Rune Priest kirjoitti:Mutta en ole vielä täysin päättänyt että hail ceasar on se peli. Mitä muita antiikin pelejä löytyy? Mitä niistä voi pelata 6mm figuilla tai ne voi mukauttaa niihin.
Joku taisi mainita jossain vaiheessa ohi mennen Impetuksen, mutta siitä on myös kevytversio joka myös uudistuu vähän myöhemmin kuluvana vuonna. Nykyinen Basic Impetus on ilmainen ja vapaasti haettavissa.
Rune Priest kirjoitti:historiallisesti tarkahko muttei ihan nipo.
Basic Impetus ja Impetus eivät ole nipoja - oikeastaan ne ovat hyvinkin vapaita ja rentoja. Mitä historialliseen tarkkuuteen tulee niin vähän riippuu siitä mihin painotuksen haluaa. Olen sitä mieltä että kokeilemalla mahdollisimman monia systeemeitä oma preferenssi selviää parhaiten (jos joku haluaa esim Basic Impetusta tai Impetusta kokeilla niin voin järjestää pelin Espoossa). Antiikin aikakauden taistelut olisivat tarkasti mallinnettuna aika tylsiä, kun komentajan mahdollisuus vaikuttaa tulokseen alkutilanteen jälkeen on mitä on.
Rune Priest kirjoitti:Tarpeelliset kirjat saisi mielellään halvalla
Basic Impetuksessa on aika hyvä hinta-laatusuhde.
Rune Priest kirjoitti:Sen basekoilla voisi mielellään pelata myös muita pelejä kuten hail ceasaria
Hyvä puoli Basic Impetuksessa ja Impetuksessa on mm. se että sillä basella ei ole oikeastaan väliä. Itselläni kaikki antiikin 6mm figut on 60mm x 30mm alustoilla, mm. siksi että olen laiska, mutta myös siksi että se on kätevää ja kompaktia.
Rune Priest kirjoitti:Pelisysteemi helppo oppia eikä sisällä warhammer tyyliin kamalaa liutaa erikoissääntöjä mutta se silti mallintaa historiallisia taisteluita kohtuullisen tarkasti.
Tähän mennessä olen itse ollut lopputuloksiin tyytyväinen, joku muu voi olla toista mieltä. Tosin, sanottakoon että jos FoG on kirjanpitäjille, niin Basic Impetus ja Impetus ovat sitten uhkapelureille. Pelissä sattuu ja tapahtuu. Toisaalta, koska ainakaan itselläni on harvoin tavattoman paljon aikaa yhteen peliin, se että Basic Impetuksella kohtuullisen matsin saa pelattua alusta loppuun tunnissa vaikutti valintaan.
Rune Priest kirjoitti:PS: paljonko maastoa nämä antiikin taistelut tarvitsevat? eivät varmaan paljoa koska avoimella kentällähän usein taisteltiin. Miten tätä maastoa voisi kätevästi tehdä?
Vähän riippuu pelaako Teutoburgin metsän tapahtumia vaiko jotain hieman avoimempaa.
Tuolla tavalla pääsee tyydyttävään alkuun, eikä investointi ole aivan kauhea:
https://landandnavy.wordpress.com/2015/ ... n-part-ii/
Jos ko. tapa on liian työläs tai kallis, allekirjoittaneella on 4 kpl ylimääräistä 300mm x 600mm maastomoduulia jotka saa ilmaiseksi se joka tarvitsee.
Koska pelailen myös 6mm Napoilla pienimuotoisia kähinöitä, päätin tilanpuutteen vuoksi rajoittaa pelialueen 1000mm x 1500mm kokoiseksi. Saman linkin takaa löytyy sitten muutakin 6mm sälää.