3D tulostus ja 40K

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Meganiikko

Re: 3D tulostus ja 40K

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ongelma on että kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa mikäli GW lähtee tulostuttamalla tekemään special charactereitaan.
Nykydetaililla Ölögith Uskomattoman (korkeutta 8") tulostaminen kestää noin päivän-pari ja prosessia pitää valvoa.

Oletetaan että special edition Ölögöthejä laitetaan myyntiin: tulostamalla saadaan myyntitarkoitukseen tehtyä se kymmenen-viisitoista, ja tekemällä master tulostamalla ja siitä moldi saadaan samaan aikaan pari sataa olögöthiä.

Jos haluat sen omaan poseesi tulostetun Ölögöthin, niin paras lähestymistapa on luultavasti joko a) otat yhteyttä 3D-firmaan joka tekee modellin ja tulostaa sen, tai B) teet 3D modellin itse ja tulostutat sen jollakulla. Sotavasarastakin löytyy myyntiosastolta 3D printterivuokraa ja tulostusta.

Jos GW nykyhinnoilla lähdet kysymään kustom-modellia ja useampipäiväistä tulostusta sille, niin toivottavasti olet jostain saanut mehiläisiä koska se tulee maksamaan hunajaa ja kultaa. (Esim: Leman Russin tulostuttaminen 3D-firmalta maksaa n. 150€). Fact of the matter is: 3D-tulostus ei ole vielä valmis massatuottamiseen. Ja pienetkin erikoiserät vaativat GW'n tapauksissa massatuotantoa.

Ja kyllä GW kokeilee jatkuvasti uudistua: Viimeisin kokeilu oli Finecast, ja kuinkas siinä kävikään...
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Kyllähän noita heroforgeja sun muita pientiä yrittäjiä löytyy, mutta niillä kysyntäkin taitaa olla vielä niin pientä, ettei ison toimijan kannata hypätä täysin elkein mukaan. Eikä tulostus oikein istu tämänhetkiseen malliin. Uhr... Asiakas maksaa mieluummin 40€ puolen tusinan ryhmästä kun siinä on niitä bitsejä n. viiden ryhmän edestä ja tulostamisella tälläisellä ei ole tarvetta eikä se ole järkevää. Uskoisin, että konventiofiguureja ja tilaajalahjojakin tuotetaan helposti vähintään samoja määriä kuin jotain heikommin menestyvää tuotantofiguuria ikinä, niin pioneerituotteen luonnekin on vähän auki. Katsotaan, jos joku tulostepalvelu lyö itsensä läpi figuuripuolella tai joku toinen brändi tekisi pohjatyön. Kyllähän sekin, että joku esim. lelupuolen jätti alkaisi tulostusta isossa mittakaavassa hyödytämään, loisi painetta hypätä kelkkaan.
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Tulostus on vielä ainakin tällä hetkellä niin hidasta ja työteliästä (mallin preparointi, tulosteen siivous yms yms.), ettei sitä kannata linjaduunina tehdä. Tästä syystä isot tulosteet maksaakin näissä netin tulostuspalveluissa kuten shapeways tai i.materialise.
Uskoinkin läpimurron tapahtuvan harrastajien kotona autotallissa, kun tulostunopeudet ja tulostimien hinnat puolittuisivat nykyisestä.
3D ohjelmien käyttö ei ole niin hankalaa etteikö joku paneutunut harrastaja sellaisella oppisi tekemään itselle vaikka aseoptioita johonkin tankkiin tai jopa itse keksimänsä chapterin iconografiaa. Figut saa kuitenkin vielä toistaiseksi halvemmalla ja nopeammin kaupasta, joten tuo kustomointi on se mihin 3d tulostimet löytää oman tarkoituksensa.
Morze

40k:n kulmikas estetiikka on tuskin esteenä tälläisessä kustomoinnissa. Pääkallollekin löytää varmaan jostain ilmaisen mallin, jota voi sitten copypasteta pinnat täyteen.
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Mallin kustomointi olisi se mitä pohjimmiltani kaipaisin 3D tulostukselta. Jotenkin vielä helposti tuotteistettuna palveluna ilman että tarvitsee opetella 3D ohjelmien saloja (en usko että siitä tulee ikinä massojen hupia). Tässä on vuosikymmeniä leikitty askarteluveitsen, plasticardin, g.stuffin, liimojen ja viilan kanssa. Ihan mukavaa ja rentouttavaa hommaa, mutta vois tässä jo kokeilla jotain ihan uutta lähestymistäkin hienoihin modeleihin.

Nuo tulostuksen odotusajat ja hinnat ei ole oikein argumentti. Jos GW ulkoistaisi fiksusti kuten Kalevala, niin ne jäisi asiakkaan puolen ongelmiksi. Asiakas siis päättää ja odottaa. Jos ei jaksa tai halua, niin marssii sinne liikkeeseen ostamaan figupakettia. Toki hinta on se mikä tekee palvelusta lopulta suositun, mutta asiakaskunnassa on myös aina niitä jotka ovat valmiita maksamaan premiumista (saa jotain nopeammin, hienommin. kustomointioptioita, isompaa skaalaa, ym). Hyvällä tuotteistuksella saa siis myytyä myös kalliilla, ja mitään ei tarvii tuottaa varastoon jos kukaan ei tilaa (riskit siis aika pienet). Mun mielestä pioneerivaiheen tuotekehityksen voisi siis maksattaa premiumia haluavilla asiakkailla. GW:n kannattaisi lähteä hiomaan prosessia jotta on iskukunnossa tönimään kilpailijat ojaan sitten kun kustannustehokkuus paranee ja 3D tulostus alkaa muuttuu massahuviksi. Ennusteet ja tulostinten kehitys näyttää että ei siihen montaa kovin vuotta mene.

GW voisi lisensoida mallinsa jollekin alihankkijalle joka suoritttaa kokeilut heidän puolesta. Vanhat parrat muistaa miten GW ei halunnut 80/90 luvun taitteessa lähteä isojen modelien tuottamiseen resiinivaluina ja myi niiden oikeudet Epicastille ja Armorcastille. Se tarina johti parin mutkan kautta Forge Worldiin, joka on hionut homman optimaaliseksi ja toimii nykyään hyvin synkassa GW:n kanssa. Saman tempun voisi toistaa.

@warhammer116: GW:n ja Citadelin vanhoja kokeiluja on aikalailla muistissa. Finecastia en oikein laske sellaiseksi, se oli enemmän läpi linjan juttu kuten whitemetal. GW on kokeillut jokaisella vuosikymmenellä tuotannon rajoja kalliilla erikoismodeleilla. 80-luvulla ne oli 'Chicken Dragon' ja Citadel Giant, 90-luvulla metallinen 40k skaalan Thunderhawk ja Armorcastin/Epicastin titaanit. 2000-luvulla ne on tapahtuneet lähinnä hivuttamalla Forgen valujen ja GW:n muovipuristustekniikan kautta (aina vaan isompaa ja yksityiskohtaisempaa modelia) - mitään superrepäisevää erikoismodelia ei olla nähty. Sellaista missä on jotain ihan uutta tai jotain mitä ei tahdo uskoa. 3D tulostus antais nyt sauman tuottaa sellainen.

@Morze: Totta että GW taitaa ottaa aikalisän ja katsoa jos jokin lelufirma, korufirma, ym onnistuu ensin tekemään 3D-tulostuksesta tuottavaa, ja sitten lähdetään hätäkiireellä ostoksille tai neuvottelemaan syvästä yhteistyöstä. Onhan se niinkin ettei GW:n kannata läpi linjan maksaa pioneerikuluja (riskien hallintaa). Tuo printtipuolen digitalisoiminenkin varmaan maksanut mansikoita.

-mv40k2
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

mv40k2 kirjoitti: @Morze: Totta että GW taitaa ottaa aikalisän ja katsoa jos jokin lelufirma, korufirma, ym onnistuu ensin tekemään 3D-tulostuksesta tuottavaa, ja sitten lähdetään hätäkiireellä ostoksille tai neuvottelemaan syvästä yhteistyöstä.
Höpsistä, eihän GW tee mitään markkinatutkimusta ;)
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Menee vähän GW-bashaamiseksi, mutta pitää vähän miettiä mihin GW haluaa profiloitua. Forge on selvästi suunnattu "varttuneemmille harrastelijoille" ja 3d-printtaamista (tai pikemminkin 3d-mallintamista) varten pitäisi palkata lisää henkilöstöä. Custom-specialcharrut tuntuisivat vaativan myös vähän uudenlaista softaa ym, asentojen säätämiseksi ja ohjelmistokehittely maksaa, enkä usko, että GW siihen erityisesti innostuisi etenkin, kun asiakasmäärä, jotka tästä suostuisivat maksamaan, ei välttämättä jäisi kuitenkaan niin suureksi, että homma olisi pitemmän päälle kannattava (GW kun on lelukauppa jne).

MUTTA... mikä voisi olla kannattavaa olisi pistää jakoon eri spess mehreens -powerarmoreiden osien malleja (Mk III-torsot/jalat/padit jne), jotka on vielä brändätty eri chaptereilla, ja lisensoida näitten tuotanto laadukkaille alihankkijoille. Homma ei veisi suunnittelulta niin kauheasti aikaa, eikä varastoakaan tarvitsisi pitää niin paljoa. Nokkakypäriäkin saisi helposti printautettua niin paljon kuin lompakko sietää ja GW vetäisi siivun välistä.

Lisäksi yksi ajatus olisi tehdä softa, johon voi siirtää custom-chapterlogon, joka skaalaa sitten näitä n. kappaletta kuparilevylle olkatoppauksia, tankkeja jne. varten ja ulkoinen palveluntuottajan laserleikkuri sitten leikkaisi kuparilevystä sitten sopivan levyn ja postittaisi tuloksen asiakkaalle (ja GW vetäisi taas siivun välistä).

Riski jäisi GW:lle tällöin selvästi pienemmäksi ja pääsisi ehkä vähän innovoimaankin... Toteutuksen todennäköisyys kuitenkin riippuu helvetin lämpötilan tippumisesta jäätymispisteen alapuolelle, koska GW.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
mv40k2
Viesti:

Dr. Icchan kirjoitti:Höpsistä, eihän GW tee mitään markkinatutkimusta ;)
Toivotaan että tekee, niin osaavat liikahtaa heti kun merkit näyttävät siltä. Tosin markkinatutkimuksesta on vielä aika pitkä matka öljyttyyn tuotantokoneistoon ja prosesseihin. Sen takia kannattaisin olla liikkeellä kokeilu- ja opiskelumielessä hieman ennen kun merkit näyttävät että olisi aika olla liikkeellä business-mielessä.

@Silveri: Luulen että GW:lä on jo tarpeeksi 3D mallintamisresursseja kun käsittääkseni suuri osa nykytuotannosta on enemmän tai vähemmän 3D ohjelmistoilla sculptattuja. Nuo kuvaamasi nokkamarinekypärät ja chapter spesific marsu bitzit olisi tosiaan varmaan aika helppo tuotteistaa ja lisensoida mallit alihankkijoille tai viedä tulostuspalveluihin tarjolle pientä siivua/hintaa vastaan. Ehkä yksi ongelma tuossa on se että GW ei voi oikein pissiä ForgeWorldin nilkoille, kun ne valaa jo resiinistä hyvällä katteella Rhino ja Land Raider ovia, ym bitzejä chapter logoilla. Eli pitäisi keksiä jotain uutta mihin soveltaa olemassa olevia 3D malleja. Ehdottamasi jalkaposet olis hyvä esimerkki. Tai teemajalustat integroiduilla marinejaloilla, valmiilla magneettikoloilla pohjassa ja kohokuvioitu nimilaatta basen laidassa? Miksi ei tehdä nettiin base + pose konfiguraattori millä voisi tuunailla haluamansa squadin? Yleinen äänestysmahdollisuus lopputuloksiin ja Top-3 tuotokset per kategoria siirretään finecast/muovituotantoon ja hyllymyyntiin niihin geolokaatioihin (maihin) missä ne keräsivät hyvin ääniä. Halutun figumäärän kokoisia armeija-teemaisia liikutusalustoja Fabaan; haluttu yksikön nimi kohotulostettuna liikutusalustan reunaan? Led versioita titaanien päistä, Apoc aseista ja Necron Monolithista (3D tulosteessa valmiit kolot ja urat led-kitille halutulla värillä; myydään bundlattuna)? Tällaisia nykyisestä GW/FW nykytarjonnasta pidemmälle vietyjä uusia juttuja on helppo ideoida vaikka kuinka paljon. Toteutus on sitten eri juttu. Jos GW palkkaisi ja löisi nippuun tiimin huippu 3D-, softa- ja web-ammattilaisia niin tuollaisia asioita voisi syntyä tarjolle. Ja se olisi pidemmän päälle hyvä GW:lle. IT ala huomasi jo vuosia sitten että kehittämällä softasta palveluja (lue: pilvipalveluja) tai yhdistämällä softaan palvelukomponentteja saavutetaan aitoa kilpailuetua ja suojaudutaan tehokkaasti kilpailijoiden ja Kiinalaisten kopiointia vastaan. Moni teollisuusala on alkanut ottamaan oppia tuosta ja yhdistämään fyysistä tuotetta ja pilvipalvelua. Ehkä figuvalmistajatkin näkevät jossain vaiheessa edut ja mahdollisuudet. MaaS (Miniatures As A Service) voisi olla tulevaisuuden suuntaus ja yksi GW:n tuotelinja. Näin ainakin minun haavekuvissa...

-mv40k2
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

GW taitaa kaivertaa muovimuottinsa suoraan 3D malleista. Tulostamista käytettänee silti mallien suunnittelun apuna. Forge tehnee sensijaan figunsa 3d tuloste mastereilla. Ainakin solar auxilioista oli ennakkoesittelynä nimenomaan 3d renderit eikä enää perinteisiä vihreitä ukkoja.
Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Jotenkin kaikenmaailman led kilkkeet jne niche kama tuntuu vähän turhalle lähteä tekemään, jos joku haluaa askarrella moisia niin eiköhän ole kykenevä tekemään sen.

Printtaaminenhan mahdollistaa just kaikenmaailman pikkukilkkkeen ja optioiden lisäämisen halvalla kotikonstein. Jos GW alkaisi tarjoamaan täysin customoitavia kittejä joihin saa valita joka ukolle oman aseen ja muun setin ja lisäksi valkata tismalleen kuinka monta ukkoa haluaa. Vaatisi ehkä sen että keksivät tavan saada osat irti sprueista ja tehtaalla paketoimisen tilauksen mukaan. Säästäisi ehkä tilaa kun ei tartteisi enää paketoida ilmaa. Tappaisi samalla bitzi kaupat ja toisi uniikin edun tavaran tilaamiseen heidän omasta nettikaupastaan. Vähän saattaisi syödä katetta kun pitäisi erikseen askarrella tilaukset mutta palveluna olisi huikea. Ei enään tartteisi maksaa turhasta muovista.

Tuohon hommaan voisivat ottaa mukaan jonkun pikkuliikkeen joka on erikoistunut alustoihin, saisi kaiken saman katon alta.
Silveri

Baseilla ei taida olla GW-brändiä. Tosin tuo ajatus printatusta/kaiverretuista baseista voisi ollakin jollekin pikkupuljulle kannattava. Samoin magneettivalmiit baset voisivat myös toimia, mutta siihen ei 3d-printtausta tarvita, vaan magneettivalmiit slottabaset ja GW-magneetit ja GW-trayt GW-logolla. Tämä onnistuisi hyvin jo nykyisillä järjestelyillä.

GW ei kuitenkaan hirveästi tuntuisi kohdistavan tuotteitaan aikuisille harrastajille, eikä Kalle 12-v välttämättä halua hirveästi alkaa näpertämään LED-sarjojen kanssa - hyvä kun saa spess mehreensinsä koottua ja maaleihin. GW ei tosiaan tee omien sanojensa mukaan mitään kuluttajatutkimuksia, palkkaavat asenteen perusteella ja ovat lelubisneksessä. FW tuntuisi olevan ainoa enemmän aikuisemmille harrastajille suunnattu yksikkö.

En usko, että GW lähtisi tekemään jokaisesta muovikitistään modattua versiota, johon saisi ympättyä plug-in radio-ohjausjärjestelmän ledivaloilla ja Indrick Borealen äänellä. Veisi ehkä turhan paljon fokusta pois itse peliltä ja investointi ei välttämättä maksaisi itseään takaisin - ne harrastajat, jotka tästä ovat erityisen kiinnostuneita, tekisivät tämän varmaan muutenkin itse.
mv40k2
Viesti:

Entäs me joilla on rahaa, mutta ei aikaa. Armeijoita olisi kiva laajentaa ja keskittyä enemmän pelaamiseen. Ledit Reaver titaaniini olivat vaan hupitoive. Mitä todella kaipaan on pelejä ja kuljetusta kestävät figut ilman että joudun pinnaamaan jokaista miekkaa ja siipeä. Haluaisin myös magnetisoida uudet figuni nopeasti laukkuihin ilman että siitä tulee riesa. Ja liuta muita pieniä asioita jotka jäävät helposti toteuttamatta ajanpuutteen ja vaivan takia. Mulla on harrastukselle aikaa kotona max tunti viikossa, enkä halua käyttää sitä veistelemällä ja viilailemalla loputonta määrää bitzejä irti sprueistä (maalauspöydällä on seurauksena jo riittävästi keskeneräisiä kittejä). Mutta sen sijaan mulla on joka työpäivä liuta 5-15 min kahvitaukoja. Voisin silloin vaihtaa eBay-surffailun johonkin GW nettipalveluun ja konffia siellä hetken eteenpäin haluamaani unittia johonkin mun armeijaan. Mä saisin maalauspöydälle jotain mitä pääsen heti maalaamaan ja saisin ohjattua samalla euroni GW:lle minne ne kuuluukin. GW voi robotiikan tai Aasian halpatyövoiman avulla ratkaista 3D tilausten kustannustehokkaan käsittelyn printteristä paketteihin; ei siihen kannata käyttää Eurooppalaista korkeapalkattua työvoimaa. Kun palvelu kehittyy, haluaisin vielä tilata custom yksikköni valmiiksi pohjamaaleissa ja parissa konffitussa perusvärissä että pääsen suoraan maalaamisen palkitsevaan osuuteen. Ja ehkä satunnaisesti valitsisin vielä figujen uittamisen dippauslaarissa jos on tosi kiire saada uusi unit pelilaudalle (lisäruksit ruutuun tilausvaiheessa).

Suuri porukka tällä foorumilla ei tunnu ymmärtävän että GW:n pääpelit on jo about 30v vanhoja. Meitä 10+, 15+ tai 20+ vuotta harrastaneita on jo jonkin verran ja tulee joka vuosi lisää. Olettaen että GW jaksaa tukea meitä eikä keskity vaan myymään askartelulaatikoita 12v Kallelle jolla on käsissään kaikki maailman aika harrastaa. Muuten toisessa päässä tapahtuu luontaista harrastuksen lopettamista tai jäihin laittamista kun aika ja virta ei vaan riitä enää ylläpitämään harrastusta töiden, opiskelun, perheen, ym ohella. Meidän peliporukkakin on karsiutunut pienemmäksi tämän seurauksena. Ei mua oikeasti kiinnosta tuleeko 'quick-and-easy' tukea GW:ltä, Forgelta tai joltain uudelta GW:n alihankkijalta, kunhan se vaan tulisi GW:n tukemana läpi linjan ja kaikille armeijoille. 3D tulostus ja netti antais mahdollisuuden tarjota aika paljon pidemmälle vietyjä asioita.

Ja ennen kun joku nokkela vinkkaa että onhan niitä maalaus- ja kasauspalveluja, niin vastaan että kokeiltu on. Laatu vaihtelee ja ne on aika kaukana quick-and-easystä. Paljon postittelua ja viestintää. Välillä aikataulut pitää, välillä ei. Joskus saa mitä haluaa, joskus ei. Ennakkomaksuja ja jälkimaksuja. Joskus satunnaisesti figut katoavat mystisesti eikä mitään tule takaisin, tai tulee vasta vuosien päästä. Oon tullut tulokseen että mielummin käyttäisin tasaista laatua toimittavaa GW:n nettipalvelua ja viimeistelen figuni itse.

@Silveri: Ei jokaisesta GW:n kitistä tietty kannata lähteä tekemään custom-versiota. Nykyään on keksitty nettiäänestykset ja Kickstarterin tyyppiset 'toteutetaan jos ennakkotilauksia kertyy riittävästi' tyyppisiä palveluita. GW:n tai lisenssin hankkinut tuotantokumppanin pitää vaan oppia käyttämään nykykeinoja niin ei tarvii ottaa turhia riskejä. Jokainen harrastaja varmasti ymmärtää ettei saa valmiina haluamaansa Chapter X embossattua lantikan etupeltiä jos maailmasta löytyy vaan 7 muuta henkilöä jotka ovat valmiita maksamaan siitä. Pienillä määrillä tai marginaaleilla on tärkeää että kysyntä ja tarjonta toimii läpinäkyvästi; se on kaikkien etu, eikä asiakkaan tarvii harmistuneena spekuloida miksi jonkin valmistus on lopetettu tai sitä ei riittänytkään hänelle lähiliikkeessä (tuossa on GW:llä vielä oppimista - etenkin 40k armeijoiden psi power korttien osalta olen tätä ihmetellyt kun niitä ei koskaan riitä kaikille eikä asiaan saa järkevää selitystä myyjiltä).

@Silveri: Hmm, mun mielestä se vaan toisi lisää fokusta itse pelille jos harrastajat voivat halutessaan vähentää fokusta kaikkeen pelin vaatimaan pakolliseen esijumppaan. Mikään ei pidä yhtä hyvin mukana harrastuksessa kun mahdollisuus saada harrastaa hyvässä seurassa ja kullekin sopivassa määrin, laatuaika maksimoiden.

-mv40k2
Morze

Laatuajan käsite voi vaihdella. Itsellä menee pelkkään kasailuun usein enemmän aikaa kuin pelailuun, eikä se silti tunnu hukkaan heitetyltä. Niillä, joilla on enemmän rahaa kuin aikaa, on jo vaihtoehtona maalauspalvelut. Vaatii tietenkin onnea ja suhteita löytää niin osaava kaveri, että osaa tarvittaessa skulptata kohdetta toiveiden mukaisesti kohtuu ajassa ja hinnalla.

Puristiselle GW:n asiakkaalle voi tehdä kipeää, mutta jos haluaa lompakollaan tukea printtauksen esiinmarssia, löytyy markkinoilta pienempää yrittäjää, joille voi rahojaan ohjata. Kai sitten, kun joku onnistuu pyörittämään miljoonabisnestä figujen customointisoftalla, herätään Nottinghamissakin.
mv40k2
Viesti:

Morze kirjoitti:Laatuajan käsite voi vaihdella. Itsellä menee pelkkään kasailuun usein enemmän aikaa kuin pelailuun, eikä se silti tunnu hukkaan heitetyltä.
Juu, jokaisella se on oma käsite. Meidän peliporukassa se tarkoittaa lähinnä peliaikaa, kun useimmilla ei ole aikaa muuhun ja pelikerratkin aika harvassa. Itsellä se on pelaamista ja satunnaista maalaamista. Nauttisin myös kasailuista ja konvailuista, mutta ehkä eläkkeellä sitten.
Morze kirjoitti: vaihtoehtona maalauspalvelut. Vaatii tietenkin onnea ja suhteita löytää niin osaava kaveri, että osaa tarvittaessa skulptata kohdetta toiveiden mukaisesti kohtuu ajassa ja hinnalla.
Joo, oikeassa olet. On tullut kokeiltua yli tusinan verran palveluita ja maalareita ja täytyy todeta että vaatii todella tuuria löytää hyvin yhteen pelaaava taho joka lukee sun ajatuksia, osaa viestiä, räpsiä välikuvia ja hoitaa projektit vielä aikataulussa ja sovitulla kululla. About kolme viidestä on pettymyksiä, ja satunnaisesti homma on täyttä tuskaa.
Morze kirjoitti:Kai sitten, kun joku onnistuu pyörittämään miljoonabisnestä figujen customointisoftalla, herätään Nottinghamissakin.
Tuossa taitaa ikävästi olla muna-kana ilmiö. Hyvän 3D mallikirjaston, figukustomointisoftan, pilvipalvelun ja printtipalvelun kehittäminen ja yhteen nitominen taitaa vaatia sellaisia resursseja että siihen kykenee vaan suurimmat figuvalmistajiat.

-mv40k2
Silveri

[GW-bash]
@mv40k:
En yritäkään väittää vastaan noille argumenteillesi sinänsä. Toiminta kuvaamallasi tavalla voisi olla perusteltua ja ehkä kannattavaakin, JOS GW suuntaisi toimintaansa veteraaneja suosivaksi Kalle 12-v sijaan. Näin ei kuitenkaan ole, tai ei ainakaan ollut silloin n. 10 vuotta sitten, kun itse tein pesäeron GW:n "mainstream-peleihin". Forge lienee tästä ainoa poikkeus.

Jos GW:n mielestä heidän pääkohdeporukkansa ovat <20-vuotiaat 25+-v veteraanipelaajien sijaan, joilla irrotettavaa varallisuutta voi olla enemmän (mutta aikaa vähemmän), niin siitä seuraa, että näihin varttuneisiin harrastajiin, joilla tuppaa olemaan n kappaletta eri armeijoita (ja jotka edelleen ostavat tasaiseen tahtiin jotain tavaraa GW:ltä), ei palveluun juuri satsata.

"Games Workshop is in the business of selling toy soldiers to children" -- Tom Kirby (en ihan heti löytänyt alkuperäistä lähdettä).

Myös valtaosa vanhoista parroista on tasaiseen tahtiin poistunut GW:ltä tekemään jotain muuta... Syyt eivät yleensä ole olleet mitään kauhean kivaa luettavaa silloin, kun siitä he ovat julkisesti avautuneet. Samanaikaisesti muut, enemmän veteraaneille profiloituneet firmat, kuten Warlord Games jatkavat nousukiitoaan ja laajentavat koko ajan valikoimaansa - ja nämä firmat katsovat ihan positiivisesti kilpailijoiden figujen käyttöä omissa sääntöseteissään ja antavat kirjoissa vielä kilpailijoittensa yhteystietojakin!
[/GW-bash]

Palatakseni aiheeseen, en ole varma oliko tätä jo linkattu tänne: http://www.tested.com/art/makers/452866 ... re-gaming/
mv40k2
Viesti:

Joo, noinhan se on että GW on suunnannut aina pelinsä enemmän teineille kun aikuisille eikä suunta ole juuri muuttunut koko aikana. Veteraanipelaajia on lähinnä kosiskeltu kalliimmilla kiteillä a la Forge World. Ja ilokseni myös IA kirjoilla ja 30K rangella niille jotka ottavat fiilistelyn ja fluffin tosissaan. Sitten on myös Dark Heresy ja 40K Roleplay tyylistä detaljileikkiä ja ropellusta, mutta se menee jo ohi perusasiasta eli miniatyyreillä pelaamisesta. Pointti on että GW yrittää tukea veteraanipelaajia tavaran ja turhuuden paljoudella, kun heidän kannattaisi miettiä esim:
  • helpotusta armeijoiden laajennettavuuteen (vaihtoehtoja hankkia valmiimpia figuja/kittejä; esim. online customoinnilla ja pre-paintedina)
  • pelaamisen sujuvuutta (fiksut apuvälineet jotka tekee pelaamisesta mielekkäämpää; esim. up-to-date universal FOC ja Summary sheetit jotka voi tulostaa ja laminoida pelipaikan seinälle, tehokas puhelimella toimiva search 40K sääntökantaan codexit mukaan lukien, online palvelu missä armybuilder armylistojen kasaamiseen ja tulostamiseen ja pelaajat voivat katsoa etukäteen toistensa armylistat ennen pelejä, jne)
  • rebootata sääntösetti (kilpailijoilla tunnetusti paremmat ja tasapainoisemmat systeemit; kts. yllä oleva pointti pelaamisen nauttimisesta)
  • sääntöjen porrastusta (esim. core/basic/advanced; core olisi ihan perussäännöt esim. pikapeleihin lasten ja aloittelijoiden kanssa, normal olisi nykysäännöt ja advanced liuta tarkentavia lisääntöjä veteraaneille - ei pidä olettaa että kaikki haluavat/kykenevät pelaamaan samalla tasolla)
Pointti on siis että GW satsaa kaikki resurssinsa figu- ja printtituotantoon (yhä kiihtyvällä tahdilla), kun asioita voisi tehdä vähän laveammin jotta saadaan sitoutettua porukka paremmin harrastukseen ja maksimoidaan tyytyväisyys. Tyytyväinen asiakas ei vaihda, eikä edes katsele olan yli sivulle vaihtoehtoja.

Itse menetin sydämeni jo teininä 40K universumille Rogue Traderin myötä, enkä ole vaihtamassa pois FoW:in tai muihin enemmän aikuisemmille fokusoituihin peleihin. Kärvistelen mukana, nautin fluffista, ihailen uusia kittejä ja toivon että GW tekisi harrastuksesta asteen mielekkäämpää myös kiireisille veteraanipelaajille ja peliporukoille. Välillä 3D tulostus tai joku muu uusi mahdollisuus herättää toivonkipinää, mutta sitten yleensä reaalimaailma iskee kasvoille ja huomaan olevani taas jonossa GW kaupassa Kalle 12v perässä ostamassa kirjaa, pensseliä ja figublisua ihan niin kun alkuaikoina. Sillä erotuksella että figublisua ja pensseliä tulee harvakseltaan enää ostettua. Ja hankinnat ohjautuvat enemmän eBayn suuntaan koska siellä on enemmän hankintavaihtoehtoja omiin tarpeisiin.

@Silveri: Laittamasi linkki oli hyvä yhteenveto missä mennään tällä hetkellä. Entistä suuremmalla syyllä sanon että GW:n kannattaisi nyt keskittyä sitouttamaan uudet ja vanhat asiakkaat omiin pääpeleihin tuottamalla palveluja ja tukemalla harrastusta laveammin. Heillä on mahtavat sisällöt, figut ja universumi mutta riittääkö se jatkossa innovatiivisten figufirmojen, 3D tulostuksen, Kickstarterin ja open source peliprojektien puristuksessa? Heillä olisi resursseja tehdä uusia asioita ja palveluita joita muut ei kykene kopioimaan tai tuottamaan pienemmillä resursseilla, mutta luulen että muutoshalu puuttuu - puskevat mielummin edelleen tonnikaupalla lelua ja kirjallisuutta teineille ja toivovat asiakaskunnalta lojaaliutta.

Tää on mennut aikalailla OT:n puolelle ja avautumiseksi, eiköhän palata takaisin topicciin...

-mv40k2
Viimeksi muokannut mv40k2, To 19.02.2015 23:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Silveri

3D-printattuja Kickstartereita scifipuolella etenkin tuntuu nousevan kuin sieniä sateella. Toistan tosin itseäni, mutta omat kokemukseni 3d-printeistä tähän asti ovat kuitenkin olleet vähän nihkeitä, kun tosiaan mallinnukset on tehty sellaisiksi, että ne näyttävät hyvältä 3d-rendereinä ja ehkä vielä printteinäkin, mutta kun ottaa maalit käyttöön, häviää 80% detaileista pelkällä pohjamaalilla ja washiminen ei toimi ollenkaan. Tämä tosin on oikeasti enemmän mallintamiseen liittyvä ongelma - en vain ole kauheasti nähnyt vielä toimivia 3d-printtejä muista kuin ajoneuvoista. On kuitenkin ajan kysymys ennen kuin tämä seikka korjaantuu.

Olisiko joku jo törmännyt netin syövereissä figuesimerkkiin, joka olisi tulostettu kotikonstein ja olisi saatu maalaamalla (lue: Ranskan GD-taso) hemmetin hyvän näköiseksi?

@mv40k2:
Suosittelen kuitenkin aina aika-ajoin kokeilemaan huviksesi muitakin sääntösysteemeitä, vaikkei pelimaailma kiinostakaan. Esim. Pike & Shotte:a oli erittäin viihdyttävä pelata Hammerheartia vastaan, kun joukot (molemmin puolin pöytää) tekivät tasan tarkkaan sitä mitä niitä kulloinkin sattui huvittamaan ja joukkojen liikuttamisella ja suunnitelmallisella komentamisella oli ihan erilainen merkitys kuin fabakytkoossa. 40k-puolella myös Epic:Armageddon on hyvä esimerkki hienosta sääntösysteemistä... ja olisi muuten ihan helkkarin hienoa, jos GW julkaisisi Epic: Armageddonista lisenssifirman kautta 3d-printattavan linjaston.
mv40k2
Viesti:

@Silveri: Oli hyvä huomio että 3D tulostuksen rosoinen pinta pilaa washaamisen, dippaamisen ja ehkä myös weatheroinnin pulvereilla. En ollut ajatellutkaan asiaa.

@Silveri: En uskalla katsoa aidan taakse, pelkään että pidän liikaa mitä näen siellä. :) EPIC systeemistä olen kuullut hyvää. Olisi hienoa jos joku tukisi sitä GW:n lisenssillä. Onneksi tuli aikanaan hankittua varastoon sen peliboksi, opuksia ja pari pientä armeijaa, mutta on jäänyt vielä pelaamatta kun peliporukalla ei tahdo löytyä aikaa harrastaa edes 40K:ta. BFG:tä päätettiin nyt kokeilla kun siitä on ollut puhetta 10 vuotta eikä vaadi kun pari figua per pelaaja.

Löysin netistä pari ehkä täällä julkaisematonta 3D juttua:

EPIC scale 40k 3d Prints - Tämän hetkinen 3D tulostuslaatu sopii ehkä parhaiten hieman pienempään EPIC, Man'o War, BFG skaalaan? Jotenkin tuntuu moraalisesti oikeutetulta luoda jälkikäteen noita markkinoilta kadonneita pelinappeja, vaikka figukeräilijänä olen yleensä recasteja vastaan. Outoa miten mieli muuttuu. Voi olla että osaan noita vanhoja hyviä GW pelejä saadaan vielä puhallettua vähän uutta eloa 3D printterien esiinmarssilla.

Fan 3D prints very cool table top terrain for Warhammer 40k battles - Tuossa oli hauska idea tuottaa 3D-printtaamalla valumuotteja maastoa varten. Aika fiksua kopioida edullisen massatuotannon idea GW:ltä. Rupes heti päässä ruksuttamaan erilaiset vaihtoehdot. Mun 3D mallintamistaidot riittäis ehkä tuollaisiin yksinkertaisiin asioihin.

3D Printing Is Now Ready To Compete In 28mm - Ja viimeisenä tuo joka näyttää että riittävän hyvä tulostuslaatu ei ole washaamisen este. Tuossa on vähän myös vertailtu hankintakuluja GW nappeihin. Mukana myös asiaa 3D tulosteiden erilaisesta pohjamaalaamisesta ja liimaamisesta.

-mv40k2
Silveri

mv40k2 kirjoitti:@Silveri: Oli hyvä huomio että 3D tulostuksen rosoinen pinta pilaa washaamisen, dippaamisen ja ehkä myös weatheroinnin pulvereilla. En ollut ajatellutkaan asiaa.
Tätä en tarkoittanut. Esim. Shapewaysin kovan tason printeillä (kuten esimerkissäsi) ja kovemmilla printtereillä rosoisuus ei ole ongelma. Ongelma on se, että ne kaupalliset figuvalmistajat (lue: Wyrd), jotka ovat siirtäneet koko tuotantonsa 3d-printteihin, ovat tehneet linjastostansa sellaisia, että ne toimivat helkkarin hyvin rendauksena kuvaruudulla (ja cel-shadattuna sääntökirjoissakin), mutta figutasolla detailit ovat aivan liian hentoja ollakseen käyttökelpoisia. Nuo esimerkkilinkkisi takaiset Shapewaysistä löytyvät figut on tehty "80-luvun" sculptityylillä ja toimivat kyllä takuulla siveltimenkin alla, mutta jos figuja palkataan tekemään 3d-mallinnusta tehneitä guruja, eikä sculptijoita, jotka ovat myöhemmin opetelleet 3d-mallinnusta, ei tulos välttämätttä sovellu figupelaamiseen.

Tämä tosin on Wyrd-bashaamista osaltani, mutta samasta syystä esim. Vesper-On miniaturesin 3d-printti-lonkerohirviöön suhtaudun melkoisella skeptisyydellä. Heillä tosin on hiton hyvät studiomaalarit, joten ehkä toivoa on vielä olemassa... lisäksi tämäkin "ongelma" korjaantunee ajan myötä.
@Silveri: En uskalla katsoa aidan taakse, pelkään että pidän liikaa mitä näen siellä. :) EPIC systeemistä olen kuullut hyvää. Olisi hienoa jos joku tukisi sitä GW:n lisenssillä. Onneksi tuli aikanaan hankittua varastoon sen peliboksi, opuksia ja pari pientä armeijaa, mutta on jäänyt vielä pelaamatta kun peliporukalla ei tahdo löytyä aikaa harrastaa edes 40K:ta. BFG:tä päätettiin nyt kokeilla kun siitä on ollut puhetta 10 vuotta eikä vaadi kun pari figua per pelaaja.
"If you only knew the power of the Dark Side..."

Perheellisenä ymmärrän hyvin tuon aikapuolen. 40k kun oikeasti sitoo useamman tunnin, kun taas kilpailijoilla saa pelin yleensä pyöritettyä 2-3 tuntiin. Epic on hyvä, joskin porukan mielenkiinto lopahti pahasti sen jälkeen, kun GW veti sen vähäisenkin supportin pois. Itse ehkä vanhempia konkareita yrittäisin konvertoida historiallisiin, joissa yleensä saa vähän enemmän miettiä siirtojaan pelin aikana... ja vielä Warlord Games:in puolelle, sen kirjojen laadun vuoksi (kirjat itsessään hienoja, mutta sääntöjen takana on myös Rick Priestley ja Alessio Cavatore) - ja on ne figutkin toki hemmetin hienoja (joskin halvimmalla varmaan pääsee, jos pelaa Bolt Actionia 1:72 -skaalassa, eli n. 20 mm -> £7-8 per 40-48 jamppaa ja valikoima on todella suuri). Kirjan ostaminen ei vielä sido mihinkään... ;)

Ai niin.. Warlord Gamesin omistaa Paul "Fat Bloke" Sawyer ja John Stallard... molemmat GW-veteraaneja. Jos haluat vielä nostalgisoida enemmän, siirry pelaamaan Black Powderia ja osta figusi Perry Miniaturesilta (joskin se muistuttanee pelinä lähempänä fantikkaa kuin 40k:ta - en tosin tiedä varmuudella, mulla on vain Pike & Shotten kirja, mutta mitä enemmän katson noita muita Warlordin kirjoja, sen vaikeampi mun on hillitä itseäni).

Tule tule... meillä on kaikki hyvät tyypit 90-luvun kulta-ajoilta, sculptijälki on käytännössä yhtä hyvää (ainakin Warlordilla) ja figuhinnatkin on 90-luvun tasolla. Fluffikaan ei lopu ihan heti kesken ja sitä on kirjastot pullollaan.

..

Ja takaisin alkuperäiseen aiheeseen päin: http://3dprint.com/45699/threeding-artec-museum/

Yhdistä tuohon vielä nykyinen 3d-skannauksen taso, niin periaatteessa figumasterointi voitaisiin tehdä näyttelijän avustuksella... tosin tässä tulee tosiaan figupelaamisen kannalta se ongelma vastaan, että tuolla realismitasolla printattuna ja skaalattuna tulos ei näyttäisi todennäköiseisti hyvältä pelikentällä.

Elämme kuitenkin mielenkiintoisia aikoja.
Morze

Häh, kyllähän wyrd figuurinsa ihan muovista valettuna myy.

ja kyllä figuureissa tullaan aina tarvitsemaan jonkin sortin taiteilijaa. Yksi yhteen -ihmis skannit saattaisivat toimia isommissa skaaloissa ja historialllisilla malleilla, mutta 28 mm skaalassa äärirealistinen skaalaus menee suurimmalle osalle mukavuusalueen ulkopuolelle. Tietenkin, jos esim. maailmansotien tankit ja aseet saa ilmaiseksi jostain jossain vaiheessa tarkkoina 3d-malleina, helpottuu kaluston hankkiminen aikakauden peleihin kaikissa skaaloissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”