Äänestys: Kilpa- vai kasuaalipelaaminen?
Re: Äänestys: Kilpa- vai kasuaalipelaaminen?
Joo, sen verran tietty putää tarkentaa, etten nyt itsekään lähtisi mitään Carcassonnea pelaamaan turnauksessa tai mitään sellaista, huvikseenhan niitäkin pelataan. Mutta tietenkin jossain Game of Thronesissa pyritään voittamaan ja jos sopiva selkäänpuukotuspaikka tulee se käytetään.
Vaikka topikki itsessään koskeneekin miniatyyripelejä, niin sohin kuitenkin vielä tätä lautapeliaspektia.jamovoima kirjoitti:Carcassonne
Kyllä ainakin meidän porukassa Carcassonet kuuluu niihin peleihin missä pisteitä lasketaan tarkkaan ja koitetaan löytää ne optimaaliset siirrot joko oman pistetilin kasvattamisen tai vastustajan mahdollisuuksien huonontamisen suhteen. Vaikkakin Carcassone on tuuripohjaisuudestaan johtuen ehkä vähän väärä peli tämän tyyppiseen pelaamiseen. Paremmin laskelmoitiin ja ennakkosuunnitteluun soveltuvia pelejä on vaikka Power Grid ja Splendor.
Sama optimointi toistuu myös cooppipeleissä kuten Galacticassa, Dead of Winterissä ja jossain muotoa myös Arkham Horrorissa. Pelitapa lienee opittu josta Doom-lautapelistä jossa optimaalinen pelitapa on ainoa keino edes vähän pärjätä.
Turun huonoimmaksi rankattu 40k-pelaaja 2012!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Tiistaisin 40k:ta Turun Fantasiapeleissä!
Joo tottakai tuolla tapaa tulee itsekin pelattua, sehän koko pelien suola on, mutta tarkoitin lähinnä, ettei mitään "kaikki kääntää kortin yhtäaikaa" turnausnysväämistä kyllä jaksa yhtään misaään pelissä.
Olen kasuaalipelaaja, en edes pelaa turnauksissa. Mutta sanotaan kuitenkin sen verran, että tiedän pelitoverini, heidän taktiikat ja armeijat. Täten tiedän olevani altavastaaja jo lähtökohdissa. Koitan tehdä armeijalistani mahdollisimman hyväksi, mutta esimerkiksi lore of death on sellainen jota en vain kehtaa käyttää överiytensä puolesta. Joten sanoisin että nautin rennoista peleistä, mutta se ei tarkoita sitä etteikö peliä voisi ottaa tosissaan. En koskaan tee sellaisia liikkeitä joissa ei ole järkeä (tai siis teen mutta enhän minä itse sitä tajua), vaan koitan voittaa pelin, mutta pidän itseäni silti kasuaalipelaajana enemmän.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
Lisää itsereflektiota.
Yritän voittaa pelin niistä lähtökohdista, joista kenraalini toimii - en niistä lähtökohdista, jotka hahmottuvat pelaajien välille 6"x4" kattauksessa ja puhtaassa listojen vertailussa.
Hyvin mietityt skenaariot ja simulatiivinen (jotakin todellisen tai kuvitteellisen historian tapahtumaa jäljittelevä) pelaaminen ovat mun mieleeni, ja otan ne "tosissani", eli pyrin voittamaan annettujen parametrien puitteissa. Itse asiassa lautastrategia- ja -diplomatiapeleissä olen aika kylmä pelaaja ja optimoija, ja muistan voittaneeni/pärjänneeni useammin kuin hävinneeni. FABAn kaltaisiin kieliposkella figupeleihin tämä "tosissaan ottamisen" meininki ei itselläni istu.
-ile
Yritän voittaa pelin niistä lähtökohdista, joista kenraalini toimii - en niistä lähtökohdista, jotka hahmottuvat pelaajien välille 6"x4" kattauksessa ja puhtaassa listojen vertailussa.
Hyvin mietityt skenaariot ja simulatiivinen (jotakin todellisen tai kuvitteellisen historian tapahtumaa jäljittelevä) pelaaminen ovat mun mieleeni, ja otan ne "tosissani", eli pyrin voittamaan annettujen parametrien puitteissa. Itse asiassa lautastrategia- ja -diplomatiapeleissä olen aika kylmä pelaaja ja optimoija, ja muistan voittaneeni/pärjänneeni useammin kuin hävinneeni. FABAn kaltaisiin kieliposkella figupeleihin tämä "tosissaan ottamisen" meininki ei itselläni istu.
-ile
Aika mielenkiintoinen tuo jakauma itse asiassa... näyttäisi tällä hetkellä tasoittuvan tuohon 55%-45% väliin kasuaalipelaajien eduksi. Toisaalta se korostaa myös sitä, että kilpapelaajia on kuitenkin sotulaisissa merkittävän suuri osa - lähes puolet, joka on asia (jos tämä tulos on ekstrapoloitavissa pelaajakuntaan yleensä), jota moni figupelifirma ei sääntösuunnittelussaan välttämättä niin paljoa huomioi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
- Meganiikko
On myös mahdollista että "kasuaalipelaajat" ei välttämättä lue sotavasaraa aktiivisesti, elikkä iso osa porukkaa lienee äänestämättä. Kilpaa pelaavat lie lukevat aktiivisemmin foorumeita. Ihan tässä stereotypioilla matkassa arvailemassa.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Olet varmasti oikeassa. Satuin tutustumaan töissä kollegaan, joka harrastaa lähinnä kirjat ja keräily edellä. Kotona on kaksi armeijaa nätisti vitriinissä ja hänellä oli sitten kaksi kaveria, jotka niinikään pitivät armeijat pääosin kodin turvassa.AgeofSignar116 kirjoitti:On myös mahdollista että "kasuaalipelaajat" ei välttämättä lue sotavasaraa aktiivisesti, elikkä iso osa porukkaa lienee äänestämättä. Kilpaa pelaavat lie lukevat aktiivisemmin foorumeita. Ihan tässä stereotypioilla matkassa arvailemassa.
Pelaamaan keräännyttiin toisen luo, joka omisti pöydän ja pelit oli varmasti sitä mitä pisteetön AoS oli tarkoitus olla. Kumpikin pelaaja kaivaa kassista nappeja pöytään ja vastustaja sanoo milloin riittää. Kalja auki ja aloitusheitto onnistuu juomalla tölkki nopeammin tyhjäksi.
Kukaan ei seurannut sotua ja vain yksi luki WD:tä.
Sivuhuomiona voinee sanoa, että tämän porukan maalausjälki oli upeata.
Interromancers waterboard your mind
Mainio huomio AoS116:lta!
Tässähän ei päästä koko pelaajapopulaatioon käsiksi. Vain niihin, jotka käyvät Sotussa ja ovat käyneet äänestämässä juuri tässä äänestyksessä.
Omassa vanhassa peliporukassa on kanssa huolella maalattuja armeijoita lootissa, eikä kukaan enää nykyään viitsi pelkän pelin takia niitä kaivaa esiin. Kampanjat ja figujen fiilistely yleensä ovat se harrastus, ja se harrastus on nyt ollut siinä porukassa pari vuotta tauolla. Eivät siis edes kasuaalipelaajia, vaan kasuaalifiguilijoita.
Mahdotonta sanoa, kuinka paljon suurempi tuo kasuaalipelaajien osuus "oikeasti" olisi, mutta kyllä minunkin arvioini on, että sen osuus harrastajista on suurempi kuin mitä tämä kysely näyttää.
-ile
Tässähän ei päästä koko pelaajapopulaatioon käsiksi. Vain niihin, jotka käyvät Sotussa ja ovat käyneet äänestämässä juuri tässä äänestyksessä.
Omassa vanhassa peliporukassa on kanssa huolella maalattuja armeijoita lootissa, eikä kukaan enää nykyään viitsi pelkän pelin takia niitä kaivaa esiin. Kampanjat ja figujen fiilistely yleensä ovat se harrastus, ja se harrastus on nyt ollut siinä porukassa pari vuotta tauolla. Eivät siis edes kasuaalipelaajia, vaan kasuaalifiguilijoita.
Mahdotonta sanoa, kuinka paljon suurempi tuo kasuaalipelaajien osuus "oikeasti" olisi, mutta kyllä minunkin arvioini on, että sen osuus harrastajista on suurempi kuin mitä tämä kysely näyttää.
-ile
Totta. Sama pätee varmasti moneen kilpapelaajaan. Monet kilpapelaajat lukevat varmasti pelkästään turnausfoorumia ja mahdollisia omia salaisia peliporukkafoorumeitaan. Sotun yleiset, ei edes peliä rajaavat, keskustelut pelaajakunnan luonteesta tuskin värisyttävät monenkaan kilpapelaajan viisaria.AgeofSignar116 kirjoitti:On myös mahdollista että "kasuaalipelaajat" ei välttämättä lue sotavasaraa aktiivisesti, elikkä iso osa porukkaa lienee äänestämättä. Kilpaa pelaavat lie lukevat aktiivisemmin foorumeita. Ihan tässä stereotypioilla matkassa arvailemassa.
Itse olen täällä siksi, että pitäisi kirjoittaa diplomityötä ja onhan tämä nyt sitä parempaa tekemistä.
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
Riippuu paljolti siitäkin, mikä lasketaan "edes" satunnaiseksi kasuaalipelaajaksi/figuttajaksi. En siis lähde arvottamaan eri harrastajien välistä paremmuutta, vaan sen määrittämistä, kuka harrastaa miniatyyrejä. Esim. minulla on kaksikin veljeä, jotka ovat ostaneet joskus nuoruudessaan figuureja, jonkun verran jopa maalanneet niitä. Kauan sittenhän ne ukkelit ovat sitten hävinneet mikä mihinkin. Mutta tälläisiä tapauksia on huomattavan paljon varmaan jokaisen tuttavapiireissä ja tässä kirjavassa joukossa on varmaan niitäkin, jotka niitä figuureja silloin tällöin hypistelevät ja maalaavatkin. Jokunen saatta sitten edetä aktiivisemmaksi figuttajaksi. Mutta jossain menee imo raja, että ei enää harrasta figuureja, vaikka niitä omistaisikin.ile kirjoitti: Mahdotonta sanoa, kuinka paljon suurempi tuo kasuaalipelaajien osuus "oikeasti" olisi, mutta kyllä minunkin arvioini on, että sen osuus harrastajista on suurempi kuin mitä tämä kysely näyttää.
-ile
Ja vaikka tämä joukko ei "kilpapelaajaa" kiinnostaisi, on tässäkin porukassa ostovoimaa ja voi siten ohjata figufirmojen päätköksentekoa.
Niin, lähinnähän tämä on galluppi sotavasaran käyttäjistä. Mikä nyt ehkä onkin mielenkiintoisinta tässä kontekstissä, eli täällä käytävän keskutelun kannalta. Ja puhtaasti "kiva tietää" osastoa, samaan tapaan kuin Smaxxin pelijakauma. Nämä kyselyaineistot kun vielä voisi yhdistää niin jo olisi.
Tätä kyselyä voisi muuten varmaan mainostaa turnausfoorumeilla ja salaisilla foorumeilla. Mitä enemmän vastaajia, niin sitä tarkempi tulos, kuvittelisin.A.M€nen kirjoitti:Totta. Sama pätee varmasti moneen kilpapelaajaan. Monet kilpapelaajat lukevat varmasti pelkästään turnausfoorumia ja mahdollisia omia salaisia peliporukkafoorumeitaan. Sotun yleiset, ei edes peliä rajaavat, keskustelut pelaajakunnan luonteesta tuskin värisyttävät monenkaan kilpapelaajan viisaria.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/