulee vähemmän. Gamismin lisääntyessä (väitän, että gamismi on lisääntynyt) haja- ja vikaostoja tulee vähemmän. Jos napilla ei ole hyviä statseja tai roolia kentällä, se jää ostamatta samoin tein, vaikka kuinka olisi uusi ja hieno skulpti.
Ajatukseni ja väitteeni on tietenkin mutuilua. Samoin kuin kokemukselliset väitteet harrastajakunnan supistumisesta ja vanhojen lopettamisesta. Edes tässä kaiveltu Suomen turnausskenen data ei mitenkään riitä GW:n myynnin tai myymättömyyden syiden todentamiseen. Vaikka ehkä just turnaajat ostaisivat kaikki uudet ja "kovat" napit.
Harmittelen siis edelleen: tästä kun joskus saisi jotain tutkittua tietoa!
-ile