3D tulostus ja 40K

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: 3D tulostus ja 40K

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Morze kirjoitti:Häh, kyllähän wyrd figuurinsa ihan muovista valettuna myy.
Jeps, mutta masterit on 3d-printtejä. Tämä ketju tosin vähän menee sekaisin 3d-printtauksessa figujen tuottamisessa pelipöydälle ja masterien tuottamisessa (ja kuinka paljon Wyrdin "ongelmat" johtuvat muovin käyttämisestä esim. hartsin sijaan). Jos figuja tuotetaan isoissa määrissä, lienee muut materiaalit (muovi, metalli, hartsi) edelleen massatuotantona järkevämpiä ja 3d-printtauksen voima pelipöydälle tuotettuna menee noihin korkeasti kustomoituihin figuihin.
ja kyllä figuureissa tullaan aina tarvitsemaan jonkin sortin taiteilijaa. Yksi yhteen -ihmis skannit saattaisivat toimia isommissa skaaloissa ja historialllisilla malleilla, mutta 28 mm skaalassa äärirealistinen skaalaus menee suurimmalle osalle mukavuusalueen ulkopuolelle.
Aivan. Tosin tässäkin mietityttää kuinka paljon voitaisiin tehdä ohjelmistollisesti korkeuserojen "kontrastia" korostamalla ja "lihavoimalla" mallin. Hyvä malli poseeraamaan, hyvä ohjelmisto korvaamaan naamat eri ilmeillä, vähän randomisointia raajojen ja vartalon pituuksiin ohjelmistolisesti, niin kärjistäen voidaan jonkun jalkaväkirangen figut luoda 1-2 päivän aikana pienen työryhmän työpanoksella. Toki ongelmia voi tulla undercuttien ym. suhteen, jos figuvalamista (esim. muoviin) mietitään, mutta jos tarkasta graafisesta tekstuurista ei tarvitse välittää, voinee tässäkin hyödyntää jotain Kinetc-tyyppistä systeemiä ja ympätä sen tuohon skannaukseen, jolloin jäsenten pieni hienosäätö myös onnistunee.

Joo.. helppo sanoa ja pirun vaikea toteuttaa, mutta pointtinani oli, että tuo on kuitenkin katsoakseni toteutettavissa ja etenkin elokuva- ja peliteollisuudella lienee intressit luoda jotain tuota vastaavaa, josta sitten pienoismallipuoli voi tehdä myöhemmin omat sovellutuksensa, kunhan teknologia ensin halpenee. Jos nykyään tämäkin on mahdollista (vielä teknologiademona tosin, mutta 5 v päästä tilanne lienee jo toinen), niin aika paljon pystytään jo tekemään.

SInänsä kyllä kiinnostaa milloin joku tekee 3d -väriprintatun version noista IR -malleista.
Tietenkin, jos esim. maailmansotien tankit ja aseet saa ilmaiseksi jostain jossain vaiheessa tarkkoina 3d-malleina, helpottuu kaluston hankkiminen aikakauden peleihin kaikissa skaaloissa.
Tämä onkin vain ajan kysymys... tosin rivetit voivat silti olla turhan hentoja printattavaksi, mutta voi olla, että myöhemmin eivät enää ole. Mielenkiintoista nähdä miten pienoismallipuoli lähtee tähän hommaan mukaan. Siirrettävä 100-200 kameran skannaussysteemi jossain tankkimuseossa voisi olla aika pop. Toki myös leffa- ja pelipuoli on varmaan myös kovasti kiinnostunut skannaustuloksista ja niistä tehdyistä sovelletuista malleista. Sisätilat jäänevät kuitenkin mallintamatta vielä joksikin aikaa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Joo, prototyyppeina, tech-demoina ja kalliina erikoisratkaisuina näyttää onnistuvan jo paljon. Eletään tosiaan mielenkiintoisia aikoja ja kiva seurata mikä kaikki onnistuu ja missä vaiheessa on sovellettavissa tähän harrastukseen. Näyttää tosiaan siltä että leffa/pelipeliteollisuus maksaa ensin R&D kulut ja sitten lelu/figuteollisuus tulee kakkos aallossa keräämään hyödyt, ja lopulta me kuluttajat saamme palkintomme kolmannessa aallossa vuosia perässä kun massavalmistajat saavat tekniikan hinnat painettua alas pk-yritysten ja kuluttajien tasolle.

Body 3D skannaus ja tulostus vaikuttaa hienolta tekniikalta, mutta olen samaa mieltä että sopii paremmin historiallisiin. Heroic scalen bulkatut ja ylikorostetut hahmot vaatis niin isoa satsausta maskeeraamiseen ja puvustamiseen ennen 3D skannausta, että halvempi vaan palkata 3D-mallintaja/sculptaaja tekemään homma.

@Silveri: Hyvin houkuteltu ja hyvää infoa. Mutta plasmakivääreihin ja avaruusjalkaväkeen ihastuneena kynnys siirtyä ohjailemaan muskettisotureita historiallisilla kentillä on liian korkea. Hyvä pelimekaniikka ja figut ei vielä riitä houkuttimeksi. Tosin sitten kun menee koko peliporukalla lopullisesti herne nenään 40K sääntösysteemin typeryyksiin ja balanssiin, niin sitten lähtee peli vaihtoon. Pari kertaa on ollut jo lähellä :)

-mv40k2
mv40k2
Viesti:

Uusi 3d-tulostustekniikka ottaa mallia Terminator 2 -elokuvasta - Tasaisempia kappaleita jopa 100 kertaa nopeammin (Carbon3D)

Tuossa ollaan tekemisissä hartsin kanssa ja raitaefektiä ei ole, joten jo lähtökohtaisesti toimisi figuharrastukseen hyvin. Mutta arvatenkin kallista yhden valmistajan patentoimaa erikoistekniikkaa, mikä pitänee laitteiden hinnat kuluttajien ulottumattomissa. Mainostettu 25-100x tulostusnopeuslisä puree kuitenkin varmasti investointikykyisiin figuvalmistajiin. Hauskaa että uutta 3D tulostustekniikkaa pukkaa.

-mv40k2
Silveri

Olen pettynyt tuohon Carbon3D -demoon. Siitä nousi tommonen jalkapallotyyppinen muoto, eikä Robert Patrickin pää.
mv40k2
Viesti:

Joo, olis ollut kiva nähdä jotain kunnon detalji-kamaa nousevan ylös hartsiliemestä. Tuossa video missä tulostavat pienen Eiffel-tornin, mutta ei sekään vielä säväytä. Täytynee kurkata jonkin ajan päästä Youtubea tuolla carbon3D termillä, jos sitten löytyisi lisää tulostettuja esineitä.

-mv40k2
mv40k2
Viesti:

Saksassa kehitetään 3d-tulostettavia robottimuurahaisia

Noi 3D tulostukseen liittyvät uutiset on välillä aika villejä ja sensaationhakuisia. Mutta jos teollisuus ja markkinat alkaa kaipaamaan 3D tulostettuja mikro ja nanokoon sovellutuksia, niin poikiihan se jollain aikasäteellä ohessa myös halpenevaa tekniikkaa ja hauskoja juttuja tälle harrastukselle. Voin jo sieluni silmin nähdä Necron Scarab swarmeja jotka ryömii kohti vihollista aina 6" kun annan äänikomennon :). Ainakin Necroneihin tommoinen mini-robotiikka sopis Ok...

-mv40k2
mv40k2
Viesti:

Mielestäni tuo Minifactoryn tuore blogijuttu näyttää aika havainnollisesti tarkan ja nopean tulostamisen haasteet edullisemman pään tulostimilla (FDM tulostus + PVA muovi): miniFactory 3D-tulostimen tarkkuustesti osa 2

Lupaavalta vaikuttaneesta Carbon3D tulostimesta ei löydy vielä uusia tulostusesimerkkejä, mutta Autodesk sijoitti juuri sen kehittämiseen kymppimillin, joten eiköhän perästä kuulu. Ja kun tuo CLIP tekniikka (Continuous Liquid Interface Production) on kuuminta hottia, niin heti on tulossa myös kilpailija potkustarttina. Hyvä hyvä.

Löysin referenssin mihin tarkkuuteen tämän päivän 3D huipputulostimet pystyvät figujen kanssa. Näyttäisi että tarkkuudessa aletaan menemään perinteisen valu/muovipursotus tekniikan ohi. Katsokaa vaikka tuon laivan pieniä tikkaita ja tykkejä: The Detail on This Tiny 3-Inch-Long 3D Printed Ship Will Amaze You

Teaser:
Imagine 3D potkustartti aikoo toteuttaa sen mistä aiemmin huurusin tulevaisuuden visiona, eli itse kustomoitavan 3D figun. Kokeilkaa huvikseen saitin Human, Orc ja Mount napeista. Taidan tukea loistoideaa tilaamalla Orc Warbossin tuota kautta. Katsotaan nyt miten hinnoittelevat ja mitä paketteja tarjoavat.

-mv40k2
Silveri

mv40k2 kirjoitti:Löysin referenssin mihin tarkkuuteen tämän päivän 3D huipputulostimet pystyvät figujen kanssa. Näyttäisi että tarkkuudessa aletaan menemään perinteisen valu/muovipursotus tekniikan ohi. Katsokaa vaikka tuon laivan pieniä tikkaita ja tykkejä: The Detail on This Tiny 3-Inch-Long 3D Printed Ship Will Amaze You
Ohhoh! Tosiaan alkaa nää kovimmat printterit olla todella tarkkoja... toki tästä vielä tarkkenee entisestään, mutta figuilta vaadittava taso alkaa olla jo tämän perusteella saavutettu. Pitää kuitenkin muistaa, että tässäkin ton noin sentin korkuisen mallin printtaamiseen meni 11 tuntia, eli oman printatun spess mehreens -armeijan tekemiseen on vielä matkaa.

Sculptiminen kuitenkin digitalisoituu ja multipartit lisääntyvät tämän perusteella, kun niiden suunnittelukin tämän perusteella helpottuu.
Eduboy

Viesti Kirjoittaja Eduboy »

Ei oo hirveesti tullut keskustelua seurattua, mut kaveri sai tutultaan ymmärtääkseni ihan ammattilaistason 3d-tulostimen ja alkoi kiinnostaa, että kuinka helppo sellaisella olisi tulosta esimerkiksi Rhino?
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Ihan helppo, mutta vaatii aika pitkään katselemista: ainakin mitä koululla on käytetty 3d-tulostinta niin sillä kestää about rhinon kokoisen kappaleen tulostamiseen se 13-15 tuntia. Prosessia pitää valvoa.

(tietenkin riippuu deignin hankaluudesta ja tulostimen nopeudesta)
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Eduboy

Viesti Kirjoittaja Eduboy »

warhamer116 kirjoitti:Ihan helppo, mutta vaatii aika pitkään katselemista: ainakin mitä koululla on käytetty 3d-tulostinta niin sillä kestää about rhinon kokoisen kappaleen tulostamiseen se 13-15 tuntia. Prosessia pitää valvoa.

(tietenkin riippuu deignin hankaluudesta ja tulostimen nopeudesta)
Mitäs se sitten loppujen lopuksi vaatii? Jonkun 3d mallin, niitä varmaan löytyy jo netistä? Materiaalia, mikä on hyvää ja halpaa? Ei jaksais koko ketjua käydä läpi.
Meganiikko

Eduboy94 kirjoitti: Mitäs se sitten loppujen lopuksi vaatii? Jonkun 3d mallin, niitä varmaan löytyy jo netistä? Materiaalia, mikä on hyvää ja halpaa? Ei jaksais koko ketjua käydä läpi.
3d-malleja on netti täynnä, tosin rhinon etsiminen saattaa olla melko hankalaa, vielä sellaisen joka voi tulostaa suoraan. Kehottaisin melkein tekemään Blenderillä oman mallin (itsellä menee ei-staattisen rhinon tekemiseen sellainen ~2-3h jos haluaisin tehdä) ja sitten vaan lataat 3d-mallin 3d-tulostimen softaan, katsot skaalan oikein (melko tärkeä, kerran meni väärin ja seuraus oli kamala) ja laitat tulostamaan. Tulostimesta riippuu mitä voi tulostaa, mutta ABS on ihan hyvä jokapaikan höylä. Suht halpaa vielä.
mv40k2
Viesti:

Carbon3D on uusinut sivunsa. Siellä uusi vertailukuva siitä miten tämä uusi CLIP tekniikka tuottaa tasaisempaa pintaa kun perinteinen 3D printtaus:
http://carbon3d.com/

Aiheesta löytyi myös tuollainen kotimaan uutinen joka valottaa hyvin CLIP tekniikan toimintaa:
http://www.tiedetuubi.fi/tekniikka/lapi ... -nopeampaa

Uuden Carbon3D sivuston Customer Stories osiossa on kuva yhdesta tulostetusta pienoismallista. Ja vähän juttua että tähtäävät elokuvaefekteihin - kertoo hauskasti että saivat inspiraation tekniikkaan Terminator 2:sta ja nyt ympyrä on sulkeutunut kun pääsivät uuteen Terminator: Genisys leffaan:
http://carbon3d.com/customer-stories/legacy-effects/

Toivottavasti jatkossa tulee tarjolle uusia videoita tarkkojen modelien tulostuksesta, ja tulostimien hintoja, niin nähdään kuinka paljon CLIP tekniikassa on lupausta tähän harrastukseen.

-mv40k2
Meganiikko

mv40k2 kirjoitti:Carbon3D on uusinut sivunsa. Siellä uusi vertailukuva siitä miten tämä uusi CLIP tekniikka tuottaa tasaisempaa pintaa kun perinteinen 3D printtaus:
http://carbon3d.com/
Vanhaa teknologiaa.
Peachy on tuota jo tehnyt vähän aikaa, tulostin maksaa noin satasen. Pikkasen eri tyyli tosin. Carbonin versio on stabiilimpi kuin peachy tho lyhennetyn valotusajan takia.

Myös Carbonin tulostin käyttää monipäistä laseroutputtia mikä leikkaa printtausaikaa moninkertaisesti, vertaa 3d-tulostimeen jossa 10 nozzlea 1 sijaan. Tämä luultavasti on aika painajainen ohjelmoida ja monipäinen tulostus luultavasti näkyy hinnassa eksponentiaalisesti.
mv40k2
Viesti:

Joo, muistan tuon Peachyn videon ja uutisen 2013. Siitä ei ole vaan kuulunut mitään. Nyt lupailevat jo hissukseen jakeluun tuotantoon asti päässeitä laitteita. Pitkä tie pienillä resursseilla. Toivottavasti lunastaa edes osan lupauksesta. $100 ei ole figuharrastajalle raha eikä mikään. Hädin tuskin yhden GW kitin hinta.

-mv40k2
Meganiikko

mv40k2 kirjoitti:Joo, muistan tuon Peachyn videon ja uutisen 2013. Siitä ei ole vaan kuulunut mitään.
Viimeisin update 2vko sitten.
Preorderit lähtee ilmeisesti lokakuussa postiin.

Olkoonkin että tuo on helpoin tehdä itse (3d tulostaa) sitten kun koodi vuotaa nettiin.
Muotinen

Viesti Kirjoittaja Muotinen »

Hei!

Hyppään ketjuun keskeltä sisään, en tiedä mitä noissa välilehdissä on kosa tl;dr, mutta voin kertoa seuraavaa:

Bloodbowliin tulostetut ogret toimivat hyvin, näyttävätkin kivalta. Muutaman koekappaleen jälkeen tulostimen sopiva nopeuskin löytyi, ja jälki on oikeasti ihan hyvää. Rämmäleet ja muovisuikaleet pitää tosin siistiä itse sivuleikkureilla ja kärsivällisyydellä, ja jos figuurin rosoisen pinnan haluaa siistiksi, voi figuurin käyttää asetonihöyrykylvyssä, se siloittaa pinnan vastaamaan suurinpiirtei lego(TM) figuurien pintatuntumaa.

Myöskin itse tulostetut, ja shapewaysin kauttaa teetetyt, nopat toimivat hyvin ja tuntuvat hyvältä.
mv40k2
Viesti:

Vantaan Sanomista bongasin tuollaisen jutun:
https://www.dropbox.com/s/r5v9tkg6kr2y8 ... 4.jpg?dl=0

Jos nuo visiot toteutuvat, niin pian voi käydä lähimmässä valokuvaliikkeessä tulostuttamassa itsestään figuurin 40K kentälle. Heittää vaan sopivat roolirytkyt niskaan niin voi pelauttaa itseään Primarchina tai Daemon Princenä :)
http://www.threedy.me/

No ei vaan, mutta kertoo siitä että mainstreamiksi tämä menee ajan mittaan...

-mv40k2
Silveri

mv40k2 kirjoitti:No ei vaan, mutta kertoo siitä että mainstreamiksi tämä menee ajan mittaan...
Mainstream on kaiken kivan tuho. :P
mv40k2
Viesti:

Päivän uutisvirrasta poimittua:
3d-tulostus otti jättiharppauksen: tämä laite printtaa 10 eri materiaalia samanaikaisesti

Kun asiaa ajattelee, niin tuollaiset multi-material tulostetut figut voisivat kyllä nostaa laatua ja käytettävyyttä. Esimerkiksi figulle torso edullisesta muovista, miekat ja muut ulokkeet vahvemmasta muovista (katkeamisen esto), base metallista (pysyy paremmin pystyssä), psychic/magic efektit kirkkaasta muovista (läpinäkyvyys), jne.

Figuvalmistaja voisi siten paremmin perustella 3D-print versioiden korkeampaa hintaa verrattuna yksimateriaaliseen, esimerkiksi labeloimalla blistereihin SnapProof(tm), BalanceProof(tm), TrueEffects(tm), jne.

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”