Lardit alessa.

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Mazikainen

Lardit alessa.

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

-20% kaikkeen tänään ja huomenna. Ei mikään huikea ale mutta kun alen syyksi sanotaan että "Minä kun olen niin hyvällä tuulella tänään niin laitetaan alet" niin pitää mainostaa :D
http://toofatlardies.co.uk/
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
topi

Re: Lardit alessa.

Viesti Kirjoittaja topi »

Tuolla hinnalla noita CoC Pint Sized-kampanjoita kannattaa vilkaista, vaikka pelaisikin jollain muulla systeemillä. Historiallinen taustoitus kampanjalle ja mielenkiintoiset skenut, jotka kääntyvät aika triviaalisti mille tahansa saman skaalan pelille.
Mazikainen

Juu, puistin talteen tuon 29 let's go:n ja kampfgruppe von luckin. Hintansa väärti jo pelkästään valmiiksi suunniteltujen pelikenttien puolesta. Meinaa aina mielikuvitus loppua pöytää latoessa niin tässä on ihan valmiita skenuja. Lisäksi suosittelen edelleen chain of commandia, varsinkin jos bolttis alkaa maistua toistolta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Pihkura. Missasin.

Miten muuten porukan kokemus on ollut noista Lardien säännöistä? Mulla on Through the Mud and the Blood, mutta se tuntui jotenkin vaikeasti lähestyttävältä kokonaisuudelta.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Silveri kirjoitti:Pihkura. Missasin.

Miten muuten porukan kokemus on ollut noista Lardien säännöistä? Mulla on Through the Mud and the Blood, mutta se tuntui jotenkin vaikeasti lähestyttävältä kokonaisuudelta.
Chain of Command on mulle ihan liian vaikea ja monimutkinen. Enemmän semmosen vakavan simuloijan systeemi, mun mielestä. Mä suosin simppelempiä asioita.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
topi

Moi,

Ihan mielenkiinnosta, mikä siitä tekee sekavan? Meillä reaktio on ollut enemmänkin päinvastainen - kerrankin selkeä ja yksinkertainen systeemi. Jotenkin CoC tuntuu jakavan ihmiset selkeytensä suhteen paljon enemmän kahteen ryhmään kuin säännöt yleensä ja olisi mielenkiintoista tietää, mikä tämän aiheuttaa. (ObsMainos: Mä vedän Ropeconissa lauantaina demopelejä CoC:sta Kokemuspisteellä, saa tulla katsomaan kumpaan ryhmään kuuluu :)

Tänään muuten julkaistiin kolmas Pint Sized -kampanja, "Old Hickory" Mortainin taisteluista.
Mazikainen

CoC pitää "tajuta" ennenko se lähtee luistamaan. Spawn pointtien kanssa säätäminen tuntuu epäintuitiiviselta ennenko sisäistää mitä sillä mallinnetaan ja mitä taktisia mahdollisuuksia se tuo. Minä nautin pelissä kovasti siitä että voi tuossa mittakaavassa oikeasti pitää reserviä ja oikeasti tuoda sen sinne tiukkaan paikkaan niin että sillä on vaikutusta. Oikeastaan tällä hetkellä ainut kritiikki mikä itellä on on lähitaistelun suhteen. Lähitaistelu tuntuu pelissä siltä että kumpikin osapuoli heittää pari kukkurakourallista noppia ja sitten kaikki kuolee :)
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Jaahas, noita pitikin katsella, no, ensi aleen sitten.

Jotenkin on sellainen kutina, että Rules of Engagement saattaisi iskeä sellaiseen väkeen, joka pitää CoC:ta liian raskaana heille. Bolt Actionilla on hegemonia Noppakerholla, ja vaikka hauska peli onkin, ovat mm. rynnäkkösäännöt niin pahasti ryssitty siinä, että hirvittää. Pitänee katsoa, jos RoE:lle saisi demoon väkeä.

CoC:ssakin on karvansa. Rajaton kivääri- ja KK-kantama, kohtuullisen kuolettava tulitus ja vähäinen + satunnainen liikemäärä tekevät pelistä aika staattisen. Toki jos on pakko päästä objektiiville, on pakko, mutta ei tee mieli edetä, ennen kuin vihollinen on voitettu tulitaistelussa. Maastoa ja LOSblockia pitäisi olla paljon.

Olen itse käyttänyt muutamaa house rulea tuossa CoC:ssa mm. noiden takia, mutta pakollisia ne eivät ole.
Mazikainen

CoC kärsii kyllä pitkillä LOSeilla ja on selvästi suunniteltu aika tiheämaastoisille pöydille missä on vähintään pensasaitaa haittaamassa näkyvyyttä kohtuullisen usein. Savukranaatteja kannattaa ehdottomasti käyttää etenemisen tukena ja kyllä se hyökkäys tuossa kannattaa silloin kun pääsee suojia hyväksikäyttämällä hyökkäämään vastustajan jump-off pointille. Vastustajan force morale kärsii melkoisen osuman menetetyistä spawnipisteistä. Se, että avomaastossa KK:ta päin juoksemalla kuolee on vain realistista :)
topi

Tactical ja covering fire on myös optio, jos savua ei ole saatavilla. Hidasta jyystämistähän se välillä on, varsinkin jos tiedusteluvaihe on hävitty. Sinällään satunnainen liike luo aina välillä aivan nerokkaan dramaattisia kohtauksia, jos peliä ajattelee myös tarinana.

Zelekendel, tarkoitatko RoE:lla tätä: http://www.greatescapegames.co.uk/books ... -book.html ? Eivät myy pdf:ää, joten muutama kysymys: mikä tuossa on skaala? Miten aktivointi, fog of war ja friction of war toimivat?

On muuten hyvä huomio, että missä tahansa skirmish-pelissä, jossa aseilla on realistinen skaala, myös maaston pitäisi olla aika realistinen. Pieniä korkeuseroja yms, joista saa haettua suojaa, ojia tien vierellä jne. Muuten peli muuttuu hyvin staattiseksi. Tietysti joku CoC:n tactical movement tai gone to ground -henkiset ratkaisut myös auttavat abstraktoimalla tällaista.
Zelekendel

Viesti Kirjoittaja Zelekendel »

Tuo juurikin.

Se on perinteisempi siinä mielessä, että mitään aktivointisysteemiä ei ole. Tästä on etua moninpeleissä verrattuna Bolttiin. Fog of War, lähinnä yksiköt voivat piileskellä ja niitä voi spottailla. Friction, yksiköt keräävät "osumia" (ei siis kaatuneiden mukaan, vaan jokaista osumaa kohti saa experience-heiton välttää se sekä luodin täytyy vieläpä onnistua wounding-heitossa), ja kummallakaan ei ole tiedossa, mikä yksikön tila on, kunnes heitellään discipline-phasessa - yksikkö voi heiton välttääkseen vetäytyä (jos osumia tuli rutkasti, voi siltikin olla pupu pöksyssä - moraalitasoja on useampia).
Silveri

Käsittääkseni Lardien peleissä siirrellään paljon paperilappusia pitkään ennen kuin ensimmäisiäkään figuja otetaan kentälle?
topi

Silveri kirjoitti:Käsittääkseni Lardien peleissä siirrellään paljon paperilappusia pitkään ennen kuin ensimmäisiäkään figuja otetaan kentälle?
Riippuu täysin pelistä. IABSM&co käyttää blindejä (eli yleensä paperia, joskus esim alusta mustia figuja tms) ja sitten taas CoC:ssa on lyhyt patrol phase, jonka voi pelata figuilla tai sopivilla markereilla.
Silveri

No tapojahan on blindeihin toki erilaisia, kuten blipit ja false blipit, mutta ne ehkä toimivat paremmin modernissa/scifiympäristössä... *pistä tähän Space Hulk -referenssi*

Miten tuo blindaus/spottiminen Lardeissa käytännössä vaikuttaa liikkumiseen, eli kuinka usein noitten paperilappusten siirtelyllä ja spottimisella on merkitystä lopputuloksen kannalta? Fiilistä se toki tuo jonkin verran lisää, mutta olisiko eroa, jos saman tien deployays tapahtuisi joukot lähempänä toisiaan esim. siten, että deploymentti kirjataan ensin lapulle ja sitten molemmat olisi pakotettuja laittamaan ne armeijansa pöydälle oman suunnitelmansa mukaisesti?
Mazikainen

CoC:ssä on patrol phase ennen varsinaisen pelin alkua jossa siirrellään "partioketjua" joka koostuu markereista (tai partioivista figuista). Vuoron perään siirretään patrol markeria niin että se ei saa erota liian kauas muista omista markereista. Tavoitteena saada omat markerit parhaisiin asemiin. Kun markerit tulevat riittävän lähelle vihollismarkeria ne lukitaan paikalleen eikä niillä voi enää edetä. Lopputuloksena on rintamalinja jota ei ole ennakkoon määritelty ja joka mahdollistaa sen että hyvin markerinsa siirtänyt pelaaja saa taktista etua tässä vaiheessa. Näiden patrol markerien takamaastoon sitten laitetaan varsinaiset jump off pointit joiden läheisyyteen pelin aikana spawnataan omia joukkoja ja joita koetetaan varjella vihollisen capturoinnilta. Patrol phase on siis Chain of Commandissa varsinaista peliä edeltävä minipeli joka hämmentää vähän deploymenttia.
topi

Silveri kirjoitti: Miten tuo blindaus/spottiminen Lardeissa käytännössä vaikuttaa liikkumiseen, eli kuinka usein noitten paperilappusten siirtelyllä ja spottimisella on merkitystä lopputuloksen kannalta? Fiilistä se toki tuo jonkin verran lisää, mutta olisiko eroa, jos saman tien deployays tapahtuisi joukot lähempänä toisiaan esim. siten, että deploymentti kirjataan ensin lapulle ja sitten molemmat olisi pakotettuja laittamaan ne armeijansa pöydälle oman suunnitelmansa mukaisesti?
Se vaikuttaa huomattavan paljon. IABSM&co: blindit liikkuvat nopeammin ja ne voivat joko sisältää joukkoja tai olla "tyhjiä", ja niillä voi myös tiedustella. Jonka lisäksi liikkumattomia blindejä ei tarvitse edes laittaa laudalle, eli puolustaja voi olla todella piilossa, siinä missä hyökkääjän liikkeistä näkee jotain.http://blog.audatia.org/post/2014/05/Avaux%21 on yksi peli, jossa tyhjä blindi sitoi puolustajalta käytännössä koko toisen sivustan ja ratkaisi sillä pelin. Eli niillä pelataan tietynlaista bluffia, tiedustellaan ja samalla haetaan asemaa. Blindit esim mahdollistavat sen, että pienempi joukko voi hyökätä isomman kimppuun ja saada yliotteen painopistealueella - jos kaikki yksiköt näkyvät aina laudalla, tätä on paljon hankalampi toteuttaa. Space Hulk on itse asiassa erinomainen referenssi, 'stealer-blipeillä on siinä hyvin samanlainen funktio.

CoC:ssa taas patrollilla haetaan eturintama, eli deploymentin perusteet. Mutta sekin antaa mahdollisuuden sekä kieltää vastustajalta joitain osia kentästä, että esim kääntää laudan pelisuuntaa jne. Mitä enemmän mä olen CoC:ta pelannut, sitä tärkeämmäksi patrol phase on tullut. Patrol vaan on siitä hankala, että se on hyvin "pelillinen", uudelle pelaajalle ei voi antaa relevantin armeijan ww2 taktista jv-manuaalia ja käskeä lukemaan siitä ohjeet.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”