Mä en oikein ymmärrä mitä GW tolla pisteettömyydellä on oikein halunnut ajaa takaa... historiallisellahan puolella pisteitä ei tarvita lähinnä sen takia, että siellä pelataan lähinnä "fluffilistoilla" ja yritetään lista rakentaa sen varaan, mitä historiallisestikin olisi käytetty ja minmaxaajia katsotaan melko kieroon. Nyt lähin historiallinen referenssi olisi aiempiin fabaeditioihin ja oletetaan, että vanhat pier.. eikun parrat osaisivat itse tasapainottaa listansa kaveripeleihin - virallisissa turnauksissa ei välttämättä vanhoja armeijoita voi välttämättä käyttää ollenkaan. Ainakin omasta mielestäni nuo oldskool-listat näyttivät aika päälleliimatun näköisiltä ja AoS:ssa tulisi ihan omat uudet armeijansa, jotka olisivat IP-suojattuja ihan eri tavalla, GW:n uusi linja näistä "ei-örkeistä", "ei-haltijoista" ja "ei-ogreista" on vähintään korni. Kannattaa varautua siihen, että vanhoja armeijoita ei tuon enempää tueta, eikä niitä saa välttämättä integroitua mitenkään uusiin tuleviin armeijoihin.
Toisaalta... pitää vielä hieman pohtia siltä kantilta, että olisiko AoS muutos parempaan, jos pistejärjestelmä olisi säilytetty?
Omasta mielestäni ei. Itse asiassa pidän AoS:ia myös tuon premissinsä pohjalta ihan karseana kurana, uudet sigmarinet ovat tönkön sieluttomia scalecreepattuja hirvityksiä, joiden detaljitasokaan ei päätä huimaa (toki ovat aloittelijaystävällisiä, joka on sinänsä ymmärrettävää) ja mun mielestä mun 90-luvun lopun muovisissa Empiren handgunnereissakin on enemmän sielua ja yksityiskohtia kuin noissa. Manner-Euroopan figuihin en viitsi edes verrata. Ja aloitusboksissa tulee 10 tactical marinea, 3 assault marinea, 3 terminaattoria ja pari charrua, joista ehkä ainoana ei-suorana-40k-kopiona on tuo kenraali tuon monsun selässä, joka sekin on mikälie GW-IP-only räpellys. Repeilin BOLSin unboxing-"arvostelulle", jossa selostaja itsekin "puolivahingoissa" käytti 40k termejä.
Pelisysteemiäkään ei ole viitsitty pohtia oikeastaan yhtään ja lopputulos on systeeminä tasoa PAM! PAM! Kuolit! Pidin itse Confrontation: Age of Ragnarokia todella suurena dumbed-down pettymyksenä Confrontation 3.5:een verrattuna, mutta se ei ole mitään verrattuna Age of Sigmariin. Oikeastaan voin tästä lähtien vetää sen johtopäätöksen, että jos pelin nimi on XXXX: Age of YYYY, tuo peli pitää kiertää kaukaa.
Ihmettelen oikeasti tosi suuresti, jos AoS:sta tulee menestystuote. LotR:kaan ei lyönyt itseään lopulta läpi, vaikka figut olivat hienoja, brändi vahva ja säännöt jopa kohtuullisen hyvät. Toki voin aina olla väärässäkin, mutta en oikein usko.
*end rant*
edit:
Morze kirjoitti:Mantic sitten jaksaa repiä aiheesta huumoria. Vertaa erään toisen päämajan edustalle ilmestyneeseen jumalsoturiin.
Repesin. Sympatiapisteeni Manticia kohtaan nousevat huimasti etenkin, kun huomioidaan, että pulju koostuu pitkälti entisistä GW:läisistä (kuten Warlord Gameskin toki osaltaan). Figupuljussa pitää olla tiettyä anarkiaa ja huumoria. GW:ssä sitä vielä 90-luvulla oli - ei enää.
vrt.
Nigel Stillmanin "Ultimate Spirit of Wargaming"... mulla ainakin jossain vaiheessa oli omanakin tuo WD, jossa tuo pätkä oli, mutta voi olla, että olen sen lehden jo myynyt pois...
edit2:
http://captiongenerator.com/48861/Age-o ... -interview