"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Keisarikunnan kenraalien palaveri

Miten eri armeijat poikkeavat toisistaan tyyliltään ja pelitavoiltaan. Keskustelua eri yksiköiden käytöstä tilanteiden mukaan.
Iridian

Re: Keisarikunnan kenraalien palaveri

Viesti Kirjoittaja Iridian »

Rune kirjoitti:Mutta samat huomiot tein ite kuin mitä sie. Ja itseasiassa olenkin sitä mieltä että gamer-tyypillä on enemmän se vastuu. Tutummassa porukassa voi kirjoitella ja sanoa yleensä mitä mielensä tekee. Sikshän ne on. Internetissä ja mestoilla joissa kaikkien mielipiteet ei oo selvillä ja samalla viivalla on asia eri. Kuten nyt tässä ketjussa.
Jos gamer/ETC-porukan mielipiteitä haluaa kuulla, suosittelen että pistää threadiin tagin "gamer/non-fluff" ja sisältöön vähän provoa. Sit kaikki tietää millaista keskustelua threadissa voi olettaa.
Tää ei ole sitten taas sitä mitä itse kaipaisin yhteisöltä, ellei ETC-klikki halua eriyttää itseään muusta yhteisöstä. Jos näin on, niin ehkä vastuu todellakin on gamer-tyypeillä. Jos tämä on se ainoa keskustelun tyyli mihin klikki haluaa ottaa osaa niin... no.
Mä itse asiassa luulen että tähän yhteisöön ts. tälle forumille mahtuu hyvinkin tuollaisia threadeja. Ja väitänpä vielä, että noi nimenomaan vähentäis sitä kuppikuntaistumista. Jos lähtökohta on se että koko forumin laajuisesti kaikkialla todetaan että gamer-tyypeillä on tulkinta-, ja ilmaisuvastuu mahdollisten miskommunikaatioiden tapahtuessa, seuraus tästä on se että gamer-tyypit vetäytyy muualle, kun eivät koe että näkemyksiään arvostetaan. Ei mulla esimerkiksi ole fluffikkaampaan keskusteluun mitään tarjottavaa vaikka pelilliseen puoleen onkin.

Jos tilanne olisi esimerkiksi se että tuo esille että pelillisesti hyvä kompiton lista on groteski 2x stank + pari imbaa ja sangollinen overpoweredia, ja vastauksista löytyis kamaa "yököttävä lista, en ymmärrä kuka haluais tollasta pelata", niin mun primäärireaktio olis "pitäkää tunkkinne.". Vaikka olisin itsekin sitä mieltä että lista on hölmö (ja että tällasten vuoksi kompiton hammer on imo hieman hölmö konsepti, kiitos GW:n kädettömyyden), niin tekee epämiellyttäväksi tuoda tuota pelillistä aspektia esiin jos vastauksista puolet toitottaa sitä että "mut ei kaiken tarvi olla optimaalista". Tiedän ettei tarvi, so fucking what, miksi kommentoida asiaa jonka kaikki tietää?
Iridian

Lateksimajava kirjoitti:
ile kirjoitti:yhden edikan/armeijakirjan elinaikana (4-6 vuotta) ehtii about tajuta finesset ja löytää useampia comboja, ja siirtyä vähän armeijasta toiseenkin. Sitten GW heilauttaa korttitaloa, ja oppiminen saa alkaa uudestaan. Harrastus uusiutuu - niille, jotka eivät vedä hernettä nenään tästä GW:n peliedikkapolitiikasta.
Mä ainakin semisti vedän. Tasapainottaminen ja päivittäminen on ok, mutta se taidetaan tehdä aika pitkälti myynnin näkökulmasta. Tuntuu hölmöltä, että yksikkö saattaa olla aluksi hyvä ja seuraavassa edikassa täyttä kuraa. Tai toisin päin. Tähän luottaen kasaan 50 flagellantin yksikköäni. Tuskinpa jättäisin hilpariyksikköni kaappiin, vaikka seuraavassa edikassa keihäsmiehet olisi taas se juttu.
Määkin vedän juuri tuon rahastuspolitiikan takia. Siksi proxyilen siihen asti kunnes tiedän millasta settiä haluan seuraavan puoli vuotta vetää, ja hommaan napit vasta sitten.
Uuden metan opetteleminen on kyllä ihan hauskaa noin muutoin, todennäköisesti aktivoidun taas enemmälti kun ysiedikka tulee.
Iridian

Joku mainitsi BSB:n pegasuksella: oliko itse asiassa jopa mun ETC 2013 jolloin pelasin tota (vai oliko vaan treenivaiheessa), ei toiminu.
Periaatteessahan idea on houkutteleva. BSB pegsulla 1+ armor rerollilla omaa hyvät staattiset synergiat, kun kylkicharget kivoihin targetteihin voi breakata ne jo pelkästään tällä. Mutta ongelma näissä kylki/reareissa on tosiaan juuri se, että jotta tän sais hyödynnettyä, BSB:n pitää jo etukäteen valmistellen siirtyä pois armeijan keskiöstä.
Kanoista saa LOS!:n kyllä ja eihän se pegsu ihan älyttömän paljon lopulta maksa. Tällöinkin pitää huolehtia siitä että kanat on armeijan keskellä ja ajatella sitä pegsua kanana joka osaa lähteä lentoon vasta pelin loppuvaiheessa. Houkutus lähteä seikkailulle pelin alkuvaiheessa on voimakas mutta tuhoisa.
Tämäkin toimii vain mikäli muu armeija rakennettu myös mobiilimmaksi. Mutta tällöin jos vertaa pegsu-BSB:tä kanoissa ritari-BSB:hen, huomataan että ritarilla BSB saa 1+AS rr:n sekä GW:n, pegsulla vain 2+AS rr + GW. Ja tää on sinänsä aika iso ero. Se pegsun ottaminen alle ei siis pelkästään maksa lisää, se myös olennaisesti huonontaa nappia muun kuin lentokyvyn suhteen, jota se siis ei edes saisi käyttää kuin vasta lopuksi.

Tämä sanottua, ero pegsu-BSB:n ja ritari-BSB:n välillä ei ole radikaali kunhan ei lähde sillä pegsu-BSB:llä seikkailulle ja kunhan siellä on se 6 kanaa antamassa sen LOS!:n.
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Iridian kirjoitti:
Rune kirjoitti:Mutta samat huomiot tein ite kuin mitä sie. Ja itseasiassa olenkin sitä mieltä että gamer-tyypillä on enemmän se vastuu. Tutummassa porukassa voi kirjoitella ja sanoa yleensä mitä mielensä tekee. Sikshän ne on. Internetissä ja mestoilla joissa kaikkien mielipiteet ei oo selvillä ja samalla viivalla on asia eri. Kuten nyt tässä ketjussa.
Jos gamer/ETC-porukan mielipiteitä haluaa kuulla, suosittelen että pistää threadiin tagin "gamer/non-fluff" ja sisältöön vähän provoa. Sit kaikki tietää millaista keskustelua threadissa voi olettaa.
Tää ei ole sitten taas sitä mitä itse kaipaisin yhteisöltä, ellei ETC-klikki halua eriyttää itseään muusta yhteisöstä. Jos näin on, niin ehkä vastuu todellakin on gamer-tyypeillä. Jos tämä on se ainoa keskustelun tyyli mihin klikki haluaa ottaa osaa niin... no.
Mä itse asiassa luulen että tähän yhteisöön ts. tälle forumille mahtuu hyvinkin tuollaisia threadeja. Ja väitänpä vielä, että noi nimenomaan vähentäis sitä kuppikuntaistumista. Jos lähtökohta on se että koko forumin laajuisesti kaikkialla todetaan että gamer-tyypeillä on tulkinta-, ja ilmaisuvastuu mahdollisten miskommunikaatioiden tapahtuessa, seuraus tästä on se että gamer-tyypit vetäytyy muualle, kun eivät koe että näkemyksiään arvostetaan. Ei mulla esimerkiksi ole fluffikkaampaan keskusteluun mitään tarjottavaa vaikka pelilliseen puoleen onkin.

Jos tilanne olisi esimerkiksi se että tuo esille että pelillisesti hyvä kompiton lista on groteski 2x stank + pari imbaa ja sangollinen overpoweredia, ja vastauksista löytyis kamaa "yököttävä lista, en ymmärrä kuka haluais tollasta pelata", niin mun primäärireaktio olis "pitäkää tunkkinne.". Vaikka olisin itsekin sitä mieltä että lista on hölmö (ja että tällasten vuoksi kompiton hammer on imo hieman hölmö konsepti, kiitos GW:n kädettömyyden), niin tekee epämiellyttäväksi tuoda tuota pelillistä aspektia esiin jos vastauksista puolet toitottaa sitä että "mut ei kaiken tarvi olla optimaalista". Tiedän ettei tarvi, so fucking what, miksi kommentoida asiaa jonka kaikki tietää?
No tää menee kyllä ihan toisinkin päin (kuten esim. se että kuka ja miksi kärsii huonosta itsetunnosta, mikä nyt ei ehkä ole kauhan hyvätapaista argumentoida mitään) - jos listoista kommentoidaan että ei ole optimoitu ja pitää selitellä että esim. 'ei ole figuja' / 'en tahdo tätä yksikköä koska fluffi/estetiikka' / 'meidän peliporukka pelaa asteen kevyemmin', voi toiselle osapuolelle tulla 'pitäkää tunkkinne' vibat. Mutta tosiasiahan tosiaan on että GW:n vika se enemmän on että yksiköt eivät ole millään tasolla tasapainossa keskenään. Ainakaan nyt tässä allekirjoittaneen armeijassa. Reiksguard vs. Demigryphit, Mortar vs. Helblaster, kaikki vastaavat. Outoa on.
Lateksimajava kirjoitti:
Rune kirjoitti:vuosikausia peli toisensa jälkeen hävinnyt
Hei! Vasta vuoden! Ja ehkä joku 7 peliä yhteensä! Sitäpaitsi aion voittaa ensi pelin.
;)

Taistoon käy, pokémon!
Ei jaksa viedä tätä keskustelua siihen suuntaan että kuka sanoi mitä ja kuka provosoitui.
Eikä pidäkään. Pidetään tää.
Iridian kirjoitti:Joku mainitsi BSB:n pegasuksella: oliko itse asiassa jopa mun ETC 2013 jolloin pelasin tota (vai oliko vaan treenivaiheessa), ei toiminu.
Periaatteessahan idea on houkutteleva. BSB pegsulla 1+ armor rerollilla omaa hyvät staattiset synergiat, kun kylkicharget kivoihin targetteihin voi breakata ne jo pelkästään tällä. Mutta ongelma näissä kylki/reareissa on tosiaan juuri se, että jotta tän sais hyödynnettyä, BSB:n pitää jo etukäteen valmistellen siirtyä pois armeijan keskiöstä.
Kanoista saa LOS!:n kyllä ja eihän se pegsu ihan älyttömän paljon lopulta maksa. Tällöinkin pitää huolehtia siitä että kanat on armeijan keskellä ja ajatella sitä pegsua kanana joka osaa lähteä lentoon vasta pelin loppuvaiheessa. Houkutus lähteä seikkailulle pelin alkuvaiheessa on voimakas mutta tuhoisa.
Tämäkin toimii vain mikäli muu armeija rakennettu myös mobiilimmaksi. Mutta tällöin jos vertaa pegsu-BSB:tä kanoissa ritari-BSB:hen, huomataan että ritarilla BSB saa 1+AS rr:n sekä GW:n, pegsulla vain 2+AS rr + GW. Ja tää on sinänsä aika iso ero. Se pegsun ottaminen alle ei siis pelkästään maksa lisää, se myös olennaisesti huonontaa nappia muun kuin lentokyvyn suhteen, jota se siis ei edes saisi käyttää kuin vasta lopuksi.

Tämä sanottua, ero pegsu-BSB:n ja ritari-BSB:n välillä ei ole radikaali kunhan ei lähde sillä pegsu-BSB:llä seikkailulle ja kunhan siellä on se 6 kanaa antamassa sen LOS!:n.
Ite en ole vielä edes käyttänyt BSB:tä porsaalla Demigriipeissä, mutta toimisihan se varmaan. Lento-ominaisuus on aika siisti silloin kun armeijasta löytyy paljon muutakin nopeaa ja/tai lentävää, kuten nyt vaikka toinen porsashero. Re-rollit esim. flankissa vanguardaavilla lieroilla, toisella porsaalla, demigriippiboksilla ja pienillä ritareilla voi olla aika jees niin että se nappi voi ampua eri kohteeseen kuin muut kakkos- tai kolmosvuoron chargeilla. Jos toinen laita istuu, ampuu ja magioi turvassa testeiltä ja vahingolta ekat kaksi vuoroa niin porsasbösbin luulisi saavan keskilinjoihin ekan flankin siivottuaan loppupeliksi antamaan re-rolleja.

Tottakai olettaen että se menee läpi eikä vastustaja ole esim. rollannut liikkuvampaa flankkia vastapallona pois ja riko sitten kevyempää loppuosuutta armeijasta. Mutta tuossa tilanteessa nyt hävitään joka tapauksessa.

Ehkä tää on pelityylikysymys. Mie testasin lentoemporessani porsasbösbiä ja griffonia, ja vaikka pelasin sillä vain pari peliä niin hyvin se pääasiassa meni. Jos möhmäsin BSB:n kuplat niin möhmäsin ne ihan itse.

Porsasbösbillehän saa kyllä ihan hyvät savet jos on valmis luopumaan GW:stä. Ite pelaan lancea. Charmed shieldin vaihdan joskus kylmästi joko tulikypärään tai enskakilpeen jos tiedän ettei tykkejä ole tulossa vastaan. Demigriippibunkkeri on kanssa aika pakko olla (muistakkee jättee herkkusienet pois) jos tälle linjalle lähtee.

Jos ei yksissä turnajaisissa toiminut niin sanoisitko että riittää vakuudeksi siitä etti mobiliteetin teoreettiset mahdollisuudet ja reagointikyky ole sen ~30 pisteen arvoisia? Tai ehkä ~40 jos oletetaan että aina otetaan Swift as the Wind. Mie näkisin että reaktiokyky ja vaihtoehtoiset roolit kaikilla napeilla on aina hyvä juttu. Toisaalta aina voi verrata siihen että 35 pisteellä saa ylimääräisen archer detun. Miusta aika hyvä vertailukohta.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
jupu_pupu_mies

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies »

Etc kuppikuntaisuus on tosiasia. Ongelmia sen purkamisessa on. Tuntuu pölhöltä vastailla ilmiselviin juttuihin kuten "tarvitseeko bsbtä ja lvl4 maagia" kun kaikki omassa porukassa tietää vastauksen aivan kysymättäkin. Toisekseen, kuppikuntaan pääsee ihan vain näyttämällä innostusta meidän juttua kohtaan. Jos jollakin on halua pelata "kovaa" niin esimerkiksi Julius on järkkäämässä jopa fabaopetusta pk-seudulla. Haluan itse pelata kovaa ja minua ei kiinnosta niinkään fluffihassuttelu, joten en halua osallistua siihen. Tämän kai kuuluisi olla itsestään selvää?

Omia virheitämme on se että osa meistä (kuulun tähän) sanoo asiansa ikävästi ja jopa hiukan elitistisesti. Slugin 4chanista opitut sanaleikit eivät aukea aina kuin niille jotka hänet hyvin tuntee ja suurin osa ei postaile sotuun mitään. Musta olisi ihan hyvä idea että jos me saataisiin kirjoitettua artikkeli jokaisesti armeijasta jossa olisi pohdintoja etc-pelaajien näkökulmasta ja kaikenlaisia eri listavariaatioita, voisi se helpottaa uusien turnauspelaajien tulemista harrastukseen. Toki tämä tarvitsisi työtä ja motivaatiota mutta ideana mielestäni hyvä.
Iridian

Rune kirjoitti:Jos ei yksissä turnajaisissa toiminut niin sanoisitko että riittää vakuudeksi siitä etti mobiliteetin teoreettiset mahdollisuudet ja reagointikyky ole sen ~30 pisteen arvoisia? Tai ehkä ~40 jos oletetaan että aina otetaan Swift as the Wind. Mie näkisin että reaktiokyky ja vaihtoehtoiset roolit kaikilla napeilla on aina hyvä juttu. Toisaalta aina voi verrata siihen että 35 pisteellä saa ylimääräisen archer detun. Miusta aika hyvä vertailukohta.
Ei se ero tosiaan kovin iso ole ja pelityyli vaikuttaa. En edes gamer-mielessä sanoisi että pegsu-BSB:n pelaaminen ois suoraan väärin. Saahan se BSB siitä pegsusta sen yhden woundinkin lisää vielä. Mut se ydinongelma tosiaan BSB:n vaihtoehtorooleissa on se että BSB:tä tarvitaan lähes aina, niille vaihtoehtorooleille jää aika vähän pelitilaa. Lisää se ettei 1+rr/GW ole mahdollinen, joten pidän sitä parhaimmillaankin hieman heikompana valintana joka vielä vaatii juuri tietynlaisen listan.

Korjaus: itse asiassa nyt kun mietin, niin listassa jossa on kanoja ja infantrya (ylipäätään ei ritaribunkkeria) se pegsu-BSB todennäköisesti puoltaa itseään parhaana nichessään juuri siksi että ritari-BSB ei toimi.
Iridian

Rune kirjoitti: No tää menee kyllä ihan toisinkin päin (kuten esim. se että kuka ja miksi kärsii huonosta itsetunnosta, mikä nyt ei ehkä ole kauhan hyvätapaista argumentoida mitään) - jos listoista kommentoidaan että ei ole optimoitu ja pitää selitellä että esim. 'ei ole figuja' / 'en tahdo tätä yksikköä koska fluffi/estetiikka' / 'meidän peliporukka pelaa asteen kevyemmin', voi toiselle osapuolelle tulla 'pitäkää tunkkinne' vibat. Mutta tosiasiahan tosiaan on että GW:n vika se enemmän on että yksiköt eivät ole millään tasolla tasapainossa keskenään. Ainakaan nyt tässä allekirjoittaneen armeijassa. Reiksguard vs. Demigryphit, Mortar vs. Helblaster, kaikki vastaavat. Outoa on.
Joo toki kunnioituksen pitää olla molemminpuolista. Ja GW:tä voi syyttää paljostakin, samaa mieltä.
Late M

Viesti Kirjoittaja Late M »

Kuten Iridian aikaisemmin totesi, lentävä BSB vaatii kyllä melkoisesti itsehillintää. Että ei hyökkää heti niiden houkuttelevimpien pehmeiden kohteiden kimppuun vaan malttaa pysytellä muun armeijan mukana. Ehkä juuri tämän takia
Iridian kirjoitti:Uuden metan opetteleminen on kyllä ihan hauskaa noin muutoin, todennäköisesti aktivoidun taas enemmälti kun ysiedikka tulee
Ymmärrän tämän pointin ja esim. uuden IG-codexin ilmestyminen oli mulle ihan iloinen asia. Oma paluuni faban pariin tapahtui toissaedikan armeijakirjan pohjalta muodostuneiden mieltymysten nykyedikkaan soveltamisen merkeissä. Kun on joutunut ottamaan metan vastaan annettuna eikä ole itse päässyt sitä pohtimaan alkuvaiheessa, tulee tarve kapinoida yleisesti hyväksyttyjä näkemyksiä vastaan. Plus että haluan uskoa siihen, että vastustajan epätavallisella listalla yllättämisellä voi olla pelin kannalta suotuisia vaikutuksia.
Iridian

jupu_pupu_mies kirjoitti:Etc kuppikuntaisuus on tosiasia. Ongelmia sen purkamisessa on. Tuntuu pölhöltä vastailla ilmiselviin juttuihin kuten "tarvitseeko bsbtä ja lvl4 maagia" kun kaikki omassa porukassa tietää vastauksen aivan kysymättäkin. Toisekseen, kuppikuntaan pääsee ihan vain näyttämällä innostusta meidän juttua kohtaan. Jos jollakin on halua pelata "kovaa" niin esimerkiksi Julius on järkkäämässä jopa fabaopetusta pk-seudulla. Haluan itse pelata kovaa ja minua ei kiinnosta niinkään fluffihassuttelu, joten en halua osallistua siihen. Tämän kai kuuluisi olla itsestään selvää?

Omia virheitämme on se että osa meistä (kuulun tähän) sanoo asiansa ikävästi ja jopa hiukan elitistisesti. Slugin 4chanista opitut sanaleikit eivät aukea aina kuin niille jotka hänet hyvin tuntee ja suurin osa ei postaile sotuun mitään. Musta olisi ihan hyvä idea että jos me saataisiin kirjoitettua artikkeli jokaisesti armeijasta jossa olisi pohdintoja etc-pelaajien näkökulmasta ja kaikenlaisia eri listavariaatioita, voisi se helpottaa uusien turnauspelaajien tulemista harrastukseen. Toki tämä tarvitsisi työtä ja motivaatiota mutta ideana mielestäni hyvä.
+1. Jos joltakulta löytyy motivaatiota hoitaa viitekehys kuntoon (ts. kasata lista kysymyksiä joihin artikkelit vastaa, kirjoittaa johdanto, avata sub-forum, koordinoida l. potkia ihmisiä), voin kyllä osallistua jonkun leipätekstin postaamiseen. Eiköhän tästä etc-viitekehyksestä löydy muitakin.
Late M

Sattuneista syistä kiinnostaa Pistolierien pelaaminen. Keskivertoritareita nopeampi yksikkö, mutta huomattavasti heikompi. Jos joku edes vähän ikävämmin mulkaisee kohti niin paniikkia testataan. Kuten Warhammer-Empiressä pohdittiin: "is it safe to say they are the flat out worst Fast Cavalry choice in the game?"

Näkemyksiä siitä, miten näitä pelaatte/pelaisitte? Yksinään aika orpo ykskkö sivustaa suojaamassa, mutta yhteistyö ritarien kanssa voisi olla harkittavissa. Kallis divertti, mutta musikantin kanssa ihan potentiaalinen. Jos sivustan turvaamista miettii, niin 5 pistolieria musikantilla + 5 alastonta ritaria maksaa 215 pistettä. Ei mikään tehopaketti, mutta teoriassa pitäisi pärjätä vastustajan fast cavalrylle. En oikein näe syytä ottaa enempää kuin 5, koska tehokkuus ei eksponentiaalisesti parane, ja kestävyys/paniikinsietokyky ei senkään vertaa.

Jos muu armeija on kustannettu tehokkaasti en näkisi ongelmia tällaisen häröily-yksikön ottamisessa. Toki archereillakin tätä voi tehdä, mutta pistolierien tuplaliike on jo jotain.

Offtopic: OSTAN 2 EMPIREN HEVOSTA! Haarniskoitua tai haarniskoimatonta. Hurricanum tarvitsee vetoapua päästäkseen taistelukentille. Laita YV:tä jos kiinnostaa saada tosi monta rahaa tai vaihtoehtoisesti tehdä osavaihtokauppoja.
Rune
Peliporukkavalvoja

Mie taisin puhua aika runsaastikin muiden kera pistolieroista aikanaan miun lentoemporeketjussa. Sieltä saanee jotain infoa.

Omat preferenssit taisivat olla pähkinän kuoressa:

6 Lieroa ja musikantti: Halpa on hauskaa
8 Lieroa, musikantti ja Champion: Ammuskellaan, joujou
10 Lieroa, kaikki mitä irti lähtee: Omgwtfusrsly?!

Champalle voi antaa räpäpistoolin jos tykkää, mutta oma näkemykseni taisi olla että se harvoin on sen 10 pisteen arvoinen matemaattisesti.

Itse työnnän niintä härskisti Vanguardilla eteenpäin sotakonehakuihin, ja ammuskelen muun BS-ampumisen ja loitsujen tukena. Mie tykkään useammista yksiköistä ja liikkuvista osista. Pelaisin tosin aina kahdella jaollista yksikkökokoa, koska ei ole haittaa pelata niitä kahdessa rivissä.

Pew pew.
#Ostium

jupu_pupu_mies

Viesti Kirjoittaja jupu_pupu_mies »

Jos pelaa etc:tä niin nimenomaan ei kahdella jaollista yksikköä, eikä välttämättä muutenkaan. Syitä:

8 on todella huono koko, 2 aiheuttaa paniikin ja 2 hengissä olevaa nappia antaa puolet. 7 parempi ainakin etc:ssä puolikkaiden takia 9 taas antaa paniikin pois.
Rune
Peliporukkavalvoja

jupu_pupu_mies kirjoitti:Jos pelaa etc:tä niin nimenomaan ei kahdella jaollista yksikköä, eikä välttämättä muutenkaan. Syitä:

8 on todella huono koko, 2 aiheuttaa paniikin ja 2 hengissä olevaa nappia antaa puolet. 7 parempi ainakin etc:ssä puolikkaiden takia 9 taas antaa paniikin pois.
Parilliset taasen antavat tasaisemman jalanjäljen. Jokainen pariton lisämodeli tuo tuuman verran lisää kokoa yksikölle leveyssuunnassa, kun taas jokainen parillinen on yksikön kokoon nähden 'ilmainen'. Jos tahtoo (ja miksei tahtoisi) pelata lieronsa kahdessa rivissä.

Jokainen pariton modeli antaa paniikkijuttuja vastaan bonusta, ja jokainen parillinen modeli on jalanjälkeen nähden ilmaisia lisälaukauksia. Win some, win some?
#Ostium

ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Lateksimajava kirjoitti:kiinnostaa Pistolierien pelaaminen
Jauhettiin Runen kanssa Pistolieerien matematiikasta siinä Granbelos-ketjussa.

Pistolieerien tehokkain kokoonpano on 5 kaikilla pomon mausteilla. Ja kuten Lateksimajava totesi, ovat varmaankin tämän edikan huonointa kevyttä ratsuväkeä. (Kislevin Ungol-jousimiehet olivat kai vielä huonompia. Siksi Lateksimajava saa multa taas sangollisen respektia, kun alkaa maalaamaan just tätä yksikköään!)

Hassua kyllä, mä olen itse käyttänyt Pistolieereja lähinnä just sivustoilla ja melko yksinään, ja mulla on kivoja kokemuksia. Sekä tehoisia että pelitapahtumien kannalta hauskoja kokemuksia. Tosin kontrolloituja perussääntömatseja kasiedikalla taisi kertyä viisi, eli otos ei ole järin suuri. On saattanut olla tuuria matkassa.

Vastaavasti kokemukseni on, että kevyt ratsuväki tapahtumien ytimessä sulaa saamatta paljonkaan aikaiseksi. Siis myös muu kevyt ratsuväki kuin Pistolieerit.

Mun mielestäni kevyt ratsuväki ja Scoutit on tosi riippuvaisia maastosta, joten kovin yleisiä mathhammer-teorioita en lähtisi niille rakentelemaan. Sopiva kenttä ja sopivasti rohkeutta, niin niillä on roolinsa useimmissa otteluissa.

6, 8, 10, vai 5, 7, 9?
Yksikköjen väkimäärästä noin yleensä: kyllä ajauduin säännöstään pienten yksiköiden parittomiin väkimääriin jo ammoin, ja olen saanut n. joka kolmannessa pelissä tästä ihan selvää hyötyä. On kiva kertoa vastustajalle, että kyllä siinä crossariyksikössä tosiaan oli 13 ukkoa, eikä ne nyt oo juoksemassa mihinkään. Siis gamistisesti kiva.

Mulla yksi syy parillisten ja nimenomaan kuudella jaollisten yksiköiden käyttöön on ollut todennäköisyyslaskennan helppous, kun heitetään kuusisivuista noppaa. Tosi nopeasti on odotosarvot valmiina ja on helppo päättää, mitä viitsii lähteä kokeilemaan tosissaan ja mitä läpällä - ja koska kannattaa ottaa sitä takapakkia, taktik, taktik. Sit tietää myös, koska on onnekas ja koska ei, eikä lähde rakentamaan peliä pitkällä tähtäimellä epätodennäköisen varaan. (Sinällään melko sama, onko pieniä jakojäännöksiä vai ei, ja yksiköiden kuluessa tää kauneus on äkkiä menetetty. Kertoo vaan mun pedanttisesta estetiikastani, kun aletaan laskea paperilla pelaamisen sijaan.)

-ile
Iridian

ile kirjoitti:Pistolieerien tehokkain kokoonpano on 5 kaikilla pomon mausteilla. Ja kuten Lateksimajava totesi, ovat varmaankin tämän edikan huonointa kevyttä ratsuväkeä.
Tämä. Minimipislat maksaa 90 pt, pislat pomolla + röpöllä maksaa 110pt. Pomon röpö lisää pislayksikön ampumatehoa vähintään 40%, usein 60%. Ilman pomoa, 5x2x5+ = 10/3 osumaa, Pomon kans 4x2x5+ + 4x4+ = 8/3 + 4/2 = 14/3 osumaa. Jos osuminen on 6+:lla, tää kärjistyy entuudestaankin: 5/3 -> 8/3, eli se +60%. Pomo myös kuolee unitista käytännössä aina viimeisenä. Pelkkä pislamies on aika kehno, se unitti onkin alusta sille röpöchampionille. Pislaunitti on myös toimiva divert sen feigned flightin takia: periaatteessa sillä voi ampua ja divertata joka vuoro. Näistä syistä pisloja kannattaa aina pelata minimikoossa. Jos isompia ammuskelijoita haluaa pelata, sit kannattaa katsoa outridereita. Huonoimmuudesta en sanoisi varmaksi mitään, ne nimittäin kyllä ampuu ihan oikeasti lopulta. S4 AP multishot on aika paljon kovempi ku S3 single shot, jota muu fasti tuppaa järjestään olemaan.

Pislojen ongelmahan on kuitenkin se että ne kuolee jos sinne päin vähän aivastaa nuolta tai pulttia. Tullaan takas siihen aiempaan periaatteeseen, että jos listassa ei ole yhtään muuta järkevää BS-kohdetta, pislat kuolee nopeasti. Ja empirellä helposti näin on.

Parittomat koot hyviä tosiaan, sekä paniikki/rally-syistä. Pienen skaalan optimointia toki. Korkean manööveroitavuuden yksiköillä base-koko ei ole niin iso tekijä lopulta.
Iridian

Unittikoossa 7 tai vähemmän on sellanenkin hauska pieni sivuhyöty, että unittiin joinaava hero ei voi koskaan jäädä neljäsosassa tai alle olevan pakenevan yksikön panttivangiksi. Unitissa jäljellä 1 model ja hero: unitin koko on 2, joka on enemmän kuin neljäsosa unitin alkuperäisestä koosta ja unit heittää normiliippaa; mikäli alkuperäinen koko on 8, heitetäänkin sitä insanea.
Late M

Kyllä mun luotto pistolierien suorittamiseen semisti kasvoi. Oliko niin, että multiple shotista tulee -1 ja liikkumisesta toinen -1? Siihen vielä long range ellei ihan iholla olla niin seiskalla osuu. Varsinkin BS4:n kannalta repeater pistol pomolla on hyvä idea.
Rune
Peliporukkavalvoja

Lateksimajava kirjoitti:Kyllä mun luotto pistolierien suorittamiseen semisti kasvoi. Oliko niin, että multiple shotista tulee -1 ja liikkumisesta toinen -1? Siihen vielä long range ellei ihan iholla olla niin seiskalla osuu. Varsinkin BS4:n kannalta repeater pistol pomolla on hyvä idea.
Lierot ottavat pitkän matkan ja tuplat - liikkeestä ei tarvitse kärsiä! Pelasin itse tämän säännön pari vuotta väärin ja mietin miksi lierot ovat niin saamattomia verrattuna seiskaedikkaan.
#Ostium

Late M

Eli 6" sisältä osuvat 5+ liikkumisen (ja marssimisen) jälkeen? Ei silläkään juhlita, mutta kyllä kevyempään yksikköön tulee tehtyä ihan merkittävä määrä damagea. Siinä vaiheessa S4 armour piercing alkaa olla aika kova. Tällähän kehtaa ampua vaikka jotain T5 kärryäkin. Ja täytyy jatkossa muistaa se champan BS4!
Iridian

Lateksimajava kirjoitti:Eli 6" sisältä osuvat 5+ liikkumisen (ja marssimisen) jälkeen? Ei silläkään juhlita, mutta kyllä kevyempään yksikköön tulee tehtyä ihan merkittävä määrä damagea. Siinä vaiheessa S4 armour piercing alkaa olla aika kova. Tällähän kehtaa ampua vaikka jotain T5 kärryäkin. Ja täytyy jatkossa muistaa se champan BS4!
Kyl kehtaa, shortilta keskimäärin 1.5 woundia. Varianssit on noissa 5+-rolleissa isot, joten kärryt voi herkästi paukkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Armeijat ja yksiköt”