Finnfoamin ohentaminen ja muita foamikysymyksiä
Finnfoamin ohentaminen ja muita foamikysymyksiä
Miten ohennetaan esmes 3cm finnfoamia rakennuksiin sopiviksi(mikä olisi sopivin?) ehkä noin puolen sentin leveäksi levyksi ilman kuumalankaleikkuria? Toimiiko sirkkeli, mattoveitsi tai joku muu? Pitäisi saada tasainen pinta.
Ja voiko 10cm paksusesta foamista askarrella kukkuloita? Sitä kun löytyy jämäpaloina paljon.
Sekä, vaikkei foamiin liitykkään, mikä on hyvä ja halpa basemateriaali maastoille(metsät/talot/bunkkerit/rauniot). Oon aatellu kovalevyä, onko se hyvää?
PS: Mistä muusta kuin finnfoamista voisi tehdä rakennuksia? Pahvia en mielelläni käytä.
Ja voiko 10cm paksusesta foamista askarrella kukkuloita? Sitä kun löytyy jämäpaloina paljon.
Sekä, vaikkei foamiin liitykkään, mikä on hyvä ja halpa basemateriaali maastoille(metsät/talot/bunkkerit/rauniot). Oon aatellu kovalevyä, onko se hyvää?
PS: Mistä muusta kuin finnfoamista voisi tehdä rakennuksia? Pahvia en mielelläni käytä.
- Meganiikko
Re: Finnfoamin ohentaminen ja muita foamikysymyksiä
Muu materiaali: Hardboard (kovalevy), kapalevy.
Kuinka leikkaat finfoamia:
Ostat 5-10cm paksuista foamia. Sahalla leikkaat puun tukemana foamin ~2cm paksuiksi siivuiksi, tai 3cm foami kahtia. Sitten hierot hiekkapaperilla leikkausjäljen sileäksi, ja levität kerroksen gyproc-tasoitetta foamin päälle. Kun tasoite on kuiva, hio uudelleen.
Maastolle finboam on hyvä päällys (3d- muodot)materiaali. Kovalevy on hyvää materiaalia, itsekkin käytän sitä koko ajan. Pitää vaan muistaa että jos sitä ei tue kuivamisvaiheessa niin se vääntyy.
Kuinka leikkaat finfoamia:
Ostat 5-10cm paksuista foamia. Sahalla leikkaat puun tukemana foamin ~2cm paksuiksi siivuiksi, tai 3cm foami kahtia. Sitten hierot hiekkapaperilla leikkausjäljen sileäksi, ja levität kerroksen gyproc-tasoitetta foamin päälle. Kun tasoite on kuiva, hio uudelleen.
Maastolle finboam on hyvä päällys (3d- muodot)materiaali. Kovalevy on hyvää materiaalia, itsekkin käytän sitä koko ajan. Pitää vaan muistaa että jos sitä ei tue kuivamisvaiheessa niin se vääntyy.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Kiitos,
Voisitko kertoa lisää kapalevystä ja sen hinnasta?
Voiko foamia tasoittaa myös das massalla?
Voisitko kertoa lisää kapalevystä ja sen hinnasta?
Voiko foamia tasoittaa myös das massalla?
Kapalevyä ei kyllä kannata käyttää pelilaudan rakentamiseen. Rakennukset ym maasto on eri juttu.
Tein itse muutama kuukausi sitten n. 80€ maksaneen kokeilun jossa testasin toimisiko kapalevy pelilautana, kun liimataan kaksi 1cm paksuista levyä yhteen joiden päälle maastonmuodot myös kapalevystä. Ei toiminut. Vääntyilivät ja irtoilivat ja heitin koko setin lopulta roskikseen.
Tein itse muutama kuukausi sitten n. 80€ maksaneen kokeilun jossa testasin toimisiko kapalevy pelilautana, kun liimataan kaksi 1cm paksuista levyä yhteen joiden päälle maastonmuodot myös kapalevystä. Ei toiminut. Vääntyilivät ja irtoilivat ja heitin koko setin lopulta roskikseen.
Meinasinkin kapalevyä raunioihinja yhteen tehtaaseen. Onko kapalevy kallista j saako sitä rautakaupoista?
Meinasinkin kapalevyä raunioihin ja yhteen tehtaaseen. Onko kapalevy kallista ja saako sitä rautakaupoista?
Sen lisäksi siitä das massasta?
Sen lisäksi siitä das massasta?
Kapalevy maksoi muistaaksen 15-20€ paksuudesta riippuen hesan keskustassa jossain liikkeessä, jonka nimeä en muista. 70x100cm oli koko.
Mulla on muuten noista massoista myös huonoja kokemuksia koska ne kutistuu kuivuessaan. Tarkoitan siis muotoilusavea, jota ei tarvitse polttaa. Voi olla, että en ole osannut käyttää oikein mutta tuommoista kokemusta kuitenkin...
Hobby Pointista saa ainakin. Hinta menee paksuuden mukaan, ja onhan se kalliihkoa, ei niin että siitä nyt suunnaton menoerä tulisi. Jos jossain muualla on kuin HP:ssa, niin on varmaan edullisempaa.Rune Priest kirjoitti:Meinasinkin kapalevyä raunioihin ja yhteen tehtaaseen. Onko kapalevy kallista ja saako sitä rautakaupoista?
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
- Meganiikko
Muotoilusavissa pitää muistaa kuivuminen, ja sitä varten jos savea levittää niin pienissä aloissa ja alusta pitää vahvistaa. Das-massaa en käyttäisi pelipöydälle, käyttäisin Gyproc tasoitetta, se kun on halvempaa ja kutistuu vähemmän.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
Asia selvä, kiitos :)
Minä olen ostanut kapalevyt Lohikarilta (Helsingissä). http://www.lohikari.fi/tuotteet/218/kapalevyt. 3mm kapalevy kokoa 70x100 cm maksaa siellä 7,44e. Esim. Hobbypointissa saman paksuisella levyllä kokoa 35x50cm ja hintaa 6,85e. Eli Lohikari on noin puolet halvempi.
Itse ostin valtavan läjän kapalevyn paloja paikallisesta mainostoimistosta. Maksoin 30 euroa ja sain ison laatikollisen kaikenpaksuisia jämäpaloja ja kolme vähän isompaa levyä. Nämä riittävätkin sitten eläkeikään asti. Eli kannattaa käydä kyselemässä paikallisista mainostoimistoista ja tulostuspalveluita myyvistä liikeistä.
Nyt riitti, sano shamaani.
Pitääpä kysellä