"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mitä pensseleitä käytät maalaamisessa?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Hippieaye

Mitä pensseleitä käytät maalaamisessa?

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Terve.
Olen huomannut, että omassa käytössäni ainakin, GW:n pensselit hajoavat päivässä. Karvat irtoaa. Löysin suomalaisesta yhden louvre merkkisen synteettiskarvaisen pensselilajitelman joka oli hiton hyvä. Nyt 1,5v jälkeen ne ovat aika huonossa kunnossa, mutta suomalaisesta ei samoja harmaavartisia louvrepensseleitä löydy. Olen koittanut vaikka mitä ja joko karvat eivät pysy päädystä yhdessä tai ne irtoavat. Eli kysymys onkin, mitä pensseleitä te käytätte ja mitkä ovat olleet hyviä, ja mitä ei missään nimessä kannata ostaa?
rebiler

Re: Mitä pensseleitä käytät maalaamisessa?

Viesti Kirjoittaja rebiler »

Army painterin synteettiset toimineet ihan ok tilanteissa, missä ei vaadita tarkkuutta (basecoattaus yms). Tarkemmissa hommissa sitten olen käyttänyt em4:n kolinsky-pensseleitä, koko 2 (aika standardikoko) ja lisäksi mulla on joku tosi pieni, silmien tekoon yms. Enemmän olen käyttänyt tota standardikoon pensseliä. On ollut kyllä todella pitkäikäinen pensseli ja kärki pysyy todella hyvin terävänä, tarkoittaen, että saan maalin juuri sinne minne haluan. :) Pitkäikäisyys saattaa kyllä johtua myös siitä, että olen pitänyt todella hyvää huolta ja käyttänyt vaan tarkempiin hommiin, mihinkään kovin kuluttavaan en ole käyttänyt. Joka tapauksessa, paljon käytetty mutta vielä hyvä.

Mielestäni yksikään pensseli ei ole ollut yhtä hyvä kun tuo em4 (kovin montaa merkkiä kolinskyä en ole tosin kokeillut), mutta niitä ei tahdo enää Suomesta saada kun Sotataito lopetti toimintansa. Joku saattaisi tähän sanoa, että kaikki kolinsky-pensselit ovat samanlaisia, joka todennäköisemmin pitääkin pitkälti paikkansa, mutta ainakaan tuo em4 ei ole minua pettänyt.

Käytössä on ollut myös Clas&Ohlsonilta ostamia Winsor&Newton-merkkisiä synteettisiä pussillinen (tais olla joku 6 pensseliä ainakin paketissa). Ovat kyllä aika kuraa (kärki kuluu nopeasti), mutta halpuutensa takia sopivat karumpaan käyttöön. Erityisesti ne isot littanapäiset sopii tosi hyvin drybrushaukseen. Ostin hiljattain GW:n drybrusheja kokeiluun, muta kärki kuluu todella nopeasti ja rupee sojottamaan joka suuntaan, joten työn tarkkuus kärsii, enemmän käytän drybrushaukseen huonoksi menneitä muita pensseleitä. Käytössä myös peruskäytössä pari GW:n uuden tuotannon pensseliä, aika keskitasoa sanoisin.
Nopat & Taktiikka PK-seudun pelikerho
http://www.nopat.fi/
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Pohjiksi vähän linkkejä aiempiin ketjuihin...

Mistä em-4 suteja?, 27.10.2011
Winsor & Newton Series 7 pensselit, 9.2.2013
Armypainterin pensselit, 14.5.2013
Vallejo pensselit, 27.9.2014

Otsikossa esiintyvien lisäksi näissä vilahtaa muitakin merkkejä.

Omalla pöydälläni pyörii yhä pitkäkarvainen synteettinen nopeaan perusvärien töräyttämiseen ja Rosemaryja oikeasti tarkuutta vaativiin asioihin. eM-4 oli suht OK, mutta alkoi minusta harittaa turhan nopeasti. Askartelukauppojen budjettituotteet ovat tuottaneet lähinnä harmaita hiuksia heti kun jotain pitäisi saada oikeasti kohdilleen.

En maalaa työkseni, enkä ole kokeillut kaikkea mahdollista. Pätevämpiäkin vertailuja siis varmasti löytyy oikeiden ammattilaisten keskuudesta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
marke

Viesti Kirjoittaja marke »

Kuva

Tossa jotain. Kaikki aika surkeita paitti Raphaelit ja Citadelin Large DB. Rosemaryillä voi maalata, mutta ei ihmeellisiä.
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

Synteettisiä käytin ennen, mutta kärjet tuntuivat käyristyvän todella nopeasti ja rupesivat hapsottamaan viikon parin käytön jälkeen. Näiden jälkeen on Winsor & Newtonin koko 0 ollut viimeisen vuoden avain onneen. Oikeastaan ainoastaan silmiä maalatessa tarvinnut tarttua johonkin muuhun kokoon. Tarkka kärki yksityiskohtiin, mutta pystyy silti maalaamaan myös isompia pintoja sillä pensseli säilöö hyvin maalia. Hintavia ovat, mutta toisaalta tuolla yhdellä pensselillä on nyt sudittu n. 300 28mm figua ja lähes samanverran 15mm figuja ilman että on tarvinnut vaihtaa. Nyt tuli hankittua uusi samanlainen korvaamaan kun kimmoisuus oli alkanut kärsiä. Kärkeä pitää yhä hyvin.

Pensseliä vaihtaessa tuli kokeiltua myös Rosemary & Co:ta kun sitä oli kerta kehuttu W&S veroiseksi mutta paljon halvemmaksi. En tiedä oliko sitten surkea tuuri vai mikä, mutta tilatut pensselit kaikki rupesivat todella nopeasti harottamaan ja eivät pidä kärkeä hyvin.

Metalliväreihin käytän yhä synteettisiä. Tuppaavat kuluttamaan pensseliä vähän nopeammin niin ei viiti arvokkaampia siihen käyttää. Drybrushailuun yms. touhuun mulla on GW:n ja Army Painterin drybrusheja.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Nysse kirjoitti:Synteettisiä käytin ennen, mutta kärjet tuntuivat käyristyvän todella nopeasti ja rupesivat hapsottamaan viikon parin käytön jälkeen. Näiden jälkeen on Winsor & Newtonin koko 0 ollut viimeisen vuoden avain onneen.
Kukas noita myy, pitääkö raahautua Temperaan ostoksille ?
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Nysse

smaxx kirjoitti:Kukas noita myy, pitääkö raahautua Temperaan ostoksille ?
Itse ostin Ken Bromleyltä. Stadista niitä saa myös, en nyt muista kuitenkaan kaupan nimeä. Dolmotin linkkaamassa W&S threadissa on muistaakseni mainittuna. Jos käyt ostamassa niin kannattaa hankkia Miniature versio tosta Series 7:sta. Vähän hillitymmän kokoinen se pensselin tyvi. Nuo kunnolla vesiväreihin tarkoitetut on vähän turhan isoja figuiluun ja varmaan vähän hankalempia hallita.
Nopat & Taktiikka Ry

marke

Nysse kirjoitti: Pensseliä vaihtaessa tuli kokeiltua myös Rosemary & Co:ta kun sitä oli kerta kehuttu W&S veroiseksi mutta paljon halvemmaksi. En tiedä oliko sitten surkea tuuri vai mikä, mutta tilatut pensselit kaikki rupesivat todella nopeasti harottamaan ja eivät pidä kärkeä hyvin.
Veroisuudesta en tiedä, mutta ei ne kyllä mitään huippusuteja ole ainakaan omalla maalaustahdilla. Kärki ei todella pysy kauhean kauaa vaikka siveltimen pitää puhtaana. Hintaansa nähden ok, mutta en taida ite kyl enempää ostella. W&N:t ja Raphaelit tulee halvemmiksi kalliimmasta hinnasta huolimatta ja on muutenkin jotenkin paremman tuntusia maalatessa. Maalaustuntuma on sikäli Rosemaryissä ihan jees, mutta kyl itelläkin mielipide on niistä neljän loppuunajetun sudin perustella "nääh".

Mä oon muuten ihan eri mieltä tuosta, että miniature seriessiä pitäis hankkia. Siinä ei oo varauskykyä kauheesti, ja tietty riippuu miten maalaa, mutta kyllä mä oon kokenu tuon varauskyvyn nimenomaan hyväksi asiaksi. Ehkä se lyhyempi karva on jees jos pelkästään "layeroi", mutta kun maali menee tosi ohueks ja/tai haluu blendailla, niin tykkään että karvanvarteen saa kosteutta 'talteen'. En sano, ettei onnistuis lyhyellä, mutta koen sen paljon vaikeammaksi pienellä siveltimellä. Lyhyellä voi tietty olla tarkempaa jotkut vettä paksummalla maalilla vedettävät yksityiskohdat.

Painting Buddhasta pöllimäni tekniikka, jossa siveltimeen otetaan aluks vettä tai pohjaväriä, ja kärkeen tippa korostusväriä, joka sitten blendataan/featherataan about yhellä siveltimenvedolla vaatii ainakin omassa käytössä tollasen pitkäkarvasen siveltimen.

Mä en sano, että miniature series on huono, mutta itse ostaisin Series 7 miniature seriessiä JA 'normaalia' pitkäkarvaista. Molemmilla on käyttönsä, mut henk.koht. en käytä lyhytkarvaista ollenkaan ja pelkällä lyhkäsellä en pärjäis.

Kantsii kyllä harkita Raphaelin 8404:sta myös. Niiden karva ei "palaudu" kuten muissa kolinskyissä vaan jää ikäänkuin vinoon. Tästä huolimatta tai juuri siksi siveltimet on sikahyviä. Kestää kuin eläin ja omasta mielestä ihan oikeasti helkkarin helppo ja mukava maalata. Maali ikäänkuin "juoksee" hallitusti figun pinnalla tuolla sutiessa.
Nysse

marke kirjoitti:
Nysse kirjoitti: Mä oon muuten ihan eri mieltä tuosta, että miniature seriessiä pitäis hankkia. Siinä ei oo varauskykyä kauheesti, ja tietty riippuu miten maalaa, mutta kyllä mä oon kokenu tuon varauskyvyn nimenomaan hyväksi asiaksi. Ehkä se lyhyempi karva on jees jos pelkästään "layeroi", mutta kun maali menee tosi ohueks ja/tai haluu blendailla, niin tykkään että karvanvarteen saa kosteutta 'talteen'. En sano, ettei onnistuis lyhyellä, mutta koen sen paljon vaikeammaksi pienellä siveltimellä. Lyhyellä voi tietty olla tarkempaa jotkut vettä paksummalla maalilla vedettävät yksityiskohdat.
Perutaas vähän puheita. Eipä näemmä ollutkaan itsellä tuota Miniature sarjaa vaan samaa kuin sinulla eli perus Series 7. Yksi 000 oli Miniature koossa silmien yms. maalaamista varten. Tuo maalin varauskyvyn vähyys kuulosti vähän omiin kokemuksiin nähden oudolta :) No töissä kirjotellessa olisin voinut vannoa että Miniaturea olivat, mutta todellisuus olikin jotain muuta.

Noi Rosemaryt sen sijaan mulla on noita lyhyempiä versioita eli Series 33 (323 taitaa olla lyhin). Mutta tosiaan en suosittelisi valmistajaan sekaantumaan ainakaan ilman että pääsee kaupassa katsomaan sudin laadun. Kaipa noissa on vähän enemmän laadun vaihtelua kun joillain tuntuu olevan vain ylisanoja valmistajasta, mutta oma kokemus on että halpispensselitkin pitää paremmin kärjen.

Ja ei tuo W&S 10e/kpl hinta edes lopulta ole niin kova kun kestää kuitenkin huomattavasti kauemmin kuin esim. 4kpl 2,5e synteettisiä. Ja kaikkeen muuhun harrastuskuluun nähdenhän nuo ovat suorastaan ilmaisia :)
Nopat & Taktiikka Ry

marke

Jaa siä meni sudit sekasin :D No, samaa mieltä kyllä tuosta, että jos reilun kympin maksaa oikeesti hyvä sivellin, niin on vähän väärä paikka "säästää" kun ihmisillä on sadoilla ja tuhansilla euroilla miniatyyrejä. Muutenkin se säästö on vähän niin ja näin kun noi laatupensselit pysyy tosi hyvinä pitkään kunhan ne pitää puhtaina, kuten sanoitkin.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Mutta mitä ovat nämä Wesson & Smithin sudit...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Dolmot kirjoitti:Mutta mitä ovat nämä Wesson & Smithin sudit...
Optimaalisia 9mm figujen maalaamiseen ja postitukseen.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Rosemary & Co.:sta sen verran, että itse olen tykästynyt erityisesti valmistajan Series 323 -linjan 2 -kokoiseen pensseliin.
Mutta vastapainoksi muut pensselit ovat olleet aivan liian nopeasti pilalla. R&C:n Series 323 Size 2 on omalla kohdallani oivallisen hyvä valinta - muut koot taas rahanhaaskausta ja niitä en enää haali.

Pigmenttien kanssa olen opetellut turaamaan Colour Shapers -silikonipensseleillä. Niissä ei ole lainkaan harjaksia - vain eri muotoisia silikonipäitä. Yllättäen näillä on kivutonta tehdä myös tarkkaa työtä maalien kanssa. Lisäksi silikonipensselillä voi levittää vaikka liimaa tarkasti. Silikoni ei mene oikein mitenkään rikki eikä pilalle ellei nyt jotain happoa ala levittelemään.
Viimeksi muokannut behemoth, Ti 14.04.2015 10:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kdownunder

Viesti Kirjoittaja Kdownunder »

Ostin lähimarketista lastenosastolta Rocco -tuotenimellä kulkevia syntettisiä pensseleitä joita sai eri kokoisina 1,5€ - 1,95€ 3kpl. paketti riippuen pensselin muodosta ja koosta (ainakin 6 erilaista). Citadelit on noiden jälkeen jäänyt kauppaan. Riittävät ihan hyvin pelipöytä maalaukseen ja kohtuullisen kestäviä ja tarvittaessa muokkaan niitä leikkaamalla askarteluveitsellä.
Penzzelisedä

Viesti Kirjoittaja Penzzelisedä »

Itse todennu Springer-Pinsel Synthetik pensselit hyviksi. Helsingissä hobbypointista. Ei muistaakseni olleet pahan hintasia. Pensselin kestävyydessä pesu on oleellinen osa maalaus prosessia. Jos maali pääsee imeytymään karvojen tyveen ja kuivuu ni äkkiähän noi pilalle menee. Niissä hyvin kokojaki. 0 menee hyvin figun yleis maalauksessa ja 0/3 sekä 0/5 detskuihi ja hi lighteihi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”