40k maastoa kapalevystä

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Runt

40k maastoa kapalevystä

Viesti Kirjoittaja Runt »

Tuli hankittua muutama neliö kapalevyä maaston rakenteluun ja vielä mietityttää pari asiaa.

-Mikä on hyvä kerroskorkeus rakennuksissa 40k:ssa? Mikä on GW:n oma kerroskorkeus?
-Toimiiko rauniot vai ehjät rakennukset peliteknisesti paremmin, vai onko tällä mitään merkitystä?
-Kestääkö tuo kapalevy spray maalin?
-Jotain muuta mitä pitäisi huomioida ennen aloittamista?
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Meganiikko

Re: 40k maastoa kapalevystä

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Runt kirjoitti:Tuli hankittua muutama neliö kapalevyä maaston rakenteluun ja vielä mietityttää pari asiaa.

-Mikä on hyvä kerroskorkeus rakennuksissa 40k:ssa? Mikä on GW:n oma kerroskorkeus?
-Toimiiko rauniot vai ehjät rakennukset peliteknisesti paremmin, vai onko tällä mitään merkitystä?
-Kestääkö tuo kapalevy spray maalin?
-Jotain muuta mitä pitäisi huomioida ennen aloittamista?
3" kerros, 3-4 kerrosta. Korkeimmat mitä olen itse tehnyt/pelannut ovat 5 kerrosta (15" korkea talo!)
....
Raunioita on helpompi käyttää, taloilla on omat säännöt (ja vaatii jonkin area terrainen/vast korvaamaan ne kun ne kossahtaa)
....
Kestää. Paljastunut foam sisällä ei. Kevyt kerros, tai pintapaperi saattaa rypistyä samaan tapaan kuin levypahvi.
...
Kapalevy on todella monipuolinen materiaali. Kannattaa hakea netistä juuri kapalevyn rakennusohjeita, sillä kapalevy on monipuolisin rakennusmateriaali tässä harrastuksessa. Itse en ole sitä pahemmin käytä koska hinta ja kapalevyä on hankala johdottaa ledeille. Kuitenkin siitä saa todella näyttäviä rakennuksia hyvin helposti!
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Hello

Viesti Kirjoittaja Hello »

Tuolla kerroskorkeudella taidettiin tarkoittaa yhden keroksen korkeutta? Olenko väärässä.

Korkeimmat korkeudet mitä itse olen käyttänyt per kerros on 3,5 tuumaa niin mahtuu myös ukot joilla on selässä pölhö standardi tai joku isompi jätkä.

Kaikkiin normi infrany, terminator armoriin taitaa riittää 3tuumaa kerros vaikka olisi aseet kuinka korkeella tahansa(nimim. Mariini jolla CCW kohti taivasta).

Kaikki mitat on lattian ja katon välisii etäisyyksii

Olen huomannut että esim yhdessä kulmatalossani ei tokan kerroksen latgian alla mahuu olee täysin suorassa ne korkee aseiset mariinit. Tuottaa hankaluuksia pelissä. Onneksi tämä kulmatalo oli vain väritestii

EDIT1: Korjasin uusiin mittauksiin, kun sain käsiini tuumamitan ja huomasin kääntäväni sentit tuumiksi väärin
Viimeksi muokannut Hello, To 28.05.2015 05:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Meganiikko

3" on GW'n talojen kerroskorkeus. Itse käytän 2.5" *(koska eihän ne superhypersotilaat mahdu pikkuisiin työmiestason taloihin, hyi pää ottaa kattoon).
Runt

Kyllä, juurikin yhden kerroksen korkeutta tarkoitin. Lähinnä sillä että mitä siellä kerroksissa kuuluu päästä liikkumaan normi jalkamiesten lisäksi, esim kannattaako rakentaa niin että dreadgnout mahtuu kävelemään "sisätiloissa". Toki myös "parvekkeiden" tai vastaavien leveys mietityttää että mitkä modelit sinne askelmille pitäisi saada mahtumaan.

Suunnitelmat siitä on jo olemassa mitä rakennetaan ja miten, nyt vain kartoitan "standardi mittoja" jotta päästään projektissa alkuun. Netistä on tullut poimittua todella reilusti tietoa kapalevystä tehdyistä maastoista. Toki jos nyt joku extra hyvä sivusto tulee mieleen niin mielelläni linkin katsoisin läpi. Lähtökohtaisesti kuitenkin pyrin menemään suht simppelillä linjalla maaston suhteen (parit bunkkerit/rauniot ensiksi pelipöytää täyttämään). Ehkä sitten kun on muutama rakennus pystyssä niin saatan lähteä veistelemään jotain hieman monimutkaisempaa rakennelmaa.

Raunioista ja taloista hieman muistelinkin että sääntöteknisiä eroja oli, en vain tarkkaan muista mitä kun 40k:ta ei takana ole kuin ~4 peliä ja tähän asti maastona on ollut vain raunioita (ei ehjiä taloja). Pitää varmaan vielä kertaalleen kerrata nuo eri rakennusten säännöt.
Minun mielipiteeni ovat toisille vääriä, joidenkin mielipiteet ovat minulle yhden tekeviä.
Meganiikko

Itse olen tehnyt about tällaisia rakennuksia:
Kuva

Numeerista dataa:

Kerroskorkeus 3"
Kerroksia 3-4

Ikkunat 2"
Ikkunat 0.5" maasta ja 0.5" lattiaan

Parvekkeet 2" leveitä

Parvekkeet 2" pitkiä tai 4" pitkiä.

Ovet 2.5" korkeita 1.5" leveitä

Kerrospaksuuteen otetaan huomioon lattia (3mm).

Tavalliesti Dreadnoughteja tai vastaavia varten ei kannata tehdä rakennuksia, pl joissain erikoistapauksissa. Ei se pentti perusmiehen puutalo kestä 60-tonnista sodanjumalawalkkeria! Toisaalta jos rakentaa hive city-maastoa niin case on eri mutta silloin kannattaa tehdä koko pelikenttä hive cityksi (joka on vähän eri projekti)

Rakennukset (ehjät) on käytännössä immobile transportteja joihin voi mennä pienaseilta suojaan ja dakkata ikkunoista. 2 ihmistä voi ampua yhdestä ikkunasta, AV on 10-14 ja 3-8 HP rakennuksia. Jos tulee peneä tai romahdus niin tavallisesti tulee x määrä hittejä sisällä olevaan yksikköön (D6-4D6 S4-6 ignores cover hittejä). Yleisesti ottaen Buildigit<rauniot pelikentällä köska buildigit on hyvin äkkiä kuolemanluokkoja joukoille varsinkin jos vastapuolella on paljon PST aseita.
Hello

Kyllä ne modellit joilla on ase korkeella kädessä osaa myös laskee sitä, vai? Joten kyllä niidenkin potää mahtuu vaikka tän "Pentin" taloon.

Alakerrokset rauniosta kannattaa tehä drednoutin mentäviksi, ei muitA
Meganiikko

Opinions, opinions. Kuitenkin pelillisestä näkökulmasta modelli ei voi mennä sinne minne ei mahdu, niin sitä kannattaa miettiä myös silloin kun laittaa sille Chapter Master Jormalle 2-metrisen astalon käteen ja osoittamaan niin korkealle kuin vaan saa modellattua. Lisähuomiona että jos laittaa kerroksen 4-5" korkeaksi niin se mahdollsitaa isoimpien koneiden liikkeen kanssa: Leman russit ja land raiderit tykkää kun ne pääsee taloihin sisään pyörimään. 40k taas ei oikein facilitoi sitä efektiä jonka 6'sta metristä tiputettu meltapommi saa alla olevaan land raideriin joten kannattaa miettiä salliiko rakennuksia tehdessä tällaiset taktiikat.

Tietenkin, riippuu mitä hakee. Tiheämpi rakennus jos hakee enemmän jalkaväen temmellyskenttää ja mähinää, väljämpi jos haluaa antaa isoveljien tulla sekaan. Itsellä nuo talot on multipart rakennuksia joten keskelle saa "käytävän" jonne tankit ja walkkerit kulkemaan, tai sitten kaikki yhteen ja jalkaväki temmeltää keskenään. 3" on kuitenkin tarpeeksi että esim Centurionit mahtuu sisään, 2.5" tarpeeksi että terminaattorit mahtuu just ja just ja mariinit sekä guardsmanit hyvin. 2" on pelkät guardsmanit ja mariinir ja hyvin naftisti. 5" niin mahtuu kaikki walkkerit ja isoimmat koneet pl Super-heavyt.

Edit: väärä edikka. 7th edikassa ei ole sääntöjä jotka estäisi laittamasta modelleja sinne minne ne ei mahdu. Parempi olla tyhjiä baseja merkkaamaan niitä tankkeja ja Knightejä ja walkkereita ja Jarmo Astaloita rakennusten sisällä!
Runt

Ensimmäinen bunkkeri tuli tuossa väännetyksi. Korkeudeksi laitoin nyt 3" joka kieltämättä tuntui hieman korkealta kun aloin bunkkeriin "ikkunoita" sovittamaan. Olisi tullut ikkunat todella alas mutta iskin ne sitten "pakon edessä" 3cm korkeuteen, nyt perus jalka mariinilta näkyy juuri ja juuri pää. Katsotaan jos tuonne bunkkerin sisään vielä jonkin sortin 10mm korokkeet teen seinustalle, niin näyttäis vähän paremmalta noi modelit siellä ikkunaruudussa sitten. Ulkoa päin toimii ihan ok, joskin ikkunat ovat suhteellisen suuret esittääkseen bunkkeria.
Rakennuksissa tuo 3" mitta toimiikin varmaan jo paremmin kun ikkunaruudut saavat olla suuremmat.

Kuvaa koitan postailla jollain aikaa joko tähän ketjuun tai sitten gallerian puolelle väännän jonkun topicin. Hieman vielä mietinnässä jääkö tuo avokattoiseksi vai väkerränkö katon (irtonaisen) tuohon päälle. Basetus ja maalaus sitten jollain aikaa myös kun ehtii maalikaupoilla käydä.

Ohimennen kyllä sanottakoon että oli suht tuhtia tavaraa tuo 10mm kapalevy, muutama milli ohuempikin olisi asiansa ajanut mutta kun kauppiaalla ei ollut kuin 3 ja 10 valikoimassa niin minkäs teet. No on ainakin jämäkämmät sitten ja toivon mukaan kestävät hieman osumaakin.
syrja

Viesti Kirjoittaja syrja »

Joo toi 3" korkeus on jees. Ihan objektiivienkin kannalta. Objen hallinta matka kun on se 3" niin silloin pystyy vielä esim toisesta kerroksesta hallitsemaan maassa olevaa objea jne. Ja menee tuo ukkojen coherencykin mukavemmin, pystysuunnassahan se on 6". Et peliteknisesti kannattaa tuota käyttää. Ikkunoiden kanssa ei tarvii niin "tarkka olla" teet sellaiset kuin hyvältä näyttää. Tosiaan kun 2 pystyy aina yhdestä ikkuna luukusta ampumaan vaikka niistä vähän pienemmät tekisitkin. Joistain raunioista kannattaa jättää alinta seinää enempi umpinaiseks. Tulee vähän parempaa näkösuojaa kentälle.
Peli on peli. Voi mennä hyvinki
Silti kaikki on paskaa paitsi kusi.
Hello

Joo siltä näyttää että semmonen standardityyppikin mahtuu 3:n tuumaan(eli ei kannata tehdä ainakaan pienempiä). Olin väärässä johtuen siitä että mietin senttejä ja käänsin tuumiksi hiukka väärin. Nyt huomasin virheeni kun sain käsiini tuumamitan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”