Eiköhän suuri osa hammeripelaajista edelleen ole nuoria, omalla kaveriporukalla tai paikallisissa peliporukoissa pelaavia junioreja, jotka eivät organisoituihin tapahtumiin suuremmin vaella. Kun esim. tätä omaa paikallista porukkaa muistelen, niin vain murto-osa kouvolalaisista pelaajista kävi turnaamassa, mutta paikallisissa peli-illoissa kävi kumminkin pyörimässä aika paljon väkeä, jotka pelailivat edes satunnaisesti. Näistä on käytännössä mahdotonta saada minkäänlaista tilastoa koottua edes konkreettisista lukumääristä, saati sitten pelaajien osuudesta verrattuna maalareihin/mallareihin/keräilijöihin.miP kirjoitti:Väittäisin että Smaxx on oikeilla jäljillä laskelmiensa kanssa - Suomessa turnauspelaajia ja noissa yhdistyksissä pelaavia on niin vähän ettei niiden ostoilla pidetä pystyssä edes yhtä yhden työntekijän liikettä. Kysymys siis onkin, kuka niitä figuja oikeesti ostaa ja minne ne menee? Hiukan kuitenkin epäilen että mun profiiliani vastaavia tapauksia on Suomessa edes sellaista määrää kuin aktiivisesti pelaavia.
En ole vuosiin pelannut FaBaa tai Nelkytkoota, mutta pelasin viime vuonna Blood Bowlia paikallisessa liigassa. Laskeeko GW minut pelaajaksi? Minulla on Archaon on foot -figu yhä avaamattomassa blisterissä. Laskeeko GW minut keräilijäksi? Olen ostanut maaleja lukuun ottamatta GW-tuotteita viimeksi joskus 2012 (Eldar-codexi lähinnä uteliaisuudesta; ikinä en sen codexin mukaan tehdyllä armeijalla ole pelannut). Laskeeko GW minut asiakkaaksi?
Luulen, että ei laske. Tuotteiden myyntiluvut ovat käytännössä ainoa informaatio, joka GW:llä on käytettävissään noita arvioita tehdessään, ja pelkästään sen perusteella pelaajien ja keräilijöiden välisen osuuden arvailu taitaa jäädä lähes puhtaasti stetsonin sisällön varaan. Etenkin kun firman myydyin tuote taitaa edelleen olla Space Marine Tactical Squad - ilmeisesti tämä on nimenomaan keräilijöiden suuri suosikki.