"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Re: Smaxxin maalausputki: Siirtyi !

Isot pojat esittelevät pieniä miehiään.
Meganiikko

Re: Smaxxin maalausputki: Hopliitit !

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Täytyy kyllä sanoa että jos vastapuoli näkee tuon toiseksviimeisen kuvan pöllön niin pökelö tipahtaa housuu, on nimittääin aika pelottava siipiveikko!
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Silveri

Re: Smaxxin maalausputki: Hopliitit !

Viesti Kirjoittaja Silveri »

warhamer116 kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa että jos vastapuoli näkee tuon toiseksviimeisen kuvan pöllön niin pökelö tipahtaa housuu, on nimittääin aika pelottava siipiveikko!
Ton kilven alareunaan voisi pienenä anakronismina kirjoittaa "Ο ΡΛΙ"
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Re: Smaxxin maalausputki: Hopliitit - 200 rikki !

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Moore Hopliittos ! Nyt on 18 ukkelin falangi valmiina, tässä kuvissa ainoastaan uudet 6 täydennysmiestä. Noita joutui vähän photoshoppaamaan, kameran värit oli ihan pyllyllään. Parani, muttei välttämättä mennyt ihan kohdalleen vieläkään. Auto adjust pistää kuvat ihan karmeiksi.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja noiden myötä meni 200 maalatun figun raja rikki ! Vauhti on hiipumaan päin, ei ole sellaista "pakkoa" saada mitään armeijaa maaleihin. Seuraavana työjonossa on 10 Eternal Guardia Wood Elffeihin, sitten pitääkin vähän miettiä mitä maalaisi. Ehkä aloita Brittipossen Bolt Actioniin.

Maalauscount 2015 - 204 figua and counting up...
- Jalkaväki 141
- Ratsuväki 57
- Koneet, tankit : 5
- Monsterit 1
(15 millisiä 18, lasketaan kuudeksi)
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
smaxx
Valvoja

Ja koko falangi iloksi ja mielen virkistykseksi :

Kuva
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Hello

Viesti Kirjoittaja Hello »

Hei,

kysymys liittyen tyohon hail ceasariin. Onko sitä järkevämpää pelata 28 vai 15 millisillä figuilla? MIllä itse pelaat?

Mikä on suosituin armeija siinä? Rooma?

Onko Karthago vaihtoehto?

Pärjääkö pelkällä sääntökirjalla vai pitääkö jokaiselle armeijalle ostaa joku armeijakirja?

Millainen rahanmeno menee keskimäärin pelattavaan armeijaan?

Entä onko tarkka siitä, että minkä aikakauden armeija voi pelata mitäkin vastaan, kuten esimerkiksi flames of war? Tai voiko esimerkiksi keisarillisille roomalaisille ottaa yksikköjä myös tasavallan ajoilta?

Roomalaisissa kumpi on järkevämpi valinta, keisarilliset vai tasavallan joukot?
smaxx
Valvoja

No nyt tuli hyviä kysymyksiä ! Palaan noihin huolella kunhan pääsen putken ääreen.

Joitain pointteja :
- skaala: riippuu myös kavereista, mihin löytyy vastustajia ja mutä tykkäät maalata. Pelillisesti 15mm mun mielestä, mutta itse tykkään 28mm figuist. Kerholla pelataan enemmän 28 milliä.
- hinta : 28 milliin <150€ armeija. Muovinen jalkaväki on luokkaa 30€ / 40 ukkoa. Metallinen ratsuväki voi olla 5€ figu. Edullisia starttipaketteja on
- matchupit: pelillisesti voi pelata kaikkia ei-ruutiarmeijoita keskenään, muuten se on ihan historiaharrastuneisuuden tiukkuudesta kiinni.
- hc:n saa yhdessä lisäkirjassa kaikki armeijat 2000bc - 1000jkr. ( tai jotain)
Nopat ja Taktiikka Ry
Hello

Mikä tämä lisäkirja on?

Ja mikä hinta tulee 15mm figuarmeijalle?

Entä minkäkokoiselle alustalle(movement tray? ehkä, en näistä tiedä mitään kun 40kn puolella ei niitä ole) figut kannattaisi laittaa? ja kuinkamonta per alusta?
Silveri

Olen tosin vähän pettynyt tuohon muutettuun otsikkoon. Siinä on satanen liian vähän.

Nää sun kuvat on kyllä inspiroivia pistämään potkua omaankin maalaamiseen. Tullut nyt 30 x 28mm piikkimiestä laitettua maaleihin ja 150+ x 15 millistä napovenäläistä viime aikoina. Piikimiehiä on tosin jäljellä vielä toiset 30 ja muskettimiehiä varmaan 80...
smaxx
Valvoja

Rune Priest kirjoitti:Mikä tämä lisäkirja on?

Ja mikä hinta tulee 15mm figuarmeijalle?

Entä minkäkokoiselle alustalle(movement tray? ehkä, en näistä tiedä mitään kun 40kn puolella ei niitä ole) figut kannattaisi laittaa? ja kuinkamonta per alusta?
Parhaillaan on fantsussa alessa toi Biblical kirja, siinä tulee noi klassiset armeijat : http://www.fantasiapelit.com/index.php? ... va=_138255

Ollaan pelailemassa syksyllä HW -kampanjaa, tervetuloa mukaan, vaikka pistäytymään johonkin peliin, lainafigujakin on :
http://www.nopat.fi/2015/sotapelit/tulo ... -kampanja/

Beissaus on pitkälti valintakysymys, Hail Caesar -kirjassa on jotain osviittaa, mutta etenkin 28 millissä suosittelen pienempää määrää figuja yksikköön, niin pääsee nopeammin pelaamaan + pöydällä on enemmän tilaa : http://www.nopat.fi/2013/tapahtumat/his ... -kerholla/

Hail Caesar on aika salliva beissauksen ja liikutusalustojen suhteen. 120mm fronttia ollaan käytetty tosiaan normu uniteissa ja 40mm syvyyttä.

15 milliset on aika kohtuuhintaisia, oliskohan nyrkkisääntönä noin kolmanneshinta 28 millisiin. Vastaavasti teet kuitenkin isomman armeijan, joten sanoisin että turvallisesti voit laskea saavasi armeija 70€:lla. Toi 150€ 28 millisiinkin on sellainen aika turvallinen luku, luultavasti saat paljon halvemmalla, jos mukana on muovia - etenkin muovinen jalkaväki on sikahalpaa. Kannattaa pitää silmällä fantsun aleja : http://www.fantasiapelit.com/index.php? ... miniatyyri

Vielä noista skaaloista : kerholla on myös vapaassa käytössä 15 milliset rooma ja gallit.

Suosituimmat armeijat ovat ne tunnetuimmat : Rooma ja Kreikka varmaan dominoi, sitten on barbaareja niin germaanisina kuin gallialaisinakin versioina. Itselläni on Imperial Rooma & Persia armeijoina, ja ton palkkasoturi -yksikön mukana alan ehkä hiljalleen rakentelemaan Kreikkaakin.

Koitan palailla asiaan paremmalla ajalla, kysy lisää vaan :)
Nopat ja Taktiikka Ry
Hello

ensin kiitän vastauksista ja sitten lisää kysymyksiä:

Voitko kertoa sen facebook sivun nimen? Voisin tulla testaamaan, jollei haittaa etten ole ihan aikuisiässä?

Käydäänkö tuo kamppanja 15mm vai 28mm figuilla?

Entä onko se karthago armeija sallittu ja löytyykö sen statsit siitä samasta kirjasta?

Tuolla aikaisemmi nkerroit jostain divisioonista. Mitä nämnä merkitsevät?

Tuleeko figuissa yleensä mukana baset?
smaxx
Valvoja

Rune Priest kirjoitti:Voitko kertoa sen facebook sivun nimen? Voisin tulla testaamaan, jollei haittaa etten ole ihan aikuisiässä?

Käydäänkö tuo kamppanja 15mm vai 28mm figuilla?

Entä onko se karthago armeija sallittu ja löytyykö sen statsit siitä samasta kirjasta?

Tuolla aikaisemmi nkerroit jostain divisioonista. Mitä nämnä merkitsevät?

Tuleeko figuissa yleensä mukana baset?
https://www.facebook.com/groups/1657184541177862/
Kampanjaa pelataan 28 millin figuilla enimmäkseen. Saa pelejä pelata 15 millisilläkin toki. Karthago on ilman muuta sallittu, ja se löytyy tosta samasta armeijakirja -lisurista.

Hail Caesarissa armeija koostuu divisioonista, joissa on yksiköitä ja divisioonalla komentaja. Tyypillisesti 3-4 jalkaväkiyksikköä + skirmish unitti. Divisioonalla on komentaja, joka voi komentaa yksittäistä unittia tai useampaa kerralla. Mikäli komento onnistuu (testataan leadershippiä vastaan) saa sama komentaja jatkaa komentamista. Tietyissä tilanteissa ei tarvita komentoa (lähellä vihollista) ja on joitain rerolleja. Peli vaatii omasta mielestäni mieluummin ainakin 3 divisioonaa, jolloin pienet random asiat komentamisessa ei liikaa dominoi. Sen takia ollaankin noissa kampanjan house ruleissa pienennetty divisioonien minimikokoja, että saadaan samalla figumäärällä useampi divari. Samoin on otettu yksi komennon rerolli per kierros.

Beissit tulee vähän vaihtelevasti noissa historiv figuissa, ja mukana voi olla esim 20*20mm beissejä ja sitten 40*40mm beissejä, joille voi laittaa sen 4 ukkoa. Hail Ceasarissa esim ei poisteta yksiköistä modeleita kun tulee tappiota, joten ukkojen ei tarvitse olla yksittäin irrotettavissa. Sen sijaan yksikkö kerää osumia markereina, ja kertynyt osumamäärä vaikuttaa unitin toimintaan.
Nopat ja Taktiikka Ry
Hello

Kuinkas 15 millisten liikutusalustojen koot?
Silveri

15 mm on kyllä ihan kiva skaala. Siinä saa bulkkia aika helposti kuitenkin kasaan, joka näyttää hyvältä ja mikä kenties ehkä parasta, ei vie kauhean paljoa tilaa. Mun 15 mm napovenäläiset beissittynä (144 rivijannua, 4 tykkiä, 12 husaaria) vie yhteensä tilaa noin puolen tiiliskiven verran.

Isoin ongelma niissä on (kuten historiallisissa yleensäkin) pelikaverin löytäminen. Pelaajien kun pitäisi sopia käyttämästään skaalasta, aikakaudesta ja sääntöjärjestelmästä. On harvinaista, että 3 näistä täyttyy kerralla, joskin 15 mm napoleonics, 15 mm ancientit ja 15 mm WW2 näyttäisivät Suomessa kuitenkin olevan melko vahvasti esillä, joskin 28 mm skaalassa ancientit ja WW2-figut näyttäisivät olevan myös Noppakerholla suosiossa.

edit: husaaria, ei kasakkaa - menee ratsuväki sekaisin
Viimeksi muokannut Silveri, Ti 09.06.2015 08:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
smaxx
Valvoja

Niinpä, toisaalta voi tehdä suosiolla taistelun molemmat osapuolet, niin ei tartte kuin pelikaverin. 15mm on pelillisesti ihan ylivoimainen skaala historiciin, siitä ei ole pienintäkään epäilystä. Ainakin siis yhtään isompiin peleihin. Boltti ja joukkuetason kähinät toimii kanssa. Ancient ja 28mm on vähän semmonen nippa nappa toimiva. 28 millisten maalaaminen on vaan kivempaa :) Kyllä mua vähän kuumottelisi tehdä 15mm ancient armeijakin jonain päivänä. 15 milliset on myöskin halpaa kuin saippua, ja valikoimat on todella laajoja. Kaiken joutuu kuitenkin ostamaan netistä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Silveri

Vaikka itselläni ei ole 6 mm figuja muista peleistä kuin Epicistä, kannattaa tämäkin skaala pitää mielessä. http://baccus6mm.com/ 28-millisiin tottuneille tosin 15 mm skaalakin tuntuu pieneltä. Warmasterhan käytti 10 mm skaalaa (http://www.pendraken.co.uk/). Sitten on vielä 2 mm skaala, mutta käytännössä kaikki lähestulkoon kieltävät sen olemassaolon, koska siinä ei ole mitään järkeä.
smaxx
Valvoja

Silveri kirjoitti:Vaikka itselläni ei ole 6 mm figuja muista peleistä kuin Epicistä, kannattaa tämäkin skaala pitää mielessä.
Amerikan sisällissotaan tein etelävaltioita 6 milliin (Baccus), ja kyllähän niitäkin maalaa. Menee tosiaan armeijan kokoinen joukko pieneen tilaan. Sopii etenkin niille, jotka tykkää tehdä minidioraamoja maastoineen 20*20 millin alustoille. Yllättävän hyviä ne figut oli, ja oli ihan hauskaa vaihtelua. Noi on enemmän pelimiehen kuin maalausharrastajan valintoja :) Paitsi tosiaan sillä alustan maisemoinnilla saa tosi hyvää jälkeä aikaan. Näin olen muiden figuista pannut merkille...
Nopat ja Taktiikka Ry
Hello

Miten nämä 10milliset toimivat hail ceasarin säännöillä? Pitääkö paljon muunnella liikkumisetäisyyksiä ja ampumisetäisyyksiä?

Ja minkä kokoisille liikutusalustoille niitä olisi järkevä laittaa?

Entä miten 15 millisille pitäisi vaihtaa sääntöjä? siis jotain liikuntamatkoja tms
smaxx
Valvoja

Rune Priest kirjoitti:Entä miten 15 millisille pitäisi vaihtaa sääntöjä? siis jotain liikuntamatkoja tms
15 millisillä pelataan tuumat sentteinä. Eli jos liike on 6'' niin liikutetaankin vain 6cm, vastaavasti ammunta.
Nopat ja Taktiikka Ry
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Pikkuskaaloja kannattaa tosiaan suosia kun on tarkoitus saada se iso taistelu aikaiseksi. 28mm toki hellii figumaalaajaa yksityiskohdissa mutta joku Hail Caesarkin vaatii sen n. 200 figua armeijaansa ennenko alkaa olemaan se armeija kasassa jonka kokoisille peli on suunniteltu. Siinä monella loppuu tarmo. 28mm toimii hyvin siellä Mordheimin ja Bolt Actionin kokoisissa peleissä. Peliteknisestikin pikkuskaalat toimivat siinä mielessä että iso maantieteellinen alue mahtuu pienemmälle pöydälle. GHQ:n microarmor kiinnostaisi esim. niin saisi tankkitaisteluja jotka eivät ala niin että panssareiden piiput kolisevat toisiaan vasten.

Ehkä voisi alkaa tekemään sen armeijan pikkuskaalalla ja liittää projektiin joku 28mm historiallinen dioraama/vinjetti jossa saa tehtyä sen yksityiskohtaisen kuvauksen aikalaisista sotilaista ilman sitoutumista valtavaan maalausurakkaan :)
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
smaxx
Valvoja

Rune Priest kirjoitti:Nyt olen eniten kiinnostunut noista 6 millisitä pelattavuuden takia. Sori vaan Smaxx ;)
Kannttaako maalaamiseen käyttää looppia, miten itse käytät?
Ei mitään, anna mennä vaan :) 6mm on ihan mainio skaala. Mulla on looppi päässä aina maalatessa, ei riitä silmän tarkkuus muuten.

Ihan vaan vaihtelun vuoksi, kun tämä on täällä galleria -osastolla, kuvia keskeneräisistä ja vielä rumista ukkeleista :

Kuva

Vähän alkoi houkutella laittaa noi Rentoturnaukseen pelikuntoon. On vaan sen verran hässäkkää ennen turnausta, etten välttämättä kerkeä. Durthu ja Araloth olisi vaan niin siistiä saada kentälle, että jospa koittaisi urakoida noiden kanssa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Galleria”