Mulla ei oo mitään tätä vastaan, kunhan se on molemmin puolin sallittua, joten varsinaista etua ei ole.Der Dexter kirjoitti:lyhyen leikkituokion jälkeen 2" liikkeellä liikuin puoli tuumaa ylimääräistä 55mm basen kanssa, ja 3/4" ylimääräistä 40mm basen kanssa, riippuen kiersinkö koko basella nurkan vai vaan osalla.a
Toisin sanoen mittaa taivuttamalla siis. eli lähtökohtaisesti jos mittaa taivutetaan, voisi liikkua 25-30% nopeammin. kuulostaako turhalta nipotukselta?
N3
Re: N3
Ei siihen mitään kokeiluja tarvita, kun kyseessä on helppo lukion lyhyen matikan geometrian tehtävä.
Jos liikut kulman ympäri, ympyrän keskipiste liikkuu samalla säteellä kuin itse ympyrä kulman ymäri. Kun liikkumis matka on 90 astetta kehää, eli kulman ympäri, saadaan keskipisteen vaeltamaksi matkaksi ( tai minkä tahansa muun pisteen ympyrästä) 360/90 astetta, eli neljäsosa ympyrän kehästä. Eli Pii*2*r/4 = Pii*r/2, Jolloin päästään noilla alustakooilla noihin aamulla laskemiini lukemiin.

Jos liikut kulman ympäri, ympyrän keskipiste liikkuu samalla säteellä kuin itse ympyrä kulman ymäri. Kun liikkumis matka on 90 astetta kehää, eli kulman ympäri, saadaan keskipisteen vaeltamaksi matkaksi ( tai minkä tahansa muun pisteen ympyrästä) 360/90 astetta, eli neljäsosa ympyrän kehästä. Eli Pii*2*r/4 = Pii*r/2, Jolloin päästään noilla alustakooilla noihin aamulla laskemiini lukemiin.

Musta tuntuu, että käytännön pakosta noi kulmat pitää liikkua melkein 90 asteen kulmissa koska mitta ei taivu ympyröihin. Tai itse en ainakaan pyörittele figuja joka kulmassa minimoidakseni kuljettua matkaa... Veikkaan, että tästä syystä Dexter saa kokeiluissaan isompia eroja kuin Jamo matemaattisella todistelullaan.
ps. olen opettanut lyhyttä matikkaa ja siellä mikään ei ole helppoa oppilaille...
ps. olen opettanut lyhyttä matikkaa ja siellä mikään ei ole helppoa oppilaille...
Minäkin olen :)
90 asteen liikkeellä (eli ensin koko base reunan yli, 90 asteen käännös ja liike kulman taakse) iso base liikkuu 15 mm pitemmän matkan (eli basejen halkaisijan erotus), eli ei siinäkään suurta eroa tule.
Edit: Siis alustojen välillä, kulutetussa liikkeessä toki 40 mm. basen tapauksessa suorakulmaisella liikkeellä liikettä menee n. tuplat samaan pisteeseen pääsyyn (31,4 mm vs. 60 mm). Eli tosiaan siitä tuo vajaa tuuma tulee eroa.
90 asteen liikkeellä (eli ensin koko base reunan yli, 90 asteen käännös ja liike kulman taakse) iso base liikkuu 15 mm pitemmän matkan (eli basejen halkaisijan erotus), eli ei siinäkään suurta eroa tule.
Edit: Siis alustojen välillä, kulutetussa liikkeessä toki 40 mm. basen tapauksessa suorakulmaisella liikkeellä liikettä menee n. tuplat samaan pisteeseen pääsyyn (31,4 mm vs. 60 mm). Eli tosiaan siitä tuo vajaa tuuma tulee eroa.
-
Der Dexter
ah joo, nyt ymmärrän. Puhutaan molemmat samasta ideaalista, eli oikein mittaamisesta. Olen itse omien opiskelujeni jälkeen maallistunut tylsäksi realistiksi, ja puhun siitä mitä pitäisi tehdä ja miten asiat tehdään.
(olen insinöörin-laatuinen mieleltäni, en täysin vieras matikasta itsekään)
Masiinassa juurikin tästä syystä mitataan pelkkiä lineaarisia matkoja, ei tarvita geometriaa laisinkaan, joka tekee elämästä helpompaa, kun miettii käyttötarkoitusta eli pelejä.
(olen insinöörin-laatuinen mieleltäni, en täysin vieras matikasta itsekään)
Masiinassa juurikin tästä syystä mitataan pelkkiä lineaarisia matkoja, ei tarvita geometriaa laisinkaan, joka tekee elämästä helpompaa, kun miettii käyttötarkoitusta eli pelejä.
Aliquando Insanire Iucundum Est
Noniin seuraavaksi pelikerraksi varmistetaan ettei kukaan huijaa mittauksessa ja hankitaan kerholle laitteet täältä: http://www.bosch-professional.com/fi/fi ... 298-ocs-c/ . Kulmissa pitää silti aina vähän laskeskella, mutta äkkiähän se pelin aikana käy!
Joo, itselläni oli tosiaan vain tarkoitus osoittaa, että niiden remotejen väärällä basen koolla saatavat mahdolliset hyödyt tai haitat ovat varsin mitättömiä.
- Dr. Icchan
- Viesti:
Tilanteessa jossa basella on halkasijan reuna 90 asteen kulmalla ja haluaa liikkua sen kulman ohi, reuna kiinni kulmassa koko aika, liikkumismatkassa ei ole eroa basen koosta huolimatta:

Pienemmällä basella menee vähemmän liikettä siihen 90 asteen kääntöön, mutta jos se haluaa samalle tasolle kuin isompi base, sen on liikuttava eteenpäin. Ja se eteenpäin liike on just se sama matka jonka se jäi vajaaksikin.
Tatun kanssa olen kuitenkin samaa mieltä, että jos tuosta taivuttaisi mittaa nurkan ohi, niin riippuen kohdasta missä se taivutus tehdään niin siinä voi tulla yllättävänkin paljon lisämatkaa, ja siinä on myös basen koolla merkitystä.
EDIT: Jaha tää oliki jo näköjään selvitetty sillä välin ku mä jouduin tekemään töitä ton kaavion kanssa työskentelyn ohessa.

Pienemmällä basella menee vähemmän liikettä siihen 90 asteen kääntöön, mutta jos se haluaa samalle tasolle kuin isompi base, sen on liikuttava eteenpäin. Ja se eteenpäin liike on just se sama matka jonka se jäi vajaaksikin.
Tatun kanssa olen kuitenkin samaa mieltä, että jos tuosta taivuttaisi mittaa nurkan ohi, niin riippuen kohdasta missä se taivutus tehdään niin siinä voi tulla yllättävänkin paljon lisämatkaa, ja siinä on myös basen koolla merkitystä.
EDIT: Jaha tää oliki jo näköjään selvitetty sillä välin ku mä jouduin tekemään töitä ton kaavion kanssa työskentelyn ohessa.
-
Der Dexter
joo, eipä nuuo haitat varsinaisessa matkassa ole kauhean isoja, ne ovat vain suhteessa liikkeen määrän isoja, siksi usein tuntuu rasittavalta sanoa noista pienistä asioista.
Lähinnä se vain kertautuu, kuten jos käytät pelissä 35-45 orderiä, ja liikut valtaosassa niitä, sanotaan vaiks 30x4"= 120", ja siihen 25% päälle, on vielä toiset 29" epätarkkuuksista, niin kaverin pelaaminen voisi olla aika erilaista ilman kaikenlaisia pieniä etuja mitä tollasella liikkeellä tapahtuu.
Ehkäpä keskustelu mittaustekniikoista ei ole kauhean relevantti tähän topicciin, eikä meidän pienellä skenellä tartte tällasia pahemmin miettiä. Itse kun on masiinan kanssa mennyt ympäri eurooppaa pelaamassa, niin satojen vastustajien joukossa alkaakin epätarkkuutta löytymään, ja miettiä itse näitä juttuja...
Lähinnä se vain kertautuu, kuten jos käytät pelissä 35-45 orderiä, ja liikut valtaosassa niitä, sanotaan vaiks 30x4"= 120", ja siihen 25% päälle, on vielä toiset 29" epätarkkuuksista, niin kaverin pelaaminen voisi olla aika erilaista ilman kaikenlaisia pieniä etuja mitä tollasella liikkeellä tapahtuu.
Ehkäpä keskustelu mittaustekniikoista ei ole kauhean relevantti tähän topicciin, eikä meidän pienellä skenellä tartte tällasia pahemmin miettiä. Itse kun on masiinan kanssa mennyt ympäri eurooppaa pelaamassa, niin satojen vastustajien joukossa alkaakin epätarkkuutta löytymään, ja miettiä itse näitä juttuja...
Kuten tuosa aiemmin osoitin, niin matkoissa on eroa, koska kulmasta mennään ohi säteellä ja kierto tapahtuu piirillä. Eli kulman ympärikiertoon menee matkaa pii * säde/2 ja loppupiste on kulman tasalta säde/2. Esim. 1 cm säteellä matkaa menee 1,5 cm ja 8 cm säteellä 12,6 cm. Kun lopputuloksena on samassa järjestyksessä alustat 0,5 cm ja 4 cm yli kulmasta.Tilanteessa jossa basella on halkasijan reuna 90 asteen kulmalla ja haluaa liikkua sen kulman ohi, reuna kiinni kulmassa koko aika, liikkumismatkassa ei ole eroa basen koosta huolimatta:
- Dr. Icchan
- Viesti:
Joo mäkin oon joskus miettiny kuinka paljon elämä olis helpompaa ilman warmachine pelaajia ;)
(Jos ei hymiöstä tullut selväksi, niin se oli siis vitsi)
(Jos ei hymiöstä tullut selväksi, niin se oli siis vitsi)
-
Der Dexter
Masiina on vähän kuin hyvä olut, sen jälkeen on vaikea siirtyä juomaan kaljaa...
;)
Pitäis joskus näyttää attack resolution chart teille, niin näette kuin kivasti asiat ratkeaa lammen toisella rannalla
;)
Pitäis joskus näyttää attack resolution chart teille, niin näette kuin kivasti asiat ratkeaa lammen toisella rannalla
- Hammerheart
On hyvä muistaa, että Infinityssä usein liikutaan coverista coveriin, joka käytännössä tarkoittaa, että koko liikematkaa ei hyödynnetä, koska ei haluta jäädä coverin ulkopuolelle. Mutuna sanoisin, että epätarkka mittaaminen aiheuttaa paljon vähemmän päänvaivaa kuin Masiinan tyhjemmillä kentillä, joka sinällään on tavallaan epäintuitiivista (koska se kaikki terrain kuitenkin hankaloittaa mittaamista usein merkittävästikin).Der Dexter kirjoitti:Lähinnä se vain kertautuu, kuten jos käytät pelissä 35-45 orderiä, ja liikut valtaosassa niitä, sanotaan vaiks 30x4"= 120", ja siihen 25% päälle, on vielä toiset 29" epätarkkuuksista, niin kaverin pelaaminen voisi olla aika erilaista ilman kaikenlaisia pieniä etuja mitä tollasella liikkeellä tapahtuu.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
-
Der Dexter
kyllä se mittaamisen hankaluus on infinityssä, masiinan puolella kun saa mitata control-rangea, niin siinä tulee tosi tarkkoja arvioita aikaiseksi, jotka vaan tarkistetaan sit. avoimella kentällä tarkka mittaus on kuitenkin paljon helpompaa.
Infityssä isoin ongelma ovat nurkat, sekä katvealueet, välillä kun ei meinaa edes nappeihin ylettyä liikuttamaan. Mutta ei se nyt sinällään ole ongelma, se kuuluu peliin. Koska onhan se MAGEETA pelata hienolla maastolla, ei sillä metsällä ja kukkulalla, ja pätkällä aitaa. Ainakin mulle se on iso osa tämän pelin viehätystä, kun saa pelata maastolla, jolla on väliä (joku on ehkä nähnyt mun maasto"kärryn")
Infityssä isoin ongelma ovat nurkat, sekä katvealueet, välillä kun ei meinaa edes nappeihin ylettyä liikuttamaan. Mutta ei se nyt sinällään ole ongelma, se kuuluu peliin. Koska onhan se MAGEETA pelata hienolla maastolla, ei sillä metsällä ja kukkulalla, ja pätkällä aitaa. Ainakin mulle se on iso osa tämän pelin viehätystä, kun saa pelata maastolla, jolla on väliä (joku on ehkä nähnyt mun maasto"kärryn")
Minustakaan tuolla mittaamisen epätarkkuudella ei ole paljon väliä. En ainakaan itse jaksa nysvätä kaikkea millilleen oikein. Kunhan se ei ihan älyttömiä määriä heitä. Infinity on kokonaisuudessaan sen verran "väljä" peli, ettei sitä oikein voi pelata liian tarkasti. Samasta syystä sääntöjen pilkuntarkka tulkinta on mielestäni turhaa, jos on olemassa jokin järkevä ja looginen tapa pelata jokin juttu.
Sensijaan geometria on aina mielenkiintoista :)
Sensijaan geometria on aina mielenkiintoista :)
-
Der Dexter
jamovoima kirjoitti: Sensijaan geometria on aina mielenkiintoista :)
Jep, sen takia näitä on joskus kiva jopa miettiä. Ja kuten todettua, ei se mittaaminen ole avainasia, pelaaminen on. On vain välillä vähän vaikea vetää rajoja sitten kun joku alkaisikin mennä enempi harmaan alueelle, tosin meillä pelaa aikuiset, sekä suomalainen mentaliteetti on liiankin rehti.
Olen kuullut, että esimerkiksi venäjällä MTG-turnauksissa (kait?) huijaaminen oli johonkin aikaan kovin yleistä, ja vain jos jäi kiinni räikeistä rikkeistä tjs, tuli edes tuomari paikalle. Sittenhän on aina meidän italialaiset mitat sekä nopat.
Sekin oli metkaa kun 10" juoksevat druidit lopetti n. 15" päästä alkupaikastaan, kärkietenijä taisi olla lähemmäs 18" kauempana.
milli sieltä sun täältä, vähän tuoltakin. Eikös näin toimi muuten pankkimadot, jotka louhii mikrosiirroilla miljoonia? yhtäläisyyksiä =)
- Hammerheart
Niin siis periaatteessa olen täysin samaa mieltä, mutta käytännössä ainakin mun napit tuntuu liikkuvan melko harvoin "täysillä", koska liikutaan asemasta toiseen. ARO Dodget sitten toki asia erikseen (ja nehän usein vieläpä kiertävät kulmia).Der Dexter kirjoitti:kyllä se mittaamisen hankaluus on infinityssä, masiinan puolella kun saa mitata control-rangea, niin siinä tulee tosi tarkkoja arvioita aikaiseksi, jotka vaan tarkistetaan sit. avoimella kentällä tarkka mittaus on kuitenkin paljon helpompaa.
Tästä olen samaa mieltä =)Infityssä isoin ongelma ovat nurkat, sekä katvealueet, välillä kun ei meinaa edes nappeihin ylettyä liikuttamaan. Mutta ei se nyt sinällään ole ongelma, se kuuluu peliin. Koska onhan se MAGEETA pelata hienolla maastolla, ei sillä metsällä ja kukkulalla, ja pätkällä aitaa. Ainakin mulle se on iso osa tämän pelin viehätystä, kun saa pelata maastolla, jolla on väliä (joku on ehkä nähnyt mun maasto"kärryn")
Ja mitä tulee "kolmanteen maailmansotaan" niin minusta tässä ei edes juurikaan väitellä, vaan lähinnä viedään keskustelua eteenpäin. Kaikki tuntuvat kuitenkin olevan enempi-vähempi samaa mieltä toistensa kanssa!
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Jos vielä tuohon nurkkien kiertämiseen menee, niin mikään ei estä käyttämästä laskettuja määriä sen matkan määrittämiseen.
Eli 25 mm basella nurkan ohittaminen (kulman kohdalla basea pyörittäen) vie 3/4", 40mm basella 1 ½" ja 55mm basella 1 3/4"
Eli 25 mm basella nurkan ohittaminen (kulman kohdalla basea pyörittäen) vie 3/4", 40mm basella 1 ½" ja 55mm basella 1 3/4"