Täällä poistamme maaleja FFG:n miniatyyreistä.
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
Täällä poistamme maaleja FFG:n miniatyyreistä.
Heipsan.
Meinaan maalailla uusiksi FFG:n z-95 headhunterin, onko kellään kokemusta mitä maalinpoistomenetelmää nuo tottelisivat? Jottei mene liian helpoksi niin olen toki ulkomaan eläjien foorumeja kahlaillut jo tovin läpi ja seuraavia menetelmiä on jo kokeiltu:
1. Isopropyylialkoholi. (Crystal bensiiinin jäänestoaine Honkkarista). Tunnin liotus, ei mitään vaikutusta. Pitempää en uskalla pitää kun en tiedä mitä tekee itse mallin materiaalille. Nettilähteiden mukaan pitäis vaikuttaa 10 minuutissa.
2. Fairy Power Spray. Vuorokauden liotus, ei silmin havaittaa vaikutusta. On koitettu hangata hammasharjalla ja kuumalla vedellä.
3. DOT-4 jarruneste, geneerinen valmistaja (eli varastossa enkä jaksa mennä katsomaan). Liotettu nyt 7 vuorokautta. Aavistuksen syönyt sitä mustaa töhkää jolla nuo nappulat on "inkattu". Ehkä. Tai sitten vain astiaan on päätynyt jotain muuta roskaa ja vain toivon näkeväni jotain efektiä. Itse maaleihin ei mitään vaikutusta.
Mahtaneeko olla öljypohjaisia maaleja, tuleeko jotain mieleen mikä niihin toimisi? Mulla löytyy toki tinneriä/lakkabensiiniä/asetonia/you name it-liuotinta, mutta epäilen että nuo syövät sen styreenin/resiinin/whatever josta nuo namiskat on valettu ennen kuin itse maalit lähtee.
Mäntysuopaa ajattelin kokeilla seuraavaksi vastauksia odotellessa.
-Sami
Meinaan maalailla uusiksi FFG:n z-95 headhunterin, onko kellään kokemusta mitä maalinpoistomenetelmää nuo tottelisivat? Jottei mene liian helpoksi niin olen toki ulkomaan eläjien foorumeja kahlaillut jo tovin läpi ja seuraavia menetelmiä on jo kokeiltu:
1. Isopropyylialkoholi. (Crystal bensiiinin jäänestoaine Honkkarista). Tunnin liotus, ei mitään vaikutusta. Pitempää en uskalla pitää kun en tiedä mitä tekee itse mallin materiaalille. Nettilähteiden mukaan pitäis vaikuttaa 10 minuutissa.
2. Fairy Power Spray. Vuorokauden liotus, ei silmin havaittaa vaikutusta. On koitettu hangata hammasharjalla ja kuumalla vedellä.
3. DOT-4 jarruneste, geneerinen valmistaja (eli varastossa enkä jaksa mennä katsomaan). Liotettu nyt 7 vuorokautta. Aavistuksen syönyt sitä mustaa töhkää jolla nuo nappulat on "inkattu". Ehkä. Tai sitten vain astiaan on päätynyt jotain muuta roskaa ja vain toivon näkeväni jotain efektiä. Itse maaleihin ei mitään vaikutusta.
Mahtaneeko olla öljypohjaisia maaleja, tuleeko jotain mieleen mikä niihin toimisi? Mulla löytyy toki tinneriä/lakkabensiiniä/asetonia/you name it-liuotinta, mutta epäilen että nuo syövät sen styreenin/resiinin/whatever josta nuo namiskat on valettu ennen kuin itse maalit lähtee.
Mäntysuopaa ajattelin kokeilla seuraavaksi vastauksia odotellessa.
-Sami
Set fire to the family tree.
Re: Täällä poistamme maaleja FFG:n miniatyyreistä.
Mäntysuopa tuskin tehoaa enää noiden jälkeen.
Tasan kahdesti X-Wing figuja hypistelleenä sanoisin sen mustan weatheröinnin olevan öljyväriä (väkevää MuTua).
Mutta eikö helpoin tapa olisi vain maskata ja vetää uusi pohjamaali suoraan edellisten päälle? En mä keksi miksi niistä pitäis ensin maalit poistaa.
Tasan kahdesti X-Wing figuja hypistelleenä sanoisin sen mustan weatheröinnin olevan öljyväriä (väkevää MuTua).
Mutta eikö helpoin tapa olisi vain maskata ja vetää uusi pohjamaali suoraan edellisten päälle? En mä keksi miksi niistä pitäis ensin maalit poistaa.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Itse kun olen noita aluksia jonkun verran uusiksi maalaillut, niin en ole kyllä alta niitä vanhoja maaleja jaksanut poistaa. Ei kuitenkaan niin paksut kerrokset niitä ole. Joku ohut pohjamaali siihen päälle vaan niin pystyy ihan hyvin jo maalaamaan, eikä mitenkään paksun näköiseksi ainakaan itsellä ole mennyt.
Jos nuo jo mainitsemasi keinot ei toimi, niin voi ehkä hieman vaikeaksi mennä se maalien poistaminen tuhoamatta sitä nappia.
Jos nuo jo mainitsemasi keinot ei toimi, niin voi ehkä hieman vaikeaksi mennä se maalien poistaminen tuhoamatta sitä nappia.
- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
Joo, vähän jotain tuon suuntaista pelkään itsekin. Voipa hyvin olla että vaatii semmosen liuottimen jolla menee muovit alta ensin. Oon kuitenkin nähnyt noista maaleja poistettaman, joten joku on ainakin onnistunut. En tiiä onko näissä sit jotain eroa satsien välillä, tää on Most Wanted paketista, eli kait vähän uudempaa tuotantoa.
tollanen tuli ekaks vastaan googlaamalla.
Maaleja oon lähinnä kait poistamassa tottumuksesta, + kun detaljit noissa on jo valmiiks aika törkeen pienet niin arveluttaa hiukan alkaa lisäämään enää maalikerroksia päälle. Ja meinasin öljywasheja käyttää maalatessa niin se detaljien säilyminen olis jossain määrin oleellista. Ainakin siitä washitöhnästä olis hyvä päästä eroon.
Jos ei suovalla lähde niin pitänee sitten vetää kynäruiskulla kevyet pohjat ja toivoa parasta. Vittumaisia ovatten.
tollanen tuli ekaks vastaan googlaamalla.
Maaleja oon lähinnä kait poistamassa tottumuksesta, + kun detaljit noissa on jo valmiiks aika törkeen pienet niin arveluttaa hiukan alkaa lisäämään enää maalikerroksia päälle. Ja meinasin öljywasheja käyttää maalatessa niin se detaljien säilyminen olis jossain määrin oleellista. Ainakin siitä washitöhnästä olis hyvä päästä eroon.
Jos ei suovalla lähde niin pitänee sitten vetää kynäruiskulla kevyet pohjat ja toivoa parasta. Vittumaisia ovatten.
Juuripa viime viikolla maalasin yhden headhunterin N'drun alukseksi. Vedin suoraan vanhan päälle vaaleanharmaan pohjan airbrushilla, siihen mustan washin ja sitten hiukan detskuja vaaleanharmaalla drybrushilla ylös. Aluksissa on ihan tarpeeksi muotoja että kestää yhden ylimaalauksen. Tässä pari otosta matkan varrelta:
Harmaa pohjamaali

Mustan washin ja drybrushin jälkeen

Ja lopputulos

Harmaa pohjamaali

Mustan washin ja drybrushin jälkeen

Ja lopputulos

- Lighthammer
- Peliporukkavalvoja
Oo, ihan hyvin tuo näyttää toimivan. Ehkäpä lopetan stressaamasta ja maalaan vaan tylysti päälle. Kiitokset viestistäsi.
Ja sievä nappi. Juuri Ndrua meinaan maalailla itsekin, on sen verran lysti nappi pelata ;)
Ja sievä nappi. Juuri Ndrua meinaan maalailla itsekin, on sen verran lysti nappi pelata ;)
Kiitosta. Kun nyt tuli kuvattua noita työvaiheita enemmänkin niin kirjoittelinpa blogiin step by stepin kuinka itse tuli tuo nappi sutattua. Kenties sieltä saat jotain inspistä. Ehkä threadin aiheessakin voisi mainita N'drun niin kiinnostuneet löytävät paikalle.Lighthammer kirjoitti:Ja sievä nappi. Juuri Ndrua meinaan maalailla itsekin, on sen verran lysti nappi pelata ;)
https://rillikerho.wordpress.com/2015/0 ... eadhunter/
Tuon suun olisi tosiaan voinut maalata hiukan taidekuvaa ylemmäs niin näkyisi paremmin pelatessa, mutta eiköhän tuollakin muutaman vihulaisen alas ammu ;)